Ivona Dömischová: Možnost jak motivovat nejen ty nejlepší

čtvrtek 17. prosince 2009 ·

Každý učitel si během svého pedagogického působení klade základní otázku, jak motivovat žáky k větší aktivitě, spolupráci a lepším výkonům. Pro svůj následující příspěvek jsem si zvolila název, který by měl napovědět, že motivační aktivity učitele by neměly být vždy cíleně zaměřeny jen na skupinu těch nejlepších. Často nám však realita školního prostředí ukazuje, že mnohdy aktivity pracně připravené námi pedagogy sklidí ohlas opravdu jen u těch prospěchově lepších žáků.


Je vůbec reálné, a je vůbec v silách nás učitelů motivovat všechny naše žáky současně? „Utopie, to se prostě nedá“, slyším často od učitelů z praxe. Chceme-li v prostředí naší výuky vyzdvihnout žákovu snahu, jeho aktivitu, splnění úkolu, vyřešení problému či jiných aktivit, používáme jako učitelé vesměs známky. V praxi pak někteří učitelé rozlišují např. tzv. malé jedničky, jejichž určitý počet tvoří dohromady jedničku velkou. Děti pak sbírají v průběhu roku malé jedničky s cílem dosáhnout jejich určitého počtu a získat jedničku velkou.

Tento princip „sbírání jedniček“ mě motivoval k vytvoření tzv. motivačních kartiček, které existovaly již v 19. století, sloužily ale jako odměna pouze pro žáky poslušné a pilné. Základní myšlenka odměny je zcela jistě v pořádku, proč ji tedy nerozšířit i jako bonus za dobře odvedenou práci, jako upozornění na to, že jsem si jako učitel(ka) všiml(a), že žák pracoval velmi dobře, byl v dané konkrétní hodině aktivnější, více spolupracoval než obvykle, vykonal nějakou aktivitu navíc, byl kreativní atd.

Kladu si však otázku, jakým způsobem lze zajistit, aby i žáci, kteří nepatří svým prospěchem k těm nejlepším, a i přes všechno jejich úsilí nedosáhnou úrovně svých spolužáků, že i tito obdrží nějaký ten bonus. Proč bychom ve výuce měli odměňovat stále jen rychlost splnění daného úkolu, vždyť vesměs „vyhrávají“ stále Ti stejní. Za tohoto předpokladu Ti „pomalejší“ nikdy na odměnu nedosáhnou. Pomocí kartiček lze tuto situaci vyřešit. Nemusíme tedy odměňovat pouze za rychlost či správnost zadaných úkolů, můžeme odměnit žáka za jeho kreativitu, vyřčení dobrého nápadu, spolupráci ve skupině atd.

Praktické nápady práce s kartičkami

Protože jsem si vědoma obrovské pracovní vytíženosti našich pedagogů, chtěla bych se s nimi podělit o své nápady a možná jim i tímto způsobem ušetřit práci. Navrhla jsem tedy několik takových pochvalných kartiček, které by byly použitelné v jakémkoli předmětu. Stačí si je pouze okopírovat, pokud bude k dispozici i příslušná technika zalaminátovat a rovnou s nimi začít pracovat. Vlastní text nebo obrázky si může každý vyučující upravit dle svého uvážení, já jsem použila své fantazie.

Pokud vyjdeme ze situace, že se žáci často stávají jakýmisi „sběrateli jedniček“, můžeme této jejich záliby využít v naší hře s kartičkami. Stanovíme-li například, že pokud žák obdrží určitý počet kartiček, který stanoví vyučující dle svého uvážení, může být žákovi za odměnu udělena jednička. Toto by byla asi ta nejsnazší a nejočekávanější varianta. Pokud však zavedeme něco nového a tím se pomalu dostávám k dalšímu způsobu, pro žáky i učitele dle mého názoru novému, můžeme žáky taktéž velmi dobře motivovat. Jde o jakýsi malý druh obchodu. Žák se bude snažit získávat kartičky a opět po dosažení jejich určitého počtu je vymění za jisté privilegium, které se může podobat například odpuštění jednoho domácího úkolu.

V této situaci jej vlastně učíme rozhodovat, kdy své kartičky použije, kdy tento „obchod“ uskuteční. Pokud na tento systém jako učitelé přistoupíme, musíme však pevně dodržovat pravidla, které jsme nastavili, čili akceptovat, že si žák například vybere podle nás i nejméně vhodnou dobu, kdy si bude přát mít domácí úlohu odpuštěnu.

Kartičky nejsou ničím novým a převratným, jsou jen možným způsobem, jak naši výuku zpestřit a udělat ji nejen pro žáky, ale i pro nás učitele zajímavější. Pevně doufám, že někomu budou inspirací nebo je dokonce plně využije ve své výuce.

Kartičky jsou ke stažení na Wiki České školy.

21 komentářů:

kredit řekl(a)...
17. prosince 2009 v 13:32  

jj, pamatuji jednoho svého ict kolegu, ten dával "kredity", což byly jakési umělohmotné mince z jakési stolní deskové hry. Systém podobný, za určitý počet mincí nějaká výhoda.

