Poslanci včera po celodenním jednacím maratonu nakonec schválili státní rozpočet na příští rok. Česká republika by tak měla hospodařit podle návrhu se schodkem 163 miliard korun. Sněmovna ale odsouhlasila návrhy levice na přesuny peněz a navýšila peníze na platy státních zaměstnanců, na provoz sociálních služeb a přímé platby zemědělcům. Výtkou vlády na adresu návrhů sociální demokracie bylo přitom to, že skrytě navyšují schodek rozpočtu. ČSSD totiž chce na své záměry peníze například ze státního dluhu nebo z důchodů, které stát hradit musí.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
42 komentářů:
Školské dbory si mohou připsat Pyrrhovo vítězství, když se jim povedlo okrást zbytek naší společnosti prosazením neoprávěného navýšení platů ze státní kasy, kde nic není. Takže se musí vzít jiným. To je další úspěšný krok v budování image učitele jako příživníka společnosti s nízkým společenským kreditem.
Pár let už ve školství pracuji. Zatím nemám pocit, že bych kohokoliv, včetně státu či společnosti, o cokoliv okradl. Spíše bych řekl, že dáváme (většinou)mnohem více výkonu, nežli za co jsme placeni.
Takže dlouhodobě dochází k okrádání učitelů jako profese a školství jako resortu.
Vyděračská politika školských odborů způsobila, že v budoucnosti budeme mít zastaralou a nefunkční dálniční síť a navíc oslabenou armádu, která nebude moci dostát svým závazkům vůči NATO na Blízkém a Středním východě.
Naštěstí příznivý demografický vývoj v posledních letech zajistí, že těchto parazitujících příživníků bude postupně ubývat.
Anonym 10. prosince 2009 8:45
Sákryš, tak teď jste nám to nandal.
Obzvláště o osud těžce podfinancované armády mám obavy. Okolní státy této naší slabosti dozajista využijí. Proslýchá se, že za řekou Moravou se již šikují slovenské pluky, které chtějí anektovat jihovýchod kvůli ropě a sever kvůli uhlí.
Co takhle používat mozek?
Vlastně, pardon. Vy to neumíte, protože Vás to ti učitelští paraziti nenaučili...
Co takhle používat mozek?
Po 30 letech učení už ho taky nebudete potřebovat :-)
Když jste naposledy mediálně řvali v ulicích, tak jste byli uspokojeni proti vůli většiny národa. Populistický oranžový předseda si přes přitroublíky jako vy dělá předvolební kampaň a stejně jako terorista Jánošík rozdává za jakoukoli cenu, jen aby získal příznivce pro své volby. Pak se na vás i nás vykašle, jako na nás kašlal kdykoli předtím. V tom jsou si s Hitlerem naprosto rovni. Jste jen schodiště pro jeho plány a pak si o vás otře svoje zadělaný boty.
Tak jen tak :
1) Učitelům se nepřidává, pouze se jim zachovávají mizerné platy z z roku 2009
2) Prosil bych zařadit do kolonky parazitů vedle učitelů - hasiče, policii, úředníky
3) Skutečně mohu potvrdit, že ČR neohrožují bolševické tanky Severní Koreje a letectvo Kuby a že by na nás začali útočit Němci nebo Slováci - to v nejbližších letech nikdo neočekává. U armády by na zahraniční mise peníze byly - stačí zrušit příspěvek na bydlení - 10 000,- Kč. Kdo z občanů této země, kromě poslanců ho má ?
4) Za parazity české společnosti považují ty, kteří neplatí správně daně ( na daňových únicích zaplatite všechny učitele, zdravotníky, úředníky, armádu, policii, hasiče nejméně 10x )
5) když si stát sám nedokáže udělat pořádky v arbitrážích ( IPB, krevní plazma,... ), tak proč to mají platit ti dole ?
6) až si český stát udělá pořádky s pány jako jsou Mrázek, Krejčíř, Kožený a spol, tak potom kritizujte
7) Jen by mě zajímalo, kdo ty anonymy naučil číst a psát ?
