Vzroste míra vyučovací povinnosti?! (pokračování)

čtvrtek 5. listopadu 2009 ·

Návrh novely nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, z dílny MŠMT mění stanovení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků. Změna spočívá ve stanovení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti v rozpětí některým pedagogickým pracovníkům, přičemž spodní hranice tohoto rozpětí odpovídá dosavadnímu rozsahu. U některých pedagogických pracovníků, kteří již měli stanoven týdenní rozsah v rozpětí podle dosavadní právní úpravy, se zvyšuje horní hranice rozpětí. Návrh dále zavádí možnost snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti pedagogickým pracovníkům, kteří vykonávají specializované činnosti, jejichž okruh je taxativně vymezen ve vyhlášce č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků. Cílem předloženého návrhu je zvýšení flexibility a efektivnosti využívání pracovní doby pedagogických pracovníků.

Dopis Františka Dobšíka, předsedy Českomoravského odborového svazu pracovníků školství:

Vážení kolegové,

s rozhořčením konstatuji, že MŠMT rozeslalo bez jakékoliv konzultace s Vedením ČMOS PŠ do mezirezortního připomínkového řízení „Návrh novely nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků“, ve kterém zvyšuje míru vyučovací povinnosti pedagogickým pracovníkům. Požádal jsem ministryni školství o okamžité projednání tohoto záměru.
Materiál Vám posíláme v příloze.
Vedení ČMOS PŠ vyjádří k materiálu odmítavé stanovisko, přesto Vaše připomínky a názory zasílejte na sekretariát nejpozději do 6. 11. 2009.
O dalším vývoji situace budete neprodleně informováni.

František Dobšík, předseda

Nařízení vlády (návrh)
Platné znění s vyznačenými změnami
Dopis ministryně
Odůvodnění


                                                                                                                                                                       III.
Platné znění části nařízení vlády s vyznačením navržených změn


                                                                                                                               
Nařízení vlády č. 75/2005 Sb.
ze dne 26. ledna 2005,


o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků


Vláda nařizuje podle § 23 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů:

         § 1

Rozsah působnosti

Toto nařízení se vztahuje na pedagogické pracovníky1) škol a školských zařízení (dále jen „škola“) zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“), krajem, obcí a dobrovolným svazkem obcí, jehož předmětem činnosti jsou úkoly v oblasti školství.


Rozsah hodin přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické   přímé pedagogicko-psychologické činnosti

§ 2

              (1) Rozsah hodin přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti (dále jen „přímá pedagogická činnost“) je stanoven v příloze k tomuto nařízení.

              (2) Učiteli vyučujícímu všechny předměty v ročníku, ve kterém je počet hodin podle schválených školních vzdělávacích programů2) nižší než počet hodin přímé pedagogické činnosti stanovené v příloze k tomuto nařízení, stanoví ředitel školy týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle schváleného školního vzdělávacího programu.

              (3) Třídnímu učiteli stanoví ředitel školy týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti na spodní hranici rozpětí stanoveného v příloze k tomuto nařízení.

                            (3) (4) Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti lze rozvrhnout nerovnoměrně             na jednotlivé týdny tak, aby nebyl překročen průměrný stanovený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti za období nejdéle 5 po sobě následujících měsíců.

                            (4) (5) U právnické osoby, která vykonává činnost více druhů škol, se stanoví týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti ředitele školy a jeho zástupce podle vykonávané činnosti školy, u které je v příloze k tomuto nařízení stanovena přímá pedagogická činnost nejnižší.
                           
(5) (6) Pedagogický pracovník, který zastupuje vedoucího pedagogického pracovníka v plném rozsahu alespoň 4 po sobě následujících týdnů, vykonává od začátku pátého týdne přímou pedagogickou činnost v týdenním rozsahu stanoveném pro zastupovaného pedagogického pracovníka.

(6) (7) Do týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti učitelů vyšších odborných škol může ředitel školy započítat až 3 hodiny konzultační činnosti týdně.

(7) (8) Do týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti trenéra může ředitel školy započítat až 4 hodiny trenérské činnosti na soutěži žáků a studentů.

(8) (9) Pedagogickému pracovníkovi základní umělecké školy, který vykonává činnost učitele individuální, skupinové nebo kolektivní výuky, stanoví ředitel školy týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle vykonávané činnosti, která u něj převažuje. V případě stejného podílu stanoví týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle výuky, u které je v příloze k tomuto nařízení stanovena přímá pedagogická činnost nejnižší.

§ 3

                            (1) Pedagogickému pracovníkovi, který není jmenován do funkce zástupce ředitele školy, ale řídí některou ze škol, jejíž činnost daná právnická osoba vykonává, může ředitel školy snížit týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti až do výše stanovené tímto nařízením pro zástupce ředitele školy, kterou řídí.

              (2) Učiteli vyučujícímu předmět v cizím jazyce ve škole, která na základě povolení ministerstva3) vyučuje vybrané předměty v cizím jazyce, může ředitel školy snížit rozsah přímé pedagogické činnosti až o 3 hodiny týdně. To neplatí pro výuku cizích jazyků.

(3) Učiteli - výchovnému poradci se snižuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti
  1. v základní a střední škole s počtem žáků
  1. do 150  o 1 hodinu týdně,
  2. do 250  o 2 hodiny týdně,
  3. do 550  o 3 hodiny týdně,
  4. do 800  o 4 hodiny týdně,
  5. nad 800 o 5 hodin týdně,

  1. v základní škole speciální s počtem tříd
  1. do 7    o 1 hodinu týdně,
  2. do 12  o 2 hodiny týdně,
  3. nad 12 o 3 hodiny týdně.

(4) Učiteli – metodikovi informačních a komunikačních technologií se snižuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti s počtem žáků nebo studentů ve škole
  1. do 50   o 1 hodinu týdně,
  2. do 150 o 2 hodiny týdně,
  3. do 300 o 3 hodiny týdně,
  4. do 500 o 4 hodiny týdně,
  5. nad 500 o 5 hodin týdně.

(5) Je-li pověřeno výkonem funkce metodika informačních a komunikačních technologií nebo výchovného poradce více pedagogických pracovníků, sníží se každému z nich rozsah přímé pedagogické činnosti podle ředitelem školy přiděleného počtu žáků nebo tříd.

(6) Vykonává-li funkci metodika informačních a komunikačních technologií nebo výchovného poradce ředitel školy nebo zástupce ředitele školy, sníží se jim týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle odstavců 3 a 4, nejvýše však do poloviny týdenního rozsahu stanoveného pro ředitele školy nebo zástupce ředitele školy v příloze k tomuto nařízení.

(7) Pedagogickému pracovníkovi, který vykonává specializované činnosti4), k jejichž výkonu jsou nezbytné další kvalifikační předpoklady5), může ředitel školy snížit týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle konkrétních podmínek ve škole, nejvýše však o tři hodiny týdně. Vykonává-li některou z činností podle věty první více pedagogických pracovníků, může ředitel školy snížit každému z nich týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti úměrně přidělenému počtu žáků, v souhrnu však nejvýše o tři hodiny týdně.

§ 4
Počet tříd rozhodný pro stanovení přímé pedagogické činnosti

              (1) Do počtu tříd rozhodného pro stanovení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti se započítávají
a) řediteli školy a jeho zástupci třídy, studijní skupiny, oddělení, kursy, výchovné skupiny a speciálně pedagogické centrum,
b) řediteli základní umělecké školy, konzervatoře, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a střední odborné školy s výtvarnými obory a jeho zástupci 24 vyučovacích hodin týdně jako jedna třída.
              (2) Je-li ve škole ustanoveno více zástupců ředitele, stanoví se každému z nich týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle jím přiděleného počtu tříd podle odstavce 1.

§ 5
Společná ustanovení

              (1) Pedagogickému pracovníkovi právnické osoby, která vykonává činnost více druhů škol, stanoví ředitel školy týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle vykonávané činnosti, která u něj převažuje. V případě stejného podílu stanoví týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle školy, u které je v příloze k tomuto nařízení stanovena přímá pedagogická činnost nejnižší.

              (2) Vykonává-li pedagogický pracovník současně více činností podle § 3 odst. 3 a 4, snižuje se mu týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti za každou tuto činnost zvlášť.

              (3) Vykonává-li pedagogický pracovník současně více činností podle § 3 odst. 7, může mu ředitel školy snížit týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti za každou tuto činnost zvlášť.

              (4) Snížit týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti z důvodu výkonu činnosti podle § 3 odst. 7 nelze řediteli školy nebo zástupci ředitele školy.
___________________________
4) §9 odst. 1 písm. b) až e) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
5) § 29 odst. 4 zákona č. 563/2004 Sb.



