Požádali jsme MŠMT o reakci na prohlášení kantorů Matičního gymnázia v Ostravě k připravované státní maturitě a k souvisejícím školením.
Jakým způsobem jsou vybíráni lektoři pro školení CISKOM a jak je vyhodnocována kvalita jednotlivých běhů školení? Kdo je za obsah a průběh jednotlivých školení odpovědný?
NIDV realizovalo a realizuje řadu projektů zaměřených na další vzdělávání pedagogů. V několika z nich byli lektoři vybírání na základě výběrového řízení, ale v žádném projektu nebyla věnována taková pozornost výběru lektorů jako v aktivitě CISKOM. Lektorský tým tvoří zčásti osvědčení lektoři CERMATu a NIDV z předchozích školení (KOS, KROK atd.), část týmu byla vybrána na základě výběrového řízení, které probíhalo v létě 2009. Před zahájením CISKOMu byla stanovena kritéria pro výběr lektorů, která se skládala z odborných a pedagogických požadavků. Uchazeči, kteří splnili všechny podmínky a kritéria, byli pozváni na výběrové řízení, které probíhalo v průběhu letních prázdnin. Ve výběrových komisích byli zástupci NIDV, CERMATu a zkušení lektoři.
Úspěšní uchazeči prošli následně školením, které se skládalo ze dvou částí a to: čtyřdenního školení CERMATu, které bylo zaměřeno na obsah hodnocení a bylo ukončeno certifikací – lektoři tedy museli úspěšně složit závěrečné testy. Lektoři dále absolvovali školení v tutoringu a práci v LMS Moodle, které organizovalo a zabezpečovalo NIDV. Na podporu tutorské práce byl dále zpracován Manuál tutora, kterým se tutoři a lektoři při své práci řídí. Pro lektory bylo připraveno i školení lektorských dovedností a to hned ve třech úrovních dle jejich dosavadní zkušenosti.
Z výše uvedeného je patrné, že výběru a přípravě lektorů věnovaly obě zainteresované organizace (CERMAT a NIDV) mimořádnou péči.
Školení hodnotitelů společné části maturitní zkoušky v rámci aktivity CISKOM projektu PRO.MZ obsahově garantuje CERMAT, organizaci školení zajišťuje NIDV. Od spuštění prezenčních setkání byly zavedeny hospitace, které realizují jak zástupci CERMATu, tak NIDV. Jen během listopadu jich proběhlo 14, přičemž většina jich byla hodnocena velmi kladně. Jen v jednom případě jsme se rozhodli s lektorem dále nepokračovat ve spolupráci.
Ze strany NIDV je sledována a průběžně vyhodnocována také zpětná vazba od účastníků prezenčních seminářů, z průběžného počtu 4 993 účastníků prezenčních seminářů jich 4 251 hodnotilo výkon lektora po odborné stránce výborně, jen 16 jich bylo nespokojených; organizační zajištění semináře hodnotilo výborně 3 121 účastníků, nespokojeno bylo 87 účastníků.
Jsou připomínky podobné připomínkám pedagogů Matičního gymnázia ojedinělé? Kolik podobných podnětů jste dostali?
Kritických připomínek a ohlasů jsou v současné době řádově desítky, což je vzhledem k opětovnému odložení a změn okolo maturity logické. Takto vyhraněná stanoviska jsme zaregistrovali dvě. Je však nutné konstatovat, že vyhraněnost a emotivnost této petice je přímo úměrná neinformovanosti autorů o skutečném stavu (např. zcela pomíjí ustanovení Vyhlášky 177/2009 Sb. v oblasti odměňování za výkon funkcí a popírá i ustanovení Školského zákona, kde není nikde stanovena omezující lhůta platnosti osvědčení, předchozích vzdělávacích aktivit se zúčastnilo podprůměrné množství pedagogických pracovníků školy apod.).
