Po zveřejnění reakce společnosti Scio na odpovědi MŠMT o připravovaném projektu pro mimopražské ZŠ jsme si vyměnili několik mailů na toto téma s Bohumilem Kartousem ze společnosti Scio. Na jeho návrh je zveřejňujeme.
Jste oprávnění používat loga MŠMT, OP VK, ESF v ČR a EU?
Co se týká používání log institucí zapojených do OP VK, je u nich jasně stanovena zcela jistě povinnost, o právu k jeho používání je však nejprve třeba udělat právní analýzu. Ta je nyní v řešení, poté, co MŠMT tuto otázku nadneslo. Nicméně, a to je nyní jen laický úsudek, se nejedná o nedovolené užívání loga. Dovolte malý příměr: stejně jako autoservis (neautorizovaný) nabízí opravu různých automobilů a informuje o tom, stejně tak společnost Scio informuje o zprostředkování financí z OP VK. Nepovšiml jsem si nikde, že by se vedl spor mezi výrobci aut a autoservisy o používání log.
Píšete "Jak již bylo řečeno, společnost Scio zprovoznila webové stránky www.penizeskolam.cz, jejichž prostřednictvím nabízí školám možnost dosáhnout relativně snadno na peníze z operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK)." Tuto možnost budou mít školy přímo daným normativem na žáka. V čem tedy spočívá vaše nabídka?
Nabídka spočívá v tom, co je popsáno v textu. Jde o to ušetřit školám práci s tím, že budou muset věnovat svou kapacitu na přípravu, prosazení a administraci projektů. Tak to funguje, z hlediska získávání peněz z evropských fondů, i ve všech dalších oblastech, nevidím na tom nic neobvyklého. Snad až na fakt, že ve školství je to - a to se pouze domnívám - ojedinělé. Ojedinělost však, jak jistě uznáte, není synonymem pochybnosti či závadnosti.
Šablony jsou přeci navrženy tak, aby se škole minimalizovala administrativa s podáním žádosti, a zároveň škola na rozdíl od individuálních projektů bude mít 100% šanci na získání až do výše limitu školy, vycházejícího z normativu na žáka. V čem bude v konkrétním případě šablon vaše přidaná hodnota?
Ano, máte pravdu, šablony by měly být navrženy tak, aby se minimalizovala administrativa. Ten přechod do kondicionálu má své opodstatnění, ale je to ve smyslu naší korespondešnce druhořadé. Důležité je zejména to, zda je taková minimalizace dostatečným odbouráním překážek pro školy. Uvedu příklad: Instalaci systému či nějakého i složitého programu na počítač zvládne skoro každý - pokud se bude řídit návodem. Nicméně nastudování návodu a samotná realizace (s významnou pravděpodobností chyb). Pokud se instalace ujme někdo, kdo podobný program instaluje dnes a denně, znamená to velkou úsporu času a také vyvarování se chybám, které v konečném důsledku znamenají opět ztrátu času. A ten čas je pochopitelně možné (a u škol dokonce nutné) využít jinde. Čas, který ředitel školy stráví žádostí o projekt a následně i jeho administraci rozhodně nebude zanedbatelný, v tom se asi zásadně rozcházíme s představou MŠMT. Naše přidaná hodnota spočívá právě v úspoře času a převzetí odpovědnosti za vyřízení. A pak jsou tu další potíže, jako třeba "euronewspeak"...
Rád budu konkrétní: je velmi pravděpodobné, že škola bude muset přečíst spoustu stránek textu, který je zčásti psán "euronewspeakem". Jazyku, jakým jsou popsány projekty (rizika projektu, udržitelnost projektu, monitorovací indikátory, ne každý rozumí a to vůbec nemusí být "blbec". Nejprve se musí v jazyce i v obsahu zorientovat.
Zorientovat se dobře v nabídce šablon (cca 20 podvariant) a v principu "jak čerpat", to bude zabírat čas. Myslínm, že to potvrdí každý, kdo je postaven před úkol proniknout do specializované problematiky, často daleko srozumitelnější než je čerpání peněz z OP VK.
Čas věnovaný jen získání orientace osdhadujeme v řádu dnů. Jen přečíst těch 20 podvariant šablon bude náročné, následně diskuse s učiteli a seznámení všech zúčastněných učitelů se systémem. A také, či spíše zejména vyjednávání, protože vzít šablonu pak znamená, že někdo tu práci musí také udělat.
Scio jednoduše nabízí to, že systému perfektně rozumí a má ho kompletně osvojený, že bude mít srovnání z více škol a může tak přenášet zkušenosti, že pomůže přímo ve škole a že velmi rychle a velmi efektivně poradí, vše zkontroluje, doporučí vhodná řešení. Dále Scio nabízí, že se postará o administraci, kterou jinak musí řešit nějaký "nadšený" učitel či ředitel sám, a to dlouhodobě. Mimochodem, kolik škol nyní zná systém Benefit a umí jej používat?