                                                                                                      Příloha k nařízení vlády č. 75/2005 Sb.

Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti

Škola / Pedagogičtí pracovníci


Počet tříd, oddělení,
studijních skupin, kurzů,
výchovných skupin,
nebo dětí, žáků nebo studentů ve škole
Týdenní rozsah hodin
přímé pedagogické
činnosti


1. Mateřská škola



1.1. učitel
                                                      
31 až 32

1.2. ředitel
1
2
3 až 4
5 až 6
7 a více
24
21
18
16
13

1.3. zástupce ředitele
1 až 3
4 až 6
7 a více
25
20
                  17

1.4. ředitel mateřské školy s internátním provozem
1
2
3 a více
                  16
                  14
                  12

1.5. zástupce ředitele mateřské školy
s internátním provozem
1 až 2
3 a více
                  22
                  16

1.6. ředitel mateřské školy s internátním (nepřetržitým) provozem nebo mateřské školy s internátním provozem a se speciálním pedagogickým centrem

                     

                    5
          


2.  Základní škola



2.1. učitel

22 až 24

2.2. učitel
a) 1. ročníku základní školy a prvního stupně základní školy samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením
b) přípravné třídy základní školy
c) přípravného stupně základní školy speciální

20 24

2.3. ředitel základní školy s prvním stupněm
1 až 2
3 až 6
7 až 10
11 a více
16
13
10
8

2.4. ředitel základní školy
a) s druhým stupněm
b) s prvním a druhým stupněm
do 9
10 až 18
19 až 23
24 a více
8
7
6
5

2.5. ředitel základní školy
a) samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením
b) speciální
s prvním stupněm a oddělením ročníků druhého stupně
1 až 2
3 až 6
7 až 10
11 a více

16
13
10
8

2.6. ředitel základní školy
a) samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením
b) speciální
s prvním stupněm
1 až 2
3 až 6
7 až 10
11 a více
14
12
9
7

2.7. ředitel základní školy
a) samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením
b) speciální
s prvním a druhým stupněm
do 9
10 až 14
15 až 18
19 a více
7
6
5
4

2.8. zástupce ředitele
do 14
15 až 22
23 a více
11
9
7

Internát



2.9. vychovatel

27 až 30

2.10. vedoucí vychovatel

15 až 17

2.11. ředitel
do 9
10 až 14
15 až 18
19 a více
8
7
6
5

2.12. zástupce ředitele
5 až 14
15 až 22
23 a více
11
9
8


3.  Střední škola, konzervatoř a vyšší odborná škola


3.1. učitel všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů

21 až 23

3.2. ředitel
do 8
9 až 16
17 a více
6
4
2

3.3. zástupce ředitele
do 8
9 až 14
15 až 17
18 až 20
21 a více
14
10
8
6
4

3. 4. vedoucí učitel odloučeného pracoviště teoretického vyučování
 
16

3.5. učitel praktického vyučování

21 až 25

3.6. učitel předmětu řízení motorových vozidel v praktickém vyučování

30 až 35

3.7. vedoucí učitel odborného výcviku nebo zástupce ředitele pro praktické
vyučování
 
nejvýše v průměru
7 hodin týdně za období
školního vyučování

3. 8. vedoucí učitel praktického vyučování
do 120 žáků
121 až 240
241 a více
14
12
10

3.9. učitel odborného výcviku

25 až 35

3.10. vedoucí učitel odborného výcviku nebo vedoucí učitel praktického vyučování ve škole samostatně zřízené pro žáky nebo studenty se zdravotním postižením
do 42 žáků
43 až  84
85 až 126
127 a více
14
12
10
8

3.11. učitel odborného výcviku ve škole samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením

21 až 33

3.12. trenér sportovní přípravy

21 až 26


4.  Základní umělecká škola




4.1.učitel  -   individuální výuka
                 -  skupinová a kolektivní výuka

23 až 25
21 až 23

4.2. ředitel
do 9
10 až 24
25 a více
9
6
3

4.3. zástupce ředitele
do 14
15 až 29
30 a více
12
9
6





5.  Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky


5.1. učitel
 
21 až 23

5.2. ředitel
do 8
9 až 16
17 a více
6
4
2

5.3. zástupce ředitele
do 14
15 až 29
30 a více
12
9
6


6.  Školní družina a školní klub



6.1. vychovatel

28 až 32

6.2. vedoucí vychovatel
2 až 3
4 až 6
7 a více
25
23
21

6.3.ředitel
do 4
5 až 6
7 a více
20
17
15

6.4. zástupce ředitele
2 až 3
4 až 6
7 a více
25
23
21


7.  Školské zařízení  pro  výkon  ústavní  výchovy nebo  ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči

7.1. vychovatel

25 až 29

7.2. vedoucí vychovatel
 
15 až 17

7.3. ředitel
do 9 dětí
10 až 14
15 až 18
19 a více
8
7
6
5

7.4. zástupce ředitele
5 až 14 dětí
15 až 22
23 a více
11
9
8


8.  Domov mládeže



8.1. vychovatel

30 až 34

8.2. ředitel
do 12
13 a více
10
9

8.3. zástupce ředitele nebo vedoucí vychovatel
do 5
6 až 12
13 a více
20
18
16


9.  Školské poradenské zařízení

ředitel

nejméně 3


10.  Škola v přírodě



ředitel

9






11.  Středisko volného času


11.1. pedagog volného času
nejméně 2 výchovné
skupiny
celoroční vedení pravidelných aktivit
v průměrné délce trvání
nejméně 6 hodin týdně
10 – 30

11.2. ředitel
nejméně 1 výchovná
skupina
celoroční vedení alespoň jedné vzdělávací aktivity
v průměrné délce trvání
nejméně 2 hodin týdně
nejméně 2

11.3. zástupce ředitele

nejméně 4


12.  Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků

12. 1. učitel

nejméně 21 až 23

12.2. ředitel

nejméně 3


13Plavecká škola



13.1. učitel

22 až 32

13.2. ředitel

nejméně 3


14.  Ostatní pedagogičtí pracovníci



14.1. Psycholog

20 až 25

14.2. Speciální pedagog

20 až 25

14.3. Trenér

21 až 28

14.4. Asistent pedagoga

20 až 40
“.













8




Příloha MŠMT k návrhu:


Odůvodnění


Obecná část

Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, je vydáno na základě zmocnění v § 23 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.

Jednotlivým kategoriím pedagogických pracovníků škol a školských zařízení zřizovaných ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí a dobrovolným svazkem obcí se stanoví počet hodin přímé pedagogické činnosti, jehož smyslem je zejména:

* zajistit srovnatelné pracovní podmínky pedagogických pracovníků těchto škol a školských zařízení,
* vytvořit srovnatelné podmínky pro jejich odměňování,
* přispět ke zvýšení kvality výchovně vzdělávací činnosti.


Návrh mění stanovení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků. Změna spočívá ve stanovení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti v rozpětí některým pedagogickým pracovníkům, přičemž spodní hranice tohoto rozpětí odpovídá dosavadnímu rozsahu. U některých pedagogických pracovníků, kteří již měli stanoven týdenní rozsah v rozpětí podle dosavadní právní úpravy, se zvyšuje horní hranice rozpětí.

Návrh dále zavádí možnost snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti pedagogickým pracovníkům, kteří vykonávají specializované činnosti, jejichž okruh je taxativně vymezen ve vyhlášce č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.

Cílem předloženého návrhu je zvýšení flexibility a efektivnosti využívání pracovní doby pedagogických pracovníků.

Návrh novely nařízení vlády je plně v souladu se zákonem o pedagogických pracovnících a se zmocněním v § 23 odst. 5, na základě kterého je předkládán. Předmět navrhované úpravy souvisí s ústavně zaručeným právem na svobodnou volbu povolání (čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod) a není s ním v rozporu.

A. Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace (RIA)

Navržené změny nařízení vlády č. 75/2005 Sb. nepřináší v zásadě novou právní regulaci, ale stávající právní úpravu v dílčích jednotlivostech upřesňují; hodnocení dopadů regulace je proto do závěrečné zprávy promítnuto přiměřeně, popřípadě není uvedeno vůbec, pokud očekávané dopady jsou v rámci vzdělávacího systému kvantitativně nebo kvalitativně okrajové.

Závěrečná zpráva RIA k hodnocení dopadů regulace byla zpracována jako tzv. malá RIA, neboť ve většině případů návrhy na novelizaci příslušných ustanovení zákona nesměřují k vytváření nové regulace, ale buď jde o legislativně technické úpravy, nebo o odstranění či zmírnění stávající regulace. Navrhovaná řešení se jeví jako účinnější a efektivnější než je stávající právní úprava.