8) Nevím, který z pánů politiků prohlásil minulý rok - "jsme ostrůvek prosperity, v moři krize"
9) Nevím, který z politiků v průběhu krize vytvořil rozpočet jen s deficitem 35 miliard
parazit ? Označit tak učitele ? Zajímavé !!
Ještě mě to nikdy nenapadlo - já je mám rád, naučili mě mnoho - mnohem více než pánové Paroubek a Topolánek ! Učitelům to přeji, nechť jim plat zůstane aspoň zachován na úrovni současného roku !
Najednou mají učitelé zásluhy, že naučili někoho číst. Ale všechny jejich komentáře směřují proti současné rodině, veškerou odpovědnost za svou neschopnost hází na rodiče. Jděte do háje, dobšíci ubrečení. Co je dobré, je vaše, co je špatné, to vám ubližuje (podle toho, co se vám hodí) rodiče, Krejčíř, ODS. Mně stačil blábo odborné mluvčí KSČM pro zdravotnictví, jak mektala stran zdravotnické reformy. No učitelka jak jelito! Na to nechci své daně vydávat.
S tou "zastaralou a nefunkční dálniční síť" je to nesmysl. Dálnice jsou předražené minimálně dvakrát, staví se zbytečně a neekonomicky, z fondu infrastruktury by se daly brát desítky miliard, aniž by to nějak snížilo kvalitu infrastruktury. S tou armádou souhlasím, není dobré na ní až tak šetřit. Také není ale dobré šetřit na vzdělání. Pokud by se z dálnic sebralo např. 30 -50 mld, dost by se ušetřilo. Tento rok se ale na dálnice dokonce 25 mld přidalo. Fuj!
až se stát naučí vybírat peníze od podnikatelů, tak bude hej. Ten, kdo se vyhýbá placení daní je největší parazit. V USA je to ten nejhorší zločin !! Byla jsem u holiče, paragon nikde - 1200,- Kč čistá ruka. Jen tak dál.
ignorant
Ja bych mel poznamecku: Vy pisete, ze nas neohrozuji severokorejke tanky, ani kubanska letadla. To mate pravdu. Nicmnene, nas ohrozuji cinske tanky a letadla na ruske hranici - vite jak? Tim, ze tyto budou cinit Rusku potize. A protoze i Rusove chteji potize nemit, tak Cinanum budou dodavat ropu a plyn - a vite ktery? Ten, co nebudou dodavat do Evropy. Kdybychom meli dost tanku a letadel a odhodlanych vojaku, tak bychom take Rusum mohli cinit potize - takhle muzeme prdlajs. Zackum se to, co se vse, naucounuji ve skolach bez ropy a plynu bude ku predmetu zcela konkretni konzistence.
Ignorante, uz ucite zacky ve smyslu co si pocnou po roce 2018, kdy Rusove prestanou dodavat ropu do CR????
Ignorant
Tak za prve, za spravny vyber a kontrolu dani jsou odpovedni danovi urednici, a pokud neodvadeji svou praci dobre, protoze proste prehlizeji za uplatek kraceni dani, pak to jsou paraztite -
Za druhe, ucitelum se zvysuji jejich nikoli mizerne, ale nadprumerne platy vzhledem k realne kvalifikaci - pokud se pozastavite nad slovem zvysuji, pak to opisuje realitu, protize se zvysuje pomer platu ucitele k hodnote HDP/obyvatele. Mimo verejny sektor se realne platy snizuji. To, ze se drzi v absolutni vysi je dano tim, ze se zapocitava odstupne statnim zamestnancum.
Za parazity povazuji ty, kteri jsou placeni z verejnych prostredku, ktery je dlouhodobe schodkovy, a jejichz dynamika produktivity prace nekoresponduje s dynamikou vyvoje ekonomiky.
Vas bod 8 a 9 je zcela irelevantni, a vubec nevim, co jste tim chtel rici - bod 8, jak se ukazalo byl pro rok 2008 veskrze pravdivy - akorat k tomu ostruvku patrilo i Slovensko.
