Tomáš Malina: "Paní učitelko" po dvaceti letech (napsáno 17. listopadu 2009)

pátek 20. listopadu 2009 ·

Několik dní po 17. listopadu 1989 se leckde ve školách objevil plakát znázorňující naondulovanou kantorku obklopenou kroužkem dětí doprovázených nápisem "Paní učitelko, už nám nemusíte lhát!" Vypadalo to jako trochu prostořeká, ale v podstatě výstižná reakce na tehdejší poměry v českém (československém) školství, a nebudila větší pozornost než jiné podobné transparenty revoluční doby. Teprve s odstupem času se ukazuje, že ten plakát předpověděl i další vývoj české školy.


Na prvním místě odhalil, co si česká veřejnost o učitelích/kách myslí: jsou to poněkud afektované bytosti, jejichž ochota posluhovat aktuálnímu režimu je nepřímo úměrná jejich schopnosti držet prst na tepu doby. První polistopadoví ministři školství se podjali úkolu vytvářet nový profil svého resortu a oscilovali od nepokrytého obdivu k prvorepublikové škole (Milan Adam, Petr Piťha) k filosofujícímu étosu semidisidentského prostředí (Petr Vopěnka). Mezitím učitelství čelilo prudkému poklesu společenské prestiže: stalo se jedinou duševní profesí, v níž se nedaly vydělat velké peníze. Svou roli sehrála i dřívější personální politika ve školství 70. a 80. let: potřeba obsloužit zvýšeným počtem pedagogů děti z husákovského baby-boomu šla ruku v ruce s ideologizujícími požadavky normalizační éry.

V první polovině 90. let se jako hlavní cesta k nápravě české školy prosadila humanizace školství v duchu obecných i speciálních lidskoprávních norem, namnoze přejímaných z mezinárodních standardů i konvencí. Začaly vznikat první soukromé a církevní školy, které však v tomto ohledu nebyly jedinými průkopníky (viz např. úspěšná, "uživatelsky příjemná" veřejná ZŠ Londýnská v Praze).

Stranou pozornosti však zůstaly jiné, obecnější vývojové trendy, které do pedagogického světa dorazily - ve srovnání s jinými oblastmi - se zpožděním. Na prvním místě se jednalo o zásadní proměnu paradigmatu věd o člověku, které se od konce 20. století výrazně posunuly ze sféry humanities do světa social sciences. Nepochybně tu šlo o kombinaci několika faktorů, z nichž uveďme jen namátkou: spojily se (1) snaha matematizovaně zpřehlednit náhle propojený a přitom multipolární svět, (2) využívání prudkého nástupu komputerizovaných technologií a (3) v českém akademickém prostředí i obliba pozitivismu, který byl - pro nízký obsah explicitní ideologičnosti - před Listopadem jedinou tiše trpěnou alternativou marxismu.

Většina učitelské obce na tyto proměny zprvu reagovala lhostejným nezájmem, ačkoli se s jejich konkrétními projevy začala brzy setkávat např. ve formě ministerských projektů od časů Ivana Pilipa nebo v podobě výsledkových žebříčků testů PISA.

Druhou významnou proměnou se stalo zahájení demontáže evropského sociálního státu, který po pádu totalitních režimů na kontinentu ztratil v očích nadnárodních ekonomicko-politických struktur své opodstatnění. Vznikl tlak na přizpůsobení veškerých oblastí veřejného života, a tedy i vzdělávání, tomu typu tržního prostředí, jenž převládá ve firemním světě (výmluvným svědectvím tohoto trendu je název operačního programu, jehož prostřednictvím české školství čerpá prostředky z Evropského sociálního fondu: Vzdělání pro konkurenceschopnost). Podrobněji o situaci např. v publikacích Jana Kellera a Lubora Tvrdého Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna (Praha 2008) a Konrada Paula Liessmanna Teorie nevzdělanosti (Omyly společnosti vědění; Praha 2008).

Výsledkem tohoto vývoje se stala - po několika letech volnosti, během nichž si čeští žáci poprvé vyzkoušeli, že s novými učebními plány snadno drží krok se světem - opětovná vzrůstající inherence státu nejen do chodu vzdělávacích institucí, ale také do obsahu vzdělávání. V době, kdy nositelé tohoto procesu potichu dobývali na svém tažení první kóty, čeští učitelé řešili spíše své existenční problémy (viz kratičká stávka v r. 2003), ovšem bezúspěšně, neboť vzdali úsilí o vybudování razantních odborů i profesní komory a nedokázali si vytvořit ani oporu v médiích. Výmluvné je srovnání nynějšího postavení učitelů a lékařů, ačkoli obě profese začínaly v r. 1989 z podobně slabé pozice.

Zároveň sice narůstala poptávka po zvýšení kvality i kvantity učitelské práce, ovšem sami kantoři se stali spíše obětí tohoto vývoje. Jestliže dnes dochází k úspěšnému prolamování takové sociální vymoženosti, jakou byla od r. 1918 osmihodinová pracovní doba, je jasné, že učitelé jsou žádáni jako kvalifikovaní dohližitelé na mládež ohroženou kriminogenními vlivy, zatímco rodiče neustále pracují (podobně jako před Listopadem trávili čas na brigádách a schůzích). Na učitele se kladou fakticky nesplnitelné nároky (o tom např. Václav Mertin v Rodině a škole 8/2007): měl by být odborníkem ve svých aprobačních předmětech, měl by být kvalifikovaným pedagogickým psychologem i didaktikem, měl by zvládat základní úkony v administrativě i účetnictví, měl by umět komunikovat s médii i policií a měl by být poučeným uživatelem IT technologií. Direktivní tlak na dodržení všech těchto požadavků, vyvíjený ze všech stran, od rodičů, zřizovatelů i inspekce, však vede k tomu, že běžný učitel se stává upachtěným broukem Pytlíkem, který zkrátka nikdy nemůže být ve své třídě takovým suverénem, jako je lékař ve své ordinaci nebo truhlář ve své dílně. Veřejnost zpravidla vytuší, že mnohý kantor za těchto podmínek není nenahraditelným specialistou, ale spíše v mnoha oblastech tuctovým diletantem, a prestiž jeho profese se dále propadá.

Otvírají se tedy - avšak prakticky se neřeší - otázky po novém oborovém definování pedagogiky (zdá se, jako by se vytratila: v médiích se k otázkám školní edukace vyjadřují psychologové, sociologové i statistici, občas dostane slovo učitel z praxe, ale akademičtí pedagogové jako by vymřeli - jsou vůbec ještě potřeba?).