Výpovědi jsou řazeny podle jednotlivých ustanovení nařízení vlády; ustanovení související jsou komentována společně.

1. Název právního předpisu, pro účely kterého se RIA předkládá

Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků.

2. Důvod předložení a cíle

Cílem předloženého návrhu je zvýšení flexibility a efektivnosti využívání pracovní doby pedagogických pracovníků.

Definice problémů

2.1. Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti třídních učitelů

2.1.1. Definice problému

Novela v příloze nově stanoví učitelům týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti v rozpětí. Protože s činností třídního učitele jsou spojeny další poměrně náročné práce, mohl by vzniknout problém, pokud by mu ředitel školy stanovil týdenní přímé pedagogické činnosti v horní hranici rozpětí.

2.1.2. Identifikace dotčených skupin

Třídní učitelé.

2.1.3. Popis cílového stavu

Vytvoření dostatečného časového prostoru pro výkon prací spojených s třídnictvím.

2.1.4. Popis existující regulace/vládní politiky pro danou oblast

Není.

2.1.5 návrh variant řešení

Varianta 1 – „nulová“ – zachování stávající úpravy.

Varianta 2 – obsažená v návrhu.

2.1.6. Vyhodnocení nákladů a přínosů

S úpravou nejsou spojeny žádné finanční náklady ani přínosy – řeší se věcná podstata problému.

2.1.7. Konzultace

Konzultováno na jednáních a seminářích organizovaných MŠMT při přípravě novely zákona o pedagogických pracovnících, jehož je toto nařízení vlády prováděcím předpisem.

2.1.8. Návrh řešení

Navrhuje se přijmout variantu 2.

2.2. Možnost snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti (až o 3 hodiny týdně) pedagogickým pracovníkům vykonávajícím specializované činnosti taxativně vymezené v § 9 odst. 1 písm. b) až e) vyhlášky č. 317/2005 Sb. (dále jen „specializované činnosti“).

2.2.1. Definice problému

Pedagogičtí pracovníci, kteří vykonávají specializované činnosti, nemají vždy dostatečný časový prostor pro jejich kvalitní výkon.

2.2.2. Identifikace dotčených skupin

Pedagogičtí pracovníci, kteří vykonávají tyto specializované činnosti

1. tvorba a následná koordinace školních vzdělávacích programů a vzdělávacích programů vyšších odborných škol,
2. prevence sociálně patologických jevů,
3. specializovaná činnost v oblasti environmentální výchovy, nebo
4. specializovaná činnost v oblasti prostorové orientace zrakově postižených.

2.2.3. Popis cílového stavu

Možnost vytvoření dostatečného časového prostoru pro výkon specializovaných činností.

2.2.4. Popis existující regulace/vládní politiky pro danou oblast

Není.

2.2.5. návrh variant řešení

Varianta 1 – „nulová“ – zachování stávající úpravy.

Varianta 2 – obsažená v návrhu.

2.2.6. Vyhodnocení nákladů a přínosů

Měsíční náklady na snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti pedagogům vykonávajícím specializované činnosti není možné přesně určit, neboť nelze odhadnout, kolik ředitelů škol využije této nové možnosti. Předem nelze odhadnout ani počet hodin (1 až 3), o které budou ředitelé škol týdenní rozsah svým pedagogům snižovat. K žádným zvýšeným nárokům na státní rozpočet nedojde, neboť tyto hodiny by měly být kompenzovány hodinami, které bude mít ředitel k dispozici, pokud stanoví některým pedagogickým pracovníkům týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti v horní hranici rozpětí navrženého touto novelou (viz bod 4 návrhu, resp. bod. 2.4 RIA).

2.2.8. Konzultace

Konzultováno na jednáních a seminářích organizovaných MŠMT při přípravě novely zákona o pedagogických pracovnících, jehož je toto nařízení vlády prováděcím předpisem.

2.2.9. Návrh řešení

Navrhuje se přijmout variantu 2.

2.3. Stanovení pravidel pro snižování týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti pedagogickým pracovníkům vykonávajícím specializované činnosti

2.3.1. Definice problému

Kromě možnosti snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti pedagogickým pracovníkům vykonávajícím specializované činnosti je třeba stanovit také pravidla pro toto snížení, a to zejména v případě, že

1. specializovanou činnost vykonává na škole více pedagogů,
2. specializovanou činnost vykonává ředitel školy nebo jeho zástupce, nebo
3. pedagog vykonává více specializovaných činností současně.

2.3.2. Identifikace dotčených skupin

Ředitelé škol, pedagogičtí pracovníci vykonávající specializované činnosti.

2.3.3. Popis cílového stavu

Bezproblémové (a jednotné) stanovování týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti v některých specifických případech.

2.3.4. Popis existující regulace/vládní politiky pro danou oblast

Není.

2.3.5. návrh variant řešení

Varianta 1 – „nulová“ – zachování stávající úpravy.

Varianta 2 – obsažená v návrhu.

2.3.6. Vyhodnocení nákladů a přínosů

S úpravou nejsou spojeny žádné finanční náklady ani přínosy – upravuje se pouze postup (pravidla), jakým ředitel školy stanoví týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti.

2.3.7. Konzultace

Konzultováno na jednáních a seminářích organizovaných MŠMT při přípravě novely zákona o pedagogických pracovnících, jehož je toto nařízení vlády prováděcím předpisem.

2.3.8. Návrh řešení

Navrhuje se přijmout variantu 2.

2.4. Úprava týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti většině kategorií pedagogických pracovníků

2.4.1. Definice problému

Nové stanovení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti pedagogickým pracovníkům.

2.4.2. Identifikace dotčených skupin

Pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo svazkem obcí.

2.4.3. Popis cílového stavu

Úprava týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti tak, aby lépe odpovídal požadavkům na výkon práce jednotlivých kategorií pedagogických pracovníků.

2.4.4. Popis existující regulace/vládní politiky pro danou oblast

Téměř pětiletá aplikace nařízení vlády č. 75/2005 Sb. jasně ukázala, že stávající právní úprava týdenního rozsahu některých kategorií pedagogických pracovníků není zcela vyhovující – navržené změny jsou vedeny snahou o zvýšení flexibility a efektivnosti využívání jejich pracovní doby.

2.4.5. návrh variant řešení

Varianta 1 – „nulová“ – zachování stávající úpravy.

Varianta 2 – obsažená v návrhu.

2.4.6. Vyhodnocení nákladů a přínosů

S úpravou nejsou spojeny žádné finanční náklady, naopak může přinést jisté úspory pro školu, pokud ředitelé škol využijí možnosti stanovit pedagogickým pracovníkům týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti v horní hranici rozpětí. Tyto úspory však nelze s ohledem na výše uvedené odhadnout; částí úspor mohou být navíc kompenzovány náklady, které škole pravděpodobně přinese nová úprava v bodě 2 návrhu, tj. možnost snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti pedagogům vykonávajícím specializované činnosti.

2.4.7. Konzultace

Konzultováno na jednáních a seminářích organizovaných MŠMT při přípravě novely zákona o pedagogických pracovnících, jehož je toto nařízení vlády prováděcím předpisem.

2.4.8. Návrh řešení

Navrhuje se přijmout variantu 2.

2.5. Úprava týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti pedagogickým pracovníkům ve střediscích volného času a vytvoření možnosti snížit týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti zástupci ředitele střediska volného času.

2.5.1. Definice problému

Nové stanovení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti pedagogickým pracovníkům střediska volného času. Možnost snížit týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti zástupci ředitele střediska volného času.

2.5.2. Identifikace dotčených skupin

Pedagogičtí pracovníci středisek volného času.

2.5.3. Popis cílového stavu

Úprava týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti tak, aby odpovídal požadavkům na výkon práce jednotlivých kategorií pedagogických pracovníků.

2.5.4. Popis existující regulace/vládní politiky pro danou oblast

Současné znění neodpovídá platné legislativě upravující činnost středisek volného času. Chybí možnost snížit týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti zástupům ředitele středisek volného času.

2.5.5. návrh variant řešení

Varianta 1 – „nulová“ – zachování stávající úpravy.

Varianta 2 – obsažená v návrhu.

2.5.6. Vyhodnocení nákladů a přínosů

S úpravou nejsou spojeny žádné finanční náklady (týdenní rozsahy se de facto nemění). U zástupce ředitele střediska volného času jde pouze o možnost snížit týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti.

