CEDEFOP: Budoucí potřeby znalostí a dovedností v Evropě - Výhled do roku 2020

čtvrtek 31. prosince 2009 ·

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání (CEDEFOP) je referenčním centrem Evropské unie pro odborné vzdělávání a přípravu, které poskytuje informace a analýzy o systémech, politikách, výzkumech a praxi v oblasti odborného vzdělávání a přípravy.

22 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
1. ledna 2010 v 10:39  

Už bylo na čase, aby nám, průměrným, tedy pouze slabě kreativním a spíše z donucení inovativním učitelům, někdo poskytl relevantní informace a analýzy o systémech, politikách, výzkumech a praxi v oblasti odborného vzdělávání a přípravy do roku 2020.

Snad už se nebude muset pan kolega Blaha zoufale dožadovat odborných a fundovaných rad od švětlonošů kreativity, pánů Hausnera, Brdičky a Neumajera.

Po nesmělém vstupu do 21. století, deseti letech tápání a přešlapování, jsme i my neinovativci, po procitnutí do dnešního novoročního, kalného a mlhavého rána, pochopili, co to znamená být tvůrčím učitelem ve škole 21. století, který je schopen učinit tvůrčími i své žáky a jak je krásné a vzrušující růst a měnit se v závislosti na ŠVP.

Anonymní řekl(a)...
1. ledna 2010 v 11:29  

Příliš nejásejte, pane kolego. Novoroční optimismus z vás velmi rychle vyprchá již 4.1.2010, až si tváří v tvář svým žákům uvědomíte, co obnáší problematika klíčových kompetencí a rozvoj kurikula.
Asi Vám uniklo, že pracovní skupina odborníků z Evropské komise (Salda Cyklon B) se během vánočních prázdnin intenzivně podílela na přípravě referenčního rámce klíčových kompetencí pro celoživotní učení, který bude doporučen k realizaci učitelům ve všech zemích Evropy.

V rámci pražského předvánočního setkání poprvé ve své historii (!) tato mezinárodní pracovní skupina viděla skutečnou školu s živými žáky a pedagogy a to v Londýnské ulici v Praze 2. Vedoucí oddělení školního vzdělávání sekce Comenius Evropské komise Tapio Sälda své nadšení vyjádřil slovy: „Právě takové příklady dobré praxe potřebujeme."

Sälda rovněž připomněl, že se v budoucnosti očekávají velké změny pracovních pozic učitelů. Mnohem více učitelů bude pracovat s novými technologiemi, v průmyslu, (systém TCPA) zdravotnictví a vzhledem ke stárnutí populace i v pečovatelských profesích. Pracovní mobilita a různost kultur bude vyžadovat znalost jazyků i tlumočnické dovednosti. Přístup Evropské komise je proto zaměřen na klíčové kompetence. Změna kurikula je ovšem ten nejjednodušší krok. Musí následovat především rekvalifikace učitelů na nové profese a slučování škol.

Učitelé tak budou moci, a to vlastním příkladem, vést studenty blíže k životu, umožnit jim žít v budoucím světě. V době ekonomické krize je třeba učit studenty podnikat, uvažovat, tvořivě myslet, aby se krize neopakovala. Poučit je o faktech a číslech, ale učit je i dovednosti řešení problémů.

Jindřich Kitzberger, náměstek ministryně školství, na závěr setkání řekl, že v ČR jsme zahájili reformu změnou kurikula a vybídli školy k vytvoření ŠVP. Řada učitelů ale považuje klíčové kompetence za pouhou změnu rétoriky. Nacházíme se v rozhodující fázi, kdy je třeba se s těmito učiteli rozloučit a přesvědčit tak „mlčící většinu“. Přesvědčování učitelů je prvořadý úkol MŠMT v roce 2010.

Do následující diskuse se zapojil přítomný český odborník, pan Blaha s několika připomínkami, týkajícími se obtížnosti hodnocení postojů, důležitosti pozorování a dovednosti zachytit důležitost pochopení u žáků, co má být výsledkem učení a v neposlední řadě přípravy učitelů, jak mluvit o oboru jazykem žáka.

