Z prohlášení kantorů Matičního gymnázia v Ostravě: Připravovaná česká státní maturita není nic jiného, než co bylo vyjádřeno vtipně a moudře v klasické české pohádce – Obušku z pytle ven – „Jitrnice, kterou svět neviděl“. Bohužel, učitelé si opět musí nechat zajít chuť, o jitrnici se již podělili ti ostatní. Nemáme jinou šanci, než přejít ke klidné pasivní opozici a formou zaměstnanecké neposlušnosti tento šlendrián dále nepodporovat.
- Školení ke státním maturitám je přípravou pouze na organizační zabezpečení průběhu a na technické aspekty hodnocení jednotlivých částí státních maturit. V žádném případě není a nebude přínosem pro oborovou odbornou úroveň, metodickou, didaktickou či výchovnou fázi naší práce. Nelze proto absolvování těchto a podobných kurzů spojovat s odbornou přípravou pedagoga na jeho práci. Takový postup je dle našeho výkladu protiprávní.
- Je-li státní maturita technicky a organizačně tak náročná, že bude vyžadovat pravidelné, opakované a trvalé nároky na přípravu učitelů, kteří budou pro firmu Cermat dlouhodobě provádět organizační činnost v rámci státních maturit, je nutné nejprve zajistit, aby tyto nadstandardní služby poskytované školou, potažmo učiteli, byly trvale učitelům daných předmětů hrazeny. Forma nenárokové složky je nepřijatelná, neboť v tomto případě odporuje principu rovnosti před zákonem, protože učitelé jiných předmětů nebudou mít prokazatelně trvale vyšší stupeň náročnosti své práce, při stejném platovém zařazení a přímé i nepřímé vyučovací povinnosti. (Učitelé mají odpracovat to, co ve skutečnosti patří do kompetence zadavatele – Cermatu, který je za tvorbu a organizaci státních maturit honorován.)
- Školení daného obsahu ukončené dva roky platným certifikátem jsme již všichni absolvovali. Jeho praktický přínos byl nulový, realizovat další podobná školení ve fázi, kdy nebyla ke zdárnému konci přivedena ani část generálky, je naprosto zbytečné.
- Odmítáme podstoupit školení dva kalendářní roky před plánovaným spuštěním maturit, neboť prokazatelně se již v minulosti několikrát během tak dlouhé doby koncepce státních maturit připravovaných Cermatem výrazně změnila.
- V naprosto zoufalé finanční situaci jak celého rezortu, tak především jednotlivých pedagogických pracovníků kategoricky odmítáme princip – za méně peněz více povinností a práce nesouvisející s přímou ani nepřímou vyučovací povinností či dalším vzděláváním v příslušné aprobaci.
- Aby mohly být realizovány nové státní maturity, byla zřízena specializovaná instituce Cermat, která proinvestovala několik set milionů korun ze státních prostředků a eurofondů. Na školy dosud žádné z těchto prostředků nedorazily. Nevidíme jediný důvod, proč by učitelé škol měli suplovat povinnosti této instituce a realizovat některou z fází státní maturity. Již několik let je doslova porušován zákon, kdy nad rámec našich pracovních povinností jsou školy a jejich zaměstnanci pověřováni ověřováním něčeho, co dosud nenalezlo svůj jasný obsah a formu. Je tím zbytečně narušována nejen výuka, ale i důvěra veřejnosti v odborné schopnosti tzv. tvůrců nové státní maturity. O promrhaných finančních prostředcích nehovoříme. Připravovaná česká státní maturita není nic jiného, než co bylo vyjádřeno vtipně a moudře v klasické české pohádce – Obušku z pytle ven – „Jitrnice, kterou svět neviděl“. Bohužel, učitelé si opět musí nechat zajít chuť, o jitrnici se již podělili ti ostatní. Nemáme jinou šanci, než přejít ke klidné pasivní opozici a formou zaměstnanecké neposlušnosti tento šlendrián dále nepodporovat.
Co požadujeme a k čemu vyzýváme?