2.5.7. Konzultace

Konzultováno na jednáních a seminářích organizovaných MŠMT při přípravě novely zákona o pedagogických pracovnících, jehož je toto nařízení vlády prováděcím předpisem.

2.5.8. Návrh řešení

Navrhuje se přijmout variantu 2.


Hodnocení RIA provedl:

Mgr. Pavel Šimáček, odbor 25.

B. Soulad s právem ES/EU

Návrh není v rozporu s právem ES/EU. Komunitární ani unijní právo tuto oblast nereguluje.

C. Dopad na státní rozpočet

Navrhovaná novela nebude mít žádný dopad na veřejné rozpočty ani na hospodářské subjekty, zejména na malé a střední podnikatele – navržené změny nemají žádný vztah k podnikatelskému prostředí.

D. Další dopady

Navrhovaná novela nebude mít dopad na hospodářské subjekty, zejména na malé a střední podnikatele. Nepředpokládají se ani sociální dopady a dopady na životní prostředí.

Navrhovaná právní úprava nemá žádné dopady z hlediska rovnosti mužů a žen.

Zvláštní část

Čl. I.

K bodu 1:

Vzhledem k tomu, že návrh nově stanoví učitelům týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti v rozpětí, navrhuje se pravidlo, podle kterého stanoví ředitel školy třídnímu učiteli týdenní rozsah na spodní hranici rozpětí, neboť třídní učitelé potřebují dostatečný časový prostor pro výkon prací spojených s třídnictvím.

K bodu 2

Návrh přináší možnost snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti pedagogickým pracovníkům, kteří vykonávají specializované činnosti uvedené v § 9 odst. 1 písm. b) až e) vyhlášky č. 317/2005, o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním sytému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů. Návrh upravuje pouze maximální počet hodin (nejvýše 3 hodiny týdně), o který může ředitel školy pedagogickému pracovníkovi snížit týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti, a ponechává tak prostor pro rozhodování ředitele, o kolik hodin (případně zda vůbec) pedagogickým pracovníkům týdenní rozsah sníží. Měl by při tom postupovat s ohledem na konkrétní podmínky na škole (velikost školy, resp. počet žáků, kvalita výkonu specializované činnosti a její náročnost apod.). Požadavky na tuto úpravu vzešly z praxe, neboť pedagogičtí pracovníci vykonávající specializované činnosti sice mohou za svou činnost pobírat specializační příplatek podle § 133 zákoníku práce, ale často jim chybí časový prostor pro její kvalitní výkon. Ustanovení také upravuje postup při stanovení týdenního rozsahu v případě, kdy specializovanou činnost vykonává současné více pedagogických pracovníků nebo v případě, kdy ji vykonává ředitel školy či jeho zástupce.

K bodu 3

Ustanovení upravuje postup při stanovení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti v případě, kdy pedagogický pracovník vykonává současně více specializovaných činností.

K bodu 4:

Návrh upravuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti jednotlivých kategorií pedagogických pracovníků Obdobně, jako je tomu u většiny ostatních kategorií pedagogických pracovníků, navrhuje se stanovit také učitelům mateřské školy, základní školy, učitelům všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů střední školy, konzervatoře a vyšší odborné školy a učitelům v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti v rozpětí. Důvodem jsou požadavky na

* větší flexibilitu (využitelnost) pedagogických pracovníků,
* zohlednění individuálních – specifických požadavků a potřeb jednotlivých škol,
* zvýšení efektivnosti využívání jejich pracovní doby.

Ostatním kategoriím pedagogických pracovníků, které již měly týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti v rozpětí stanoven, se nepatrně (v průměru cca o 1 až 2 hodiny týdně) zvyšuje horní hranice rozpětí. Tyto změny by kromě jiného také měly napomoci ředitelům škol, kteří jsou povinni efektivně nakládat s prostředky přidělenými ze státního rozpočtu, stanovit týdenní rozsah pedagogickým pracovníkům ve škole tak, aby nedocházelo ke vzniku stálých hodin přímé pedagogické činnosti nad stanovený rozsah (tzv. stálých přespočetných hodin), které jsou odměňovány podle § 132 zákoníku práce dvojnásobkem průměrného hodinového výdělku. Finanční prostředky ušetřené využitím nově navržené úpravy pak může ředitel školy použít na zohlednění kvalitní práce (případně práce většího rozsahu či mimořádných pracovních výkonů) formou nadtarifních složek platu (osobního příplatku či odměny). Hodinami, které bude mít ředitel školy navíc k dispozici aplikací nové právní úpravy oproti stávajícímu stavu (tj. zvýšením týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti), může ředitel školy kompenzovat hodiny, kterými sníží přímou pedagogickou činnost pedagogickým pracovníkům vykonávajícím specializované činnosti.


Čl. II.

Účinnost novely se navrhuje k 1. září 2010, tedy k počátku nového školního roku.

40 komentářů:

poste.restante řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 0:49  

Citace:
Tyto změny by kromě jiného také měly napomoci ředitelům škol, kteří jsou povinni efektivně nakládat s prostředky přidělenými ze státního rozpočtu, stanovit týdenní rozsah pedagogickým pracovníkům ve škole tak, aby nedocházelo ke vzniku stálých hodin přímé pedagogické činnosti nad stanovený rozsah (tzv. stálých přespočetných hodin), které jsou odměňovány podle § 132 zákoníku práce dvojnásobkem průměrného hodinového výdělku. Finanční prostředky ušetřené využitím nově navržené úpravy pak může ředitel školy použít na zohlednění kvalitní práce (případně práce většího rozsahu či mimořádných pracovních výkonů) formou nadtarifních složek platu (osobního příplatku či odměny). Hodinami, které bude mít ředitel školy navíc k dispozici aplikací nové právní úpravy oproti stávajícímu stavu (tj. zvýšením týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti), může ředitel školy kompenzovat hodiny, kterými sníží přímou pedagogickou činnost pedagogickým pracovníkům vykonávajícím specializované činnosti.


Myslím, že je naprosto jasné, o co jde. Plíživé navýšení objemu práce za méně peněz.
Dnes mi ředitel práci navíc musí zaplatit. Podle uvedeného návrhu mi práci navíc může nařídit a protože bude zřizovatelem motivován, také to bude muset udělat. Já dostanu v důsledku méně než teď.

Jestli si tohle nechají odbory líbit, pak nevím, k čemu vůbec jsou. Že je ovšem slova odborářů potřeba podpořit skutky všech učitelů, to je potřeba také zdůraznit.
Myslím, že stávková pohotovost jsou v tuto chvíli ta správná slova. A pokud to nepomůže ...

Anonymní řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 2:19  

Je-li zástupce ředitele velké střední školy současně výchovným poradcem, pak jakákoli jeho přímá vyučovací činnost bude přesčasová.
Jupííííí

Simona CARCY řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 7:02  

Pravá tvář dobšíkovců je na konci článku hlavního představitele - stanovisko odborového svazu bude odmítavé, ale jestli chcete, můžete mu posílat své názory. Na ty sice Dobšík z vysoka kašle, ale vy můžete demokraticky posílat. Komici.

poste.restante řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 8:40  

Simona CARCY:
Mno já čtu poslední řádky páně Dobšíkova příspěvku následovně:

S tímto návrhem nesouhlasíme, naše odmítavé stanovisko zčerstva sdělíme MŠMT. Přesto budeme rádi, pokud nám pošlete své názory, které nám mohou poskytnout další argumenty při vyjednávání a jejich počet a vyznění bude nepřímým argumentem taktéž.
To, že by s tímto nápadem někdo souhlasil, jaksi nepřepokládáme.

Možná Vám to přijde komické, ale žádnou "pravou tvář", či falešnou větičku v tom já necítím.

Anonymní řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 9:07  

No a to, že dobšíci nepředpokládají, že by někdo mohl mít jiný názor a s návrhem by souhlasil ukazuje, jak totalitní myšlení si osvojili, stále vidí jen svou oranžovou pravdu. To mi vadí také, jejich jednostranný pohled.

poste.restante řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 10:14  

Tak předně. To, že nepředpokládám, že by někdo mohl s tímto návrhem souhlasit jsem napsal já a nikoli pan Dobšík. Vkládat mu tedy tyto úvahy do hlavy a do úst mi přijde silně nekorektní.
Onálepkovat za totalitní myšlení to, co sice nenapsal, ale já si myslím, že si myslí on, tak to je argumentační veletoč. (A skutečná ukázka totalitního myšlení - My soudruhu, velmi dobře víme, co jsi měl na mysli, když jsi tohle neřekl.)

Pravdu může mít každý tu svou. Oranžovou, modrou, fialově puntíkatou. Ovšem smyslem existence odborů je hájit oprávněné zájmy zaměstnanců. Domnívám se, že odvádět větší pracovní výkon za méně peněz, bez zjevného opodstatnění, není v zájmu zaměstnance.

