Karel Lippmann: Jak CERMAT kráčí k nové skvělé maturitě

pondělí 23. listopadu 2009 ·

Na počátku roku 2007 se předmětová komise našeho gymnázia písemně zeptala Mgr. Františka Brože, koordinátora CERMATu pro český jazyk a literaturu, mj. na to, zda žák může být ještě před maturitou seznámen s obsahem všech pracovních listů, z nichž pak jeden bude podkladem pro jeho ústní zkoušku v její společné části. V odpovědi zaslané 31. 1. 2007, kterou spolupodepsal i tehdejší ředitel PhDr. Martin Chvál, čteme: „“Koncepce ústní zkoušky nepředpokládá, že by žáci byli seznamováni s konkrétními pracovními listy ještě před maturitní zkouškou, i když tomu samozřejmě nelze zabránit.“ O něco dále pak nalezneme ještě jedno důležité sdělení: „V tomto ohledu je váš názor, že ‘zvolené řešení by mělo v konečném efektu umožnit výraznou individuální profilaci učitele i žáka, aniž by byla ohrožena odbornost, celistvost a smysluplnost vzdělávání‘, plně konzistentní s našimi představami o úloze ústní části zkoušky v rámci celé zkoušky z českého jazyka ve společné části maturitní zkoušky.“


V případě utajení pracovních listů se respondent zjevně vyhýbá přímé odpovědi, je však zřejmé, že nedá-li se něčemu zabránit, a to dokonce „samozřejmě“, bylo by jistě pošetilé se o utajování vůbec pokoušet. Důslední a neomylní by totiž museli být úplně všichni (i CERMAT), což je velmi nepravděpodobné. Utajit by se patrně podařilo jen případné vyzrazení. Byl jsem si naopak téměř jist, že tvůrci koncepce nové maturity ve skutečnosti ani nepředpokládají (pouze se snaží formálně vyhovět některému z řady falešných mýtů, v oblasti vzdělání značně rozšířených) to, co je prakticky vyloučeno: necelých dvacet minut nemůže přece zkoušeným žákům stačit k přípravě kvalitní interpretace, ba ani analýzy dvoustránkového pracovního listu. Přiznávám, že sám bych s tím měl značné potíže, a to nejen jako zkoušený, ale i jako zkoušející. Požadavek, aby kdokoli z nás využil své studiem nabyté potenciální schopnosti okamžitě, bez přípravy, za okolností, které jsou mu až dosud utajeny („Hic Rhodus, hic salta!“), je oprávněný např. pro poskytnutí první pomoci raněnému, v případě práce s literaturou je však zcela nepatřičný.

Z uvedených důvodů jsem v poměrně krátké době vypracoval více než sto pracovních listů a budoucí maturanty všech ročníků, které učím, s jejich obsahem seznámil. Materiály CERMATu zveřejněné na jaře r. 2009 (a následně vyhláška MŠMT ČR) však obsahovaly informace, které mě znepokojily. Proto jsem počátkem září zaslal této organizaci dopis, v němž jsem položil tři otázky a vznesl jeden požadavek:

  1. Jak mám rozumět informaci PhDr. M. Chvála a Mgr. F. Brože, kterou obsahuje dopis zaslaný těmito pány PK naší školy dne 31. 1. 2007? Cituji: "Koncepce ústní zkoušky nepředpokládá, že by žáci byli seznamováni s konkrétními pracovními listy ještě před maturitní zkouškou, i když tomu samozřejmě nelze zabránit." Domnívají se případně tvůrci koncepce zkoušky, že kvalitně pracovat se zcela neznámými texty je možné po přípravě, která nebude trvat ani celých 20 minut?
  2. Proč podle obecné struktury ústní zkoušky má maturant text pouze analyzovat, nikoli interpretovat?
  3. V návaznosti na otázku č. 2 se ptám, co je vlastně cílem zkoušky studenta Martina, nahrané na DVD Komplexní zkouška. Co má tento videoklip učitelům sdělit, jak je příslušnými pracovníky CERMATu hodnocen výkon žáka i učitele? Jak je možné zjistit, zda Martin knihu skutečně četl?
  4. Prosím, abych byl seznámen s názvem alespoň jedné odborné studie, která by přesvědčivě dokládala, že v předmětu český jazyk a literatura je vhodné využít při zkoušce metody testování. Co se touto metodou zjistí?

