Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy touto cestou reaguje na zkreslené informace v médiích.
Úvodem je nutné připomenout, že návrh nařízení vlády o stanovení rozsahu přímé pedagogické činnosti byl zařazen na program tripartity a zde v říjnu zahájeno jeho projednávání se sociálními partnery.Strana zaměstnavatelů zde návrh jednoznačně podpořila. Na konci listopadu bude toto projednávání pokračovat. Z toho vyplývá, že se ani v tuto chvíli nejedná o definitivní verzi - návrh je ve vnějším připomínkovém řízení, kde se k němu mohou sociální partneři znovu konkrétně vyjádřit a následně může být upraven. Změny, které MŠMT navrhuje, však vycházejí z dlouhodobých konzultací se školskou veřejností. Nejedná se o výmysl úřadu od zeleného stolu, ale snahu vyjít vstříc požadavkům ředitelů škol a umožnit větší flexibilitu v úvazcích.
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová se v úterý 10. listopadu setká s předsedou školských odborů Františkem Dobšíkem. Chce na tomto setkání zdůraznit, že se v tuto chvíli jedná pouze o návrh, o němž jsme připraveni vést další diskusi. Celá věc byla navíc v médiích značně dezinterpretována (např. se oproti zprávám v tisku ve skutečnosti vůbec nepočítá se zvýšením úvazků třídních učitelů) a proto je možné, že došlo k určitému nedorozumění. Nepochybně se vše vysvětlí a dojdeme ke shodě, která je v zájmu celého českého školství. V případě potřeby bude termín připomínkového řízení a celkové diskuze prodloužen.
Reakce MŠMT na zprávy o zvyšování učitelských úvazků
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
Tak si ujasněme o co ministerstvu vlastně jde. Na školách se potloukají protidrogoví preventisté, kteří na rozdíl od výchovných poradců a ICT koordinátorů nemají snížené úvazky. Ministerstvo by jim rádo úvazky snížilo, ale nemá na to peníze. Takže to dopadne následovně - třídní učitelé budou mít 22 hodin. Netrídním učitelům (což jsou na rozumných školách právě výchovní poradci a ICT koordinátoři) se nařídí úvazek na 23 hodin na následně se jim úvazek sníží o počet hodin uvedený v zákoně. Takže vlk se nažere a koza zůstane celá, i když ne úplně, protože na většině škol na to doplatí ICT koordinátoři a výchovní poradci zvýšením hodin, které budou muset odučit. Jaký je potom smysl snižování jejich úvazků nechápu. Věru šalamounské řešení. Jenom jestli se dotyčný Šalamoun neobrací v hrobě. Na závěr - vím o školách, kde mají 100 počítačů a stará se oně jeden člověk, který má snížený úvazek o 5 hodin. Taktéž vím o úřadech, kde na 100 počítačů mají zaměstnány dva lidi na plný úvazek. Vyzývám všechny ICT koordinátory, aby s tím za dané situace, kdy dojde k navýšení jejich úvazku, sekli.
A nešlo by, prosím, zaměstnancům mšmt, cermatu, vúpu a dalších školských institucí snížit úvazky až na nulu?
Pokud by totiž jen pobírali plat a přitom nic neprodukovali, znamenalo by to v konečném součtu pro státní rozpočet úsporu mnoha set milionů kč ročně. Možná i miliard.
No jo ,ale čím by se živili, ve školách by je -teoretiky ušlapali... už na chodbě...
A nebylo by rozumnější od ministerstva kdyby místo této kouzelné rošády rozdělilo snížení úvazku mezi výchovného poradce a protidrogového preventistu? V době, kdy ke snížení úvazků došlo, měl výchovný poradce podstatně víc práce než dnes.
1. vykonával činnosti, které dnes dělá preventista sociálně patologických jevů (protidrogový preventista)- dnes mají práci rozdělenu
2. měl podatně více práce s informováním rodičů o středních a vysokých školách (dnes má každá škola webové stránky, na kterých si průměrně osvícený rodič může vše zjistit)
3. přihlášky SŠ odesílala škola, dnes to dělají rodiče.
A pokud má výchovný poradce snížený úvazek o 3 hodiny a ajťák taky o 3 hodiny, je to směšné, protože proti ajťákovi děla velké H s malým o.
Stále hledám , jakým přínosem jsou pro české školství - VÚP, MŠMT,NIDV,.....co ty stovky úředníků, úředníčků pro to, aby zdůvodnili svou existenci, zase do zítra vymyslí. Asi nějaký nový dotazník rychlého šetření na téma prospěšnosti MŠMT.Taky by mě zajímalo o kolik odírají rozpočet.
Jak je vidět z Vašeho příspěvku, o práci výchovných poradců nevíte zhola nic. Slova jako integrace, speciální vzdělávací potřeby či individuální vzdělávací plán Vám asi nic neříkají. Jako výchovný poradce mám o 2 hodiny snížený úvazek a na druhou stranu musím mít stanoveny 2 konzultační hodiny týdně pro rodiče. Takže suma sumárum na vlastní práci čas 0. No a pro ostatní - kdo je to drogový preventista? Takový pojem minimálně 5 let ve školství už neexistuje. Když už - tak školní metodik prevence, který má na starosti mnohem více sociálně patologických jevů než jenom drogy. A na většině menších škol se jedná o tutéž osobu jako je výchovný poradce, tudíž práce až nad hlavu, čas žádný, peníze žádné.