Za těchto okolností je snadné obvinit prakticky jakoukoli školu a jakéhokoli učitele z nízké kvality dosahovaných výsledků, tím spíše, že tyto výsledky mohou být formulovány jen vágně. Tak vzniká ideální předpolí pro poslední úder zastánců edukačního trhu: přicházejí unifikované zkoušky, jimž má být podrobována celá populace studentů (ale fakticky i učitelů). Nejdále pokročily práce na unifikované maturitě: v současné době probíhají školení středoškolských učitelů pro role zadavatelů i hodnotitelů. O celé věci bylo napsáno a řečeno již velmi mnoho, a proto jen připomeňme jedno ze sporných míst:

Unifikovaná maturita má plnit zároveň dva úkoly: diagnostikovat spodní hranici přijatelné úrovně (odhalit špatné studenty i školy) a zároveň týmiž prostředky najít studenty i školy špičkové. Zkouška má z tohoto důvodu sice dvě úrovně, ale ty jsou odlišeny jen kvantitativně, nikoli formálně a strukturálně.

V testové (vlastně kvízové) části zkoušky se maturanti budou setkávat s neprovázanou tříští úkolů zbavených étosu i jakéhokoli dalšího smyslu. Zároveň je bude nejen test (v multiple-choice podobě nebo s doplňováním jednoduché, pro všechny závazné odpovědi), ale hlavně celá předchozí výuka přesvědčovat, že i na ty nejsložitější otázky existuje jen jedna, nezpochybnitelná odpověď. I vyšší úroveň se odlišuje pouze tím, že je detailnější. Aby úspěšných řešitelů nebylo mnoho, vyžaduje i velmi specializované znalosti: známý je případ jednoho ze cvičných testů CERMATu, v němž měl úspěšný maturant pracovat s gramatickým pojmem supletivnost, který je např. v akademické bohemistické publikaci Marie Čechové a kol. Čeština - řeč a jazyk (Praha 2000) zmíněn jen jednou.

Pro ústní (rovněž unifikovanou) část zkoušky z češtiny mohou studenti pro nižší úroveň přečíst méně knih, ale i u vyšší úrovně má učitel zakázáno např. zadávat studentovi jako úkol srovnání předložených beletristických textů dvou různých autorů (např. Jiráska a Durycha nebo Máchy a Tyla). A u písemné práce z téhož předmětu hodnotící učitel ani u vyšší úrovně (rozdíl úrovní je opět jen v požadované délce slov a v počtu nacvičených žánrů) nesmí udělit body za originalitu a nadstandardní přístup. Zato se slibuje, že žebříček škol i studentů (podobný sportovní lize nebo hitparádě výrobků) bude mít motivační účinky a studenti budou lépe připraveni pro potřeby praxe, mezi nimiž se na čelném místě uvádějí také potřeby zaměstnavatelů (viz http://www.novamaturita.cz/); tento trend si již v Evropě získal označení marketization of education (s definičním vymezením Public schools for private ends).


Obzvlášť výmluvným dokladem o rizicích tohoto vývoje je nová maturitní vyhláška a probíhající školení středoškolských pedagogů: cílem je minimalizovat rozhodovací pravomoci učitele ve prospěch centrálních kritérií, což v konečném důsledku znamená devalvaci předchozího učitelského univerzitního vzdělání.

Jednotná zkouška má řadu zastánců, kteří svůj postoj zdůvodňují - jak jinak - ekonomickými hledisky: aby do školství netekly peníze bez následné kontroly výsledků. Unifikovaná zkouška však bude mít smysl jen jako obdoba zápočtu, který bude nastaven podle spodní hranice normy vyžadované státní politikou ve vzdělávání (ve smyslu opravdu základních dovedností). Horní hranice by měla být ve svobodné škole - a ve svobodné společnosti - zcela otevřená.

Před dvaceti lety jsme přivítali zrušení centrálních zkoušek jako pohřeb nejedlovské jednotné školy. Dnes jsme v situaci, kterou si tenkrát mnozí z nás ani nedovedli představit. Kantorce z revolučního plakátu můžeme nyní prozradit: "Paní učitelko, zase po vás chtějí, abyste posluhovala." A jak to bude dál? Naštěstí (dá-li se to tak říci) máme o tom již delší čas výstižnou zprávu:

"Ano, jsou jakžtakž vzdělaní; ale tím jsou ještě omezenější, neboť si osvojili z lidské civilizace jen to, co v ní je průměrné a užitkové, mechanické a opakovatelné. Stojí po boku lidstva jako fámulus Wagner po boku Faustově; učí se z týchž knih jako lidský Faust, jenom s tím rozdílem, že jim to stačí a že v nich nehlodá žádná pochybnost. To nejhroznější je, že rozmnožili ten učelivý, hlupácký a sufizantní typ civilizované mediokrity ve velkém... Vynechali z lidské civilizace všechno, co v ní bylo neúčelné, hravé, fantastické nebo starobylé; tím z ní vypustili, co v ní bylo lidského, a převzali jenom její holou praktickou, technickou a utilitární stránku. A tato žalostná karikatura lidské civilizace se má ohromně k světu... U svého žáka a sluhy se bude Faust učit tajemství úspěchu a prostřednosti." (Karel Čapek: Válka s Mloky).

41 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 1:35  

Někdy se mi v noci zjevuje Bendžemín Blům jako plešatec s ryšavou bradkou volající před interaktivní tabulí: "Všechnu moc koordinátorům".
Brouzdám po webech škol, kde naši radostně zkompetentnění mládežníci předvádějí výstavku dostiženij narodnogo chozjájstva.
Špatně se mi dýchá, zasypán metráky papíru popsaných výstupy ze školských vzdělávacích programů, pitoreskně stupidních projektů a zbytečných školení zadavatelů a hodnotitelů státních maturitních zkoušek obojí úrovně.
Ještě že se probouzím do reality, kde odborové hnutí je pouze reformní.

Anonymní řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 6:51  

Pro autora: Děkuji, přesně jste vyjádřil to, co většina z nás (nebo snad všichni?) cítí. JK

Simona CARCY řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 7:27  

Ptáme se vás, pane Malino, co je tak nesplnitelného na tom, aby kantor byl odborníkem ve svých aprobačních předmětech, byl kvalifikovaným pedagogickým psychologem i didaktikem, zvládal základní úkony v administrativě i účetnictví, komunikoval s médii i policií a byl poučeným uživatelem IT technologií? Právě to, že si tohle omlouváte, jako "prakticky nesplnitelné", odsuzuje kantory do společenských pozic, jež dnes obsazují. Nebo snad je prakticky nesplnitelné chtít po kominíkovi, aby uměl řídit auto, byl schopen vykonávat výškové práce, umět vést účetnictví své firmy, byl schopen komunikovat s úřady i s reklamní agenturou a kromě toho čistil komíny?