No a nakonec. Domnívám se, že pokud učitelé zasypou odboráře stanovisky nesouhlasnými s jejich postojem. Tedy že učitelstvo hromadně prohlásí, že zmiňovaný nápad MŠMT je fakt skvělý a všichni jsou pro. Tedy pokud tato situace nastane, pak odboráři dozajista svůj postoj přehodnotí. :-)

A teď vážně:
Mám Vašim poznámkam rozumět tak, že návrh MŠMT podporujete? A pokud ano, jaké jsou Vaše argumenty?

Eny Gma řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 10:26  

Souhlasím s poste.restante. Už jen toto fórum vypovídá o skutečné vůvi VĚTŠINY dotčených. A mezi ty, kterým se zdá nápad na připravovanou úpravu výborný mohou patřit např. ředitel školy zaměstnávající svou manželku (chápu), majitel soukromé školy (chápu),ministrině školství (nechápu) nebo člověk, který v době své školní docházky prožíval pocit křivdy a teď to učitelům vrátí (chápu a soucítím). att.

parabellum řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 10:49  

Ja bych s dovolenim takovou drobnost.
V soucasne dobe dochazi k tomu, ze mimo rozpoctovou sferu dochazi ke snizeni platu zhusta i o 20 a vice procent. Pokud jste si vsimli, tak ekonomika tehle zeme poklesla cca o 5 procent, a i ty verejne vydaje, ktere tu byly do ted bylo mozne realizovat pouze pokud se rozprodavalo, co se mohlo - naposledy Telecom za 82 miliard.
No, a na pristi rok je naplanovany schodek cca 160 miliard, ale za predpokladu, ze ekonomika poroste o 0.3 procenta. Jenomze ona neporoste 0.3 procenta, ale poklesne o3-5 procent. Takze jinymi slovy, ten schodek nebude 160, ale spise 250-300 miliard, to znamena, ze zhruba 20-25 procent rozpoctovych vydaju vubec nebude kryto prijmy. Pokud ti strejdove razantne nezatahnou za zachrannou brzdu, tak je docela dobre mozne, ze v roce 2014 budou v praze sedet panove z IMF, a budou diktovat: Duchody 30 procent dolu, platy verejneho sektoru 25 procent dolu -a pak muze pan Dobsik psat protestni noty, pan Paroubek bouchat pesti do stolu, pan Premysl Sobotka obracet oci v sloup, a treba pan Kovacik si zazpivat internacionalu.

Anonymní řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 11:20  

a pistolíku - pan Topolánek ( vyhořelý Topol ) bude zpívat něco o soukmenovcích, Noci dlouhých nožů,... Školství rozumíte jako koza petrželi. Takhle to posuzovat nelze. Finsko v době krize naopak uvolnilo nemalé peníze do školství a vědy. Světe - div se - ono se to vyplácí ! Pro stávku nejsem, pač ve feminizovaném českém školství to prozatím nemá cenu. Ta situace nastane, až učitelé dopadnou na skutečnou ekonomickou hubu. Tedy dobrá rada pro ty ještě zbylé, dobré a schopné učitele - raději z toho českého školství utečte. Zvláště bych to doporučoval těm mladým perspektivním absolventům pedahgogických fakult.Školství se začíná stávat tzv. " poslední štací" a to je opravdu hodně zlé, především pro budoucnost.

parabellum řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 11:59  

Anonymni z 11:20. No vy ale nerozumite vubec nicemu, a dukaz je ten, ze zcela z cesty mluvite o panu Topolankovi a noci dlouhych nozu. Co se tyce Finska, tak to jste uplne mimo, a je videt, ze vubec nevite, ktera bije. Veta,
Finsko v době krize naopak uvolnilo nemalé peníze do školství a vědy.
Je rovnez uplne zcesty, ponevadz Finsko toto neudelalo v dobe globalni krize, ale v dobe recese finske ekonomiky - to jsou jkasi dve odlisne kategorie. Jinak dalsi uplne nehorazzna a neslychane pitoma rada je, aby ucitele odelsi ze skolstvi - a kampak prosim pekne podle Vas maji uteci? Na pracak a pak socialku? Vite, jaky je pomer mezi poctem uchazecu o zamestnani a volnymi pracovnimi misty? Co je podle Vas padnuti na ekonomickou hubu? Vsude jinde ve svete, kdyz nepocitam neudrzitelnou situaci v euroatlanticke civilizaci a Japonsku, jejichz tzv. znalostni ci servisni ekonomiky se prave s hromovym rachotem porouceji na smetiste dejin, jsou na tom ucitele hure, nez v CR. Zajimalo by mne, kdo asi zamestna absolventy pedagogickych fakult - ze by nejake statni instituce, jako do ted? Nebo nejake ruzne agentury pracujici pro verejny sektor?

parabellum řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 12:16  

Jeste to Anonymni z 11:20
Jeste k tomu Finsku: Nerozumim, co se vyplaci - Finsko zaziva pokles ekonomiky stejne jako cela EU, i kdyz ta situace je dramaticky lepsi, nez u jinych evropskych ekonomickych tygru, kteri vsadili napriklad znalostni ekonomiku a napriklad na ICT - jmenovite Irsko, Estonsko ci Lotyssko.
Vy mozna rozumite ucounstvi, ale skolstvi nerozumite, ani co by se za nehet veslo. Kdyz je recese pouze izolovane v jedne zemi a jeste male, tak nezamestnanost nezatizila finske verejne finance, pac ti finsti nezamestnani mohli jit pracovat do okolnich zemi, kde byla konjunktura, a poptavka po zamestnancich - dnes je odlisna situace. Jestli mate jako ucitel malo penez, tak dojdete za rodici duchodci, at Vas zasponzoruji, pac co sebrali politici ucitelum, to nesebrali nebo dali duchodcum.

Anonymní řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 13:59  

Hele střelče, čist, psát a počítat Tě sice naučí kdejaký středoškolák, ale odborníky dejme tomu na SŠ - geodézie, geologie, mechanika...... si musíš vychovat a pěkně je zaplatit. Když to neuděláš, tak tady budeš mít národ nejen blbců, ale úplných blbců. Já bych to školství pane ekolg tak nepodceňoval. Zatím to jede setrvačností,......

Anonymní řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 14:15  

Pro pana Dobšíka - přestaňte psát petice a nesouhlasy a vvyhlašte natvrdo stávku učitelů, která by trvala aspoň týden nebo i déle, jedině pak si nás někdo všimne. Půjdu do toho velmi rád.

Anonymní řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 17:39  

I když se mi nelíbí, že řadový učitel dostane víc práce za stejné peníze, musím jako koordinátorka ŠVP a zároveň preventistka, a to vše na velké škole, přiznat, že dávno pracuji x nadpočetných hodin, a přestože se vedení snaží kompenzovat to určitou částkou, kterou mu "dovolí" jeho chabý rozpočet, NAPROSTO podporuji snížení úvazků pro učitele vykonávajícího specializovanou činnost, aspoň v rozmezí 2-3 hodin, což je minimum!

parabellum řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 17:49  

To Anonymni z 13:59
Ja zkusim poporadku: odborne predmety na SS vetsinou neuci absolventi pedagogickych fakult, ale prirodovednych, popr. casteji technickych oboru.
A jeste dale: Mechaniku stredoskolak nemuze uplatnit, protoze proste na to, aby mohl neco spocitat a podepsat se pod to, tak na to potrebuje autorizaci, a na tuto je obvykle navic potreba i VS. Nevim, ze by existoval statik stredoskolak.


Geologie je docela narocna vedni disciplina, a aby se touto nekdo mohl zivit, tak opet potrebuje VS, lepe jeste s doktoratem. Obor loziskova geologie energetickych surovin je v soucasne dobe opravdu kralovsky placena, a pokud toto vzdelani mate, muzete ocekavat nastupni plat cca 80 000 USD rocne, pri doktoratu i vice nez 120 000 USD rocne. Nikdo to totiz nechce delat.

