V čem konkrétně bude vykazování finančních prostředků jednodušší? Kolik procent bude možné využít na nákup DHM? Budou mezi uznatelnými náklady peníze na zaplacení pracovníka školy, který bude mít na starosti administraci projektu?
Pracujeme již teď na projektu a zajímalo by mne, jak to tedy je se změnou zákona o rozpočtových pravidlech. Před týdnem nám přišel dopis z Odboru dotačních programů Zlínského kraje, ze kterého vyplývá, že změna zmíněného zákona natolik zpřísní pravidla pro vyučtování, že každá chybně poukázaná částka z projektového účtu (i ta, která bude evidentně způsobená omylem) bude považována za porušení rozpočtové kázně, i když bude na účet okamžitě vrácena. Každá takováto chyba bude tedy pro projekt téměř smrtelná. A vy avizujete, že změna tohoto zákona má naopak vykazování zjednodušit. Nějak tomu nerozumím. Kde je pravda? A v čem konkrétně bude vykazování finančních prostředků jednodušší?
Z dotazu není úplně jasné, k jaké změně zákona dotaz směřuje. Předpokládáme však, že se jedná o chystanou změnu zák. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, která umožní prokázat použití poskytnuté dotace dosažením předem definovaných výstupů, nikoliv doložením konkrétních výdajů jako dosud. V tomto smyslu jde o výrazné zjednodušení situace. Obava z četného výskytu porušení rozpočtové kázně není na místě z toho důvodu, že pokud jde o oblast podpory 1.4. OP VK (EU peníze do škol), není uložena povinnost zřízení samostatného projektového účtu a řádné použití prostředků dotace nebude posuzováno na základě jednotlivých výdajů, ale výhradně doložením skutečnosti, že byly dosaženy předem definované výstupy (např. počet odučených hodin, uskutečnění vzdělávací akce apod.). K porušení rozpočtové kázně tedy dojde v případě, že nebude dosažen stanovený výstup nebo výsledek, nikoliv v případě mylné platby.
Kolik procent bude možné využít na nákup DHM. Zase jenom 25%?
Protože nebudou posuzovány konkrétní výdaje, ztrácí výdajové limity použití prostředků dotace (např. na DHM) smysl, tedy nebudou stanoveny.
Budou mezi uznatelnými náklady peníze na zaplacení pracovníka školy, který bude mít na starosti administraci projektu? Nebo předpokládáte, že to bude součást povinností vedení školy?
Protože při posuzování způsobilosti výdajů nebude podstatné, na jaké konkrétní výdaje byly prostředky vynaloženy, lze samozřejmě z dotace náklady na administraci projektu uhradit.
Odkazy:
- Oficiální web projektu EUPenizeSkolam.cz
- Sekce EU peníze školám na MSMT.CZ
- Sekce EU peníze školám na České škole
Kontaktní adresa MŠMT pro dotazy esf@msmt.cz.
9 komentářů:
Jako z říše pohádek o vzájemném porozumění... Co se asi muselo stát, že na tom skleněném zámku někdo projevil realistický přístup? Proč to těm vzdělaným hlavám, trvalo tak dlouho, než přestaly zněčisťovat psychické prostředí škol (v rámci projektů ESF) patologickou administrativou? To je snad první reálný pokus MŠMT pokusit se ukončit byrokracii .. která ve svém důsledku poškozuje děti.
Mohlo by tak být i nadále, v jiných případech?
Nestalo se vůbec nic . Dnes jsem se chtěl podívat na stránky Peníze školám a je tam EROR. Zatím jsem přesvědčen o tom že žádné školy, kromě pražských, nic nedostanou. Tato teorie byla vymyšlena jen proto, aby bez problému mohly být všechny investice na školství, strčeny pražským školám.
Možná mi někde něco uniklo (ne moč), ale jak to bude, prosím, s nižšími ročníky víceletých gymnázií?
Gymnázia dostávají vyšší normativ na žáka než ZŠ. Tak co byste chtěl?
A na to jste přišel kde?
Pokud vím, tak kraje dostávají tzv. agregované normativy na jednotlivé věkové skupiny a následně si samy vytvářejí normativy na žáka na jednotlivé druhy a typy škol.
Tzn. v každém kraji to může být zcela jinak.
Prozkoumal jste tedy normativy v jednotlivých krajích, nebo alespoň ve svém kraji? Nebo "vaříte z vody"?
Pavel
pro anonymní 22. prosince 2009 8:40
Tak co byste chtěl?
Mít v tom jasno.
Až budu dětem pohádky vyprávět ...
Pro anonymní 22. prosince 2009 8:49Ve Zlínském kraji platí to, co jsem napsal. Jinde si to porovnejte sám: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/RgS_a_soukrS/Porovnani_krajskych_normativu_ONIV_2009.pdf
No a četl jste to? Vždyť se tam jasně píše, že průměrný normativ ONIV na žáka 2. stupně ZŠ je v ČR 657 Kč a na žáka nižšího stupně osmiletého a šestiletého gymnázia jen 633 Kč.
Tedy je to v průměru přesně obráceně, než jste ve svém první příspěvku psal.
Jen podněcujete vášně.
Prosím tedy o korektnost a ne střelbu od boku.
Děkuji.
Pavel
Pro Pavla,
ujasněte čtenářům, prosím, o jakých normativech to hovoříte. Normativ 657,- na žáka ZŠ by podle mého odhadu vyšel na jeden týden činnosti školy.
Jiří Novák
Okomentovat