Anonymní řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 7:37  

Simona CARCY:

Krátce napsáno, ale hluboce pravdivé. Popsala jste velmi zásadní problém.

Zdeněk Brom

Anonymní řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 9:00  

Simona CARCY:

Pokud tomu kominíkovi nezbyde čas a síly na čištění komínů,pak v tom trochu vidím problém.....Preferuji čistotu komínů před čistotou jeho účetnictví.

Anonymní řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 9:02  

"cílem je minimalizovat rozhodovací pravomoci učitele ve prospěch centrálních kritérií, což v konečném důsledku znamená devalvaci předchozího učitelského univerzitního vzdělání" - přesné, výstižné, smutné

Gustav řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 9:12  

Mohl by nám ctěný autor sdělit, jak chce objektivně hodnotit originalitu písemné práce? Ví něco o tom, že škola může mít jako součást profilové maturitní zkoušky písemnou práci klasického ražení?
"V testové (vlastně kvízové) části zkoušky se maturanti budou setkávat s neprovázanou tříští úkolů zbavených étosu i jakéhokoli dalšího smyslu." - jestliže to vidí takto, kde a kdy protestoval proti OSP či TSP fy Scio, které jsou mnohem roztříštěnější a rozhodují o přijetí či nepřijetí na VŠ, což je pro studenta mnohem kruciálnější než maturita?
" i na ty nejsložitější otázky existuje jen jedna, nezpochybnitelná odpověď." - v testech jsou zkrátka otázky, které nebudou složité - je těžké to pochopit? A proč vadí poněkud komplikovanější úkol, v němž má student na přiřadit jev k definici? Nedělá z učitele blby? Ukažte mi bohemistu, který dětem již na ZŠ nevysvětlil supletivismus při komparaci adjektiv (dobrý - lepší). Neprotiřečí si tak trochu?
Účelovost užité argumentace je imho zřejmá.

Anonymní řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 9:37  

Vážená Simono,
představte si středoškolského učitele češtiny: úvazek 21 hodin, třídnictví, správce knihovny, kroužek. Připravujete talentované studenty na olympiádu, přijímací zkoušky, pomáháte organizovat akademii, majáles, spolupracujete na některém z projektů financovaných EU. Jako třídní vedete poměrně rozsáhlou administrativní agendu písemně i elektronicky, organizujete výlet, exkurze, víkendové pobyty, mnohdy řešíte osobní problémy svých studentů. Máte porady pedagogické, organizační, třídní schůzky, pedagogická odpoledne, dny otevřených dveří, píšete články o akcích školy na web či do novin, máte žákovská portfolia, autoevaluujete, školíte se na novou maturitu, vypracováváte metodické listy k ústní maturitní zkoušce, vzděláváte se, čtete, držíte dozory, ročně opravíte přes 1 500 textů, diktátů, písemných prací, máte výpujční dobu v knihovně, zavádíte nové a vyřazujete poškozené tituly, to vše po 15 letech praxe za 20 000,- Kč hrubého.
Připadá vám to málo? Pak nezbývá, než abyste do školství vstoupila, protože jinak si můžete změnit leda tak nick na CANCY.

Luděk Blaha řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 10:20  

Stačilo říct, že Vám chutná.

Anonymní řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 15:12  

Ty vole, na základní škole...

Lákají vás adrenalinové sporty? Už máte za sebou bungee jumping, let stíhačkou, potápění mezi žraloky či střemhlavý skok do propasti?
Tak zkuste něco opravdu nebezpečného-
– učit na základní škole!
..............................
Tak začíná email, který jsem nedávno dostala, určitě ho všichni kolegové znají... Podotýkám, že se jedná o zážitek nabízený v rámci působení na 2. stupni ZŠ. Část úvazku učím ve 2. až 5. ročníku a jsou to daleko lepší hodiny než na 2. stupni.
Jestliže už tedy nemusím lhát, přátelé, buďme otevření - už to dlouho (po cca čtvrtstoletí na ZŠ) nevydržím.Jen nevím, kdo těch mých 22 hodin angličtiny na venkovské základce vezme, žádné davy čekající před branou školy.....
Ivana.

poste.restante řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 18:56  

Autorovi:
Velice trefně popsáno. Děkuji.

Simona CARCY (a Zdeněk Brom?):
Citace: Ptáme se vás, pane Malino, co je tak nesplnitelného na tom, aby kantor byl odborníkem ve svých aprobačních předmětech, byl kvalifikovaným pedagogickým psychologem i didaktikem, zvládal
základní úkony v administrativě i účetnictví, komunikoval s médii i policií a byl poučeným uživatelem IT technologií? Právě to, že si tohle omlouváte, jako "prakticky nesplnitelné", odsuzuje kantory do
společenských pozic, jež dnes obsazují. Nebo snad je prakticky nesplnitelné chtít po kominíkovi, aby uměl řídit auto, byl schopen vykonávat výškové práce, umět vést účetnictví své firmy, byl schopen komunikovat s úřady i s reklamní agenturou a kromě toho čistil komíny?


Najdete-li učitele, schopného všeho Vámi uvedeného v míře plné až stoprocentní, doporučuji téhož
odchytit, označkovat, do jeho školy nainstalovat kamerový systém, jemu samému umístit kameru a mikrofon na vhodnou rádiovku a jeho celodenní činnost zaznamenávat a po nezbytném rozmazání ostatních tváří příslušná videa publikovat na portále RVP.cz. Po smrti téhož, dozajista nepříliš v čase vzdálené, navrhuji jej vycpat a umístit do muzea Jana Amose.

Pokud očekáváte, že Vámi popsané činnosti budou běžně zvládat všichni učitelé, zajisté bude naše školství vzkvétat, protože ušetříme značné prostředky za činnost specialistů jako jsou: oboroví didaktici, sekretářky a účetní, školní psychologové, metodici všech možných prevencí, ICT koordinátoři i tiskoví mluvčí.

Mne má zkušenost z praxe mimoškolní přesvědčila o tom, že musím vycházet ze zaměstnanců nikoli takových, jaké bych je chtěl mít, ale při plnění úkolů jsem povinen činnosti organizovat pro zaměstnance takové, jaké mám k dispozici. Oni totiž lidé většinou dokonalí nejsou.

Pro Vámi zmiňovaného kominíka je schopnost práce ve výškách nezbytným předpokladem a proto je zbytečné ji zmiňovat odděleně.
Srovnatelný učitel musí mít např. VŠ vzdělání.( - Taky o tom snad nebudeme diskutovat, nejsme poslanci, že.)
Zadat činnost reklamní agentuře slovy: "Franto udělej mi vizitky a letáky" a posléze schválit připravený návrh zvládne i absolvent školy základní.
No a na jednoduché účetnictví si většina najme věci znalou účetní, které jednou za měsíc vysype z kapes doklady a složenky. (Rozpitvávat řízení auta bych považoval za trapné.)
Tím nechci říci, že nejsou kominíci, kteří si pro radost či z nedostatku financí navrhují po večerech letáčky v Corel Draw a studují oblíbená ÚZ daňových zákonů. Šlo by ovšem o hodně bílou vránu mezi černými kominíky, aspoň jak já je znám.