Anonymni z 13:41
No, tak pokud si muzete dovolit navstevu u holice za 1200 Kc, tak to je ukazkou, ze ucitele maji penez dost.
A za dalsi, paragon byste dostala, pokud byste si o tento rekla. Myslim, ze kdybyste na tom bazirovala, ze by Vym byla i vystavena faktura - akorat, ze byste to vsechno mela drazsi - takze tak.
Já, učitel, s oblibou říkám: Nic děti pořádně nenaučím, mám jenom samý prázdniny, nohy v teple, ve dvě doma, a to jsem ještě placenej z vašich daní!!!!
Tak. Já si přitom ještě mnu ruce a poťouchle se uchechtávám, jak to těm spratkům stále vyšším zadlužením zasolujeme. To mají za to.
Takovou myšlenkovou zkratku bych od Vás, pane parabellume, věru nečekal.
Vyvodit přiměřenost průměrného příjmu celé kvaziprofesní skupiny z anonymního sdělení o tom, že si někdo nechal zhodnotit dutinu dvanácti stovkami bez daňového dokladu, je poněkud ukvapené.
Co když domnělá pedagožka střádala pilně, od úst dětem utrhovala, ze školských odborů vystoupila, aby se jednou za tři roky mezi topstarmagazínové celebrity zařadila?
Luděk Blaha
vite, cemu se prosim pekne rika Pithuv plac?
http://www.stolzova.cz/stolzova/view.php?cisloclanku=2008041701
Pan Kukal, jak je zrejme provozuje docela pekne stranky.....
Parabellum - hluboce bych nepodceňoval daňové úniky. No víte, korunka ke korunce a je z toho jedna třetina státního rozpočtu. I mě připadá, že velká část živnostníků se nějak nenamáhá s vydáním vůbec nějakého dokladu. Toto je skutečně velký parazitismus a nešvar - v USA federální zločin a desetiletí za mřížemi.
Jinak mě pořad nestrašte s ruskou ropou a plynem. Je sice pravdou , že čínská ekonomika je velkým požíračem těchto surovin, ale nebál bych se, že to Rusáci jen tak utnou. Oni totiž úplně nepatří ani do euroatlantické ani do asijské civilizace. Musí tedy hledět jak na západ, tak na východ, tak na USA
Nějak se v té diskuzi ztrácí hlavní téma - a sice v době, kdy se platy zmrazují, firmy propouští a spotřeba klesá, tak se učitelům přidává bez jakékohokoli důvodu jen proto, že oranžoví začali volební kampaň a jednodušší lidé, jichž není mezi učiteli zrovna zanedbatelné procento, jim to žerou i s navijákem. Jistě, každý má rád, když dostane přidáno, ale běžet se sirkama ke stodole, když ostatní tlačí stříkačku, mi připadá tak nějak kontraproduktivní a jak již bylo zmíněno někde výše - tímhle si učitelé opravdu budují prestiž, respekt a obdiv společnosti. Pro ty méně chápavé - poslední věta je ironie.
Simona Carcy
Myslím si, že i jednodušší lidé sledující zprávy a ohlasy v médiích pochopili, že se v případě učitelů nejedná o zvýšení bez jakéhokoli důvodu, ale o udržení stávající výše platů. Když vás tak, paní Carcy, sleduji v posledních měsících, mám dojem, že jste buď měla opravdu pořádný konflikt s někým ze školství, nebo máte nějaký komplex. Nic ve zlém, ale zkoušela jste se stejně navážet do úředníků a hasičů?
Ivana.
Je to laciné, ale nedáváte mi, Ivano, moc šancí - ale přesto: už jste někdy volal ve dvě odpoledne na hasičárnu a už tam nikdo nebyl a vysvětloval to tím, že si čistí hadici doma? Ne? Tak v tom bude ten rozdíl.