Toto je přidaná hodnota nabídky, nezdá se mi to vůbec málo:) Nicméně nejlepší bude počkat, zda se prokáže náš předpoklad. Ještě jednou opakuji, že záleží pouze na školách, zda zhodnotí tuto nabídku jako výhodnou, či nikoliv. Nemá valný smysl pokoušet se to rozřešit nyní:)
Píšete "ředitel školy vše „bezpracně“ nastuduje, pak „bezpracně“ zanalyzuje potřeby školy, „bezpracně“ sestaví školní individuální projekt a nakonec to vše „bezpracně“ vyplní do Benefitu a žádost odešle." To si skutečně myslíte (omluvte parafrázi Wericha), že co ředitel, to blbec?
Rozhodně si nemyslíme, že jsou ředitelé blbci. Jsme s nimi stále v úzkém kontaktu a snažíme se porozumět jejich potřebám, na tom je nabídka služeb školám ze strany společnosti Scio od počátku založena. Víme proto, že jakým způsobem nahlížejí ředitelé na tuny administrativních povinností, které se na ně stále valí (a myslím, že o tom dobře víte i Vy). Podělím se s Vámi o hezký příklad toho, jak to na školách chodí. Ředitel jedné školy ve Zlínském kraji interně řekl svým učitelům, kteří se na vypracování projektu podílí, že by bylo lepší, kdyby projekt neprošel, protože s tím bude moc práce. Proto mají učitelé některý z parametrů záměrně vychýlit, aby byl projekt zamítnut... Absurdní, nemyslíte? Předpokládáme, že když ze školy sejmeme administrativní zátěž, bude pro ni daleko větší motivací peníze získat.
Mám zkušenost ze SIPVZ, kde pár procent škol o dotaci na ICT nepožádalo, přestože šlo o jednoduchý online formulář. Část z nich to ale vysvětlovalo minimální výší dotace (od 5-10 000 Kč). V případě "šablon" by měl být dolní limit 300 000 Kč a je tu možnost využití nemalé části i na mzdy. Pochybuji, že by některý ředitel nyní o peníze za projekt nepožádal. Jak odhadujete časovou náročnost na podání žádosti pomocí šablony?
Na to nyní nelze jednoznačně odpovědět. Vše se bude odvíjet od konečné podoby šablon a zejména od přesného nastavení monitorovacích indikátorů, systémů jejich vykazování a dalších povinností, na něž budou penníze vázány. Než toto bude k dispozici, těžko můžeme dávat nějaké kvalifikované odhady, i když určitou představu samozřejmě máme. Záležet bude také na velikosti školy (projektu).
Píšete: "Na rozdíl od MŠMT školy k ničemu nenutíme a je pouze na jejich zvážení, zda takové nabídky využijí." K čemu MŠMT školy nutí?
Poznámika k MŠMT nebyla zaměřena jen na čerpání peněz z OP VK, směřovala k tomu, že zatímco MŠMT je do jisté míry represivní instituce (stanovuje školám normativní rámec jejich práce a vyžaduje jeho plnění), společnost Scio nemá žádné donucovací prostředky, žádné nepoužívá a pouze předkládá nabídku, které školy mohou či nemusejí využít. Nic víc, nic méně.
"Šablony“ a Scio 2.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
22 komentářů:
Oficiální tiskovka k šablonám by měla být až 15.12., takže jen odhaduji,že - hlavním přínosem šablon by mělo být to, že se nebude nic vyplňovat do Benefitu, ne? Kvůli tomu snad byly šablony vymyšleny...? Aby se zjednodušila celá administrace...? Pokud by tomu tak opravdu bylo, pak nerozumím argumentu Scio (uděláme za vás Benefit). Jinak samozřejmě nic proti žádné firmě, která se bude snažit efektivně pomoct, ale - kde bere Scio jistotu, že přesně ví, o co jde, když šablony ještě oficiálně nikdo nikde neviděl?
1. V rámci projektů ESF Vzdělání pro konkurenceschopnost je nemožné zaplatit napsání projektu, stejně jako řešení administrace projektu formou služby. Je to mezi neuznatelnými náklady. Ono to bude najednou jinak? Protože to vychází ze stejných dokumentů, bylo by to podivné!!
2. Pokud se týká ředitelů, kteří si neumí přečíst příručku pro žadatele, ptám se: Co dělají na svém postu? A proč učitelé na zmiňované škole ve Zlínském kraji toho svého ředitelského miláčka nekopnou do ....? Nechcete zveřejnit jeho jméno? Nic jiného by si nezasloužil!!