Za čtyři dny jsem dostal následující odpověď:

  1. „V obou češtinářských katalozích je uvedena informace, že žák dostává pracovní list až po vylosování zadání. Informace ve stejném duchu je obsažena i v úvodním textu k bance pracovních listů. To znamená, že informace pro PK vaší školy je v pořádku. A pokud jde o dovětek "i když tomu samozřejmě nelze zabránit" - v lednu 2007 nebyly v platnosti sankční ustanovení školského zákona ani vyhláška.“
  2. „Analýza byla zvolena po diskusích s didaktiky z vysokých škol i s češtináři škol středních v rámci připomínkového řízení a oponování katalogů. Tito spolupracovníci opakovaně vyjádřili pochybnosti, že maturanti většinově dovedou interpretovat text. Pokud by bylo žádáno povinné zvládnutí interpretace, znamenalo by to mj. interferenci interpretací hodnotitelů do hodnocení žákova výkonu, což je zcela jednoznačně deobjektivizační faktor v procesu hodnocení žákova výkonu při ústní zkoušce. Na druhé straně, pokud se na vaší škole v rámci analýzy "dopustíte" interpretace, nikdo vás za to popotahovat nebude.
  3. "Martin" je autentická nahrávka pro metodické účely, mj. v rámci školení hodnotitelů. Nejde tedy o nahrávku vzorového výkonu, hodnocení zkoušejícího ani žáka pracovníky CERMATu není podstatné. S touto nahrávkou se dále pracuje v e-learningovém modulu i v prezenčních seminářích.
  4. Pokud je nám známo, touto problematikou se v ČR dlouhodobě přímo ve vztahu k češtině nikdo nezabýval. Nicméně ověřování vybraných dovedností z oblasti mateřského jazyka prostřednictvím testů je ve světě vcelku běžné.“

Pokusím se nyní vysvětlit, proč moje korespondence s kolegy z CERMATu není jen pokusem vyřešit nějaké soukromé problémy, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Ad 1.

Nejdříve jsem chtěl, aby mi CERMAT upřesnil výše citované sdělení, proto jsem se znovu zeptal, jak mám tedy s již vytvořenými pracovními listy naložit. Tentokrát až za více než šest týdnů jsem dostal dopis, který měl pozoruhodný závěr: „Podle kalendáře maturitní zkoušky musí škola zveřejnit školní seznam literárních děl do 30. září příslušného školního roku, (tedy 30. 9. 2010), žáci si vybírají 20/30 děl do 31. března příslušného školního roku (tedy 31. 3. 2011). Do 30. září 2010 může ředitel školy školní seznam jakkoli měnit; s pracovními listy k dílům, která budou skutečně ve školním seznamu pro školní rok 2010/2011, jste žáky de facto nemohl seznámit.“

Nadále jsem trval na zcela jednoznačné odpovědi a konečně jsem uspěl: „na Váš konkrétní dotaz: Může se na pracovním listu objevit ukázka, která byla předtím při výuce v dané třídě interpretována, žáci ji tedy četli a pracovali s ní? Lze jednoznačně odpovědět: ano.“ Dodávám, že už raději nepřemýšlím o tom, co v příslušné vyhlášce znamená ustanovení, že veřejně nepřístupnou informací podle § 80b zákona č. 561/2004 Sb. označí CERMAT též textové strany pracovních listů pro ústní zkoušku. Konstruktéři nové maturity mění a komplikují pravidla během hry, zřejmě i proto, aby vykazovali nějakou činnost v podmínkách, kdy se spuštění zkoušky neustále odkládá. Nemohu se ubránit vážnému podezření, že v tom, co stvořili, se posléze sami příliš nevyznají.

Ad 2.