Nesplnitelné na Vaší představě kantora-ideála není ani tak rozsah činností.
Učit by opravdu měl člověk příslušného oboru znalý. Proč v tom případě ČŠI sepisuje elaboráty o 20%
učitelů bez VŠ vzdělání a počtech neaprobovaných hodin, to nevím.

V příslušném stupni vzdělání jsou skyty i základy pedagogiky, didaktiky a psychologie, jako
předpokladu k výkonu profese. Je-li tomu tak, proč plánujeme zavádění školních psychologů, když to teda umíme všichni?

VŠ vzdělaný člověk by snad měl i zvládnout vypsat žádanku na křídu, či spočítat náklady na školní
výlet. Jestli bych ovšem nechal našeho tělocvikáře, aby mi spočítal výplatu, to už si tak jist nejsem.

Od člověka, živícího se denodenním vystupováním před bandou zaujatých kritiků očekávám i to, že se
nesesype před mikrofonem s nálepkou "nova".

Přesto vše souhlasím s autorem článku a nikoliv s Vámi.

Problém je totiž v očekávané míře naplnění všech naprosto neměřitelně a vágně stanovených nároků.

Anebo Vy snad máte k dispozici stanovené kvalitativní a kvantitativní ukazatele kvality učitelské práce?

Dobrého kominíka poznám podle čistého komínu a dobře táhnoucích kamen.
Ale je učitel na druhém stupni s patnácti jedničkáři ve třídě lepší než učitelka prvňáčků, která
naučila Pepíčka zavazovat si tkaničky a vyslovovat "R", neboť to nezvládl ve školce, odkud přišel s cedulkou "LMD"?

poste.restante řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 19:02  

...pokračování:

Pokusy definovat "Standard kvality profese učitele" jsme zažili před nedávnem i se známým výsledkem.

Uvědomte si, že při absenci objektivních kritérií je možné každého učitele označit za neschopného.

Neschopného napsat projekt, neschopného odevzdávat výkaz práce v předepsané excelovské tabulce,
neschopného zvládnout hyperaktivního a hlavně nevychovaného protekčního spratka, neschopného zabránit podvrtnutí kotníku při dozorech na chodbě, neschopného pouštět video na dataprojektoru při výuce matematiky (podle direktivy ČŠI), neschopného vytvořit si své osobní webové stránky, neschopného ...
Podotýkám, že přitom může být dobrým učitelem, jehož dítka zbožňují a na jeho hodiny se těší..

Nevím jak Vy, ale já od hudebkáře očekávám, že zpěv a radost bude se linout vůkol z učebny HV a přitom
se dítka dozvědí taky něco o Smetanovi, anebo co je to tokáta.
Na matikáři si cením, když dokáže i pětkaři vysvětlit jak sestavit trojčlenku, i když pak tento při
dělení udělá početní chybu. A je mi srdečně jedno, jestli tentýž matikář neumí setříhat videosekvenci, či napsat projekt do ESF.

Dobře fungující škola není podle mne sekupení polobohů, kde každý umí všechno dokonale. Ale spíše
sehraný tým, kde každý umí něco lépe než ostatní a tyto jejich schopnosti se navzájem doplňují.
Ideálně by pak členem týmu neměl být žádný naprostý diletant.

Jenže veřejnost, média a rodiče očekávají, že jejich malým géniům se budou věnovat právě ti polobozi, činíce tak pro radost, vyšší poslání a tedy za peníz více nežli mrzký. V tom, dle mého, spočívá, autorem zmiňovaná nesplnitelnost požadavků.

A právě v tom dávám panu Malinovi zapravdu.

Anonymní řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 20:51  

poste-restante

Vzal jste to ze široka, ale jednoduchou podstaou věci je, že pokud budeme jen skuhrovat na webech, namísto toho, abychom jasně vystoupili jako sebevědomá, vysoce vzdělaná a kvalifikovaná skupina, tak si s námi MŠMT a jiní budou dělat to, co se jim zlíbí.

Anonymní řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 20:54  

poste-restante

Tenhle nový systém ČS je skutečně k prdu, takže se v něm nechci registrovat, ale jinak ten předešlý příspěvek je skutečně můj.

Zdeněk Brom

Anonymní řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 22:23  

Cituji poste-restante: "pokud budeme jen skuhrat na webech, namísto toho, abychom jasně vystoupili jako sebevědomá, vysoce vzdělaná a kvalifikovaná skupina, tak si s námi MŠMT a jiní budou dělat to, co se jim zlíbí."
Kdesi v útrobách webu jsem našel informaci, že policisté a hasiči se chystají protestovat proti snížení platů o 4%. Co my na to?

Pacner

poste.restante řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 23:16  

Anonymní z 20.11 20:51:
Cituji:pokud budeme jen skuhrovat na webech, namísto toho, abychom jasně vystoupili jako sebevědomá, vysoce vzdělaná a kvalifikovaná skupina, tak si s námi MŠMT a jiní budou dělat to, co se jim zlíbí.

Vypomůžu si v odpovědi citací našeho spoludiskutéra parabellum (snad se neurazí) z jedné z debat, kterou jsme zde na ČŠ před časem vedli:
Jinak jeste jestli se ptate, co maji udelat ucitele, tak v prve rade zalozit profesni komoru, a nakopat vsechny ty skodlive zivocichy, pocinaje VUP, NUOV, UIV a CSI konce, nahazet do Vltavy polovinu osazenstva Karmelitske do Vltavy, a vzit vzdelavani do svych rukou a nest za to odpovednost.

Sám bych to lépe neřekl.

Pacner:
policisté a hasiči se chystají protestovat proti snížení platů o 4%. Co my na to?

Inu už jsem se těšil, jak si zastávkuju proti navyšování úvazků, ale MŠMT to včas odpískalo. (Prozatím.)

Zvednutí učitelstva byť jen do stávkové pohotovosti je téměř nemožné. - Holt učitelé nejsou strojvůdci.
Jistě, vyjednávací pozice je do značné míry dána velikostí škod, které je skupina schopna způsobit. Přesto nevím, jak moc sympatií bychom získali, když je teď na tom stát tak špatně, že i poslanci si ubrali 4%.
;-)
Navíc nevidím smysl podobných aktivit ve vztahu k dnešnímu tématu. To bychom stávkovali za to, aby si nás veřejnost vážila a novináři nepsali krávoviny?