3. O administrativní zátěži ředitelů mi ještě chvilku povídejte. Naše ředitelka byla ve škole za posledních pět týdnů 3 dny a zvládá to!!!! Taktéž se ptám sama sebe: proč jsme ji už dávno nekopli do ....!!!
Když se nebudu muset ráno oblékat sama a oblékne mne někdo jiný, budu se mnohem víc těšit do práce !
To je kartousí logika, cituji: ..předpokládáme, že když ze školy sejmeme administrativní zátěž, bude pro ni daleko větší motivací peníze získat...
Tak tomu opravdu nerozumím myslím si, že to není pravda.
Druhá poznámka - něco je asi opravdu divně. Šablony nikdo neviděl, projekt bude teprve prezentován a Scio už to má skvěle zvládnuté. Trochu mi to připomíná, jak evropští auditoři přišli do ČEZu a ten už měl všechno skvěle skartované... inu někde je tu nějaká netěsnost, pane Kartous !
Když se nebudu muset ráno oblékat sama a oblékne mne někdo jiný, budu se mnohem víc těšit do práce !
Já to tak mívám spíše s večerním svlékáním do postele.
Takhle vám to funguje i doma?
Nevím, kolik má te kdo zkušností se škostvím, ale u nás v kraji jsou už Ti aktivní učitelé zapojeni do leckterého spolku či sdružení a vedle toho mají rodiny a svoje děti a svoje zájmy a sppousta z nich by jistě zvládla přípravu projektu levou rukou. Vždyť někteří píší projekty pro svůj mikroregion nebo svazek obcí. Potíž je v tom, že už prostě na další podobnou aktivitu nemají čas. Navíc mít na krku zodpovědnost byť i jen za půl milionu korun, o který může škola kvůli nějakému banálnímu pochybení přijít není asi to po čem dnešní učitel touží. Pokud se nabízí někdo, že za mne tuto práci nejen udělá ale navíc na sebe převezme riziko plynoucí z nedodržení pravidel, bude se jim určitě mnohem lehčejí spát a místö studia příručky pro žadatele a příloh A až F budou mít čas se věnovat svému předmětu a oboru. Sorry, ale to mi zní jako dobrá nabídka. Ať už to dělá Scio nebo kdokoliv jiný. Martin
:-) !?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?
(pozn. smajlík pro mnohovýznamové až velmi záhadné pousmání)
smajlík je odpovědí anonymnímu z 9.12. 14:00
To Martin.
Veškeré monitorovací zprávy a žádosti o platbu v rámci projektů ESF musí být podepsány statutárním zástupcem školy - tedy ředitelem, který v konečném důsledku za vše zodpovídá. Tuto zodpovědnost z něho v žádném případě nesejme to, že administraci bude provádět SCIO. Právě naopak si myslím, že ředitel vše spíše uhlídá, když si veškerou administraci bude provádět škola sama a příslušnému pracovníkovi za to v rámci projektu také slušně zaplatí, což je mezi uznatelnými náklady. Mezi uznatelnými náklady naopak není administrace zadaná externímu dodavateli. Nenechte se od SCIA nachytat a raději už rozmýšlejte, jak vše provést. Informujte se na školách, kde mají s projekty zkušenosti atd. Vím i o poměrně malých školách a "obyčejných učitelích", kteří projekty ESF zvládají. Proč valit peníze SCIU, když si na tom šikovní učitelé mohou přivydělat.
Scio je kouzelné. Když něco ukradu a budu to používat, je to vlastně v pořádku. OK, já budu na svém webu kritizujícím Scio používat sciácké logo. Uvidíme, jak moc se jim to bude líbit.
Kouzelné je hlavně to, jak se zde SCIO formou anonymních příspěvků obhajuje:
např:
Pokud se nabízí někdo, že za mne tuto práci nejen udělá ale navíc na sebe převezme riziko plynoucí z nedodržení pravidel, bude se jim určitě mnohem lehčejí spát a místö studia příručky pro žadatele a příloh A až F budou mít čas se věnovat svému předmětu a oboru. Sorry, ale to mi zní jako dobrá nabídka. Ať už to dělá Scio nebo kdokoliv jiný. Martin
9. prosince 2009 14:14
nebo:
Anonymní řekl(a)...
Kolik znáte ve svém okolí lidí, kteří si vyplňují sami své daňové přiznání. Každý rok se v lednu až březnu objevují ve všech novinách články o tom, jak je daňové přiznání složité a že nikdo nemá čas si prostudovat všechna pravidla. A to jsou čtyři strany + 1 až 2 přílohy !!!! Kdo z Vás řekne svému daňovému poradci do očí, že je parazit? Nebo svému zaměstnavateli, který za Vás dělá roční zúčtování daní?....