Vypadá to, že dost jednodušší lidé jsou i mimo školství...
to Simona CARCY
Prosím Vás, vážená dámo, věnujte se trhu renovací a nepouštějte se do jakýckoli diskuzí týkajících se školství. Jste bohužel zcela mimo mísu.
P.S. Jsem učitel, oranžové jsem nikdy nevolil, ani volit nebudu. Ale, nezlobte se, mít menší plat než má třeba "průměrný" policista, považuji za výsměch a urážku... Myslete si o tom, co chcete ;-)
Anonymní 10.12 11:43:
Učitelé nemají zásluhy najednou - měli je vždy. (To jenom hlupáci nerozumí vzdělávání stejně jako barbaři nerozumí kultuře.)
Dobří učitelé chápou, že je potřeba ve škole i vychovávat a chtějí to i dělat. Boužel, hloupí rodiče tvrdí, že škole do výchovy nic není, anebo na ni svalují svá vlastní selhání.
Simona CARCY:
Přiznejme si, madam CARCY, že u Vás osobně by učitelé neměli šanci na respekt a prestiž, i kdyby tu učily samé klony Jana Amose.
Krom toho argumentovat pracovní pohotovostí či pracovní dobou, která je z logiky činnosti nepřetržitá, jako je tomu třeba u hasičů a srovnávat to s pracovní dobou učitele - tak to bylo slabé i na Vás. ;-)
Řeknu dnes ale pro kolegy kacířskou myšlenku. Já už se sám za sebe se snížením platu na příští rok smířil.
Nerad. Ale chápu, že jako sektor služeb můžeme být zaplaceni pouze z toho, co někdo jiný reálně vyprodukuje.
Že naše práce má také svou hodnotu a že je nedoceněná, o tom nepochybuji. Že také platíme daně, a že své výdělky nevyvážíme na Bahamy, ale dáváme zase jiným příležitost k výdělku, to je snad také jasné.
Za rohlíky po mně chtějí koruny a nikoli procenta HDP. Takže pokud se nakonec parlament usnesl, že státním zaměstnancům (zatím) neubere, jsem tomu rád a nebudu tvrdit opak.
Že je tato a podobné jiné diskuse jen trapným dohadováním o odrobinkách, zatímco jinde se prožírají celé pecny chleba, to je jenom smutným svědectvím o kvalitě novinářské práce.
Všechna média mají plná ústa PŘIDÁVÁNÍ platu učitelům (někdy aspoň zmíní i ostatní státní zaměstnance.) Prakticky nikdo si ale nedal práci jít po jednotlivých kapitolách rozpočtu a ptát se: "A je právě tato kapitola v pořádku a oprávněná."
Samotný Janota přiznal, že snížit náklady na sociální služby na 45% letoška byla chyba. Kolik takových přehlédnutí vyplave na povrch příští rok?
Tak někdo je jednoduchý, jiný zase vymýšlí komplikované pitominy.
Nejjednodušší by bylo, kdyby učitelstvo bylo po svoji pracovní dobu přítomno na pracovišti.
Víš Luďku, já jsem si svoji pracovní dobu rozložil na tu školní (7.30 až zhruba 15.30; no přiznávám, že v pátek vypadnu trochu dřív a že si někdy v mezičase i na něco k snědku odskočím) a domácí (20.00 až asi tak půlnoc, to ale bohužel platí i po většinu sobot a nedělí). Neděs mě tím, že bych měl v tyto hodiny být zase ve škole. Autobus ani vlak u nás tou dobou již nejezdí, těch 20 km bych asi pěšky nedošel a autem si netroufám, neb po panáku a jednom levném lahvovém, kterými pravidelně splachuji hodiny prožité ve škole, nejsem jako řidič ani trochu použitelný.
poste.restante - souhlasím s Tebou
parabellum:
Také bych nepodceňoval vlivy korupce a nehospodárného plýtvání prostředky, stejně jako ignorant.
Já vím, že jsou to jiné peníze, ale třeba jeden takový opencard by stačil školství na čtvrt roku. A kolik takových je.