Pominu poněkud zvláštně působící svolení, abych předepsanou obecnou strukturu zkoušky nebral až tak vážně (jen nevím, co by se stalo, kdyby si pak někdo z maturantů stěžoval). Mnohem závažnější je fakt, že v zájmu objektivního měření žákova výkonu je obětován vlastní obsah tohoto výkonu. Smysl četby literárního díla spočívá právě v jeho interpretaci, analýza je jen prostředkem, byť nepominutelným. Na tom se vzácně shoduje současná literární věda a původně patrně i pánové Chvál a Brož, když hovořili o „výrazné individuální profilaci učitele i žáka“ (pokud ovšem tuto profilaci nespatřovali v pouhé možnosti sestavit si vlastní seznamy četby). Blíže neuvedení didaktici z vysokých škol a češtináři škol středních však dospěli k závěru, že interpretace je „jednoznačně deobjektivizační faktor“. Objektivitu naprosto nemístně zužují na co nejpřesnější měření výkonu zkoušeného. Zcela pomíjejí objektivitu mnohem důležitější, objektivitu, jejíž podstatou je respekt obsahu a forem vzdělávání ke zkoumané skutečnosti. Ta je však často exaktně nezměřitelná, nelze ji zúžit na hodnotově neutrální popis dílčích faktů, je založena na neformálně logickém uvažování, poctivé a přesvědčivé dokumentaci tvrzení, síle argumentu v polemice, schopnosti reflexe a sebereflexe, umění vést dialog atp. Je úzce spjata s kritickým myšlením, jehož předpokladem je zejména jedinečnost člověka, schopnost rozlišovat jednotlivé roviny skutečnosti a posoudit míru pravdivosti různých výroků. Všeobecně přijímaná strukturální literární věda vychází z poznatku, že každá složka uměleckého literárního díla je významotvorná, jeho celkový smysl se pak utváří vzájemným působením významů dílčích, dílo je strukturou, a to strukturou otevřenou. Proto nelze dospět k jeho jediné, všeobecně závazné interpretaci (strukturalismus je akceptován i jazykovědou, proto je stejně nesmyslné vracet způsob hodnocení písemné maturitní zkoušky kamsi do éry pozitivismu 19. století). Objektivní hodnocení takto pojatého obsahu vzdělání nemůže vycházet ze sumy předem daných nezpochybnitelných údajů, které by měl student uvést, pozornost zkoušejících by naopak měla být zaměřena na úroveň jeho schopnosti proniknout do struktury textu i struktury skutečnosti, s níž tento text souvisí, a na kvalitu jeho vyjadřování. Stručně řečeno, u maturity bychom měli hodnotit „zralost“ žákova kritického úsudku ve specifické oblasti literární tvorby. Maturita je též jakýsi iniciační obřad, jehož součástí je i učitel. On i jeho studenti mají právo předvést u maturity vše, co až dosud společně vykonali, podoba zkoušky jim v tom nesmí bránit a nesmí jejich práci zpětně negativně ovlivňovat. Místo toho se jim však dostane vysvětlení, že objektivní je pouze to, pro co se rozhodli starostliví strážci objektivity, kterým jako argument postačí slovo „jednoznačně“. Jejich názor je totiž pravdivý ve svém celku, kdežto oponenti vyjadřují postoje sice legitimní, leč částečné, vycházející z neúplné znalosti problematiky, proto nemá smysl s nimi věcně polemizovat, je nutno jim jen srozumitelně věci vysvětlit, aby konečně prozřeli.

Ad 3.

Odpověď je poněkud úsměvná. Ve studijním materiálu Hodnocení ústní zkoušky si na str. 12 můžeme přečíst tento pokyn: „Podívejte se na nahrávku cjz_v_martin, kterou naleznete na DVD příloze publikace Komplexní zkouška z českého jazyka a literatury společné části maturitní zkoušky, a oznámkujte žákův výkon, jako kdyby maturoval ve školním roce 2008-2009.“ Možná by nám alespoň dodatečně někdo z CERMATu mohl s tímto hodnocením poradit. Podle mého názoru totiž Martina klasifikovat nelze. Ani neanalyzuje, ani neinterpretuje, převážně jen bez hlubších souvislostí směšuje velmi povrchní znalosti s ještě povrchnějšími úvahami. Nemůže za to. Nejdříve bychom totiž museli oznámkovat výkon jeho učitele a práci těch, kteří oba dva k tomuto „představení“ předepsanými podmínkami zkoušky přiměli. Přitom ještě v roce 2002 (ČJL č. 7 – 8, 52 / 2001 – 2002) Jiří Kostečka, autor tehdy schválené koncepce zkoušky, tvrdil: „Školní maturita zůstane tím, čím je dosud: totiž projevem individuálního pedagogického stylu učitele, jeho osobnosti a vyučovacích metod.“

Ad 4.