Nejčastější připomínky k organizaci se týkají přiřazování termínů účastníkovi bez možnosti volby, což bylo dáno na počátku projektu časovou tísní a nutností proškolit všechny pedagogy do MAG 2009, potažmo do konce roku 2009. Díky odložení nové maturitní zkoušky o jeden rok a nárůstu času bude v dalších vlnách školení systém přihlašování na všechna školení změněn tak, aby poskytoval pedagogům a školám možnost volby času a místa účasti na prezenčním školení.
Jaké jsou náklady na proškolení jednoho pedagoga v jednotlivých školeních CISKOM? Kolik bude v CISKOM proškoleno pedagogů?
V rámci aktivity CISKOM bude proškoleno 51 800 osob, schválené náklady aktivity jsou 93 mil. Kč. Prostým dělením získáme tedy náklady na jednoho proškoleného účastníka ve výši 1 792 Kč. Tyto náklady jsou tak nízké především proto, že velká část školení je založena na blended learningu a vedle prezenčních seminářů je zařazen i e-learning, který je mimochodem v evropském měřítku unikátním projektem i v tom smyslu, že celý systém je zprovozněn na open-source řešení LMS Moodle.
Vyjádřete se, prosím, k hodnocení "Školení daného obsahu ukončené dva roky platným certifikátem jsme již všichni absolvovali. Jeho praktický přínos byl nulový, realizovat další podobná školení ve fázi, kdy nebyla ke zdárnému konci přivedena ani část generálky, je naprosto zbytečné." Jaký je rozdíl mezi školení, které pedagogové absolvovali před lety a dnešním? Proč je platnost certfikátu jen dva roky?
Hlavní rozdíly mezi školeními MaNa 2007 a CISKOM 2009 spočívají především v tom, že: (1) v MaNa 2007 nikdy nebylo školeno hodnocení ústní zkoušky; (2) v MaNa 2007 bylo školeno hodnocení strukturované písemné práce. Na základě připomínek pedagogů (obdobných této petici), že je tato forma zkoušky dlouhá, složitá, zbytečná apod., byl koncept zkoušky změněn, a proto musí být zcela přepracovaný způsob hodnocení písemné práce znovu školen v rámci CISKOMu.
Platnost certifikátu není nijak časově omezena.
Vyjádřete se, prosím, k názoru: "Náš názor je, že by firma Cermat měla uzavřít s každým pracovníkem, který by zadával jejich testy a následně příp. opravoval výsledky, příslušné smlouvy, uvádějící mj. obsah činnosti a konkrétní odměnu, včetně školení pro danou práci. A tyto odměny by neměly jít z rozpočtů škol na nenárokové složky mzdy, ale z rozpočtu Cermatu." Jak je odhadnut objem práce a jeho nárůst na školách při přípravě a průběhu státních maturit?
„Náš názor je, že by firma Cermat měla uzavřít s každým pracovníkem, který by zadával jejich testy a následně příp. opravoval výsledky, příslušné smlouvy, uvádějící mj. obsah činnosti a konkrétní odměnu,…“
CERMAT nemůže z pracovně-právních důvodů uzavřít smlouvu s každým pedagogickým pracovníkem. V tu chvíli by například došlo k tomu, že zadavatel v učebně by musel být doplněn pedagogickým dozorem z dané školy.
„... včetně školení pro danou práci …“
Ale to je právě to, proti čemu se tato petice bouří.
„… A tyto odměny by neměly jít z rozpočtů škol na nenárokové složky mzdy,…“
Odměny jsou taxativně vymezeny Vyhláškou 177/2009 Sb., nejsou tedy nenárokové.
„… ale z rozpočtu Cermatu …“
Ve státním rozpočtu je rozpočet CERMATu ve stejné kapitole jako příslušný rozpočet škol, přesun rozpočtových prostředků do škol proto využití rozpočtových prostředků zprůhledňuje a umožňuje transparentní odměňování pedagogů.