Geodezie se sice uci na strednich skolach, a skutecne muze byt geodet stredoskolak, ale vetsi sanci na ziskani zakazek preci jenom maji absolventi VS.

parabellum řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 17:59  

To Anonymni z 13:59
Jeste otazecka: Muzete mi prosim vysvetlit, jak to souvisi s ekonomikou a zamestnanosti? Pokud mesicne prichazeji o praci desetitisice lidi, a to zejmena v mimorozpoctove sfere, tak je silne nepravdepodobne, ze je firmy propousteji protoi, aby mohli na jejich mista za vyssi penize najmout ucitele prchajici ze skolstvi. Zkuste si padesatkrat pod sebe napsat vetu: Na podzim 2009 neni na trhu prace situace ekvivalentni jaru 2008. Mozna, ze kdybyste se vice zajimal o to, co se deje, ze byste nenapsal to, co jste napsal. Pokud soucasni ucitele plosne stoji za ho.no, pak pouhe naliti penez do systemu ten stav nevyresi. Zkuste napriklad vysvetlit, proc ve vyrobnich podnicich odbory samotne navrhuji vedeni 20 procentni snizeni platu.

poste.restante řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 18:34  

Každý, kdo o školství ví o trochu víc, nežli to, že viděl dvakrát film Obecná škola a sám absolvoval povinnou školní docházku musí podobné návrhy MŠMT odstřelit.

Každý, kdo stál za katedrou víc než měsíc v kuse potvrdí, že opravdu poctivě se nedá odučit více než nějakých 22-24 hodin týdně. I to je ovšem na hranici únosnosti. Sám jsem byl delší dobu donucen okolnostmi (dlouhodobá nemocnost kolegů) učit 29 hodin a můžu vám řict, že jsem po posledním zazvonění padal na hubu a rodina ze mne měla 2 měsíce jen stín taťky, který usínal už po večerníčku. (A pak se ještě kolem 22 hod zmátořil a do půl jedné opravoval písemky).

Každý, kdo zkusil při standardním úvazku dělat nějakou práci navíc (projekty, ŠVP, správu PC učebny, různé koordinátory aj.), potvrdí, že to vždy šlo na úkor něčeho jiného. Buďto nepsal tolik písemek, nebo přestal dál vylepšovat přípravu a spokojil se s loňskými poznámkami, nebo to šlo na úkor vlastního času a rodiny.

Takže souhlasím s názorem z 5.11 17:39, že dlouhodobá práce navíc má být provázena snížením úvazku. Prostě nelze dlouhodobě dělat opravdu pořádně dvě různé práce.
Pokud je k tomu člověk donucen, nakonec skoro vždy začne být jedna činnost na úkor druhé. A přiznejme si, že známe lidi, kteří některé činnosti dělají pouze formálně, protože za tři stovky navíc se nikdo nepřetrhne. To vše za tiché tolerance nadřízených.
Myslím, že cílem by ale měl být spíše stav, kdy drogový preventista vyvíjí opravdovou preventivní činnost, kdy zbude čas na přípravu screeningu vztahů ve třídě, s cílem odhalit potenciální agresory dřív, nežli dojde ke skutečné šikaně, věnovat se opravdu metodicky zlepšování a využití ICT, třídní ať pracuje s třídou a má čas na vyslechnutí osobních stesků jednotlivce, výchovný poradce opravdu radí, atd.
U všech těchto činností je žádoucí, aby se jim pověřené osoby opravdu věnovaly naplno, což lze pouze za cenu snížení přímé vyučovací povinnosti.

Krátkodobá práce navíc (např. tvorba projektu) má pak být odměňována jako osobní iniciativa osobním odměnou. A nikoli z fondu ředitele zalepovat zjevné nespravedlnosti systému odměňování.

Toto vše nesmí být nikdy vyváženo navýšením práce ostatních, protože pak dojde zákonitě k poklesu výkonu a kvality práce.

Myslím si, že hlavním cílem éto aktivity MŠMT je odstranit příplatky za přesčasové hodiny, které leží mnohým v žaludku už hodně dlouho.
Záměrně s tímto návrhem vyrukovali teď, kdy s argumentem krize a nedostatku financí předpokládají, že se nikdo neodváží hlasitěji ozvat proti. A to je prostě sviňárna.

poste.restante řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 18:55  

parabellum:
S Finskem máte tentokrát pravdu a kolega nemá zřejmě správné informace. Doplnil bych jenom, že Finsko dnes zachraňuje propad ekonomiky pomocí svých zásob plynu, který si jinak šetří na důchody, až v budoucnu plyn podraží.

Že by v současnosti výrobní podniky čekaly s otevřenou náručí na učitele prchající ze školství, o tom také pochybuji. O to víc je nemorálnější postoj MŠMT, které zneužívá situace těch, kteří se nemohou účinně bránit, aniž by vyvolali silné negativní reakce veřejnosti.

Na druhou stranu si ale nemyslím, že tento návrh MŠMT něco opravdu řeší. Koneckonců v důvodové zprávě se píše, že jeho dopad na rozpočet je neutrální - to co se sebere jedněm, prý se druhým přidá. :-)

Už vůbec si ale nemyslím, že omezení výdajů na vzdělávání je cestou, jak se dostat z krize ven.

Kromě toho: Já pochopím, když mi nevyplatí nic z těch původně slíbených 3,5 miliardy, která měla dorovnávat propad mezd učitelů v minulých letech, já dokonce (nerad) akceptuju snížení platu o 4%, když jsme na tom teď tak špatně, že i poslanci si museli ubrat. :-))
Na reakci soudců si teda počkám. :-((
(V skrytu duše si i přiznám, že pořád jsem na tom líp, nežli brácha, který je od 1.11 na úřadu práce.)
Ale odmítám být za úplného blbce, kterému nejenom že nedali slíbený zimník, řekli že sebrou kabát, ale teď chtějí, aby si svlékl i košili a tvrdí mi drze, že je to pro mé dobro.

parabellum řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 19:55  

Poste restante
Jenomze cesta z tehle krize nevede, nebo alespon takova, jak si vetsina lidi predstavuje. K te krizi doslo proste a jednoduse proto, protoze euroatlanticka ekonomika proste prestala byt konkurenceschopna. Prectete si tohle:
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/stepan-pirko.php?itemid=7562&from=0
Myslim, ze pan Pirko to popisuje dost srozumitelne. Argumentovat Finskem z roku 1991 neni zcela koser, pac tenkrat zapadni ekonomiky nemusely celit drtivemu konkurencnimu tlaku z Dalneho vychodu, a nebyly tolik zadluzene. Krome toho Finove meli Nokii a ABB. My jsme meli ZPA, ktery byl schonej udelat ekvivalent PC, akorat ze 10 000 krat vetsi, a 1000 krat drazsi. Celej koncept znalostni ekonomiky totiz stoji a pada se zadluzovanim - to je totiz ta komodita, se kterou se v euroatlanticke civilizaci obchoduje. Takze typicky ekonomicky aktivni jedinec nehakuje ve fabrice, dokonce ani nevyviji nove vyrobky, ale sedi u pocitace v realitni kancelari, kde na DLUH prodava byty, nebo v leasingovce, kde na DLUH prodava auta. Nebo je v nejake agenture, a koordinuje upravu cyklostezek, a zkouma narodnostni a etnicka specifika zamestnancu. Vsechno s garantovanymi socialnimi jistotami. Pred takovouto konkurenci dalnevychodni podnikatele prchaji v desu. Nebo se dela vzdelani pro vzdelani, opet na DLUH, s tim, ze se posiluje konkurenceschopnost. Prdlajs. Za poslednich 20 let se zapadni civilizace silene zbyrokratizovala a zesocializovala - tam se uplatnuji ty vzdelane elity. - to mimo jine znemoznilo vznik novych start-up technologickych firem jako na dalnem vychode. Tam se na ruzne ISO, VDA, QM, audity vseho druhu kasle, a firmy, ktere drive vyrabely levny sunt delaji vyrobky vyssich cenovych kategorii. S evropskymi firmami je to opacne. Doporucuji navstevu nejblizsiho obchodu s elektronikou.

ignorant řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 21:26  

Hele pistolníku, tady s Vámi musím výjimečně souhlasit. Řekl bych to asi takto - "prodávalo se ve zlaté folii zabalené hov.." Vraťme se však ke školství, protože kolega má pravdu. Pokud jsi mladý, obvykle do 30 let, tak po tobě šáhnou téměř všichni. Lidi nad 45 nezaměstná nikdo. Proto asi ta myšlenka - mladí vzdělaní pedagogové, ve školství nemáte šanci a perspektivu, hledejte si štěstí jinde, kde máte možnost finančního a kariérního růstu. Tedy z toho plyne - na školství by se asi šetřit nemělo. Nechceme přeci návrat do pravěku !!

ignorant řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 21:37  

Já tak nějak stále nevěřím "české povaze" . Jen aby se to snížení hodin netýkalo pouze kámošů a kámošek ředitele a zástupců. Je to docela hodně pravděpodobné , vždyť jsme přece v Česku a mám obavy, že kauza "Plzeň" není jen v Plzni, ale v jiných formách i jinde. Aby nakonec na ty "tahouny" nevyšel úvazek 23-24 hodin. Vše jde přece "vždy" inspekci zdůvodnit.