Anonymní řekl(a)...
17. prosince 2009 v 13:44  

Netyka se to clanku, ale spise postaveni ucitele. Byl jsem v jidelne, dostal jsem od kucharky zprda, ze nejim polivku. Takove je postaveni ucitele :-) Zatimco na decko si nedovoli, pac by si vyslechla peprny komentar o pravech a o tom, po cem ji ma byt hov... na ucitele si troufne, pac vi, ze je slusny a musi poslouchat. Ucitel je ten posledni ve skole. Nad nim jsou kucharky a uklizecky. A pak vladnou decka. Je to tak skoro na kazde skole. Ucitel je ten posledni chudak, co musi poslocuhat uplne vsechny.

BoBr řekl(a)...
17. prosince 2009 v 14:26  

Nechci kazit vaše hodnotné pedagogické nápady, ale nemohu nevzpomenout, jak Tom Sawyer díky svým skvělým obchodním schopnostem ohromil pana inspektora a získal první místo v soutěži o barevné lístečky, jež se dávaly v nedělní škole jako odměna za znalosti.

Luděk Blaha řekl(a)...
17. prosince 2009 v 16:21  

V cirkuse třeba dostávájí medvědi za dobře odvedené číslo pamlsek.
Je to pro ně dostatečná motivace k tomu, aby i jako obávané šelmy jezdili v komických sukénkách kolem manéže na velocipédě.

Odmítám nechat na sebe delegovat odpovědnost za motivaci dětí ku zkompetentňování společností, která prostřednictvím státní moci sama nechápe vzdělanost, moudrost, spravedlnost a čest jako trvalé hodnoty hodné zřetele.
Společností, ve které míra zhovadilosti, rozeřvanosti a pitomství dosahuje rozměrů přímo olbřímých.

Anonymní řekl(a)...
17. prosince 2009 v 20:13  

Vážení kolegové,

Děkuji jak za kladné, tak i negativní reakce, které vyvolal můj malý příspěvek ke zlepšení motivace žáků. Věřím tomu, že někomu budou inspirací. Přeji všem krásné vánoční svátky.
Autorka článku

kredit řekl(a)...
17. prosince 2009 v 20:19  

jj, myslím že tento způsob hodnocení existoval vždy, a je veskrze vhodný. Na prvním stupni určitě, na druhém s výjimkami, na sš již obtížně.

Pochvaly jsou vždy lepší než tresty, nebo aspoň by to mělo být vyvážené.

Luděk Blaha řekl(a)...
17. prosince 2009 v 20:44  

kartičky ... vymění ... za privilegium ... odpuštění jednoho domácího úkolu

Domácí úkol má svoje opodstatnění, pokud je třeba zafixovat nějakou dovednost nebo udělat něco v klidu, bez časového omezování koncem hodiny.
Domácí úkol nemá mít charakter rutinní povinnosti, aby se dětem zaplnil volný čas, který by mohli věnovat svému zvlčování, nebo snad nedejbože trestu, který je možno odpustit proto, že je žáček komunikativní, kreativní nebo skupinově dělný.

krtek řekl(a)...
18. prosince 2009 v 11:33  

To mi připomíná jednu nejmenovanou školu, kde příští týden v pondělí a úterý mohou nejlepší studenti zůstat doma. Jakoby škola byla ostatním za trest!
Zde: http://www.zsdivisov.cz/2009/12/iii-faze-projektu-slusne-chovani.html
A nakonec volno vyhlásil pro všechny.

Anonymní řekl(a)...
18. prosince 2009 v 12:08  

Nejlepší studenti by měli být od povinné školní docházky osvobozeni trvale!!!

Anonymní řekl(a)...
18. prosince 2009 v 12:56  

A vy neuplácíte své žáky? Nekupujete jim pamlsky? Pak se nedivím, že si na ně stěžujete.
Pepa

Luděk Blaha řekl(a)...
18. prosince 2009 v 13:51  

reakce na Krtka

Odměna či plat náleží za dobře odvedenou práci.
Jakkokoli je pro mnohé slušné chování neskutečnou dřinou, nesmí být honorováno jinak než přirozeně dobrým vlastním pocitem.
Věřme, že se divišovskýn učitelům podaří dětem vysvětlit, že se mají slušně chovat i tam, kde bodíky nedostanou.

Anonymní řekl(a)...
18. prosince 2009 v 19:03  

Většina žáků u učitele nejvíce ocení, když si jich po splnění úkolu, vyřešení problému či jiné aktivitě, nebude po určitou dobu všímat. Naštěstí tomu tak, díky obrovské pracovní vytíženosti pedagogů, často bývá.

Rovněž zveřejnění pochvalných kartiček povede k tomu, že žáci s nimi začnou čile obchodovat

ignorant řekl(a)...
18. prosince 2009 v 22:03  

Jo,jo, jak se to vrací. Za bolševika jsme na vojně dostávali veřejnou pochvalu socialistického vojáka "před nastoupenou jednotkou" !! To teda byla motivace, k posr.... Nyní vážně, pokud se ve třídě nenálezá nějaký mimořádný dement ( bohužel se to stává pravidlem ), pak na třídu stačí pouze a jedině pochvaly.