Pan náměstek Kitzberger však panelovou diskusi urychleně ukončil slovy: „Pracujeme ve spolupráci s ČŠI na řešení toho, jak nově ohodnotit dovednosti učitele. Neobejdeme se bez jejich formulace – bez standardizace profese učitele. Je to důležité pro pedagogické fakulty i pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Umožní to vnést do finančního hodnocení učitelů centrální témata.

Anonymní řekl(a)...
1. ledna 2010 v 11:39  

Nelze opomenout ani významná vystoupení dalších účastníků pražského setkání:

Daniel Pepperovský, vedoucí výzkumný pracovník Úřadu pro rozvoj kvalifikací a kurikula z Anglie, podrobně informoval o studii, kterou jím vedená mezinárodní pracovní skupina připravila pro Evropskou komisi – „Klíčové kompetence učitelů v Evropě napříč kurikulem a rezervy ve vzdělávání učitelů“. Zpráva poskytuje srovnávací přehled vývoje a zavádění klíčových kompetencí do vzdělávacích systému 27 evropských zemí a 6 případových studií vybraných zemí. Daniel Pepperovský zdůraznil, že je důležité změnit nejen kurikulum, ale i způsoby hodnocení a vzdělávání a kompetence učitelů

Chris Van Woensaldová, odborná poradkyně Ministerstva vzdělávání a odborné přípravy z Belgie, hovořila na téma „Hlavní problémové otázky implementace klíčových kompetencí“. Každá škola přistupuje k problematice na základě své tradice a svého vzdělávacího systému. Diskutuje se nad koncepty a obsahem, nad rolí a funkcí vědomostí v kurikulu. Při konkretizaci rámce se vychází od toho, co již máme, a diskutuje se, jak začlenit chybějící obsah a jak propojit obsah s kompetencemi.

Při začleňování konceptu klíčových kompetencí do vzdělávacího systému se musí řešit celý systém: legislativa, osnovy, učební materiály, hlavní zkoušky, pregraduální i postgraduální vzdělávání učitelů a stanoviska žáků i rodičů. Důležité je vytvořit nový model pro hodnocení, rozhodnout, na jaké úrovni bude probíhat a jak budou hodnoceny žákovy vědomosti, dovednosti a postoje.

Každý z přítomných učitelů si v průběhu byť velice krátké diskuse musel uvědomit, jak obrovská je to změna paragidmatu, jak složitě probíhá v českých školách, jak se všechny potýkají s podobnými problémy, snaží se je ve svém vzdělávacím systému řešit a poučit se ze zkušeností jiných.

Vše probíhá za pochodu, společnost se prudce mění a život nečeká. Vzdělávání nemůže čekat, až bude změna lépe připravena. Musí reagovat a musí situaci postupně zvládnout. Pro pedagogy je to nesmírně náročné. Pokud proměnu zvládnou, bude to malý zázrak a ti, kteří přežijí, zvýší renomé své profese a splní svůj historický úkol.

Anonymní řekl(a)...
1. ledna 2010 v 12:01  

Teoretické závěry a výsledky těchto analýz systémů a výzkumů v oblasti odborného vzdělávání a přípravy budou ověřovány na řadě pilotních škol. Jedním z příkladů dobré praxe je např Obecná škola smíšená v Hostivaři, která byla již počátkem probíhajícího školního roku výnosem min. škol. a nár. osv. ze dne 27.VIII. 2009 čís.j. 1088 - I. a výnosem měst. škol. výboru v Praze ze dne 14.X. 2009 čís.j. 35.416 - VI. přeměněna v reformní školu a dostalo se jí pojmenování: Pokusná reformní obecná škola v Hostivaři.

Luděk Blaha řekl(a)...
1. ledna 2010 v 14:10  

... se nebude muset pan kolega Blaha zoufale dožadovat odborných a fundovaných rad ...