Je zjevné, že nezvládáme své PR. Jsme profesionální vzdělávači a vysvětlovači a přitom nejsme schopni vysvětlit veřejnosti význam své existence pro společnost, ani oprávněnost nároků na investice do vzdělání? (O platech raději ani nemluvě.)

Takže v mezidobí do další stávky nám nezbývá, nežli zkusit vysvětlovat a vysvětlovat, že kantorova hodina má také 60 minut, atd.
No a navíc:
Z ustavení profesní komory se stává životní nezbytnost.

Anonymní řekl(a)...
20. listopadu 2009 v 23:32  

Poste

Milý Poste, konstatujete, že pociťujete absenci objektivních kritérií k hodnocení učitele. Ale hned na to vám vůbec nevadí, abyste za skvělého označil někoho, kdo "přitom může být dobrým učitelem, jehož dítka zbožňují a na jeho hodiny se těší.."
Tak jestli se podle toho, že ho dítka zbožňují, pozná dobrý učitel, tak byla ta diskuze ztrátou času...

poste.restante řekl(a)...
21. listopadu 2009 v 0:43  

Milý anonymní z 20.11 23:32:
Pokud hodláte diskutovat ve stylu, který jste naznačil, pak by taková diskuse s Vámi byla ztrátou času dozajista.

Jestliže to nejpodstatnější z mého příspěvku, to, co Vás přimělo reagovat, byla Vámi citovaná věta, pak se asi buď vyjadřuju dost neobratně, anebo se Vy zaměřujete na nicotnosti, když hledáte, do čeho zarejt.

Budu raději předpokládat, že chyba je na mé straně a zkusím to víc "po lopatě".
(Koneckonců, je to podstata mojí profese.)

Můj příspěvek byl už tak dost dlouhý. Nevešel se do maxima 4096 znaků a musel jsem ho rozdělit do dvou částí. Proto jsem se ve vztahu k hodnocení kvality učitele nechtěl více "rozkecávat" a dopustil se uvedené zkratky - uznávám, že poněkud násilné.

Ovšem mohl jste si všimnout, že jsem napsal:
Podotýkám, že přitom může být dobrým učitelem, jehož dítka zbožňují a na jeho hodiny se těší...
Zdůrazňuji slovo "může" a důraz bych kladl také spíše na to, co jsem umístil na konec věty - tedy že žáci se na jeho hodiny těší, nežli na to, že ho zbožňují.

Jednak nejsem magor, abych zakládal hodnocení učitele na oblíbenosti u žactva, protože pak by jednoznačně mezi nejlepšími byly paní učitelky z prvních tříd a jednak nepochybuji o tom, že pana Kulínského některé sboristky také zbožňovaly...
(Objektivně musím uznat, že to nebyla nejobratnější formulace, ale v rychlosti mě při psaní nic lepšího nenapadlo.)

Dozajista kvalitu učitele posuzovat lze. - Koneckonců ředitelé škol tak činí každý měsíc, při stanovování osobního ohodnocení, že?

Měl jsem v životě to štěstí, že jsem pár skvělých učitelů poznal. Detekoval jsem je i bez existence ministerského manuálu se seznamem objektivních kritérií. A nemuseli mi ani předkládat svá "portfolia".

Jsem ochoten pokusit se definovat určitý "společný jmenovatel" těchto vynikajících kantorů. Ovšem zdůrazňuji, že na celkovou hodnotu zlomku má vliv také "čitatel".

Na téma hodnocení práce učitele a stanovení hodnotitelných kritérií bychom si mohli povídat dlouho. Nejsem si ale zcela jist, zda to patří k tématům nastoleným článkem a nejsem si ani jist, zda o takovou diskusi vůbec stojíte.

Pokud tedy máte něco podstatnějšího na srdci, jsem připraven.

Luděk Blaha s pomocí gůůglu řekl(a)...
21. listopadu 2009 v 2:10  

Dobrý učitel přistupuje k žákovi jako ke svému partnerovi
Dobrý učitel má výborné i slabé žáky
Při hodině dobrý učitel jen nemele
„dobrý učitel“ je mnohoznačný a zavádějící
Dobrý učitel se dívá žákům do očí
Každá chyba je velmi dobrý učitel
Dobrý učitel chrání žáky i před svým vlastním vlivem
Nejvíce žáci na svém učiteli oceňují jeho dobrý vztah k nim
Dobrý učitel vysvětluje
Čas je dobrý učitel
Dobrý učitel je základ
dobrý učitel? Poznat šikanu a být zábavný
Dobrý učitel ukazuje žákovi cestu k jeho dalšímu rozvoji
Dobrý učitel je spravedlivý
dobrý učitel si ji přizpůsobí trošku tomu svému způsobu výuky
Dobrý učitel s vámi na začátku kurzu napíše vstupní test
Dobrý učitel ví, co je ve studentovi a jak student přemýšlí
dobrý učitel, zdědil jsem nějaké pedagogické geny
Dobrého učitele (dobrý) ředitel pozná
Dobrý učitel prezentuje poznání jako příběh se zápletkou a s otevřeným koncem
dobrý učitel není vždy ten, který dává lacino dobré známky
dobrý učitel, myslím že umí hodně naučit a jeho výuka je srozumitelná
dobrý učitel nemusí třít nouzi s bídou
Dobrému učiteli prý stačí tabule a křída
Pan řídící Zelenka byl také velmi dobrý učitel
dobry tanecnik neznamena automaticky dobry ucitel
Dufek je dobry ucitel ale je poznat ze jiz spoleha na to ze to uci xx let
Být dobrý učitel tak znamená být i dobrý manažer, ...
dobrý učitel mi pomůže řešit tento problém
Aby ste ale byl dobry ucitel, musite CHTIT studenty naucit
Dobrý učitel by měl umět dělat kompromisy
Dobrý učitel Tai-chi musí být především dobrý v Tai-chi
Dobrý učitel zvládne i toho nejhůře vzdělavatelného žáka
jakýkoli učitel, je dobrý učitel

http://www.google.cz/search?hl=cs&lr=lang_cs&q=dobr%C3%BD+u%C4%8Ditel&start=0&sa=N

Simona CARCY řekl(a)...
21. listopadu 2009 v 12:10  

To poste.restante

Moc nerozumím vašemu postoji. Můžete mi objasnit některá bílá místa? Je podle vašeho názoru správné ukotvit parametry standardu učitele?
Umíte sám některé standardy postulovat a parametrizovat?
Trváte na názoru, že vše podstatné parametrizovat nejde a naše učitele obklopuje nepopsatelná imaginární aura, jež je odděluje od běžných smrtelníků jako řidič autobusu, soudce ústavního soudu, deratizátor či knihovnice?
Pokud ano, z čeho tato aura vyvěrá?

poste.restante řekl(a)...
21. listopadu 2009 v 15:23  

Učili mne, že při hodnocení lidí existují parametry objektivní, objektivizovatelné a subjektivní.