Anonymní řekl(a)...
19. prosince 2009 v 0:37  

Nemohla by si Česká škola najmout recenzenta článků? Proč zveřejňovat "tipy", které pocházejí z 19. století a jdou proti všem moderním trendům ve vzdělávání?

Anonymní řekl(a)...
19. prosince 2009 v 7:35  

Anonymní 19.12. 0.37

To, co jde proti všem moderním trendům ve vzdělávání, je často nejlepší metoda, jak děti něco naučit...


Tím neříkám, že s obsahem článku souhlasím, ale jasně říkám, že nesouhlasím s cenzurou.

Anonymní řekl(a)...
19. prosince 2009 v 10:31  

Odměna či plat náleží za dobře odvedenou práci.

To je omyl, pane kolego. Odměna či plat náleží za práci.

Anonymní řekl(a)...
19. prosince 2009 v 10:54  

Anonymní 19.12. 10.31

Myslím, že nemáte pravdu. Za špatnou práci by neměl náležet ani plat. Odměna by měla být za mimořádnou práci.

Luděk Blaha řekl(a)...
19. prosince 2009 v 17:34  

pro anonymní 19. prosince 2009 10:31 a 10:54

Dalo by se říci, páni kolegové, že se více či méně mýlíme všichni tři.

Pevnou složkou platu je peněžité plnění poskytované zaměstnanci za práci pro zaměstnavatele, což je zákonem stanové instituce.
V soukromém sektoru je to mzda (časová, úkolová, podílová, smíšená).
Pohyblivou složkou je:
- povinný příplatek za práci nad rámec běžné pracovní doby (přesčas, noc, dny pracovního volna a klidu) a ve stížených podmínkách,
- osobní ohodnocení za dlouhodobě velmi dobré pracovní výsledky nebo větší rozsah pracovních úkolů,
- prémie v procentech pro zvýšení motivace,
- jednorázové odměny.

Nebo tak nějak.

V každém případě bych byl při zavádění různých MRHMPZS (moderně reformně hodnotících a motivačních projektových zkompetentňovacích systémů) velmi obezřetný. Zvláště pak jsou-li vyhlašovány jako kampaně či dokonce jsou-li pojímány obchod s žáky.
Ve snaze o objektivizaci veskrze subjektivních faktorů vznikají systémy tak komplikované, že se v nich nevyzná ani prase, natož pak sám autor.
Klasifikaci práce žáků chápu jako formu zpětné vazby o míře jejich úspěšnosti. V žádném případě jako předmět sběru nebo kšeftu.
O slušném chování radši už ani nehovoře.

ignorant řekl(a)...
19. prosince 2009 v 21:18  

Problém zvýšení nadtarifní složky mzdy v různém poměru ke složce tarifní je vždy problém. Není v silách snad nikoho, aby stanovil taková objektivní pravidla, která by toto řešila. Občas se najdou pionýři, kteří by to řešili zcela radikálně, až v poměru 50 : 50. Vždy se však najdou mezery a možnosti zneužití. Takový ředitel "milující" svou podřízenou učitelku, či vazby z osobních mimoškolních setkání při sklence alkoholu,... rychle sklouznou k subjektivnímu hodnocení. Celý systém potom postrádá jakýkoliv význam a vede k rozkladu. Nevěřím, že všichni ředitelé jsou osvícení vedoucí na svém místě, ostatně ani žádného takového neznám, ani já se nepovažuji za osvíceného. V rámci objektivity - současný systém je v současné situaci zřejmě až příliš vstřícný v rámci chování současné společnosti.

Anonymní řekl(a)...
20. prosince 2009 v 11:09  

Podle sebe soudím tebe, že ignorante?

Je mi vás líto, že jste dosud nepoznal žádného osvíceného vedoucího, ale věřte, že mezi řediteli škol je takových drtivá většina.

Vaše slova jsou spíše důkazem toho, že vás trápí nějaký osobní problém.

ignorant řekl(a)...
20. prosince 2009 v 23:31  

20. prosince 2009 11:09

Jen jsem tím chtěl říci, že absolutní pravda neexistuje a z toho plynoucí je, že absolutně "spravedlivý" řídící pracovník neexistuje. Je to sice filozofická otázka, ale skutečně nemůžu souhlasit s tím, aby se tak vysoká odpovědnost a pravomoci svěřily až tak velkému počtu ředitelů. Nedokáži si třeba představit, že by ředitel rozhodoval dejme tomu např. o těch 50% mzdy (nadtarifů )učitelů. Ve veřejném školství nerealizovatelné. Nelze si dělat absolutně žádné iluze o osvíceném chování ředitelů. Příklad za všechno - řediteli, nedej vysokou odměnu učitelce - manželce starosty!! Ono se ti to řediteli brzo od zřizovatele vrátí, to si piš. Demokracie v ČR je velmi, velmi nezralá a od toho se odvíjí vše.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.