Zoufale se snažím přijít na to, kde dělám chybu. Pochopte, že i já bych taky jednou byl rád radostně inovativní, obklopen rozšířenými zorničkami skupinově zkopetentněných žáků, připravených na úskalí svojí budoucí profese s výhledem nejméně do roku 2050.
Léta se mi třeba nedaří najít způsob, jak přivést žáky k pochopení rozdílu mezi lokálním a síťovým diskem a že tyto pak nejsou ve skutečnosti společně se složkou Dokumenty obsahem složky Plocha.
Možná je to tím, že moje prezentace postrádají dostatečně zábavné trajektorie příletu klíčových pojmů.

Proto se intenzivně zabývám revizí revidované Bloomovy taxonomie. Dospěl jsem poznání, že plně postačuje, aby dimenzi kognitivního procesu tvořila právě a jen jedna kategorie, která koresponduje se stěžejní klíčovou kompetencí vyjádřenou starodadským nepravidelným slovesem bodrč, to jest vlésti komu kam.

Anonymní řekl(a)...
1. ledna 2010 v 18:24  

Zjistit, kde děláte chybu, pane kolego, je poměrně snadné: Hledat, v době vysokorychlostních informačních dálnic, způsob, jak přivést žáky k pochopení rozdílu mezi lokálním a síťovým diskem a že tyto pak nejsou ve skutečnosti společně se složkou Dokumenty obsahem složky Plocha, je opravdu naivní a scestné.

Vaše, jinak velice pěkné, multimediální prezentace tak postrádají nejenom dostatečně zábavné trajektorie příletu klíčových pojmů, ale hlavně jejich obsah nekoresponduje se stěžejními klíčovými kompetencemi pro budoucnost. Namátkou jich uvedu pouze několik podle ročníků:

1.ročník: Byznys rychlostí myšlenky, aneb jak uspět v digitálním věku.
Zde žákům vysvětlíte, jak trvale shromažďovat informace a analyzovat trendy a vzorce chování potenciálních zákazníků, jak zkrátit cyklus vývoje a výroby a uvést produkty na trh dříve než konkurence a v mnohem větším množství.

2. ročník: Podnikání s Amway
V tomto tématickém celku pohovoříte o pracovních postupech a případně o vlastních zkušenostech z nejúspěšnějšího systému přímého odbytu na světě. Důležitou součástí vašich vyučovacích hodin bude propagace a prodej tréninkových materiálů a pořádání místních, regionálních, národních i světových setkání vlastníků podnikání Amway, (VPA). Tato setkání mají za cíl motivovat, povzbuzovat a předávat zkušenosti těm, kteří chtějí při svém podnikání s Amway uspět. Pravidelné setkávání vede nejen k lepšímu soustředění na práci, ale i k lepším výsledkům. Stejně jako v jiném podnikání se ani VPA nevyhne odmítání, kritice, ale cílem vaší výuky je to, aby každý VPA byl připravený a dokázal se s odmítáním vyrovnat. Mnozí VPA navíc investují často do svého obchodního vzdělání nákupem MC/CD, knih a seminářů, které jim můžete doporučit jako nejlepší cestu k získání obchodních dovedností. Tyto materiály nejsou produkovány Amway, ale organizacemi často označovanými jako motivační organizace Amway (Amway Motivational Organizations, AMO) vedenými členy ve vyšších stupních sítě VPA.
Pro vaši informaci ještě uvedu, že Amway dlouhodobě spolupracuje s Českými výbory pro UNICEF a SALDACEF a přímo podporuje některé z jeho projektů, v prvé řadě celosvětovou kampaň zaměřenou na děti One By One. Amway systém lze tudíž směle označit jako synonymum pro velmi úspěšný Multilevel marketingový a strukturální odbyt. Pouze za loňský rok se díky spolupráci s Amway více než 2700 lidí v ČR stalo milionářem. Tím se má na mysli, že přímo vlastní majetek, přesahující jeden milion USD, což tuto činnost řadí na 2. místo mezi komerčně nejúspěšnějšími projekty na světě. Na 1. místě je stále ještě Microsoft s počtem asi 3200 milionářů, což vzhledem k vámi uváděným vzdělávacím problémům v oblasti disků, nelze vašim žákům doporučit.