Nahlas říkáme to, co již dlouho všichni zainteresování vědí: nová státní maturita je jen jedním z dalších povedených tunelů, který vyvedl, odvádí, a co je nejhorší, trvale bude vysávat desítky a posléze v součtu stovky milionů z rozpočtu rezortu školství a to prostřednictvím společnosti Cermat, která zadává lukrativní zakázky dodavatelským soukromým subjektům. Tyto peníze nejsou a nebudou vynaloženy na zkvalitnění vzdělávacího systému v žádném z jeho složek. Paradoxem je, že tu nejdůležitější část práce, vlastní průběh, opravy a hodnocení zajistí pedagogové zadarmo (Přesněji – téměř zadarmo!) a v čase, který za „normálních okolností“ věnují přípravě výuky a sebevzdělávání v oboru a který jim díky „celoživotnímu“ školení společností Cermat bude trvale chybět.
Je evidentní, že nejvíce ušetří rezort školství tím, že celý nesmyslný projekt zruší a přestane strašit tím, že bude nutno vrátit prostředky, které byly již promrhány z evropských fondů. Jde jen o zlomek toho, co všechny občany České republiky takto tunelově koncipované státní maturity budou stát v budoucnosti.
Žádáme seriózní a objektivní hodnocení skutečného přínosu nových státních maturit a především finanční analýzu přiměřenosti nákladů a celospolečenského významu. Taková nezávislá hodnocení však nemohou provádět ti, kteří z přípravy maturity již dlouho profitují.
Ze všech těchto důvodů se odmítáme účastnit další (již kolikáté) vlny školení a nehodláme se tak dále podílet na finanční destabilizaci ministerstva školství, které nemá prostředky na udržení stávající hladiny našich platů, ale má prostředky na financování těchto aktivit.
Tentokrát jsme rozhodnuti svá práva a stanoviska hájit.
Komise cizích jazyků
Komise jazyka českého a literatury
Matiční gymnázium v Ostravě
31 komentářů:
Dobré ráno, redakce, tohle je výzva stará několik týdnů. :(
Byl jsem před týdnem na školení, úroveň otřesná, do 2006 žádný posun kupředu
Výzvu můžete podpořit na http://esborovna.webnode.cz/podpora-skol/. K protestu se již připojily desítky škol, které si konečně-snad-odmítají nechat "kálet" na hlavu. Školení jsou mrháním finančních prostředků školství a hlavně mrháním energie učitelů.
Výzvu jsme nemohli zveřejnit dříve, protože její autoři nereagovali na žádost o verifikaci.
Nějak nerozumím těm ostravským chytrákům, že nebudou něco dělat zadarmo. Tak jestli, jak uvádějí, Cermat vytvoří a organizuje státní maturity a je za to honorován, pak dělá asi něco, co ddoteď dělali oni. S použitím jim podobné logiky je tedy jasné, že by jim měly poklesnout konečně mzdy, neboť za ně dělá jejich práci někdo jiný. A to, že se kantoři dlouhodobě odmítají vzdělávat není žádná novinka, to je setrvalý stav posledních 15 let. Raději vyplácat peníze z rozpočtu za školení, než něčím obohatit školu ve vybavení, ony si holky po školení aspoň ankoupí, že? Je mi z ostravských kantorů blivno...
Jenže to by byla pravda, kdyby zcela zmizela celá školní část maturity, což nezmizí. Současná verze předpokládá shruba dvojnásobný nárůst práce na opravách, který nebude zaplacen.
Lidé by se školili, jenže například u nás u 5 lidí od začátku urgujeme, aby se vůbec mohli začít online školit. navíc od začátku není jasné, kdy a čím školení skončí. Sotva uděláte jeden modul, tak vás pozvou dál. Kolega nestihl školení v Praze (dostal pozvánku v pátek a v pondělí mělo školení být), nabídli mu možnost v Čáslavi nebo ve Zlíně, i když je z Prahy. Atd. atp.
Předcházející reakci nerozumím? Jděte se na nějaká školení podívat, jakou mají úroveň,stále se opakuje to samé, maturita z češtiny bude degradována na doplňovací test a na práci, která je sešňerována rozsahem 200 slov. CERMAT připravuje státní maturitu někde od poloviny 90.let, v roce 2004 jsem měl maturovat státně poprvé, pak 2007,2009 a stále dokola. CERMAT měl být dávno zrušen!!!! Výstupy jsou naprosto žalostné!!! Předcházející příspěvek není k podstatě věcí, je to jen primitivní útok na ostravské kolegy.