Vyhláškou 177/2009 Sb. stanovené vymezení odměn hodnotitelů, komisařů i předsedů maturitních komisí zohledňuje objem práce na školách. Její vymezení bylo součástí tvorby zmíněné vyhlášky, včetně veřejného připomínkového řízení na jaře letošního roku.
Jak je to se školením CISKOM?!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Platnost certifikátů není nijak časově omezena? Od kdy? Po zveřejnění Připomínek? Aspoň něco...
A 90 miliónu na školení a 80 miliónů na hodnotitele (jak pan Zelený včera v rádiu zveřejnil) - každý rok! Miliónek sem a miliónek tam. Co takhle nějaký miliónek na učebnice, pomůcky, školení odpovídající kvalifikaci učitelů,... Na to už nezbude, že?
Matiční gymnázium má naprostou pravdu, ministerstvo nepřizná žádné pochybení. Na školení hodnotitelů českého jazyka se přežvykuje prázdná sláma. Naprostou degradací písemné maturitní zkoušky bude písemná práce omezená počtem slov. Ne originalita studenta,ale sešněrování do počtu slov. S tímto typem práce nesouhlasí drtivá většina češtinářů, ministerstvo to nepřizná a ani se nepřijedou zástupci podívat do nějaké školy,aby si prakticky zjistili,co tomu jazykáři říkají. Dále-maturita neodstraní subjektivní prvek!!!! a většinu práce při opravování odnesou zase učitelé. Po deseti letech příprav je výstup žalostný. Otázka- kolik milionů stála školení v roce 2007,která nám jsou nyní k ničemu?
Organizace školení narušuje práci škol, od nás odjede jeden den 5 angličtinářů, další 6 češtinářů, musí se za ně suplovat, platit cesťáky atd., vše jde z nákladů škol.
Tak mám pocit, že odpovídalo MŠMT úplně jiného státu.
Taky by mne docela zajímaly ty "pracovně-právní důvody" pro které nemůže CERMAT uzavřít s externími spolupracovníky (zadavetli, hodnotiteli atd.) dohodu o provedení práce.
Pokud se nepletu, tak v první fázi prochází školením kolem 12 000 učitelů. Dovedete si představit, jak by bylo lze s takovýmto množstvím lidí uzavírat DPP? Kolik peněz by to stálo?
Kolik peněz by to stálo?
Určitě méně nežli např. jeden zbytečný seminář pořádaný v Praze pro zástupce škol z projektu NUOV2 v hotelu Pyramida.
Určitě méně, nežli stála a budou stát pořádaná školení, jejichž informační hodnota je NULA.
Dozajista méně, nežli "zmizelo" v kapsách spřátelených firem.
Určitě méně, nežli 12 let bezvýsledného zavádění státní maturity. Mnohem méně nežli bude stát její provoz v dalších letech.
Bezesporu méně, nežli stál systém tří přihlášek na střední školy.
Ale máte pravdu.
Bylo by hloupé omlouvat hloupost jinými hloupostmi.
Uzavírat smlouvy s CERMATem, když je možné pověřit činnostmi učitele v rámci pracovních povinností, by bylo zbytečné.
Asi mi něco uniklo, ale obsah školení MaNa2007 a právě probíhajících školení je úplně stejný. Koncepce písemné zkoušky a jejího hodnocení se, alespoň v angličtině, nezměnila. Jediný rozdíl je v tom, že současné školení je časově náročnější a zakončené nesmyslnou zkouškou. O jaké změně koncepce písemné zkoušky tedy MŠMT mluví?!
V hodnotícím dotazníku mají účastníci hodnotit pouze práci lektora, ne obsah nebo celý program. Na to jsou upozorněni předem. Kladné hodnocení lektora neznamená kladné hodnocení celého projektu. Absolvovala jsem jak MaNu2007 tak první část současného školení, takže vím, o čem mluvím a dále už se odmítám tohoto plýtvání penězi daňových poplatníků a časem učitelů účastnit.
Okomentovat