Jak se měří produktivita práce učitele, aby ji bylo možno dávat do vztahu s dynamikou produktivity práce, či růstem HDP na hlavu?
A předem varuji. Nezkoušejte finty s počtem žáků ve třídě anebo poměry žáků na školu/učitele v průběhu let, protože:
1. Výkon, který učitel podává je téměř stejný při 15 i 30 žácích. Mluvíte stejný čas, kreslíte stejné obrázky, promítáte stejné slajdy atd. Paradoxně při menším počtu dětí máte více času věnovat se jim individuálně, což je mnohem náročnější. Jediné, čeho je při větším počtu dětí více, je okřikování a sjednávání si klidu.
2. Má-li být výuka kvalitnější, je potřeba naopak třídy co nejvíce dělit. Třeba učit jazyky, či provádět praktická cvičení s 30 žáky ve třídě je pitomost.
Takže je velmi žádoucí, aby počet žáků na učitele klesal.
Hele, anonymní z 23:23, ve třičtvrtě na osm pěkně s žáčky přes bránu a ve čvrt na pět padla.
Nazdar, čistá hlava. Za ty prachy? Pohoda.
Výchova žáků? Motivace? Klíčové zkompetentňování? Co to je? Jak se to dá měřit?
Vzdělávání se v oboru? Kdo mne přezkouší? Inspektor? Ha,ha.
poste restante
Ja tedy nechci rozkopavat babovicky, ale ja bych rekl, ze je rozdil, pokud ucitel opravuje 30 pisemnych praci misto 15.
Ale kdyz to pisete taktto, tak prosim o zodpovezeni nesmeleho dotazku, proc drive bylo vice zaku ve tride, a v prumeru na zacka si toho odnesli ze skoly vice? Ja bych tedy s dovolenim pochopil, ze kdyz je jich mene ve tride, takze se toho nauci vice, ale ono to vubec neplati. A ze je dnes jina doba? Jiste, je. Ta je ale i mimo skolstvi. Akorat, ze mimo skolstvi plati, ze z drazsich surovin musite vytvorit levnejsi vyrobek s vyssi uzitnou hodnotou.
Ten Vas bod 2 je teorie, ale prakticky se to vubec neprojevuje - pokud jste sebekriticky, tak to pripustite. Dnesni devataci, kteri vzesli z mensich trid toho umi mene, nez osmaci z doby pred 20 ale i 15 lety, a rekl bych ze se to i zhorsuje - tedy pardon, o devatacich nemam prehled, ale o maturantech vcelku jo - vy pisete, ze je zadouci, aby pocet zacku na ucitele klesal, a ja se ptam PROC???? Abyste u tohoto mohl vice potlacovat samostatnost?
Ja Vam tedy s dovolenim napisi, proc si myslim, ze ty mensi tridy nejsou az zase takova vyhra.
Je nekolik vlastnosti, ktere se s postupem casu a snizovanim poctu zaku v rocniku u absolventu vytraceji. Budu jmenovat tri: Schopnost improvizace, samostatnost, schopnost kooperace s vrstevniky. Vysokou miru techto vlastnosti maji zaci v Japonsku a Jizni Korei, a jiste uznate, ze to nejsou nejake zaostale zeme. Prumerna trida tam ma tricet zaku.
A ted vedecky ukol pro VUP - pokusit se tu souvislost najit a prokazat.
Luděk Blaha + Anonymní 10.12 23:23:
Občas říkávám, že až mne přinutí chovat se k mé práci jako dělník, nebudu s tím mít nejmenší problém. (Já už v průmyslu dělal, v pevné i pružné pracovní době.)
Odpíchnu si odchod a doma na práci do školy ani nesáhnu. Písemky budu opravovat ve volných hodinách, přípravy vylepším, až když zbude čas. Volný čas věnuji svému domku a vlastním dětem. (Prozatím je okrádám ve prospěch těch cizích, protože předělávám po večerech přípravy na datový projektor a to zabere dost času.) A abych si pořizoval do práce něco za své? Dělník si také nekupuje vlastní soustruh.