parabellum řekl(a)...
5. listopadu 2009 v 22:09  

Ignorant
cituji:
Vraťme se však ke školství, protože kolega má pravdu. Pokud jsi mladý, obvykle do 30 let, tak po tobě šáhnou téměř všichni.
konec citace
Kdyz pominu, ze tohle mozna platilo do podzimu 2008, tak kdo prosim po tom mladem absolventovi PeF sahl? Nebyly to ruzne instituce, ktere dokazali jednu ze dvou veci:
1) Instituce prodavajici dluh
2) Instituce provozujici nesmyslne cinnosti, ktere outsourcingem dodavaji pro verejny sektor, takze zdrojem jejich financovani je rovnez dluh

S obojim je ted konec. Rozprodalo se to, co se rozprodat dalo, prozralo se vsechno, co se prozrat dalo. Ted se proste musi zacin hakovat a fungovat. A i nekvalifikovana vyrobni sila je ekonomicky prinosnejsi, nez VS vzdelany rozpoctovy spotrebic v jakekoli podobe. Ceskou strukturu exportu tvori vyrobky, ktere prevazne vznikaji v montovnach nekvalifikovanou praci, zatimco ti vzdelani akorat vymysli byrokraticke pitomosti a prodavaji ho.na ve zlatem alobalu. To je prosim realita. Cesta z tech sracek vede pres zlevneni pracovni sily, demontaze socialniho statu, odbourani byrokracie, a to umozni ekonomicky konkurovat zemim Dalneho vychodu. Timto totiz vznikne prostredi, ve kterem budsou moci vznikat nove firmy a produkovat konkurenceschopne vyrobky.Dalsi podminkou je to, ze nejsme v kopru s primarnimi energetickymi zdroji, a ja myslim, ze jsem a vsechny indicie tomu nasvedcuji - ale necpu Vam to.

Reeve řekl(a)...
6. listopadu 2009 v 0:16  

Parabellum: "...mimo rozpočtovou sféru dochází ke snížení platů zhusta i o 20 a vice procent..."
Ano, dochází. Ale při současném snížení výkonů. Zaměstnanci dokonce někdy pracují jen 4 dny v týdnu, protože firmy nemají zakázky. V extrémních případech dokonce sedí doma za 60 % platu (nebo tak nějak), protože nemají do čeho píchnout. Ve školství však nikdo žádné výkony nesnížil. Naopak, spuštěná "reforma" od škol vyžaduje produkci stovek tun nejrůznějších "kurikulárních dokumentů" (školních vzdělávacích programů, všelijakých autoevaluačních výronů a dalších srágor). Učitelé nad nimi tráví v průměru několik desítek hodin navíc. (O tom, že by "v duchu reformy" teoreticky měli měnit i samotnou výuku, nemluvím - to se naštěstí téměř nikde neděje.)
Nikoho nenapadlo použít prostou selskou logiku: "Musíme ve školství ušetřit? Požadujme tedy od něj nižší výkony. Nedávno se na základních školách povinně přidala jedna hodina týdně navíc. Proč? Je to skutečně nutné? Nešlo by ji zase sundat zpět? A nešlo by snížit předepsanou týdenní výuku i o více hodin? Skutečně by se svět zbořil, kdyby deváťáci měli místo 32 hodin týdně jen 30 nebo 31? Nebo kdyby středoškoláci měli místo 33 hodin týdně jen 32? Je to ta nejjednodušší cesta, jak ušetřit, a přitom nikdo o ní nemluví. Ano, znamenalo by to přiznat, že na kvalitní bezplatné vzdělávání v dosavadním rozsahu prostě nemáme peníze. Ale vždyť je to pravda, tak proč si ji nepřiznat?

Eny Gma řekl(a)...
6. listopadu 2009 v 0:29  

Parabelum už jdi spát. Je 22:0í´9 a stále jen slova, slovs, slova.... - zkrátka politik! Já tomu rozumím ve smyslu " co ministersvo dělá - dobře dělá, chvála jemu. Amen." A do toho zapojím třeba 2. světovou. Jenom i myslím, že dostat se ze srabu je možnénjen tím, že investujem do budoucnosti geneací. Anebo to pro....m. Ani jedna vláda (bez ohledu na barvu)neměla školství na hvostu, ba naopak, jasná priorita. Takzvaně "napříč polit.spektrem". Ale zatím je to je ten klín klínem. Hrnou to před sebou jak buldozer, protože je (rozumě individua vparlamentu zajímá aktální čas - jejich volební období. Je to opět období PAPALÁŠŮ. K čertu s nimi! Jediná šance, snad, je možnost, že to těm našim PAPALÁŠŮM zatrhne EU.

Anonymní řekl(a)...
6. listopadu 2009 v 5:34  

Pochopila jsem to takto:
Nejde o žádné snížení úvazků nikomu, nýbrž o zachování 21 hodin třídním, přidání práce výchovným poradcům, preventistům, metodikům, ... na 21 hodin a zbývajícím učitelům navýšení o 2-3 hodiny, tím se odbourá proplácení přespočetných hodin, někdo se ze školy propustí, a tak škola vyjde s přidělenými financemi.

Anonymní řekl(a)...
6. listopadu 2009 v 5:39  

A ještě: všichni už asi zapomněli, že býval úvazek ne SŠ kdysi jen 19 hodin!!!!!!
Už se tu přidávala práce, ale peníze ne.

parabellum řekl(a)...
6. listopadu 2009 v 10:15  

Reeve
Ja jsem se asi spatne vyjadril HODINOVE mzdy klesaji o 20 i vice procent. A kdyz dovolite pane Reeve, tak pokud hovorite o vykonu, tak ten v minulosti ve skolstvi trvale klesal. Vykon je totiz objem prace za jednotku casu vite? A pokud ve tridach snizoval pocet zaku, klesal i vykon ucitele - takze tak. Ty mzdy klesaji jidnak v dusledku snizeni mezd, napriklad nevyplacenim tech slozek mzdy mimo smlouvu (rikejme tomu treba premie) a navic snizovanim poctu dni v tydnu - to vede ke kumulovanemu snizeni mezd i o 30 a vice procent. To s temi 60 procenty platu neni tak zcela presne, vzdy se jedna tak o par dni. To vite, i lide mimo skostvi nekdy mohou mit vice volna vite? Chcete jim to zavidet? Vi sedite nad ramec obvykle 4 tydeni dovolene doma za 100 procent platu, a zda se Vam to byt v poradku, tak o co jde?

Nechodte na mne prosim s nejakymi vzdelavacimi programy - nelibi se Vam to? Je to kravovina? Souhlas, ale za to si muzete sami. Pokud by existovala silna profesni komora, tak by to proste prohlasila za pitomost. Zkuste si predstavit situaci, kdy urednici, by davali lekarum mustr, jak maji lecit - to je stejna absurdita.

Jinak Reeve kdyz dovolite, tak vykon od Vas ve skolstvi nikdo nepovazuje, naopak. Spolecenska objednavka je takova, ze ted musite naucit zaky za 16 let to, co se drive zvladalo za 12. Soucasny vystup z VOS je totiz srovnatelny s vystupem SS z minulosti, kdyz se odpoutam od reality, ze v minulosti dochazelo k soustavnemu snizovani poctu zaku na jednoho ucitele.

parabellum řekl(a)...
6. listopadu 2009 v 10:17  

Eny Gma

Ne, nedela to dobre - dobre by bylo kdyby rozpoctovy schodek byl nula - pak by to bylo dobre. To se ovsem tyka vsech ministerstev.

parabellum řekl(a)...
6. listopadu 2009 v 10:27  

Eny Gma
Mysleti znamena vite co vedeti. Vzdelani samotnbe Vam nevytvori pracovni prilezitosti, i kdyz se budete stavet na hlavu a odpichovat se usima. Napreed musi byt prilezitosti, a pak muzere uplatnit vzdelani. Ekonomiku ale nelze postavit na zadluzovani a studovanoptackovstvi vite? Na co budete investovat do vzdelani, pokud to bude produkovat studovane klienty uradu prace? Zjistete si, jak je to s absolventy VS v USA, kteri se kvuli studiu vetsinou i zadluzili. Ceske skolstvi produkuje cokoli jineho, nez kvalifikovanou pracovni silu, a dokonce je to tak, ze cim vyssi ma cesky absolvent vzdelani, tim drazsi rozpoctovy spotrebic to je.

