Autor v článku na Britských listech popisuje i zkušenosti z českého školství: Po letech všech těch reforem vzdělávacího systému a respektování „osobnosti dítěte“ k nám na Přírodovědeckou fakultu nastupují ke studiu molekulární biologie studenti, kteří nezvládají procenta. Když jsem s nimi letos na začátku semestru počítání s procenty probral a připomenul (bez nejmenší stopy výčitky), že jde o učivo šesté třídy základní školy, reagovala jedna ze studentek podrážděně: „Ale to po nás přece nemůžete chtít. Vždyť je to tak dávno, co jsme to brali!“
Z článku na Britských listech vybíráme:
V sedmé či osmé třídě zkoušela tato paní učitelka někoho z obecného přehledu. Doslovné znění prvních položených otázek a následných odpovědí si nepamatuji, není ale podstatné. Zkoušený hoch se nechal ukolébat ke schematickým reakcím a závěrečný řetězec otázek a odpovědí zněl asi takto:
- Která země je největší? – Sovětský svaz.
- Kde se těží nejvíce uhlí? – V Sovětském svazu.
- Kde je nejrozvinutější průmysl? – V Sovětském svazu?
- A proč budujeme v Sovětském svazu a v socialistickém bloku rozvinutý průmysl? – Abychom předehnali Západ.
- A daří se nám to? – Daří.
PRÁSK! I ti z nás, kdo nepřítomně koukali z okna, se probudili, když naše třídní udeřila pravicí do katedry: „Nedaří! A jestli mi tady ještě jednou bude někdo bez přemýšlení papouškovat, jak je všechno v Sovětském svazu největší a nejdokonalejší, vyrazím s ním dveře!“ Psal se rok 1986; a naše učitelka zeměpisu – „opora totalitního režimu“ – nám „v nejhlubší totalitě“ říkala jasně, že nemáme věřit každému ideologicky předpojatému žvástu; a hlavně: že máme kriticky myslet! (...)
Když jsem se s ní před rokem a půl viděl naposledy, byla paní učitelka T. unavená. Věděl jsem už, že ji dnes provází pověst ještě horší než před listopadem 1989. Důvod byl nasnadě: pořád chtěla, aby žáci uměli; a pořád chtěla, aby dělali to nejtěžší – používali vlastní rozum. „Nebaví mě to,“ řekla mi, zatímco kolem nás proběhla smečka řvoucích sedmáků. „Opravdu mě to nebaví. Já si nemohu pomoci, ale v tomhle věku ještě člověk nemůže vědět, co má chtít; a musí být někdo, kdo jej v tom pubertálním tápání vede. Ale sám to vidíš – dnes už po nich nesmíš nic chtít a ani na ně nesmíš zvýšit hlas, protože tím se prý děti traumatizují.“
Musel jsem jí tehdy dát za pravdu; a dnes ještě více, než před rokem a půl. Po letech všech těch reforem vzdělávacího systému a respektování „osobnosti dítěte“ k nám na Přírodovědeckou fakultu nastupují ke studiu molekulární biologie studenti, kteří nezvládají procenta. Když jsem s nimi letos na začátku semestru počítání s procenty probral a připomenul (bez nejmenší stopy výčitky), že jde o učivo šesté třídy základní školy, reagovala jedna ze studentek podrážděně: „Ale to po nás přece nemůžete chtít. Vždyť je to tak dávno, co jsme to brali!“
Jakub Rolčík: Od ČSSR k České republice: Trnitá cesta od gulášového socialismu k mafiánskému kapitalismu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
17 komentářů:
Takto to nyní vypadá všude. Je to skutečně katatrofa. Učím na soukromé škole a musí se tu před pedagogickou konferencí a uzavřením klasifikace vymazávat žákům poznámky z žákovských knih...
Je to až k nevíře, ale je to tak! Děti nic nemusí, rodiče také nejsou motivováni obavou z nepřijetí dítěte na jakoukoliv školu. Existuje prostě přebytek nabídky nad poptávkou. Jsem jen zvědavá, kdo bude platit za tuto devastaci mladých?