Jenomže, když tohle píšu, vím velmi dobře, že kecám. Tahle práce mne totiž baví. A mně moje vlastní morálka, smysl pro povinost a odpovědnost vůči mým žákům prostě nedovolí dělat práci polovičatě. (Důsledky "špatné výchovy".) Nikdy jsem nedělal jenom podle výšky mzdy, takže s tím nemíním začít.
Ale myslím, že není třeba mít obavy. Dokonce i náměstek Kitzberger dokázal pochopit, že náklady na vytápění a osvětlení škol v době, kdy tam nejsou žáci nejsou zanedbatelné... :-))
smysl pro povinost a odpovědnost vůči mým žákům prostě nedovolí dělat práci polovičatě.
Nechce se mi věřit, pane poste.restante, že plnění pracovních úkolů v pracovní době považujete za polovičatost?
Znamená to snad, že práce nad rámec pracovních povinností odpovídajících délce pracovní doby je teprve to, co je smyslem Vašeho života, to co Vás baví a je tedy Vaší zálibou?
Vy chcete po zaměstnavateli, sby Vás platil nad rámec Vaší pracovní doby za provozování Vašich koníčků?
Ostatně co je zvláštního na práci dělníka, že to považujete za jakousi nejzazší mez zhovadilosti státní moci?
Nehádám se, jen jsem zvědavý.
parabellum:
O ekonomice počtu žáků ve třídě si my dva snad nemusíme povídat. Normativ logicky velí dělit třídy co nejméně. Je rozdíl platit za jednu hodinu pro 30 žáků jednoho učitele nebo dva či tři.
Tak proč se tedy na jazyky třídy dělí? Inu je rozdíl, jestli na žáka přijde řada kváknout na hodině jednou či dvakrát, či vůbec.
Proč menší třídy? Všichni mají plná ústa individualizace výuky, zohledňování specifických osobních potřeb, každé třetí dítko ve třídě má nějaké poruchy učení, nějaký ten dis- papír. Jenže věnovat se těmto požadavkům při dnešních počtech dětí ve třídách prostě není možné. Když odečtu čas na probrání nového učiva, kolikrát za hodinu mám možnost se zastavit u jednoho žáka?
Navíc si myslím, že minimálně ve vyšších ročnících středních škol by měla být výuka směřována více individálně, do seminářů a tak. Dnes učím 30 žáků základy programování v C. Proč, když část z nich by se raději učila třeba více o operačních systémech. Na ruštinu se v 1. ročníku přihlásilo jen 7 žáků ze 30. Jenže minimum je 9 a tak se všichni učí anglicky. Jenže to bychom museli zaplatit o jednoho učitele na hodinu více.
Takže opravdu si myslíte, že počty žáků nehrají roli?
O příčinách klesajících znalostí bychom si mohli povídat dlouho.
Ale na ZŠ hraje mnohem větší roli nežli počet žáků minimální vlastní snaha a téměř nulová disciplína. Na středních se k tomu přidává ještě fakt, že na maturitních oborech dnes studují i ti, kdo nemají často ani na učňák. Jenže každá koruna za hlavu je dobrá.
Je nekolik vlastnosti, ktere se s postupem casu a snizovanim poctu zaku v rocniku u absolventu vytraceji. Budu jmenovat tri: Schopnost improvizace, samostatnost, schopnost kooperace s vrstevniky.
Rád bych nějaký relevantní zdroj, toto tvrzení dokazující. Prozatím nechápu, proč se ve skupině 10-15 lidí schopnost kooperace nacvičuje hůře než ve 30. Samostatnost a/nebo kontra kooperace?
Mimochodem nikdy přece nenastane stav, kdy bude výuka jenom členěna. Vždy část hodin bude v plném počtu žáků a ten jen těžko půjde pod nějakých 25.