Objektivní mohou být např. počty odučených hodin, léta strávená za katedrou, počty písemných prací a tedy přibližně odvoditelný čas na jejich zpracování, atd. atd.

Objektivizovatelné budou některé ze soft parametrů. Např. míra empatie se dá částečně stanovit pozorováním vyškoleným psychologem.
Schopnost vysvětlovat lze ověřit například tak, že v několika skupinách žáků zadáme ihned po hodině testy či jinou formu ověření pochopení probírané látky. Ze statistického vyhodnocení úspěšnosti žáků lze částečně dovozovat na schopnost učitele problematiku vysvětlit. Muselo by se to provádět v dlouhém časovém úseku, ideálně tak 3 roky, aby se co nejvíce omezily vlivy testovaných subjektů - žáků. Žáci by pochopitelně nesměli vědět, že testováni nejsou oni, ale učitel. Navíc probíraná látka by měla být nová, ideálně bez souvislostí s jinou, dříve probíranou, atd.

Vždy je ale nutno mít na paměti, že získaná data lze vyhodnocovat pouze statisticky, bez jejich interpretace a že jsou navíc zatížena velmi vysokou chybovostí, která může za jistých okolností zcela znehodnotit výsledek. Např osobní animozita mezi žáky a učitelem aj.

Parametry subjektivní jsou sledovatelné nejhůře a přitom právě ony tvoří největší část výchovné složky práce učitele.
Kde je např. hranice mezi vstřícností a podbízivostí, důsledností a "buzerováním", ...
O blábolech "odborníků" o interaktivitě a multimediálnosti vždy a všude ani nemluvě.

Myslím, že tohle téma je klidně na disertační práci. Možná i na několik.

Samostatnou kapitolou by mohl být třeba i etický kodex učitelské práce.

Kapitolou k pláči je pak návrh "Standardu kvality profese učitele" z dílny MŠMT.

Vemte si třeba často skloňovaného Igora Hnízda. V duchu dnešního pohledu na práci učitele by měl být tento pán ze školy vyveden v poutech. A teď ho srovnejte s profesorem Málkem z Drdova Vyššího principu. A teď přidejte profesora Matulku (Jindřich Plachta) z Cesty do hlubin študákovy duše.
Ještě pořád máte chuť tyto pány standardizovat?

Podívejte. Práce učitele se v mnoha aspektech blíží např. práci manažera. A je snad někdo schopen definovat objektivní "standard kvality profese ředitele firmy"?

A pokud by si i někdo troufnul, vejdou se mu do standardů Lee Iacoca i Tomáš Baťa, Henry Ford spolu s Andym Grovem, nebo třeba Bill Gates a současně Steve Jobs?
(Ne snad, že bych chtěl tyto pány srovnávat s běžným učitelem na základce. Jen je uvádím jako příklad velmi odlišných typů osobností a přitom velmi úspěšných šéfů.)

Mně je úplně lhostejno, zda tomu budete říkat třeba "aura".

Tvrdím jen, že lze specifikovat jisté množství parametrů, které by měl splňovat každý učitel, přičemž i toto základní minimum bude obsahovat parametry jen velmi obtížně měřitelné, či vůbec neměřitelné.

Přitom splnění tohoto základního minima vůbec nebude znamenat, že příslušný učitel je také dobrý.

A naopak si umím představit učitele par excelence, na jakého se po létech vzpomíná a přitom nemusí některé z povinného minima vůbec splňovat. (Třeba znalost práce na PC.)

Pro Simonu CARCY: (Neodpustím si to, ale nic ve zlém.)
On totiž mezi komínem a žákem je jistý rozdíl.

Anonymní řekl(a)...
21. listopadu 2009 v 16:34  

"Standard učitele" je strašlivá hovadina. Něco jako "Česká školní inspekce". Oba dva pojmy jsou synonyma téhož, přičemž první fráze je navíc oxymoronem. Něco jako "ruská ekonomika", či "politická kultura".
V diskuzi se studenty jsme se při diskuzi na téma "první člověčí slovo" shodli na jediném slově - na "ne". Podle většiny z nás je opravdu „ne“ naším prvním slovem. Když jsem nad tím dál přemýšlel, uvědomil jsem si, že dítě umí říct "ne" jen do určité chvíle. Ne v každé školce otupují hrany osobností svých svěřenců, ale s nástupem do školy se roztočí kolo neuvěřitelného tlaku. Dětská osobnost je vystavena systematickému tlaku. Jedni osobnost dítěte umí podpořit, a je jich jako šafránu, a druzí tlačí, dupou, trhají, anebo co je ještě horší - jsou k dětem inertní. Bez empatie, bez nadšení, bez lásky. A těch je pohříchu hodně.
Existuje způsob, jak měřit kvalitu práce učitele a celé instituce.
Jenže my jsme v České republice.
Co po nás vlastně chcete?
V zemi, kde si nevšímáme, že v reklamách na auta vystupují děti, aby prodaly auto příštím dospělým de facto už teď. A nebuďte naivní - představa, že na mě reklama nemá vliv, pokud ji neposlouchám, je stejně pitomá, jako představa, že mimomanželský sex s kondomem není nevěrou.
V klidu a s tichým souhlasem jsme připustili, aby byly pohádky pro děti nejen prokládány reklamou, ale i přerušovány.
V této zemi nebude lehké se kamkoli posunout, když největší část reklamního času nakupují společnosti, které prostřednictvím vás "vyrábějí" peníze. Krize dolaru, kterou museli rychle přejmenovat na krizi hospodářskou, by se nás ani v nejmenším netkla, kdybychom už dávno neklopili oči, kdykoli projdeme kolem sochy Karla IV., prezidenta Masaryka, Jana Husa či J.A. Komenského. Mimochodem – už jste to někdy zkusili? Podívat se na někoho z těchto pánů tváří v kámen? Zkuste si to. A dejte vědět, jak dlouho vám trvalo se nestydět.
V zemi, ve které si nevšimneme, že spoza hranic na nás hřímá rodilou němčinou jakýsi ocas "podepiš, Klausi, je to tvoje historická odpovědnost". Paralela s minulostí zamrazí.
Všichni víme, že všichni politici lžou, a přesto poslušně kráčíme k volbám. Zamíchat bubnem. A trochu to přeskládat. Volil jsem = splnil jsem. Víc pro zemi udělat neumím.
Co po nás chcete, když žijeme v zemi, kde má penězi vyjádřitelnou hodnotu „vzdělání“, nikoli vzdělávání? Víte, že se dá sehnat bakalář za třicet?
Neexistuje žádný jasně stanovitelný objektivní standard učitele, ale kvalita práce učitele měřit lze.
Neexistuje žádný jasně stanovitelný objektivní standard vzdělávací instituce, ale kvalita její práce měřit lze.
A úplně největší zázrak - všechny tyto ukazatele - kvalita práce učitele a instituce se dají měřit v relaci s prostředím, ve které se nacházejí.
Myslíte, že to učitelé budou chtít?
Při jedné přednášce (na téma kvality vzdělávání) jsem zaslechl z pléna učitelů protiargument k tématu: „no jo, ale to budeme kontrolovatelní“.
Jo jo. V takovém případě umíme NE, NE.
Ale aby se někdo postavil na zadní, to ne.
A my dál, jak blbí, posíláme švp mailem lidem, o kterých si myslíme, že to jsou idioti.
Hodně bludný kruh...