Toto přiznání je doslova alarmující. Tvůrci koncepce nové maturity nevědí, co vlastně zkoušejí. A co je ještě horší, od počátku se zcela vyhýbají jakémukoli náznaku diskuze o úzkém vztahu výuky a maturitní zkoušky (seriózně diskutovali vždy jen s těmi, kteří obecně skoro se vším souhlasili a měli jen dílčí připomínky). Učitelé patrně nemají pochybovat o tom, že její zpětný vliv není žádný. A mají pokládat za zcela samozřejmé, že budou-li učit kvalitně (dostatek „svobody“ jim k tomu přece poskytují RVP), výsledek se zákonitě dostaví. Pokud ne, je to jen jejich vina. Ve skutečnosti nejjistější cestou k úspěchu svých žáků se budou učitelé češtiny ubírat tehdy, když se zaměří převážně jen na to, co maturita vyžaduje, když svou práci co nejvíce přizpůsobí různým „praktickým“ příručkám (například Odmaturuj z …) či internetovým čtenářským deníkům. A pokud se někdo odvolává na zahraniční zkušenosti, pak by si měl přečíst útlou knížku K. P. Liessmanna Teorie nevzdělanosti. V kapitole PISA – honba za pořadím autor pojednává o testování jako o celoevropském problému a mj. píše: „Je pozoruhodné, že při tom všem se takřka vůbec nediskutuje o spolehlivosti testu, z jehož výsledku např. vyplývá, že instituce, které měly pověst neměnné setrvalosti, se v krátké době dramaticky proměnily k horšímu.“ Zdá se, že zastánci testování nemají nic, oč by svou „zálibu“ argumentačně opřeli.

Jsem přesvědčen, že nová maturita kvalitu vzdělávání na našich středních školách výrazně zhorší, jejím cílem totiž není deklarovaná větší míra svobody pro tvořivou práci učitele a spravedlivé, objektivnější hodnocení kvality práce jednotlivých škol. Ve skutečnosti tvrdě zasahuje samotnou podstatu vzdělání tím, že redukuje jeho smysl na potřeby trhu práce a podřizuje ho zájmům byznysu. Prověřuje tržně okamžitě využitelné, „instantní“ kompetence. A kompetence, jak známo, se nemají překračovat. Podrobit učitele centrálnímu dozoru, kterým bude stát zmíněné zájmy garantovat, to je také hlavní cíl všech reforem našeho školství. O vzdělávání v původním slova smyslu už vlastně nebude možné mluvit, realitě bude spíše odpovídat označení „produkce lidských zdrojů“. Potvrzují to i slova již citovaného K. P. Liessmanna: „Nejde o vzdělání, nýbrž o … povrchní slátaninu vědění, která postačí právě tak k tomu, aby byli lidé flexibilní pro pracovní proces a disponibilní pro zábavní průmysl.“ A poučný je i výrok sociálního ekologa Bohuslava Blažka, který nalezneme v jeho eseji Škola jako zrada dospělých na dětech: „Škola, která vidí těžiště své práce v přípravě žáků k úspěchu v testech na další vzdělávací stupeň školy, je systémově patologická, protože vlastně udržuje žáky ve svém umělém světě a oddaluje jejich konfrontaci se životem.“

Možná je interpretace literárního díla u maturitní zkoušky zavržena právě proto, že její důsledky zmíněnou redukci člověka ohrožují. Naopak s tím, co ze vzdělání posléze zbude (výmluvně to charakterizují události na plzeňské právnické fakultě) je plně v souladu např. rada ředitele CERMATu Pavla Zeleného, kterou nezištně poskytl budoucím maturantům v prvním čísle občasníku Nová maturita: „I když chcete udělat zkoušky vyšší úrovně obtížnosti, nemusíte zbytečně riskovat. Volba na jistotu znamená, že pro povinnou zkoušku z daného předmětu zvolíte základní obtížnost a vyšší obtížnost si uděláte jako zkoušku nepovinnou. I když ji totiž neuděláte, maturitu již máte v kapse.“ Komentáře jistě netřeba.

Shrnu-li uvedené skutečnosti, nezbývá mi než na závěr položit tři otázky:

  1. Je CERMAT vůbec oprávněn vnucovat prostřednictvím státní maturity své pojetí vzdělání všem žákům středních škol a jejich učitelům? 
  2. Nechají si učitelé bez jakéhokoli odporu vnutit roli nedostatečně kvalifikované pracovní síly, které je možno dovolit dělat jen to, co určí jiní, a ještě je její práci třeba přísně kontrolovat prostřednictvím maturitní zkoušky? 
  3. Proč jsou učitelé „shora“ organizovaným způsobem poprvé svoláváni ke vzájemnému setkání („prezenčnímu semináři“) až tehdy, kdy už mají jako poslušní žáčci jen jednu možnost: splnit zadaný úkol?