Pokud se mne týče, klidně bych i na středních zavedl část výuky formou vysokoškolských přednášek pro dvě tři paralelní třídy současně. Narazíme ale spíše na prostorové možnosti učeben a jistou "morálně-volní nevyzrálost" středoškoláků. I když dnešní čtvrťáci mají 19 let stejně jako před lety prváci na VŠ, tak co.
Luděk Blaha:
Nezklamal jste. :-)
Ale neměl jsem na mysli stav současný, kdy doma nevykazuji, kolik hodin přesně dělám do školy.
Psal jsem spíše o budoucnosti, až nás závist a "objektivita" neučitelů přinutí k pevné pracovní době. Pak nastane čas, kdy budu "donucen" pracovat jen od-do 8 hodin a to bude mnohem méně nežli je tomu dnes. Tedy z mého pohledu polovičatě.
Nikomu to neříkejte, ale pro mne je opravdu práce (většinou) koníčkem a to, že mi za to ještě navíc platí (i když blbě) beru jako bonus. Já jsem vlastně takový ten "člověk budoucí, komunistické společnosti" o kterém jsme se učili kdysi ve škole, který pracuje proto, že ho práce uspokojuje a je jeho vnitřní potřebou. Kdyby po mně nechtěli všude peníze, anebo já měl aspoň pár desítek melounů na kontě, tak já bych za svou práci nejspíš ani nic nechtěl. ;-))
Jinak toho dělníka mám na mysli jen jako prototyp práce od-do. Příchod na pracoviště, zapnout až vypnout mašinu, odpíchnout si odchod a o víc se nestarat.
Nic víc v tom opravdu nehledejte.
Já si manuální práce vážím. Ale jsem si vědom, že práce hlavou je trochu jiná. Obvykle nekončí opuštěním pracoviště.
to parabellum
Vy vůbec nevíte, o čem mluvíte. Dřív abyste hledal ve třídě dítě, které bylo problémové, třeba s lucernou. Dnes máme v rámci třídy s 25 žáky SEDM dětí, které mají in tegraci pro různé poruchy a potíže a vyžadují individuální přístup a péči. A nedá vám to, s nimi se dělat navíc musí, nejen v hodině, ale i mimo. Tomu se říká vznešeně reedukace. To nemluvím o tom, co se děje hlavně na velkých městských školách na 2. stupni nebo tam, kde je dost tzv. sociálně znevýhodněných žáků. Tak tam uspěje kantor lehce masochistního typu.Každou přestávku, před a po vyučování něco řešíte, hlavně výchovné věci, protože děti nemají nastavené mantinelly a pravidla z domu.
Paní Carcy, máte pravdu, opravdu jezdíme domů někdy brzy. Ale když s sebou táhnu domů ( občas ve dvě, jindy později ) několik sad sešitů s anglickými testy nebo úkoly a doma jim PRAVIDELNĚ věnuji další hodiny, taktéž přípravě na hodiny a další, už tady stokrát omílané věci, VĚŘTE MI, PROSÍM, že bych raději opravdu čistila někdy ty hadice. Ale jak říká kolega, zatím je nás dost, kteří máme tuhle práci rádi a baví nás.Naštěstí pro děti, protože ony poznají, kdo to s nimi myslí vážně a dobře.
Jak říká další kolega, také jsem byla připravená a smířená se snížením platu. Myslím si, že mezi námi zase není tolik omezenců, jak nám ostatní vnucují. Ve financování školství je tolik černých děr, že by stačilo si posvítit na ně a hned by bylo všeho dost.
Ivana.
parabellum:
"... proc drive bylo vice zaku ve tride, a v prumeru na zacka si toho odnesli ze skoly vice?
... Dnesni devataci, kteri vzesli z mensich trid toho umi mene, nez osmaci z doby pred 20 ale i 15 lety, a rekl bych ze se to i zhorsuje ..."
Máte na to nějaké důkazy, relevantní studie? Pokud máte indikátory, které to jednoznačně prokazují, sem s nimi!!!
Tyhle nástroje, jak zjistit kvalitu vzdělávání, nutně potřebujeme!!!
Myslím, že je to dokonce na Nobelovu cenu.
