MŠMT: Česká republika je dobrým příkladem v zavádění klíčových kompetencí

pátek 11. prosince 2009 ·

Dnes skončilo v Praze třídenní pracovní setkání odborníků na problematiku klíčových kompetencí a rozvoj kurikula. Zástupci Irska, Anglie, Belgie, Rakouska, Dánska, Španělska a České republiky se shodli na tom, že je nutné reformovat systém hodnocení. Děti by již neměly být hodnoceny pouze za znalosti, ale také za dovednosti, aktivitu a vyjadřování vlastních názorů.


Zástupkyně Irska, Anne Looney, ředitelka Národního úřadu pro kurikulum a hodnocení, zdůraznila, že změna myšlení musí začít u učitelů. „Do diskuse o kurikulu u nás vstupují zástupci rodičů, ale i průmyslu," komentovala situaci v Irsku. „Kurikulum je veřejným zájmem, o kterém chtějí všichni diskutovat. Proto používáme jazyk, který je srozumitelný pro všechny. Nemluvíme o kompetencích, ale o dovednostech," sdělila účastníkům panelové diskuse, která se konala poslední den pracovního setkání v prostorách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Výzkumný pracovník Úřadu pro rozvoj kvalifikací a kurikula v Anglii, David Pepper, prezentoval na panelové diskusi, které se zúčastnili všichni zahraniční návštěvníci, pracovníci MŠMT, zástupci odborných vzdělávacích institucí, pedagogických fakult, základních škol a gymnázií, výsledky studie klíčových kompetencí z 27 členských zemí EU. „Liší se pouze terminologie, která odráží kontext národních kurikul," poznamenal a zdůraznil, že vedení a organizace školy hrají hlavní roli v hodnocení klíčových kompetencí.

Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství ČR, se dotkl složité cesty k definování standardu učitelské profese. Reagoval tak na otázku z pléna, jaké dovednosti a postoje mají mít samotní učitelé, aby mohli změnit způsob organizace práce a učení.

Český příklad dobré praxe

Poprvé v historii existence mezinárodní skupiny Evropské komise pro klíčové kompetence a rozvoj kurikula diskutovali její členové se žáky a pedagogy. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, který jejich setkání v České republice organizoval, využil svých dobrých kontaktů se základní školou v Londýnské ulici v Praze 2. Žáci vyšších ročníků provedli zahraniční delegaci po třídách a pedagogové ji pak seznámili se zaváděním klíčových kompetencí a s jejich hodnocením v jejich podmínkách. Pracovníci Evropské komise byli s českou školou velmi spokojeni „Právě takové příklady dobré praxe potřebujeme," pochvaloval si Tapio Säävälä, vedoucí oddělení školního vzdělávání sekce Comenius Evropské komise, podle kterého školy nesou pochodeň učícího se procesu.

11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
11. prosince 2009 v 20:43  

"„Kurikulum je veřejným zájmem, o kterém chtějí všichni diskutovat. Proto používáme jazyk, který je srozumitelný pro všechny"

Docela dobrý vtip.

Anonymní řekl(a)...
11. prosince 2009 v 22:05  

"Děti by měly být hodnoceny za vyjadřování vlastních názorů."

O nic horší vtip.

Anonymní řekl(a)...
11. prosince 2009 v 23:49  

Žáci vyšších ročníků provedli zahraniční delegaci po třídách a pedagogové ji pak seznámili se zaváděním klíčových kompetencí a s jejich hodnocením v jejich podmínkách. Pracovníci Evropské komise byli s českou školou velmi spokojeni „Právě takové příklady dobré praxe potřebujeme," pochvaloval si Tapio Säävälä, vedoucí oddělení školního vzdělávání sekce Comenius Evropské komise, podle kterého školy nesou pochodeň učícího se procesu.

Tak tohle fakt komentář nepotřebuje :-(

učící se proces a jeho pochodeň...

Luděk Blaha řekl(a)...
12. prosince 2009 v 0:52  

Děti by již neměly být hodnoceny pouze za znalosti, ale také za dovednosti, aktivitu a vyjadřování vlastních názorů.

1. Nevím tedy, odkudpak se ti odbornící vyloupli, ale mám za to, že dovednosti a aktivita dětí jsou nedílnou součástí hodnocení od jaktěživa.
2. Prosil bych o dva tři příklady kritérií pro hodnocení vyjadřování vlastních názorů. Něco z dobré praxe.
3. V neposlední řadě nevím, co přesně odbornící myslí oněmi dovednostmi dnes, v epoše klíčového zkompetentňování.
4. Protože jsem se právě vrátil z maturitního plesu, žiji potřebou vybavovat svoje žáky kompetenci nechovat se jako hovado.