Shrnutí důvodů pro odmítnutí společné části státní maturity z českého jazyka a literatury:

  1. Tato část maturity je natolik standardizována, že se ani v jedné její části nemůže náležitě projevit osobnost učitele a skutečná kvalita jeho práce. V příkrém rozporu se smyslem předmětu je zkouška zaměřena pouze na znalosti a schopnosti, které nevybočují z předem stanoveného průměru. Učitel je nucen převážně jen plnit úkoly, na jejichž tvorbě se nepodílel.
  2. Odmítnutím tzv. deobjektivizačních faktorů (interpretace uměleckého i neuměleckého textu, originalita obsahu i formy slohové práce) vychází koncepce maturity z překonaných pozitivistických představ 19. století a ignoruje tak aktuální poznatky strukturálního pojetí jazykovědy, stylistiky i literární nauky. Dostává se tak dokonce do rozporu se školským zákonem, který ukládá učitelům dosažené výsledky vědeckého výzkumu respektovat.
  3. Pozitivistický přístup redukuje pozornost tvůrců státní maturity pouze na změřitelné položky obsahu vzdělání, čímž je tento obsah jako celek zbavován svého smyslu. Pro český jazyk a literaturu je naopak adekvátní taková objektivita, která respektuje předmět poznání v jeho celistvosti a nutí žáka i učitele, aby pečlivě dokumentovali každé své tvrzení, uvědomovali si možnosti a limity vlastního poznání, aby rozlišovali různé vrstvy skutečnosti a míru jejich závažnosti a byli schopni dát svým výrokům přiměřenou, avšak osobitou literární formu.
  4. Maturita je zkouška, která svou důležitostí významně ovlivňuje předchozí výuku (stoupenci její nové podoby to záměrně ignorují). Neexistuje však žádná odborná studie, která by z tohoto hlediska posuzovala dopad standardizovaných testů, proto je nutno jejich použití jednoznačně odmítnout. S velkou mírou pravděpodobnosti lze tvrdit, že si svou na jednoduchost aspirující podstatou (vyžadují vždy jednoznačnou odpověď) vynucují výraznou redukci probíraného učiva.
  5. Je zcela nepřijatelné, aby se první centrálně organizované setkání učitelů uskutečnilo až při příležitosti seminářů, v nichž už se řeší jenom to, jak zkoušku realizovat. Takové semináře se měly konat od chvíle, kdy se o reformě maturity začalo uvažovat. Odpůrcům předložené a posléze schválené koncepce státní maturity nebyla dána žádná institucionálně zakotvená možnost vstoupit bez využití mimořádných prostředků (např. vytváření nátlakových skupin a jejich akcí) do polemiky s jejími tvůrci. CERMAT byl proto ochoten své představy korigovat vždy jen v nepříliš podstatných detailech, nemusel je vůči oponentům prosazovat silou argumentu a plně využil svého privilegovaného postavení, jímž ho v zastoupení zaměstnavatelské lobby obdařil stát.

29 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 1:31  

Původně jsem si myslel, že reforma našeho školství je experimentem nějaké nově zformované teroristické organizace, která na nás testuje možnosti, jak rozvrátit euroatlantickou civilizaci bez jediného výstřelu tím, že občané postupně degenerují v tupé, nevzdělané a tedy lehce ovladatelné pitomce.
Pak jsem si ovšem uvědomil, že experimentátoři nemohou být sami blbci, kteří budou testovat pevnost budovy na pevnosti příčky mezi kuchyní a záchodem.
Jako nejpravděpodobnější se mi tedy jeví skutečnost, že současný stav je naším originálním produktem, neboť těmi pitomci už dávno jsme.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 8:55  

Pokud je to tak, jak říkáte pane kolego, a naše školství je ovládáno dosud neznámou středoevropskou odnoží teroristické organizace Al Kajdá, lze očekávat, že kolegu Lippmanna stihne v brzské době autonehoda se smrtelnými následky, či bude pohřešován.

Toto nenadálé zmizení bude vysvětlováno obavou jmenovaného z následků vyzrazení obsahu pracovních listů budoucím maturantům...

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 10:52  

To Blaha

Souhlasím, že jsme pitomci, naštěstí však schopnými reflexe. Protože už se nemůžeme dívat na růst pitomosti, zvolili jsme cestu reformovaných maturit. Ne každému se to líbí. Dokonce i do jednosměrek vjíždějí lidé opačně. Jen by se to nemělo přeceňovat. V komplexním pohledu převažují pozitiva a pokud zneuznaní Lippmannové budou cítit, že je někdo nevyslyšel, mají na to právo. Jen by se neměl jejich hlas generalizovat, jako všeobceně platný názor. Prostě jeden lipman si myslí tohle a jiný burgman si myslí něco jiného. Nic více, nic méně. Karavana jde dál, Lippmann se ozvývá. Vemte ho s sebou!