3. ročník: Vnitrofiremní komunikace
V této oblasti vysvětlíte význam komunikace pro úspěch firmy, způsoby, jak najít chyby v komunikaci, jak je komunikací ovlivněna spokojenost zaměstnanců, zákazníků a další praktické rady a tipy pro všechny manažery, ředitele, vedoucí týmů, personalisty, odborné poradce a lektory.

4. ročník: Kam s penězi
Vděčné téma na odbornou diskusi o příčinách, které ovlivňují množství a hodnotu našich peněz (inflace, úroky, podvody), seznámení s přehledem současných možností na českém finančním trhu (vkladní knížky, leasing, stavební spoření), a jiné užitečné informace především prakticky orientované. Zde můžete uplatnit a spojit svou znalost ekonomické a finanční teorie a schopnost jejího srozumitelného výkladu se svými zkušenostmi ověřenými praxí investičního poradce ve vaší domácnosti.

Luděk Blaha řekl(a)...
1. ledna 2010 v 20:49  

S vysokorychlostními komunikacemi je v našem malebném původně okresním městě potíž. Z er čtyřky máme zatím na Nové Hospodě akorát tak super křižovatku za 1,4 miliardy. Kdežpak dálnice.
Lépe jsou na tom jistě školy, kde vzhledem k intenzivní individuální práci pedagogického sboru s žáky vede informační dálnice přímo přes sborovnu.

Vaše doporučení stran vzdělávacího obsahu jednotlivých ročníků vypadají zajímavě. Určitý problém ovšem spatřuji v tom, že jim vůbec nerozumím.

Anonymní řekl(a)...
1. ledna 2010 v 21:28  

Pokud nechcete, aby se mně i Vám pan prof. PhDr. Karel Rýdl CSc. i v letošním roce veřejně posmíval slovy: „Jak dlouho ještě budeme dnešní děti učit ve včerejších školách předvčerejšími metodami pro zítřek?“ budete muset, na počest Evropského roku tvořivosti a inovace, vyhlášeného EU, nastudovat nějakou odbornou literaturu:
http://bit.ly/6q2oLo

Luděk Blaha řekl(a)...
1. ledna 2010 v 22:01  

Od pana profesora to beru. Mám dojem, že já si s posměšky začal.
Viz http://bit.ly/8LLZZM
I tento text používám jako jednu z učebních pomůcek. Mám je na datovém disku ve složce Hrůzy textu.

Než k nám dorazí zítřek po informační dálnici, budu se s dovolením pokoušet zastaralými metodami naučit děti trochu toho řemesla.

Anonymní řekl(a)...
1. ledna 2010 v 22:50  

Kristepane, s tím obsahem měl co dělat nejenom pan Profesor, ale celý redakční tým, ne-li celá pracovní skupina pro standartizaci profesních činností učitele, včetně jedné prezidentky a jednoho prezidenta.

Takový výkvět mozků bude jistě ozdobou dalšího pracovního setkání pracovní skupiny odborníků z Evropské komise na problematiku klíčových kompetencí a rozvoj kurikula, které prý pořádá Tapio Sälda během pololetních prázdnin na Weit entfernte Berge... http://bit.ly/6WgKYP