Arogance Cermatu jde tak daleko, že šklení oznamují několik dní předem, ve škole se supluje za 6 češtinářů, výuka narušena, musí se za ně platit suplování, jim cesťák, vše financuje škola. Učitelé by se rádi školili a u nás jezdí na semináře,které mají smysl,není pravda,že nemají zájem se vzdělávat, školení hodnotitelů ale žádné vzdělávání není, a hlavně již máme certifikát z roku 2007,kde bylo to samé, stále dokola, jedná se o politické zadání,které nakonec ani neoddělí zrna od plev, laťka bude tak nízko,aby studenti z učňovských škol dostali také maturitu. Tragédie...
Já jsem měl takovou naivní představu, že státní maturitou se oddělí zrno od plev. Nicméně když se jakékoliv byť i dobré myšlenky chytí grázlové nebo s prominutím pitomci, nemůže to dopadnout jinak než, že nový stav bude horší než předchozí.
Pořád mám takovou představu, že myšlenka zrušit nějak školy, /nebo zrušit školám maturitní obor/, které to dávají zdarma nebo skoro zdarma ve smyslu znalostí, není úplně špatná, ale musel by to dělat úplně někdo jiný. V současnosti ale asi nikdo. Moje důvěra v celostátní orgány je na bodu mrazu.
Pořád mám takovou představu, že myšlenka zrušit nějak školy, /nebo zrušit školám maturitní obor/, které to dávají zdarma nebo skoro zdarma ve smyslu znalostí, není úplně špatná, ale musel by to dělat úplně někdo jiný
Vy máte opravdu zvláštní představy. Zajímalo by mne, kdo by je podle Vás měl realizovat. Máte na mysli nějaké úderné oddíly typu Sturm-Abteilung, vysílané do terénu ústředním výborem ČŠI?
Jak dopadne státní maturita v Kanadě?
Učitelé v kanadských školách jsou zaskočeni chováním romských žáků a jejich rodičů. V poslední době odešly z Česka do Kanady tisíce Romů. Romské děti se podle kanadských kantorů liší od ostatních přistěhovalců tím, že mnoho z nich nejeví o školu zájem a k učení se stavějí vlažně, mnohdy až podezíravě. Malí
Romové vykazují nulovou znalost angličtiny, chabý vztah ke škole a ve srovnání s vrstevníky jiných národností omezené znalosti. Překvapení učitelé je popisují jako žáky, se kterými se během své praxe nikdy nesetkali. Mnoho z nich prý nezná takové věci, jako je třeba školní zvonek. Řada z nich se pere se spolužáky, vykazují malou úctu k učitelům, nedělají domácí úkoly a často i na několik dní nedodržují školní docházku, a to i na základní škole
Torontský kurátor Paul St. Clair vidí za lhostejností k výuce generační zkušenost: „Nemohli jako děti lepšího vzdělání dosáhnout, a tak se často příliš nestarají ani o vzdělání potomků.“
Zaměstnanec plní pracovní úkoly zaměstnavatelem stanovené bez ohledu na to, jestli jejich smyslu rozumí nebo s nimi souhlasí. Za to pobírá přiměřený plat.
Pokud nemá zaměstnanec k plnění oněch pracovních úkolů vytvořeny odpovídající podmínky, může se obrátit na odborovou organizaci nebo inspektorát práce.
Pokud se zaměstnanci něco nelíbí a není-li se zaměstnavatelem kloudná řeč, může rozvázat pracovní poměr bez udání důvodu.
Jo a abych nezapomněl, zde popisovanému stavu se v lidově demokratické armádě říkávalo buzerace, popřípadě pakáreň zajebaná.
Souhlasíte s názorem, že poměry v českém školství se v posledních letech začínají náramně podobat poměrům v Československé lidově demokratické armádě v letech 80. minulého století?
Někdo tady tvrdil, že je to útok na učitele, když jinému připadá neadekvátní inciovat takové projevy občanské neposlušnosti, jako chtějí ostravští. A jiný anonymní zase psal o tom, jak nízkou mají ta školení úroveň a jak nepřispívají duchovnímu růstu našich nadučitelů.