Anonymní řekl(a)...
21. listopadu 2009 v 20:25  

poste-restante:

Nic ve zlém, ale s tím komínem to vezmu z pohledu určitého typu učitelů.
Mezi komínem a žákem je rozdíl. Např. komínu nelze v případě, že není učitel připraven, zadat samostatnou práci, případně mu nelze udělit ředitelskou důtku za to, že už je zase začouzenej. Nu a v případě, že i po vyčištění nadále netáhne, nelze poznamenat, že jde o špatný materiál, se kterým nikdo nic nenadělá.

Čistit komíny se prostě musí umět stejně jako učit. U komínu poznáte fušera hned, ve školství se lze za určitých podmínek schovat. Ke škodě všech schopných učitelů.

Berte to, prosím, s nadhledem :)

Zdeněk Brom

Anonymní řekl(a)...
21. listopadu 2009 v 21:04  

Kafrat, kafrat, kafrat a nic z toho. Pokud si budeme stěžovat na webu a v Učitelských novinách, nic nepřijde. Pedagogickou komoru a pořádné PR, tlak na MŠMT a na rodiče (hrozba stávky, ale ne takové "neškodné" hodinové, aspoň dvoutýdenní)
Nezlobte se pane Malino, ale popisů "žalostného" stavu školství jsme už četli...a všechny byly pravdivé. Řešením je pouze akce, bohužel je to tak vždy, takže jednejme.

Anonymní řekl(a)...
21. listopadu 2009 v 23:08  

Simona CARCY

Po pročtení celé diskuze jsem došel k jednomu závěru o kterém se nikdo nezmiňuje : standard učitele není realizovatelný bez obrovského množství investic, tento systém nelze uvést do chodu bez stovek milionů a upozorňuji, že právě proto byl z těchto důvodů stopnut. Jednoduše již ani ve školství po 20 letech neplatí - dělej zadarmo ( to bylo za bolševika ). Tedy pokud po nás MŠMT chce například vypracovat školní matriku pro český statistický úřad - měl by práci školám zaplatit. A že se to neděje, ani se nedivím, kdyyž takový student "genius" Benda prosazuje takové zákony.

Simona CARCY řekl(a)...
21. listopadu 2009 v 23:21  

Anonymní, 21:04

neznámý hrdino zvoucí ke zteči barikád, začněte u sebe a vyměňte své označení Anonymní za nějaký burcující nickname, když už při všem hrdinství neuvádíte své jméno...

Ludvík Jod řekl(a)...
22. listopadu 2009 v 0:03  

Madam CARCY,
až vy začnete diskutovat, tedy i reagovat na příspěvky vám určené, na argumenty těch, kdo vám oponují, až se budete obhajovat své postoje etc. etc., pak můžete chtít po ostatních, aby vyšli z anonymity. Zatím předvádíte jen bohapustou verbální ekvilibristiku plynoucí jedním směrem. Možná vás uspokojuje provokovat, ale to je setsakra málo. Jestli to není nakonec tak, že o školské problematice nevíte zhola nic, kromě toho, že jste do školy kdysi chodila...

Anonymní řekl(a)...
22. listopadu 2009 v 12:28  

Omyl, standard učitele je realizovatelný bez nutnosti investovat jedinou korunu, tento systém bude v ČR plošně uveden do chodu již v nejbližších letech: http://bit.ly/5HER8n

ignorant řekl(a)...
22. listopadu 2009 v 18:06  

Simona CARCY - nějak Vám nevěřím, že do školství vidíte, víte o něm jen to, co jste pochytila ve škole. To se potom ale blbě diskutuje, že ?

ignorant řekl(a)...
22. listopadu 2009 v 18:09  

Anonymní z 22.listopadu 2009 18:06

To myslíte vážně ? A pokud to nemyslíte jako žert, tak prosím poraďte, bude to Nobelovu cenu za ....

Simona CARCY řekl(a)...
22. listopadu 2009 v 23:04  

To ignorant, Jod a kol.:

Ano, máte pravdu, vzpomínám si, že jsem do školy chodila a vzdor tomu jsem si uhájila zdravý rozum. I přes to, s jakým materiálem jsem se tam potkala tehdy, či s jakým se tam potkávám dnes. Připadá mi pštrosí nepodívat se do zrcadla či okolo sebe a nepřipustit si, že nejsme všichni superkantoři a snažit se to omlouvat, místo toho, abychom hledali vůli něco změnit. Pro mně za mně třeba i přes komoru.

Luděk Blaha řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 0:26  

pro všichni

Kdyby se k věcem kolem nás měli vyjadřovat jenom odborníci, bylo by tu poměrně velké ticho. Odborníci zpravidla víc dělají, než kecají.
Jen ať každý říká, co na srdci má. Já osobně si to právo vyhrazuji a vůbec mne nezajímá, jaké problémy musí řešit instalatér, pekař, úředník, manažer obchodního řetězce, policista, zdravotní sestra, bankéř, politik nebo soutěžící v superstar.

Až vznikne česká padagogická komora, bude to rozhádaná odnož reformních odborů nebo nějakého vtipného výzkumného ústavu. A já přeběhnu Václavák třeba v potápěčské výstroji. Klidně v zimě.
A až mě pustí z blázince, budu neprodleně iniciovat vznik učitelského špajzu. Jako první se budu brát za dodržování osmihodinové pracovní doby na pracovišti.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 4:27  

Simona C.

"Pro mně za mně třeba i přes komoru."

Vy jste se v té škole vážně potkala se špatnými učiteli. Ani tuhle banalitu vás ten spolek neschopných trotlů nebyl schopen naučit.
Alespoň že ten zdravý rozum vám zůstal (a my si teď můžeme číst jeho plody).

