Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost přispěje nyní i ke zvyšování kvalifikovanosti učitelů. Maximum finančních prostředků musí směřovat přímo k učitelům, kteří se rozhodnou zvýšit svoji kvalifikaci. Nutnost takového kroku ukázaly výsledky nejnovější analýzy vypracované MŠMT.
V rámci analýzy se počátkem září uskutečnilo plošné dotazníkové šetření, při kterém bylo ve spolupráci s Ústavem pro informace ve vzdělávání osloveno celkem 8 554 škol. Výsledky analýzy přinesly řadu zjištění týkajících se struktury a odhadovaných vzdělávacích potřeb cílové skupiny nekvalifikovaných učitelů. Potvrdilo se, že situace v kvalifikovanosti učitelů je z hlediska regionálního rozložení nejméně uspokojivá v Karlovarském kraji, kde na základních školách vyučuje přibližně každý třetí učitel bez potřebné kvalifikace. Nepříznivý je rovněž stav v Ústeckém a Středočeském kraji, kde se podíl nekvalifikovaných učitelů na základních školách pohybuje kolem jedné čtvrtiny.
Výzkum přinesl také obecnější poznatky platné pro všechny druhy škol na celém území ČR. Ukázalo se, že kvalifikovanost učitelů roste úměrně s velikostí školy. Nižší míra kvalifikovanosti byla zjištěna u škol s neveřejným zřizovatelem. Zároveň je však v této skupině škol podstatně více učitelů, kteří si kvalifikaci doplňují. Z hlediska věkové struktury byl zjištěn největší podíl nekvalifikovaných učitelů ve věkové skupině do 35 let. „To je z hlediska budoucího vývoje alarmující skutečnost," komentovala uvedené výsledky ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová.
Ze statistik ÚIV vyplývá, že se celková míra nekvalifikovanosti učitelů v regionálním školství během posledních čtyř let významněji neměnila a v současné době se pohybuje kolem 13 %. Trend mírného zlepšování je možno sledovat v případě 1. stupně základních škol a středních škol. Opačný směr lze pozorovat u mateřských škol. V absolutním počtu (po přepočtu na plné úvazky) pracovalo ve školním roce 2008/09 v regionálním školství 17 345 nekvalifikovaných učitelů z celkového počtu 132 611 učitelů. Studium k doplnění chybějící kvalifikace zahájil průměrně již každý třetí učitel.
Sami učitelé vidí hned několik překážek v doplnění potřebné kvalifikace. Nejčastěji uváděnou překážkou je nedostatečná vzdělávací nabídka. „Tento problém vnímáme velice intenzivně a i proto jsme podporovali prodloužení lhůt příslušných pasáží zákona o pedagogických pracovnících. Jednáme s vysokými školami, aby vzdělávací nabídku v tomto směru rozšířily," řekla ministryně Kopicová.
Problém učitelé vidí i ve finančních prostředcích související s náklady na studium nebo znevýhodnění u přijímacího řízení oproti čerstvým maturantům.
Na základě analýzy byl vypracován soubor doporučení týkajících se přípravy projektů zaměřených na podporu doplňování a rozšiřování kvalifikovanosti učitelů v oblasti regionálního školství.
Využití prostředků ESF pro více než 15 000 nekvalifikovaných učitelů je navrhováno dvojím základním způsobem:
a) Podporou inovací vysokoškolských studijních programů zaměřených na učitelství a pedagogiku, zejména rozšiřováním nabídky kombinovaného studia.
b) Přímou finanční podporou, směřovanou prostřednictvím vysokých škol a zařízení DVPP, učitelům doplňujícím si kvalifikaci v rámci celoživotního vzdělávání a studia pedagogiky.
Realizace obou forem podpory je podmíněna jednáním se zástupci vysokých škol připravujících budoucí učitele. Předmětem těchto jednání by měla být rovněž problematika přijímacího řízení, možnosti dalšího rozšiřování nabídky kombinované formy studia nebo možnosti zapojení vysokých škol do informačního systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Kvalifikovanost_ucitelu_priloha.pdf (601kB PDF)
Analýza: Potřebujeme více kvalifikovaných učitelů. Evropské peníze pomohou
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Nebylo by snadnější přidat učitelům místo toho, že se jim ubírat?
ale učitelé rádi ty 4% z platu dají, beztak mají "hodně"
Pěkný výzkum. Možná, že by bylo lépe udělat výzkum u těch, kteří opravdu studují. Možná, že by ukázal, že když chcete studovat – jako učitel praktického vyučování třeba obor Učitelství praktického vyučování, škola nemá zájem. Máte DPS, to na kvalifikaci stačí. Na výuku si berete neplacené volno, pokud jedete na vyjímečně na náslech, tak dovolenou. Některý rok, pokud rozvrh dovolí, můžete čas strávený na studiích napracovat. A vy říkáte finanční zvýhodnění? Hm....
Slezte z té hrušky pánové, jste mimo.
»Přání jest, aby učitelé byli lépe placení a aby placení učitelé byli lepší. Přání jest, aby zasloužilí učitelové byli vyznamenaní a aby vyznamenaní učitelové toho též zasluhovali. Přání jest, aby se učitelé nezapomněli vzdělávati a aby se nezapomnělo na vzdělaného, udělati jej učitelem.«
3. prosinec 2009 22:08 - to je optimismu v našich řadách, bravo
To není citát z dneška, pane kolego, nýbrž z roku 1862...
Jedná se o citát z díla Karla Václava Raise, učitele v Trhové Kamenici, Zapadlí vlastenci. Jedná se o venkovský, historický, realistický román, obraz náročné a obětavé práce drobné vesnické inteligence v době národního obrození. Děj se odehrává ve 40. letech 19. stol v Podkrkonoší, ve vesnicích Paseky nad Jizerou, Větrov, Vysoké nad Jizerou.
Hlavním pramenem jsou zápisky Věnceslava Metelky, podučitele a houslaře v Pasekách nad Jizerou.
Spisovatel román věnoval památce učitelů a kněží, národních buditelů, nositelů vyšších morálních zásad, šířících kulturu a národní uvědomění mezi prostým lidem.
Jejich následovníci ze současnosti na podobnou poctu stále čekají:
http://bit.ly/5CnZoh
kolego, my přece "buditele" již máme, přímo na MŠMT. Tato globalizovaná společnost nějak neprojevuje zájem o "nějakou Horní, Dolní " , což je ovšem velká škoda a mrhání potenciálem.
Okomentovat