Mně zase vadí jiná věc. Připusťmě, že ne všichni školitelé neodvedli úplně dobrou vzdělávací práci. Generalizováním ( s nímž pohříchu nesouhlasím )se z toho ale stalo, že všichni školitelé odvedli mizernou práci. Tak jsem si položila otázku, odkud se ti packalové vzali. A ejhle! Představte si, že jsou to úplně stejní učitélé, jako ti, co si na ně stěžují. Asi za tím bude závist. To, že se perou s bandou neochotnch kantorů, kteří vybízejí k neposlušnosti, mají totiž zaplaceno. Nijak moc, ale v českém rybníku to stačí k nenávisti. Právě u těch, kteří by měli být morálními vzory pro naše děti. Takže si tak nechtěně nastavili zrcadlo, jen si nechtějí připustit, jak mizerně v něm vypadají.... A tenhle materiál má učit moje děti?
Tak to není, pokud by školení měla nějakou úroveň, dovídalo by se tam něco nového, směřovalo by k nějakému výsledku, pak to je v pořádku. Problém je, že CERMAT vlastně stále neví, jaká bude podoba státní maturity,ale školení jsou rozjeta, placena z evropských peněz, a ty je potřeba utratit. Stejné certifikáty již učitelé dostali v roce 2007 a byly zcela k...... Nikdo nezveřejnil, kolik stovek milionů se již "přípravou" státní maturity promrhalo a kolik se jich promrhá dále. Pokud by školy dostaly jednu desetinu těchto peněz třeba na počítačové vybavení, byly by mnohem dál. V tom je problém, ne v nějaké závisti. Není co závidět, já osobně bych si žádné peníze od Cermatu nevzal jako školitel, pokud bych nebyl přesvědčen o tom, že moje práce má nějakuý smysl. Naše paní školitelka se chovala tak, že se snažila populisticky dobře vycházet s učiteli a současně pomlouvat Cermat, od kterého bere za školení peníze. Divné, ne?
Víte, školitelé mohou školit jen to, v čem jsou sami proškoleni. Problém není ve školitelích, ale ve školení. A peníze? Evidentně hýbou i vaším světem...
Pokud máte problém s učiteli vašich dětí, můžete je učit sama. Nebo ještě lépe, můžete učit i děti cizí - přidejte se k pedagogickému sboru jakékoli školy. Třeba jen na půl roku...
Souhlasíte s názorem, že poměry v českém školství se v posledních letech začínají náramně podobat poměrům v Československé lidově demokratické armádě v letech 80. minulého století?
Je to horší.
Od pitomce se dá očekávat, že se bude jako pitomec i chovat. Chová-li tak ale vzdělanec, mám problém.
... chová-li se ...
pro paní Carcy
... u těch, kteří by měli být morálními vzory pro naše děti.
Morálními vzory pro naše děti mají být především jejich rodiče.
Jinak musím říci, že ze všech mých žáků byli zpravidla nejhorší učitelé.
Neustále se bavili, opisovali úkoly, při testech podváděli, ulévali se, kde mohli, vedli neustále blbé řeči, jako třeba k čemu že jim to bude, nemyli si ruce a nohy, děs běs prostě.
to Anonymní 19:05
Závidím vám vaši víru v neomylnost a dokonalost kantorů, kteří bezchybně předávají dále chybné nebo ne zrovna pro vás dostatečně zábavné informace. Navíc jsou mezi nimi morálně pokleslí jedinci, kteří berou mzdu a pomlouvají chlebodárce - prostě čeští kantoři par excelence....
Simona CARCY:
Souhlas s kolegou Blahou.
Morálními vzory by měli být pro děti především rodiče. S důrazem na "měli by".
Navíc jsou mezi nimi morálně pokleslí jedinci, kteří berou mzdu a pomlouvají chlebodárce - prostě čeští kantoři par excelence....
A Vy že se nemáte ráda generalizace..
Vám nevadí, že někdo plýtvá a rozhazuje peníze, za které mohlo a může být pořízeno pro školství něco mnohem užitečnějšího, než hromada zbytečných papírů s razítkem.
Vám naopak vadí, že si někdo dovolí na nešvar poukázat a dokonce se proti němu ozvat.
Vy si prostě potřebujete kopnout do učitelů a k tomu je Vám jakýkoliv myšlenkový veletoč dobrý.
Nechtěně jste si tak nastavila zrcadlo, ale pochybuji, že si to uvědomujete.
Následující poznámka se nabízí, ale myslím ji jako vtip:
A tenhle materiál plodí děti a posílá nám je pak do škol...
:-)
K článku:
Na komerčních školeních bývá zvykem na konci zhodnotit výkon školitele, organizaci, obsah, smysl i přínos školení.
