Jana Hrubá: Jak rodiče vidí dnešní školu

pondělí 21. prosince 2009 ·

MŠMT letos zadalo v rámci analýzy tzv. Bílé knihy několik výzkumů. Jeden z nich se týkal postojů rodičů a žáků ke vzdělávání. Zajímavé jsou názory rodičů na dnešní školu ve srovnání se školou, do které sami chodili.


Sociologické výzkumy dlouhodobě ukazují, že školství patří mezi poměrně dobře hodnocené oblasti života české společnosti. Spokojenost s jeho úrovní převažuje nad nespokojeností. Prakticky tři čtvrtiny respondentů uvedeného výzkumu se více či méně ztotožňují s názorem, že úroveň našeho základního školství je dobrá.

Výzkumníci v jedné z otázek požádali rodiče, aby se z nejrůznějších hledisek zamysleli nad dnešní školou a školou, do které sami chodili. Výsledek je určitě zajímavý i pro učitele.



Rodiče současných žáků základních a středních škol při srovnání vycházeli z osobní zkušenosti se školou v 60.–80. letech 20. století, kdy ji sami navštěvovali, tedy se školou „socialistickou“. Největší posun vidí 82 % v lepším materiálním vybavení dnešních škol a 58 % v demokratičtějším ovzduší – žáci mají větší možnost diskuse a vyjádření vlastního názoru. Odvrácenou stranou téhož jevu je kritické posuzování kázně a pořádku v současné škole.

Rozsah učiva, zajímavost učební látky a způsob vyučování hodnotí téměř polovina jako lepší, ale druhá polovina se domnívá, že se vlastně nic nezměnilo, rozsah učiva se podle 20 % změnil dokonce k horšímu.
Většinou za stejné nebo i za horší pokládají rodiče odborné znalosti učitelů, užitečnost učiva pro výkon zaměstnání, úroveň ředitelů a řízení škol, využitelnost učiva pro život a snahu učitelů dát žákům to nejlepší. Zde přece jen ještě převažuje mínění o lepší úrovni současné než minulé, téměř v rovnováze je hodnocení poctivého a citlivého přístupu učitelů k žákům a lidských a morálních kvalit učitelů.

Pak se již poměr obrací. Morální výchovu k solidnosti, odpovědnosti a toleranci, snahu žáků dobře se učit a vztahy mezi učiteli a žáky dnes hodnotí respondenti jako horší než v době své školní docházky. Nejvíce se podle 74 % z nich zhoršila disciplína a pořádek ve školách.

V celkovém hodnocení odpovědí převažuje lepší hodnocení současného školství (34 %) nad minulým (22 %), ovšem podle 44 % rodičů je úroveň stejná.

Tato čísla jsou nepochybně zajímavá. Také všichni dnešní učitelé chodili kdysi do školy. Možná by stálo za zamyšlení položit si stejné otázky, které dali výzkumníci rodičům dnešních žáků. Jak by asi vypadalo v tomto srovnání vidění současné školy zevnitř? Podobně, nebo jinak? Proč tomu tak je? Má nás toto zjištění znepokojovat? Co můžeme udělat pro to, abychom své žáky dobře připravili na jejich zcela jinou budoucnost, než byla ta naše?



Výzkum STEM/MARK "Postoje rodičů a žáků ke vzdělávání" (6MB DOC).

HRUBÁ, Jana. Metodický portál, Články: „Jak rodiče vidí dnešní školu“ [online].17. 12. 2009. [cit.19. 12. 2009.  ]. ISSN 1802-4785.Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/7525/JAK-RODICE-VIDI-DNESNI-SKOLU.html>.

Licence Licence Creative Commons

Článek je publikován pod licencí Creative Commons.


0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.