Anonymní řekl(a)...
1. ledna 2010 v 22:52  

Nakonec se vše tak zamotá, že nebude cesty ven. Každý ministr se chce nějak prezentovat, či aspoň něco novelizovat, ba přímo vydat nějaký převratný školský zákon.Má v tom binec i celé samotné MŠMT.Protože je potřeba důsledně dodržovat výstupy již dané RVP, svázané a ŠVP pečlivě dodržované a opisované škola od školy, tak bude třeba hluboce a pokud možno rychle skoncovat s chabou přípravou učitelského sboru. Ekonomika funguje špatně, spotřeba obyvatelstva klesá a chybí tak tahoun růstu. Bude třeba přistoupit k další reformě . Tato bude obsahovat jazykovou průpravu nejen Aj, ale i jazyka čínského. Kdo to nezvládne, tak nemá ve školství co pohledávat. Již nám totiž nezbude nic jiného, než se živit turistikou a každý učitel bude povinně provázet po památkách čínské turisty. Tím učitelé velmi pomůžou ekonomice a v projevu prezidenta v roce 2011 budou pochváleni.

Anonymní řekl(a)...
1. ledna 2010 v 22:55  

Wow, da bin ich aber echt beeindruckt!!! Herrliche Tundra Landschaft - eine unendliche Weite! Die Stechmücken waren aber bestimmt lästig ;-))

Anonymní řekl(a)...
2. ledna 2010 v 4:31  

K tomu, aby mohli učitelé své znalosti a dovednosti v rámci EU uplatnit, budou potřebovat rovněž nový tzv. Europass, který otevírá dveře k práci v Evropě.

Co je Europass?
Jestliže se chcete ucházet o práci učitele v kterékoliv zemi EU, je důležité, abyste své dovednosti a schopnosti (kompetence) dovedli jasně a srozumitelně prezentovat.

Europass je nový způsob, jak pomoci učitelům:
A. aby jejich dovednosti a kvalifikace byly lehce a jasně srozumitelné v Evropě (v Evropské unii, v zemích ESVO/EHP a v kandidátských zemích)

B. aby se mohli pohybovat kdekoli po Evropě.

Europass se skládá z celkem pěti dokumentů:
Dva dokumenty (Europass - životopis (CV) a Europass - jazykový pas) si můžete vyplnit sami.
Tři další dokumenty (Europass - dodatek k osvědčení, Europass - dodatek k diplomu a Europass - mobilita) vyplňují a vydávají příslušné organizace.

Europass je podporován sítí Národních center Europass.
Europass byl ustanoven Rozhodnutím č. 2241/2004/ES Evropského parlamentu a Rady z 15. prosince 2004 o jednotném rámci Společenství pro transparentnost v oblasti kvalifikací a kompetencí.

Anonymní řekl(a)...
2. ledna 2010 v 4:35  

Proboha, další evropský VÚP či ÚIV !!!

http://europa.eu/agencies/community_agencies/cedefop/index_cs.htm

Anonymní řekl(a)...
2. ledna 2010 v 5:18  

Učitelé nesmí zaspat dobu.

V rámci letošního Evropského roku tvořivosti a inovací připravila skupina inovativních učitelů pod vedením vedoucího oddělení školního vzdělávání sekce Comenius Evropské komise Tapia Säldy ambiciózní manifest:

„Svět 21. století se v jeho druhé dekádě pohybuje v novém rytmu,“ píše se v úvodu manifestu. „Aby mohlo školství v tomto novém světě zaujmout čelní postavení, je třeba, aby bylo více tvořivé a inovativní“.
Abychom udrželi krok s dobou, byli v našem rychle se měnícím světě úspěšní a mohli se vypořádat s takovými výzvami, jako jsou důsledky hospodářské krize a klimatických změn, budou muset učitelé zcela změnit pohled na vzdělávání, zaručit, aby se žáci neustále zdokonalovali, budou muset podporovat inovace, brát v úvahu globální aspekty a pomáhat budovat hospodářství, jež je šetrné k životnímu prostředí.

Doporučení, obsažená v manifestu nelze brát na lehkou váhu. Do skupiny patří například Karlheinz Brandenburg, kterému vděčíme za formát mp3, Ernő Rubik, tvůrce slavné Rubikovy kostky, Jean-Philippe Courtois, jenž stojí v čele Microsoft International, Rita Levi-Montalcini, nositelka Nobelovy ceny za významné objevy v oboru neurologie a Luděk Blaha, známý popularizátor textových stylů.