Jak by takové dotazníkové šetření dopadlo v tomto případě, nevím.
Ale na věci by to stejně nic nezměnilo.
Obávám se, že v tomto případě se kolegové pustili na dost tenký led.
Mohlo by být odmítnutí účasti na školení, spojené s výkonem funkce hodnotitele, posuzováno jako porušení pracovní kázně?
chybka
Navíc jsou mezi nimi morálně pokleslí jedinci, kteří berou mzdu a pomlouvají chlebodárce - prostě čeští kantoři par excelence....
A Vy že nemáte ráda generalizace..
bez toho se, samozřejmě
"Se" určitě ráda máte
Simona Carcy : nějak Vám milá dámo nerozumím ohledně morálky učitelů. Učitel je občanem ČR jako každý jiný. Když tedy může politik na veřejnosti fuckovat, proč by to nemohl dělat potom každý občan ? Tím jsem chtěl jen říci, že školství je odrazem morálky ve společnosti. Pokud nedojde k morální očistě těch individuí na hoře, tak se nehneme nikam.
Luděk Bláha : souhlasím s Vašim názorem a příměrem funkčnosti ČSLA v 80. letech a českého školství 21. století. Začínám "nepociťovat rozdíly" a pociťuji je na vlastní kůži. Velmi , velmi podobné !!!
Plány Herbartovců zhatí
Bloomovci naši boubelatí
se zkyslou čalamádou v korytech ...
Na to, jak se školství podobá ČSLA, jsem (potichu) poukazoval již v 80. letech minulého století. Nepochybně tomu tak bylo i celá desetiletí předtím, ani se neodvažuji odhadnout jak hluboko do minulosti. Jediná doba, kdy to krátce vypadalo na změnu, byla v první polovině 90. let, ale pak byl šroub zas rychle utažen. Školství se vždycky normalizuje nejdřív.
Simona Carcy: Tato dáma ví nepochybně o nenávisti svoje. Její příspěvky jsou čím dál nepokrytější. Je to nanejvýš hloupé a trapné (a to si o leckterých učitelích taky myslím leccos).
Chcete snad naznačit, že Simona Carcy je Višňovský v sukních? U něj to začalo, když dostal košem od kantorky, tady možná tělocvikář odolal nebo naopak neodolal?!
Simona Carcy ví o interním fungování škol asi tolik, co koza o petrželi. Pokud má výhrady a chce něco změnit, nechť se nechá zaměstnat ve veřejném školství . Odhaduji její půobení na 2. stupni tak na jeden den !
Takhle to nejde. Kdybych měl sám vykonávat všechny profese, k jejichž činovníkům mám výhrady, musel bych na E55, v umaštěných montérkách, s nůší rohlíků na zádech na vrhovat zákon o státním rozpočtu.
Luďku - vy to defakto v malém děláte - učíte, vychováváte, děláte obecního strážníka při dozorech, účetniho při inventarizacích, spisovatele ŠVP, řídíte grandové řízení, školíte bezpečnost, děláte do reklamy - jste vrchní nástěnkář, píšete PC programy jako programátor, šíříte prevenci proti patologickým jevům,provádíte distribuci školního mléka - brzy i ovoce a zeleniny - tedy práce prodavače, musíte se pořád usmívat ...... asi je toho málo, proto ty 4% z platu dolů od ledna
Omlouvám se za spam, ale dnes zuřím a státní maturity patří k příčinám: http://houska.bigbloger.lidovky.cz/c/113094/Tak-co-s-tou-statni-maturitou.html
Bohužel je problém v tom, že většina ředitelů a učitelů už od začátku proškolování zcela ignoruje ukoly a požadavky a alibisticky se odvolavá na možné zrušení.
Stačilo by konečně přestat nadávka a chvíli se věnovat práci. Ve všech oborech lidé pracujů 8 hodin denně (minimálně) a mají 5 týdnů dovolené (maximálně). Tak nechápu, proč učitel nemůže věnovat pár hodin "volného času" na své vzdělávání.
7. prosinec 2009 19:36
Milý pane - školství se nebrání přílivu "nových odborníků" z praxe. Zkuste to a za měsíc nebudete ani dýchat. Ono to vše z dálky vypadá strašně jednoduše, ale realita je jiná. Věřte !!
Okomentovat