Že by jejich děti?
Že by jejich děti?
A v tom spatřuji jistou míru spravedlnosti.
Výhodou úspěšně zdevastovaného mládežníka je, že si svoji devastaci patrně vůbec neuvědomuje.
A jen bloud se může myslet, že tento trend zvrátí radostné zkompetentňování dětiček při nadšeném uplatňování moderních technologií v rámci převratné školské reformy na výsluní učených dišputací o státnách maturitách, standardech práce učitele a čerpání evropských fondů směřujíce pod vedením výzkumných ústavů pedagogických k zářným zítřkům naprostého blbství.
Buďte objektivní, pane kolego. My, bývalí mládežníci, jsme si svou devastaci v letech sedmdesátých rovněž vůbec neuvědomovali. Ba ani naši otcové v letech padesátých...
Ale to přece nepopírám. Devastační nevědomí provází naše školství podél historických epoch řekněme již tradičně.
Není dávno doba super IQ151, kdy se učitelstvo v rámci povinných školení pilně věnovalo studiu příznakových bitů flag registru CPU Intel 8080A a to bez rozdílu aprobací, věku a pohlaví, neboť tudy jedině vedla cesta z temnot zastaralých výukových metod.
Počítač IQ151 bylo možno ve spojení s grafickou jednotkou XY 4131 (http://bit.ly/5rfrmp) velice účelně a efektivně využít k tisku vysvědčení a další pedagogické dokumentace.
Prozíraví ředitelé zakoupili tento osobní souřadnicový zapisovač všem třídním učitelům spolu se sadou centrofixů, což již v 80 letech minulého století zaručovalo zcela jednotnou a velmi vysokou estetickou úroveň těchto dokumentů.
Učitelstvo tento, na svou dobu, zcela revoluční, inovativní počin přijalo s nadšením: http://bit.ly/7pTEyp
Doporučuji si na Britských listech přečíst celý článek pana Rolčíka.Velice poučný, hlavně pro současné totalitobijce. Zdravím.
Přečetl jsem si ho. Už zase se mi chce zvracet. To, co se vyhodilo dveřmi, leze oknem zpět, zamaskováno jen chatrně a ledabyle. Levicoví intelektuálové se rojí jako houby po dešti. Asi jako ve 30.letech.
Anonymní 17.12 17:55
Pokud je to jediný závěr, který jste na základě tohoto článku učinil, pak je to s Vaším vnímáním reality hodně nahnuté.
Článek je samozřejmě hodně tendenční, ale bohužel také hodně pravdivý.
Ano, ale podstatná je ta tendence. Když budeme chtít, nalezneme pro každou dobu spoustu jednotlivostí, které se nám právem nebudou líbit, a většinou mnohem horších než tady a teď. Nic nemůže být dokonalé a vždycky je co zlepšovat. Pokud se to ovšem děje pod egidou té tendence, kterou tam rovněž vidíte, pak je to z principu špatně, i kdyby tam bylo pravdivosti nevím kolik. Nejde jen o fakty, nýbrž i o to, jak je interpretujeme a do jakých souvislostí je zasazujeme. A kam vede tohle levičáctví, to už by mohlo být z historie zřejmé.
Myslím, že je zbytečné se s levičáky bavit. Jsou to prostě omezení tupci. Naštěstí jsme se už dostali do doby, kdy budou navždycky v menšině.
21:19 - pokud "autentická" pravice fuckuje, bije novináře, kope do aut, ukazuje svého šul... na dovolené v Itálii, zneužívá vládní letku k lyžování v Insbruku, je napojena na podivné lidi - potom mě to nepřesvědčí . Jinak - podobný názor mám i na stranu kočkovic.
Anonymní 19.12 21:19
Myslím, že je zbytečné se s levičáky bavit. Jsou to prostě omezení tupci. Naštěstí jsme se už dostali do doby, kdy budou navždycky v menšině.
Jsem levičák, tedy podle Vás tupec.