Manifest ukazuje cestu, kterou by se Evropské školství mělo ubírat, chce-li být vůdčí silou při prosazování nových myšlenek a modernizace. Jak veřejné, tak soukromé školy musí více investovat do procesu získávání znalostí a jejich aplikace. Více peněz by tak mělo jít do vývoje technologií a navrhování nových koncepcí. Stejně tak je však třeba vynaložit prostředky na pomoc učitelům a umožnit jim držet krok s dobou, například prostřednictvím vzdělávání se na pracovišti a programů celoživotního učení.

Autoři manifestu také zdůrazňují, že je třeba oceňovat iniciativu: „Měli by být oceněni ti učitelé, kteří ke změně přispívají novými myšlenkami. Ocenění za vynikající výsledky by měla být spojena s právní ochranou práv duševního vlastnictví a měla by být nastolena rovnováha mezi udělováním spravedlivých ocenění a podporou sdílení znalostí.“

Manifest vznikl z velké části na základě několika debat vedených o loňských vánocích v pražských restauracích, jež se věnovaly klíčovým tématům souvisejícím s tvořivostí a inovacemi. Závěrečná debata, která je naplánována na konec ledna, se bude snažit zodpovědět otázku, jak mohou k rozvoji hospodářství a společnosti přispět čeští učitelé.

Anonymní řekl(a)...
2. ledna 2010 v 13:27  

Je třeba dodat, že hlavní zásluhu na vzniku manifestu má paní Rita Levi-Montalcini, která při silvestrovské diskusi poblíž sídla MŠMT http://bit.ly/92GqU4
otevřela téma tvořivosti a inovace. Paní Rita zde při této příležitosti rovněž dodatečně oslavila své kulaté jubileum. Při této příležitosti se zavzpomínalo na staré dobré časy
http://bit.ly/7Meldc
Mezi gratulanty byl i režisér Zdeněk Troška, v jehož filmech Montalcini hrála hlavní role http://bit.ly/773p1b

Anonymní řekl(a)...
2. ledna 2010 v 13:32  

http://bit.ly/87n9ps
Mia nonna che è lucidissima ha 75 anni (si ricorda tutta la divina commedia a memoria; come benigni)
ma Rita Levi Montalcini è 1.000.000.000 di volte + lucida e ha 100 anni ma vi rendete conto del cervello che ha a 100 anni?!? quando la metà delle persone che ci arrivano sono "rincoglionite"??

Anonymní řekl(a)...
2. ledna 2010 v 13:51  

Z pracovního setkání skupiny inovativních učitelů se nám podařilo získat unikátní fotografii, zachycující okamžik, kdy si vedoucí oddělení školního vzdělávání sekce Comenius Evropské komise Tapio Sälda před přednesením hlavního referátu odskočil:
http://symlink.cz/sFGA

Anonymní řekl(a)...
3. ledna 2010 v 21:22  

kolegové - nedělejte si z toho legraci (asi nám už nic jiného nezbývá ) - "jde o vážnou věc"!!

Anonymní řekl(a)...
3. ledna 2010 v 21:58  

Sranda přece musí bejt i kdyby třídního věšeli.

http://decaci.mmister.com/jak-se-dela-maturita/

Anonymní řekl(a)...
4. ledna 2010 v 21:19  

I kdyby si někdo chtěl v článku uvedenou brožurku přečíst, je v tak nevhodném formátu, že to je při sebevětším úsilí a maximálním využití paměti, výkonu procesoru a grafické karty velmi obtížné.
Dloho trvá, než se stránka vůbec zobrazí, pak se musí čarovat, aby se zvětšila a když jsou písmenka tak velká, aby byla čitelná, zbytek stránky uteče někam stranou. Zlatý text 602 a jiné primitivní editory...

Janek Wagner řekl(a)...
4. ledna 2010 v 22:10  

Tím nevhodným formátem myslíte co? Je tam tlačítko pro zvětšení na celou obrazovku i stažení PCF...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.