Já osobně s Vašim tvrzením, ovšem jen na základě dojmů, nesouhlasím. Žáci toho dnes neumějí méně. Umějí jen něco jiného.
Pavel
PS: Kecáte do školství často, ale co tak říct něco konkrétního, něco něčím podloženého? Nebo ještě lépe, předvést nám to v praxi!
Taky bych souhlasil (s anonymní z 11.12. v 7:09)
Pojďte si to taky vyzkoušet, na den, dva nebo celý týden.Pak zkuste radit a hodnotit.Keců máte jako poslanci, ale odvahu jít si stoupnout před děti a něco je naučit ne.
pokud je to tak riskantní, postavit se před děti, jak tady uvádíte, pak nejenže přeháníte, ale nejste jistě na svém místě. Zvolte soukromou sféru a postavte se před zákazníka nebo před šéfa. A pak už se můžete postavit jen do fronty na úřadu práce...
Pouze neználek jako Parabellum ( myšlenkově alias Simona Carcy ) budou tvrdit jisté nesmysly.Finance školy se odvíjí od normativu na žáka. Tedy kolik má škola žáků, tolik má peněz. Pokud poklesne počet žáků, pak automaticky klesá počet učitelů a správních zaměstnanců. Vtip je v tom pane pistolníku, že činnosti, které dříve vykonávali 3 učitelé nyní vykonává jeden ( dozory, inventarizace, grandy, organizace soutěží,..). Pač učím již delší dobu na SŠ i ZŠ tak mohu skutečně potvrdit, že dříve jsem učil 34 žáků a šlo to. Nyní 30 žáků je na psychiatra, dnes zaujmout žáka i pomocí nových technologií zvládne velmi málo učitelů. Dříve byl jeden problémový žák na celou školu, nyní jich máte v každé třídě 5. Proto vřele doporučuji - pokud kritizujete od zeleného stolu ( dělají to na MŠMT i v parlamentu ), tak si to vyzkoušejte "naostro". Potom, až vdechnete atmosféru, potom má cenu debatovat.
k anonymní 8:52
je vidět, že vy jste na svém místě, jen je potřeba se naučit číst s porozuměním.Máte docela odvahu hodnotit lidi, které neznáte.
Jejda. Zas kolovratek. Zahladli, lakomi volici pravice zavidi ucitelum uplne vsechno :-) Delsi dovolenou, kratsi primou prac. dobu. Zachovani podprumernych platu... Taky jsem nafasoval tri prupisky letos v zari, tak puknete zavisti. A pripravy delam jen vyjimecne. Jde mi to totiz lepe zpatra. Jsem mistr improvizace, nac pripravy, leda pokusy, to si nosim veci i z domu, aby to decka bavilo. Ja si neztezuji. Mam skromny ziv, styl. Mi ten lehce podprumerny plat bohate staci. Parada, ze se nebudou platy snizovat. Pravicove zavistive straky az puknou zavisti :-) Nebudu tu psat o tom, jak je prace ucitele v dnesnich podminkach vycerpavajici a narocna. Stejne byste neverili. Kdo nezkusil, nema poneti. Cili mam se fajn, jsme preplaceny a vy, zavistivci, si muezete akorat nasr... :-)
anonym z 8:52
Pokud máte děti a někdy si s nimi nevíte rady, pak v takové běžné třídě je jich 25 - 30 těch, které nerespektují žádnou autoritu, natož rodiče a učitele. Pokud jste svobodný, pak máte co dohánět !!Kdo nezažil, neuvěří. Ještě jinak - v prázdniny makám, abych si přivydělal, zatímco vy směřujete k moři. V práci jednám tak s 15 až 20 zákazníky. Mohu Vám potvrdit, je to méně zatěžující práce něž z některými dětmi ze sociálně slabšího prostředí, či s dětmi ze zbohatlických rodin. Na rozdíl od Vás mohu srovnávat. Příjďte si tedy někdy zaučit v době své dovolené -zjistíte, že je to "prdel"
Okomentovat