Cíl celé demagogické rošády je jediný:
Zavedením "možnosti" zvýšit úvazky vytvořit prostor zakamuflovat škrty ve mzdových prostředcích.
V roce 2010 na školy dorazí mzdové prostředky snížené o letošní mimořádné "liškovné" a se 4% "janotovskou" srážkou. Reálný propad mezd o cca 1500 Kč měsíčně však ministerstvo umně zakamufluje tvrzením, že "kdyby ředitelé skutečně využívali úvazkové rozpětí, které jim umožňuje nové nařízení, k propadu mezd nemusí vůbec dojít". Jinými slovy, kdyby ředitelé všem učitelům navýšili úvazky jak jen to jde, (netřídním o 2 hodiny týdně) zůstane jim skoro stejný plat jako letos. Média a neznalá veřejnost na tento demagogický trik bohužel skočí.
Neméně radostně změnu přivítají i kraje a další zřizovatelé: Milý řediteli, stěžuješ si, že nemáš na platy? A využíváš v plné míře úvazkové rozpětí (neboli nacpal jsi úplně všem kantorům maximální možný úvazek)? Ne? Pak nám tady nebreč.
U nás by se Orwell věru měl od koho učit.
Myslím si, že to rozpětí není špatná věc, ale je potřeba, aby MŠMT řeklo po A i B.
Učím na SŠ, budu se tedy vyjadřovat k číslům pro SŠ.
Pokud bude rozpětí 21 - 23 a bude zajištěno přidělení mzdových prostředků v rozsahu např. 21,6 hodin úvazku na kantora, pak je to správná cesta, jak umožnit ředitelům škol diferencovat podle toho co dělají učitelé navíc pro školu, ale také podle toho, jaký předmět učí. Nikdo mi nevymluví, že např. učitel TV by nemohl mít základní úvazek více hodin než učitel např. matematiky nebo českého jazyka. Pro učitele TV hodina "končí" zazvoněním, ale učitel Čj nebo Ma (a i dalších předmětů) si do kabinetu odnáší písemky a testy na opravování.
Honza:
Dostává-li dnes škola mzdové prostředky na 21 hodin úvazků, proč by měla nově dostávat na 21,6 hodin?
A také: Velmi vřele doporučuji nevnášet do současné diskuse téma "jak kdo moc pracuje", protože to je cesta ke zbytečné a kontraproduktivní flamewar. Vy vidíte tělocvikáře, jak mu hodina "končí se zazvoněním", on zase vidí ty spousty hodin a nervů při organizaci sportovních kursů a nejrůznějších turnajů, od ledna do března s ním ředitel šíbuje na lyžáky, musí hlídat bezpečnost sportovního náčiní a při každé hodině je neustále jednou nohou v kriminále. A na češtinářich či matikářích pro změnu vidí, jak si pracují pěkně v teple učebny, do hodiny jdou jen s knížkou a nanejvýš si doma v klidu opraví nějaké písemky. Tyhle debaty opravdu nemají cenu. Jediným relevantním ukazatelem "náročnosti práce" může být leda tak zájem uchazečů o zaměstnání a z něj vyplývající aprobovanost. V takovém případě by o několik délek vyhráli angličtináři a všichni ostatní (včetně češtinářů a matikářů) by utřeli ústa. Vzato ryze tržně, angličtináři by měli mít zhruba dvojnásobné platy oproti ostatním. Ne proto, že "pracují více" (čím to chcete měřit?), ale prostě proto, že je jich ve školách největší nedostatek. Ne, nevolám po tom. Jenom zdůrazňuji: Zrovna teď není na podobné diskuse vhodná doba.
Přesně tak, pane Reeve.
Zdá se ovšem, že na školách bývá zpravidla největší nedostatek ředitelčiných/ových patolízalů.
Na naší malé škole už není učitel bez funkce, každý je třídním, některý i u dvou tříd, a k tomu má každý funkci - koordinátor ŠVP, předseda předmětové komise,předseda školské rady, koordinátor EVVO,koordinátor autoevaluace, metodik prevence, výchovný poradce, správce sítě, správce knihovny atd...Je to směšné, ale ČŠI to vyžaduje a kontroluje. Takže jestli učit 21 nebo 23 /u nás se učí až 26 hodin/, to už nás ani nevytáčí. Spíše bychom chtěli opět "pouze" učit, místo např. koordinování EVVO.
Pan Ludek Blaha
No mne by se tedy jevilo jako nejefektivnejsi koupit jednu reaktivni letounovou strelu s plochou drahou letu, to muze byt tak za 70 milionu, a v tichosti tuto vypustit na ten barak v Karmelitske - rekl bych, ze ty vynalozene prostredky by se mnusely vratit behem nekolika malo mesicu.
Zajímalo by mě, jak to udělají ředitelé na malých školách s navyšováním úvazků. Které aprobace si ponechají jako kvalifikované a co se bude učit neaprobovaně? Ponechají si jazykáře a matematiky, kteří ke své kombinaci budou učit neaprobovaně nějakou výchovu, nebo se na okrese domluví několik škol mezi sebou, že si budou učitele mezi sebou půjčovat vždy na několik dní v týdnu? A nebo na malých školách holt budou učitelé placeni jen za snížené úvazky?
Nekvalifikovaná výuka předmětů s tak vysokým kultivačním potenciálem, jaký mají bezesporu výchovy, je naprostá hanebnost.
Okomentovat