Jinak nesdilim Vase nadseni pro zachranu ze strany EU papalasu - vzdyt ti jsou jeste zbytecnejsi, skodlivejsi a drazsi. Vsimete si, na co se zmohli EU papalasi, pokud se jednalo o nejakou opravdu akutni hrozbu - konkretne tu lednovou plynovou krizi. EU Papalasi papalasovali bububu na Slovaky, kdyz chteli docasne zprovoznit JE Jaslovske Bohunice, pac jim hrozil totalni blackout, a to uprostred zimy. Ze by to melo za nasledek hromady mrtvych v Bruselu zadne papalase nezajimalo.

parabellum řekl(a)...
6. listopadu 2009 v 10:29  

Pardon,
Vy sedite.....

Anonymní řekl(a)...
6. listopadu 2009 v 19:44  

Milé Parabellum, pojďte si od pondělka zaučit na ZŠ.Určitě jako nejchytřejší z chytrejch zvýšíte výkony ve školství. Už se těším na duchaplný, odborný a inteligentní komentář.

parabellum řekl(a)...
6. listopadu 2009 v 20:01  

Anonymni z 19:44
Tahle zeme nema problemy s nedostatkem ucitelu - tahle zeme ma problem s nedostatkem konkurenceschopnych produkcnich kapacit - opustte skolstvi, vymyslete neco uzasneho, zalozte firmu na produkci tohoto, odvadejte nalezite dane, a dejte sanci vzdelanym lidem. Mimo skolstvi je Vas potreba vice, nez ve skolstvi.

Anonymní řekl(a)...
6. listopadu 2009 v 21:05  

parabellum - tato země má jediný poskomunistický problém, to jsou schopní podnikatelé a né zlaqtokopci, kteří právě narazili

ignorant řekl(a)...
6. listopadu 2009 v 21:14  

hele, pane parabellum, v mnohém máte pravdu. Konečně musí být dosažitelná přímá práce, něco jako v době " ohrazování" v 18. století kapitalismu volné soutěže. Bohužel, nadnárodní monopoly Vám tuto vznotnou myšlenku nedovolí uvést ve známost ! Tedy filozoficky jsme jinde ( nikdy nevtoupiš do stejné řeky ). Mám obavy, že nás jisté síly české společnosti ženou do druhé poloviny 19. století.

parabellum řekl(a)...
6. listopadu 2009 v 21:40  

Ignorant

Vite, pokud tvrdite, to nepujde, pak ale CR nema zadnou budoucnost, a potom ale prosim neobelhavejme jeden druheho, ze vzdelani s tim neco spravi. Nicmene, k jedne veci bych se ohradil - maloktera nadnarodni spolecnpost ma svetovy monopol, a ani ty nejsou neznicitelne. Podivejte se napriklad, jak dopadl General Motors - jeden z problemu, ktery mel byl, ze delal nekonkurenceschopna auta a navic v posledni dobe byl jednou ohromnou zdravotni a socialni pojistovnou. Jenomze problem je, ze se proste musi zacit od zacatku, kdyz uz tady tedy nic nemame. Tady nekdo argumentoval Finskem, ale abychom mohli postupovat stejne, tak nejprve musime mit zarodek tech nadnarodnich spolecnosti, jako napriklad ABB ci nokia v pripade Finska. Problemem nejsou ani tolik monopoly, ale byrokratizace, a absolutnbi hazeni klacku pod nohy start-up firmam v EU. V JV Asii preci vznikla strasliva spousta Hi-tech start-up firem, at se jedna o pocitacovy hardware ci spotrebni elektroniku, automobily, strojni komponenty et cetera - a ty take celily globalni konkurenci.

Anonymni z 21:05 jiste, chybeji skutecni kapitani prumyslu - ne ze by neexistovali vubec, ale je jich zoufale malo - to ale rovnez neodstrani to, ze skoly budou chrlit vice maturantu a vysokoskolaku.

ignorant řekl(a)...
6. listopadu 2009 v 22:39  

parabellum - upřímně se přiznám, že jistým ekonomickým výtvorům nerozumím, ale snažím se zachovávat zdravý selský rozum svého dědy. Ten je v mnohém spojen s politikou TOP 09, ekonomické výtvory ODS a ČSSD jsou občas mimo mísu

parabellum řekl(a)...
7. listopadu 2009 v 0:30  

Ignorant

To neni ani tak o CR politicke scene, to je o EU, ktera proste vysiluje s ruznymi ISO, VDA, QM, a dalsi hordou pitomosti, je tu hafo zkorumpovanych instituci hlidajicich blaho spotrebitele ci bezpecnost vyrobku, a to pak tezko jako nekdo zacinajici muzete s necim prorazit - do toho musite mit miliardu ruznych auditu, takze na normalni firme, ktera vytvari hodnoty, parazituji mraky prizivnickych firem, ktere maji kvalifikovane auditory a kontrolory vseho druhu.

Vasi duvere v TOP 09 ne zcela rozumim, pac tato je plna starych znamych - k tomu co se deje v posledni dobe: Ekonomika klesa, ale neexistuje zakonna norma, ktera by umoznovala napriklad snizit duchody, pac tyto mohou ze zakona pouze rust - muzete podekovat lidem okolo Spidly, kteri proste nepocitali s tim, ze ekonomika muze take nekdy nerust nebo dokonce klesat. Paradoxem navic je, ze pokud by klesala ekonomika, a zaroven byla inflace, tak duchody museji byt ze zakona povinne valorizovany. Jak Topolankova, tak Fischerova vlada mela jen velmi maly manevrovaci prostor, protoze pres 80 procent vydaju statniho rozpoctu bylo urcovano zakony, ktere byly schvaleny pred rokem 2006 zcela ve stylu po nas potopa. Tak je holt potopa.

ignorant řekl(a)...
7. listopadu 2009 v 19:36  

Parabellum - jsem přesvědčen o tom, že ve školství je peněz relativně dost. Problém je ten, že se nedostanou na úroveň učitel - žák, tedy na ZŠ a SŠ. Nemalá část peněz "se záhadně" ztrácí. Ať již jde o evropské peníze nebo jiné prostředky. Obvykle se na tom nabálíkují jiné složky, než normální školy.Ryba smrdí od hlavy - začal bych redukcí MŠMT až o 50 % ( to se však nikdy nestane ), raději se sloučí několik stovek škol. Prodělal jsem v jistou dobu exkluzivní školení RVP-ŠVP za poměrně velké penize. Nabalíkovaly se na tom soukromé firmy - školení samozřejmě nebylo žádným velkým přínosem. Výsledkem je, že tyto peníze potom jaksi chybí. Nejdůležitějším článkem je přece žák, úředník MŠMT tam vůbec nemusí být. Prostředky takto uspořené dát přímo dolů - do škol !!A tato byrokracie neustále narůstá, nesmyslných dotazníků a školení přibývá,... a každá politická strana chce před volbami "zamést" s rozbujelou administrativou. Opak je pravdou, roste jak za levostředových, tak pravostředových vlád.

parabellum řekl(a)...
7. listopadu 2009 v 19:51  

ignorant

Jiste, ja s Vami naprosto souhlasim - tohle je ale prosim zalezitost ucitelu, pac kdyby existovala silna profesni komora, tak by k takove hovadine jako RVP-SVP vubec nedoslo, krome toho by asi nedoslo k SIPVZ, a i NUOV, UIV VUP a podobne paraziticke struktury by prisly o chlebicek.

Jinak to, co popisujete, kudy ze skol unikaji penize, tak jsou presne ale ty instituce, kde se uchyti ti absolventi PeF odejivsi ze skolstvi, a to, co vidite ve skolstvi je prorostle do cele ekonomiky, a firmy, ktere neco produkuji, jsou ze zakona povinne sluzeb takovychto parazitickych struktur vyuzivat.

Eny Gma řekl(a)...
10. listopadu 2009 v 8:34  

Krátce po revoluci se všichni těšili, jak se vše v dobré obrátí. Dvacet let je pryč a ideály také. Poněkud ironická mi přjde připomínka událostí 17. listopadu právě od paní ministrině (dopis školám). Od dob hesel "utahování opasků", "nejsme jako oni", uběhla dlouhá doba...., Ale jsme (jako oni). A šetřit se musí všude. Postupně se otázka vztahu k poddaným opět z oblasti ekonomické přemění v politickou. Vždyť pohleďte na toto fórum. A myslím si, že je dobře že budou volby (i ddyž nikdo vám nedá víc než kandidáti slíbí). Ale je dobré si vše pamatovat! Opasky si utahneme, 17. listopad připomeneme! Nejlepší by bylo zvoněním klíči... Pamatuji se, jak se poukazovalo na tehdejší papaláše. Což třeba: http://zpravy.idnes.cz/exministryne-kopicova-si-uctovala-1100-kc-h-f1r-/domaci.asp?c=A070423_212340_domaci_mia

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.