Anonymní řekl(a)...
12. prosince 2009 v 7:02  

Pane Blaho,
po dlouhé době s Vámi nesouhlasím - viz bod 4. Již stařeček Pagáč říkali hajnému Srncovi, že doufá, že ve sklípku bude pít jako hovado a ne jako člověk. Protože hovado vždycky ví, kdy má dost.

Luděk Blaha řekl(a)...
12. prosince 2009 v 13:16  

Nu, dobrá. Ale ať se tedy válejí jenom u žlabu.

Anonymní řekl(a)...
12. prosince 2009 v 23:59  

Pouze drobná oprava: vedoucím oddělení školního vzdělávání sekce Comenius Evropské komise není Tapio Säävälä, nýbrž Tapio Säldä.

Jmenovanému se za zkomolení jména omlouváme. Pan Tapio Säldä včera v podvečer při příležitosti své třídenní návštěvy v Praze slavnostně, přestřižením pásky, otevřel nově založený Národní úřad pro kurikulum, rozvoj a hodnocení kvalifikací učitelů, umístěný v nově zrekonstruovaných půdních prostorách MŠMT v Karmelitské ulici.

Ve slavnostním proslovu, za účasti zástupců pracovníků školních inspekcí Irska, Anglie, Belgie, Rakouska, Dánska, Španělska a České republiky, Säldä zdůraznil, že je nutné zásadně reformovat systém hodnocení práce učitelů. Učitelé by již neměli být hodnoceni pouze za odučené hodiny, ale také za dovednosti, aktivitu a vyjadřování vlastních názorů na pedagogických radách.

Zástupkyně Irska, Anne Rooney, ředitelka Národního úřadu pro kurikulum a hodnocení, zdůraznila, že změna myšlení musí začít u učitelů. „Do diskuse o pedagogickém kurikulu u nás vstupují nejenom zástupci rodičů, ale i strojírenského průmyslu," komentovala situaci v Irsku. „Pedagogická práce je to, čemu všichni rozumějí a o čem chtějí všichni diskutovat. Proto používáme jazyk, který je srozumitelný pro všechny. Nemluvíme o pedagogických kompetencích, ale o dovednostech," sdělila účastníkům panelové diskuse, která se konala poslední den pracovního setkání v prostorách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Výzkumný pracovník Úřadu pro rozvoj kvalifikací a kurikula v Anglii, Daniel Pepperovský, prezentoval na panelové diskusi, které se zúčastnili všichni zahraniční návštěvníci, pracovníci MŠMT, zástupci odborných vzdělávacích institucí, pedagogických fakult, základních škol a gymnázií, výsledky studie klíčových kompetencí pedagogů z 27 členských zemí EU. „Liší se pouze terminologie, která odráží kontext národních kurikul," poznamenal a zdůraznil, že vedení a organizace školy hrají hlavní roli v hodnocení klíčových kompetencí.

Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství ČR, bezprostředně poté nechal ze sálu vyvést jistého pana Blahu. Reagoval tak na jeho otázku z pléna, jaké dovednosti a postoje mají mít samotní učitelé, aby mohli změnit způsob organizace práce. Jmenovaný poté na chodbě před kanceláří paní ministryně způsobil menší incident, když zde zapálil pochodeň učícího se procesu.

Luděk Blaha řekl(a)...
13. prosince 2009 v 0:15  

Jen těžko ovladatelný smích mi postupně přešel ve frenetický chechot a po pádu ze židle v hyterický pláč postupně utichající v odevzdaném štkaní.

Anonymní řekl(a)...
13. prosince 2009 v 1:48  

Zástupkyně Irska paní Anne Rooney, ředitelka Irského Národního úřadu pro kurikulum a hodnocení, se po přednesení svého diskusního příspěvku nechala společně s panem Tapio Säldou vyfotografovat:
http://bit.ly/bQuKK

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2009 v 11:52  

To je teda fakt síla!!!! Vládnou nám Marťani, jinak to snad neni možný...

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2009 v 19:12  

Myslíte, že to svým neuváženým výrokem z roku 2006 z působil Jiří Paroubek?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.