9. prosince 2009 14:21
Je to dřina pane Kartousi přispět během 6 minut do dvou diskusí, že? :-)
Děkujeme, odejděte, pane Štefle a spol.
cílem asi bude, aby si na evropské peníze sáhla každá škola - myslím tím každá i ta z Horní, Dolní. Doufám, že zde někteří nekalkulují s tím, že když ředitel(-a ) z té Horní , Dolní to nezvládne, tak peníze půjdou jen těm školám, které vše vyplní bez problémů. Myslím, že tady jde tedy především o žáky a ne o to, která škola urve větší kus. Nechť je tedy umožněno -a) buď zažádá škola jako subjekt sama
b) Když bude mít ředitel pocit, že by to nezvládl, tak třeba SCIO, či někdo jiný.
b) Když bude mít ředitel pocit, že by to nezvládl, obrátí se na přítele na telefonu Bohumila Kartouse...
Působení SCIO v českém školském systému, coby parazita, může mít především ve smíšených učitelských kolektivech s určitou převahou žen (umožňujících určitou možnost výběru) i velice příznivé důsledky.
Ridley totiž ve své knize The Red Queen: Sex & the Evolution of Human Nature dochází k závěru, že hlavní příčinou pohlavního rozmnožování je neustálá existence parazitů. Ti během pobytu v hostitelském těle obvykle stačí projít velkým množství generací, až posléze najdou “klíč k zámku”, tj. schopnost překonat zcela specifické biochemické obranné reakce organismu, jeho imunitní systém. Je tedy důležité, aby v další generaci byl organismus učitele ne snad nějak abstraktně “lepší”, ale především jiný. Právě tomu slouží pohlavní rozmnožování, zajišťující nutnou dávku variability.
To: Anonymní řekl(a)...9. prosince 2009 19:33
A je hezké jak, se tady Scio anonymně haní:-))
Hlas lidu je věc ošidná. Někdy volá po trestu smrti, jindy po změně režimu či po konečném řešení problémů s menšinou. Nikdo ho neposlouchá. Ani historie jej nezaznamená.
Znovu opakuji, pokud máme na školách ředitele, kteří si neumí přečíst příručku pro příjemce a kteří nezvládnou zrychlené čerpání, kopněme je do ....!!!
Co na svých postech dělají? Co se za ta léta ředitelování naučili? Jenom brát ředitelské platy? Všiměte si i vyjádření SCIA. Na začátku říká, že ředitelé nejsou žádní blbci. Na konci z toho plyne, že mnozí z nich prostě blbci jsou.
Scio musí ležet opravdu hodně lidem v žaludku, když je tu kolem toho tolik povyku.
Podívejte, nikdo přece nikoho nenutí jejich nabídky využít. Může se mi na této firmě spousta věcí nelíbit, to ale nemění nic na skutečnosti, že prostě jen nabízejí služby.
Není to žádný UIV, či CERMAT. Na svou existenci si musí vydělat.
Když nechci kupovat chleba z pekárny, můžu si ho péct doma sám. Ale nezačnu kvůli tomu nadávat sousedovi, který tu pekárnu provozuje.
Když si budou pod vašimi okny prostitutky se zákazníky domlouvat finanční otázky jimi poskytovaných služeb, jistě jim nebutede nadávat, ani volat městskou policii.
Vždyť vás přece nikdo nenutí jejich nabídky využít. Sice se vám na většině těch děvčat spousta věcí nelíbí, ale to přece nic nemění na skutečnosti, že prostě jen nabízejí služby a na svou existenci si musí vydělat...
Je logické, že když nechcete využívat jejich služeb, můžete si to doma udělat sám. A určitě nezačnete kvůli tomu nadávat sousedovi, který ty holky pase...
:-)
Chápu-li to dobře, tak momentálně tráví Štefl většinu času na ministerstvu a snaží se lobovat, aby projekty vytvářené podle šablon byly co nejnáročnější (aby bylo zapotřebí jejich pomoci). On vám Štefl potom rád s administrativou pomůže, jenom je potřeba si uvědomit, za jak velkou část takto získaných peněz nakoupí škola materiály SCIO. Acho jo... Jako by nešlo ty šablony udělat tak jednoduché, aby si to škola zvládla vyplnit sama. Že by to šlo, Milane... ? Trochu dobré vůle...
Anonymní 10.12 9:34:
Aplikuji-li Vaše srovnání, pak by na úrovni prostitutky musela být i stavební firma, která mi pravidelně nabízí výměnu oken a vůbec vlastně jakékoliv letáky a nabídky, které mám denně v poštovní schránce a na obrazovce v televizi.
Čili buďto si hloupost svého srovnání uvědomujete sám, anebo ne, ale pak je jakákoliv argumentace zbytečnou ztrátou času.
Okomentovat