Pokud to znamená, že společnost je povinna se postarat i o své členy, kteří z různých důvodů nejsou schopni se o sebe postarat sami, že trh neřeší všechny problémy sám a občas je ho potřeba pohlídat, že demokracie znamená více, nežli jen jednou za 4 roky vhodit lístek do urny a že nevěřím na pohádky o hodných kapitalistech, kteří netouží po ničem jiném, nežli poskytovat ostatním spoluobčanům příležitosti k výdělku a po nocích tajně roznášejí dárky do dětských domovů, pak jsem také tupec a nijak se za to nestydím.
To neznamená, že jsem slepý a hluchý a nevnímám nesmysly, svinstva i zločiny, které páchají lidé, hlásící se k levici.
Darebáci se totiž vždycky přesunují tam, kde jsou moc a peníze. Strany jsou pro ně jen zástěrka.
Darebáci, kteří si už nakradli, budou logicky podporovat strany, které chtějí menší kontrolu ze strany státu a které jim budou snižovat daně z jejich legálních i nelegálních kšeftů.
Takže Vám závidím Vaše jednoduché vidění světa.
Chci věřit, pane poste.restante, že nevěříte ani na lid milující socialisty. Možná tak, jedná-li se o možné voliče.
Nevšiml jsem si, že by za kterékoli vlády bylo dost peněz na dětskou onkologii, psy pro slepce, vozíky pro postižené, na platy asistentů a vůbec lidí, kteří se starají.
Tady jde spíš o to, že tak zvaní levicoví školští intelektuálové mají blíže k vymýšlení reformních až revolučních pitomostí v poněkud připitomnělé představě, že na to konečně kápli.
A vidinou vzdělanostního blahobytu zblblí rodiče jim na to mnohdy i skočí.
Zvláštní, kdyby se takto novátorsky chovali fotbaloví a hokejoví trenéři jejich ratolestí, patrně by je (trenéry) z trávníků sami (rodiče) vykopali a možná lépe hokejkami umlátili.
Psal jsem o levici, nikoliv o socialistech. Mám tedy na mysli spíše filozofii, koncept, nebo názorové paradigma, nikoliv konkrétní politickou stranu.
Lid, který miluje své politiky je představa, která mne skoro děsí.
Ale vy jste to myslel nejspíš tak, zda socialisté milují svůj lid.
Jestli něco vyčítám vládám ČSSD, pak je to právě to, že mohli udělat spoustu věcí lépe, ale svou příležitost nevyužili.
Tohle by bylo na delší diskusi, ale zkusím to zjednodušit takto. Kdyby pravicové vlády dělaly svou politiku dobře, nepřivedly stát do k úpadku bankovního systému, tunelování a rozkrádání podniků, které vyvrcholilo Klausovými balíčky, nevyhráli by socialisté se Zemanem v čele s heslem "Čisté ruce". Kdyby se pak socialisté, především ve své druhé vládě, soustředili více na řešení problémů země, nežli na vzájemné půtky a hrabání pod sebe, nemuseli v posledních volbách prohrát.
Jak která vláda řešila problémy sociálních skupin, kolik dávala na jaké výdaje, to je myslím dohledatelné, i když většinou je nutné jít do houbky a nenechat se oblbnout jednoduchými čísly.
Jinak pokud se přímo školství týče. Eduard Zeman chtěl likvidovat víceletá gymnázia, s čímž třeba nesouhlasím. Pokud jsou ale pravicové koncepty v duchu posledních návrhů na zvýšení úvazků, anebo Bartošovy tři přihlášky na střední školy, pak já mám jasno.
Ale já se nechci pouštět do politických diskusí.
Jen mi vadí, když kdokoliv označuje kohokoliv za hlupáka jenom pro jeho ideové, anebo politické směřování.
Tak, tak. Víme co, kdo, kdy, kde, poučení z krizového vývoje hledaje.
Přesto kdyby ...
Jak praví bonmot, kdyby praotec Čech zastavil až u Curychu, mohly být primky a rybička světoznámé značky a i minarety jsme v referendu zakazovat mohli.
Okomentovat