Včera oficiálně ohlášený projekt EU peníze školám v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, nedávno označený jako Pedoš, přinese všem mimopražským základním školám peníze přímo. Tři roky po zahájení tohoto operačního programu a bude to pouze necelých devět procent z částky, která byla v tomto programu k dispozici.
Pedoš je určitě výjimečným projektem v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, protože do dlouhodobě podfinancovaných škol, jak zdůraznila na včerejší tiskové konferenci ministryně školství Miroslava Kopicová, přinese peníze, které bude moci škola použít jen s minimálními omezeními.
Škola požádá o projekt s využitím sady šablon, ty však mají roli jen jakési kalkulačky celkové částky a sledovaných výstupů. Poté škola dostane po formální kontrole žádosti 60% zálohu a může začít peníze utrácet. Předpokládá se, že polovina částky půjde na mzdy, zjednodušeně řečeno se předpokládá individualizace výuky neboli dělení tříd, čili větší počet odučených hodin. Dále bude možný nákup učebních pomůcek nebo školení pedagogů. Vše ale bude záležet na škole a především managementu školy.
Projekt je ale na první pohled nesystémovým řešením krize financování regionálního školství prakticky s nulovou udržitelností. Po dvou tučných letech bude následovat další půst. V této souvislosti je nastartování projektu až v polovině období realizace smutnou výpovědí o české státní byrokracii. Objem prostředků na jednotlivou školu ve výši 300 000 Kč na školu plus 4240 Kč na žáka je značný, především pro malotřídky možná až neuvěřitelný. Školy ho ale mohly při koncepční práci MŠMT dostat v období 2007-2013 třikrát a ne jen jednou. Ale například ministryně školství Kuchtová bohužel o penězích pro školy jen mluvila...
Možnost čerpat prostředky z projektu EU peníze do škol s minimálními mantinely bude pro ředitele velkým překvapením. Jednotlivé skupiny šablon jsou jen základními vodítky, které oblasti by měly školy podpořit:
- čtenářská a informační gramotnost,
- výuka cizích jazyků,
- digitální technologie,
- matematická gramotnost,
- přírodovědná gramotnost,
- finanční gramotnost,
- inkluzivní vzdělávání.
Můžeme očekávat, že školy po třech letech od ukončení SIPVZ budou nakupovat především informační a komunikační technologie. Vzhledem k absenci metodické podpory a nedostatku odborníků ve školách se na půdu škol přenese tvrdý konkurenční boj mezi dodavateli. To ukázal i průběh čerpání 140milionové dotace v pražských základních školách v posledním měsíci. Stejně tak budou školy zahlceny nabídkou školících či poradenských agentur, například SCIO zahájilo svou kampaň už před měsícem. Zde MŠMT trvá na svém, že školy žádné poradenské agentury potřebovat nebudou. V případě přípravě projektové žádosti určitě ne, ale pro realizaci ve většině případů ano. O tom se ale zatím nemluví.
Česká škola uvítá názory čtenářů. Jak hodnotíte projekt EU peníze do škol? Kde vidíte jeho přednosti a rizika? Co vás v souvislosti s ním zajímá?
7 komentářů:
A jsme u toho. V závěru článku jste udeřili hřebíček na hlavičku. Na škole děláme už druhý projekt z ESF a máme zkušenost, že napsání projektu je jen prvním krokem. Administrace projektu a jeho řízení je krokem druhým a bohužel daleko náročnějším a svízelnějším. Moc nevěřím tomu, že vykazování bude oproti současnému stavu o moc jednodušší. Kdesi jsem četla, že údajně nebudou chtít zasílat okopírované faktury. Mohu vás všechny pouze ujistit, že to je to nejjednodušší.
Tohle podle mne nehrozí díky novele zákona č. 218/2000 Sb. (o rozpočtových pravidlech), na kterou se nyní čeká s vypsáním vlastní průběžné výzvy. Myslel jsem to především v rovině metodické a odborné. Ve školách si totiž budou podávat dveře i obchodníci s deštěm.
Lze se někde dočíst, zda výše uvedené "minimální mantinely" budou zahrnovat obecné limity jednotlivých kapitol platné standardně pro OPVK, tzn. zejména 25 % pro zařízení?
Podle včerejšího prohlášení vrchního ředitele operačních programů Evropské unie na ministerstvu školství Jana Vitulz žádné limity nebudou. Šablony v PDF dostaneme doufejme v krátké době a budeme je obratem publikovat.
Pochopila jsem to správně, že bude možné v rámci jednoho projektu žádat o peníze na několik priorit dohromady? Můžu do projektu skloubit vzdělání pro učitele jazyků, nákup nových počítačů a nové učebnice matiky vedle zaplacení školního psychologa pro nejkomplikovanější dětské případy, které sami např. těžko zvládáme?Bude muset všechno tohle být v jednom jediném podaném projektu nějak logicky skloubeno a propojeno dohromady?
Mám obavy z toho, jak se v rámci malé školy podaří dosáhnout na maximální objem peněz při malém počtu učitelů. Kdybychom chtěli dělit hodiny angličtiny, nebude to možné kvůli skutečnosti, že je u nás jeden jediný angličtinář. Totéž platí pro další aprobace.
A proč to nešlo udělat takto od začátku .. aby pořádné peníze dostaly školy a pravomocní ředitelé by svým učitelům a žákům dali to, co potřebují.
Ten ministerský a poslanecký systém je tak patologicky těžkopádný, že moje děti prošly téměř celou základní školou, než peníze z EU, o kterých se mluví od r. 2000, doputovaly k těm, co to potřebují.
Promiňte ,.. slovíčko patologické jevy se prý už neužívá. Tak kdo chce, si ho nahraďte rizikovým chováním.
Teď mně napadá, že to riziko vlastně musí vybalancovat někdo jiný. Ten, kdo je dnes vybízen k tomu, aby se více snažil, jinak z těch žáků budou lumpové. ..:-)
další problém - základní platy učitelů stagnují nebo klesnou, a tohle všechno bude zase práce navíc, nikdo neřekne co za to ? bohužel.... a pozor - předem případným oponentům sděluji - jsem ict specialista
Okomentovat