Unknown řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 9:51  

Vážení kolegové a přátelé Č(č)eské školy, rád bych reagoval na Vaše reakce  na můj článek. Děkuji za všechny projevené názory. Ty souhlasné mě potěšily: pokud jsme se shodli, že situace českého zejména středního školství je varovná, pak se možná shodneme i na tom, že nastupující unifikace maturity, a tedy i studia, které jí předchází (protože podoba zkoušky vždy ovlivňuje předchozí výuku) znamená další propad. Na pováženou je zejména skutečnost, že od školského zákona přes vyhlášku až po pokyny školitelů je vždy další stupeň této řady mnohem orwellovštější než ten předchozí. Protože se tu však tím pádem dostáváme do zásadního rozporu s dikcí legislativců, domnívám se, že je možné vyvolat diskusi, která by dotlačila systém alespoň k dílčím úpravám (zatím), jež zabrání, aby obsah jistého naardenského hrobu nezačal divoce rotovat. Pokud máte chuť či potřebu účastnit se takové diskuse, nabízím pro úvodní kontakt svůj email (nebudeme začínat úplně na zelené louce, pár podobně smýšlejících lidí ve svém okolí již znám a spolupracuji s nimi): TTomas.Malina@seznam.cz.
Vážím si samozřejmě i reakcí polemických. Pro Simonu Carcy: učitelství je jediná vysokoškolská profese, která prakticky nemůže počítat s každodenní oporou v asistentské práci středního personálu: to logicky vede k tomu, že učitel značnou část své pracovní doby tráví prací, která mu zabraňuje plně využívat svou kvalifikaci (vyžadovaná erudice od např. filozofických východisek chicagské ekonomické školy až po latentní projevy šikany je opravdu velmi široká).
Pro Gustava: Svou první otázkou velmi otevřeně demonstrujete, co je na unifikované maturitě neblahé: ano, o tom, co se bude prověřovat (a tedy předtím učit), bude rozhodovat jen a pouze to, zda je taková věc kvantitativně matematicky měřitelná. Jde o takovou redukci vzdělávání, jaká nemá pamětníka. Dále se ptáte, kdy jsem protestoval proti testům Scio: poprvé před deseti lety článkem „Sezame, otevři se aneb O sondě“ v UN: právě v době, kdy si ještě Scio brousilo zuby na administrování jednotné maturity (od té doby jsem příležitostně publikoval názory k této věci ještě vícekrát). Jinak ovšem situace s testy Scio je dnes trochu odlišná: zatímco čelisti Cermatu se pro každého maturanta stisknou jen jednou, testy Scio jsou komerční záležitost a v případě neúspěchu si můžete zaplatit jejich opakování (takže kdo má víc peněz, bude mít papír na to, že je vzdělanější). Dále, milý Gustave, se obávám, že si protiřečíte: na jedné straně píšete, že „v testech jsou zkrátka otázky, které nebudou složité“ a vzápětí se podivujete, proč mi „vadí poněkud komplikovanější úkol“. Jenže, kdybych svým studentům na ZŠ nebo SŠ začal do poznámek diktovat výrazy jako „supletivismus při komparaci adjektiv“, zpronevěřil bych se všem zásadám přiměřenosti pedagogické práce (o slovní abundanci jako o příznačném neduhu české školy psali již brzy po Listopadu Jan Průcha ve své Moderní pedagogice nebo komentátorka Radka Kvačková v LN). A last but not least: to, co ve svých testech servíruje Cermat, to – řečeno s Karlem Kosíkem – nejsou otázky, ale pouze dotazy; otázka je něco zcela jiného. Pěkný týden všem. Tomáš Malina

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 17:41  

lidi zlati, za ty smesne penize, co my vsecko jste nedelame o svem volnu, politici by meli ucitelum libat nohy, ze za tech smesnych podprumernych par tisic vubec ty rozmazlene fakany hlidaji, ucit je bonus, to delaji jen nadsenci a idealiste...

poste.restante řekl(a)...
24. listopadu 2009 v 14:01  

Zdeněk Brom:
Vzdor všemu si myslím, že fušera učitele lze poznat také. Ale ruku na srdce. Kolik hospitací ročně je opravdu provedeno a kolik jen formálně vykázáno? A nemám to za zlé vedoucím pracovníkům, ale spíše systému, který je nutí se takto chovat.

Simona Carcy, Luděk Blaha:
Souhlasím, že ke kvalitě služby financované z veřejných prostředků má právo se vyjadřovat kdokoli. A právo mít vlastní názor má taktéž každý.
Je fajn diskutovat s lidmi, kteří své názory zakládají na znalosti problému a jsou schopni původ svých tvrzení opřít o fakta a nikoli jen o dojmy.
Pak je mi úplně jedno, jestli jsou z příslušného prostředí a pracují v oboru, či nikoli.
Sám mám také názor na zdravotnictví a nejsem přitom doktor.

Simona Carcy:
Osobně nemám za zlé nikomu, když se nepodepíše plným jménem. Umožňuje to vyhnout se argumentaci ad hominem, která pak často vůbec není ad res.

Luděk Blaha:
Pedagogická komora dozajista bude (bude-li vůbec někdy) místem prosazování partikulárních zájmů. Ale to jsou ostatní komory také.
Bude-li schopna kromě keců také akce, to bude záležet hlavně na nás, kteří do ní budeme volit své zástupce. Snad se toho dožiju.

Anonymní řekl(a)...
24. listopadu 2009 v 15:52  

Ad rem, když už.

poste.restante řekl(a)...
24. listopadu 2009 v 18:10  

Rdím se.
Inu v rychlosti se chybka vloudí.
To víte, drahně let již uplynulo od dob, kdy jsem jezdil na nepovinnou latinu. Jak stárnu, tak postupně blbnu. :-)

Luděk Blaha řekl(a)...
24. listopadu 2009 v 18:49  

Tak se vyjadřujte plauzibilně, prosím.

Anonymní řekl(a)...
25. listopadu 2009 v 0:25  

poste.restante:
"Jak stárnu, tak postupně blbnu."

Prosím vás, tohle neříkejte. Leckdo by si to mohl vztáhnout na celou diskusi. Nebo - probůh! - na každou diskusi.

poste.restante řekl(a)...
25. listopadu 2009 v 1:42  

Ále, pokud se mojí maličkosti týče, tak jen ať si klidně poslouží.

Nic tak nepotěší, jako cizí neštěstí.
A nic neudělá hlupákovi větší radost, než když může jiného za hlupáka označit či dokonce na jeho chybu poukázat.

Já rád dělám lidem radost.
A když ze mne udělá někdo pitomce v internetové diskusi, tak mne to navíc ani nic nestojí. :-)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.