Luděk Blaha řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 11:23  

Tak hlavně, pane, abychom se v tom návalu komplexně pozitivní sebereflexe nějakých maturit dočkali.
Možná jste k těm zneuznaným mohl přidat ještě zkrachovalé, zaprodané a poštěkávající. Lépe se to hřímá z karmelitského piedestalu.

Gustav řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 13:45  

To autor:
Jen pár nesoustavných postřehů:
"Jsem přesvědčen, že nová maturita kvalitu vzdělávání na našich středních školách výrazně zhorší," - to je jednoznačně účelové tvrzení, jímž děláte z učitelů, potažmo ze sebe, hlupáky, kteří odhodí všechny pedagogické zásady etc. ve snaze přizpůsobit se požadavkům NM, kteří nechápou, co je smyslem pedagogického procesu. Uniklo Vám ovšem, že jste si vykopal jámu - jsme-li opravdu takoví trubci, pak nutně potřebujeme centrální vedení, o tom není pochyb. Jsme-li kreativní a myslící, je Vaše námitka irelevantní. Pochybovat tak lze o míře Vašeho kritického myšlení. Chápu Vaše obavy směrem k orientaci škol "jen" k flexibilitě pracovního procesu atd., ale tvrdit, že učitelé povedou studenty v češtině jen k tomu, aby splnili testy, je ve své podstatě stejně zvěrské jako to, co kritizujete v pojetí centrální NM CERMATu.
Nikde jsem na webu nezaznamenal, že byste protestoval proti přijímaní na VŠ na základě TSP a OSP fy Scio, přitom důležitější než maturita je pro životní směřování mladého člověka právě přijetí na VŠ. A jestliže se o brilantním lingvistovi rozhoduje na základě matematiky a fyziky, považuji to za nesrovnatelně horší lapsus než testy NM.
Argumentovat rokem 2002 je zcestné, koncepce NM se od té doby vlivem politických šíbrů 2x změnila.
Vaše argumenty stran pozitivismu dost dobře nechápu, připadají mi být účelovým mlžením, NM nestaví na přežvykování faktů a biografismu.
"Objektivní hodnocení takto pojatého obsahu vzdělání nemůže vycházet ze sumy předem daných nezpochybnitelných údajů, které by měl student uvést, pozornost zkoušejících by naopak měla být zaměřena na úroveň jeho schopnosti proniknout do struktury textu i struktury skutečnosti, s níž tento text souvisí, a na kvalitu jeho vyjadřování." - tohle je přece jinými slovy totéž, co analýza, tohle se má u NM dít, stejně jako se hodnotí kvalita vyjadřování.
"Konstruktéři nové maturity mění a komplikují pravidla během hry, zřejmě i proto, aby vykazovali nějakou činnost v podmínkách, kdy se spuštění zkoušky neustále odkládá. Nemohu se ubránit vážnému podezření, že v tom, co stvořili, se posléze sami příliš nevyznají." - nejste právník, pane kolego, tak jen těžko dokéžete předjímat konsekvence, které mohou nastat vzhledem k dikci vyhlášky. Vezměte v potaz, kdy byla schválena a že do doby, než projde parlamentem, podléhá lidové tvořivosti našich volených zástupců. Pravidla tedy vytvářejí a mění politici, CERMAT se jen přizpůsobuje. Na PL se jistě může objevit ukázka, s níž jste pracoval v hodinách, nesmíte ale použít celý PL. Je k odborné právní diskusi, stačí-li pozměnit kousek ukázky, jednu otázku, nebo jen jejich pořadí a lze v té souvislosti hovořit o variantě PL, která může být použita pro výuku. Nejsa právník, ponechávám to odoborníkům. Ale nechoďte prosím na vrabce s kanonem.

Luděk Blaha řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 14:23  

Pane Gustave, v čem, prosím, spatřujete doopravdy nezpochybnitelný přínos státních maturit?
Přínos, bez kterého to půjde dál jen velmi těžko a který stojí za ty vynaložené peníze?
Stačí jeden.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 16:22  

Cermat také mění za pohybu školení budoucích hodnotitelů státních maturit z češtiny.
Jinak se podívejte, jak má vypadat nová maturita z češtiny- je to vlastně takový kvíz, doplňovačka, kde jsou některé otázky zcela triviální, a některé naopak nepřiměřené, vytržené z kontextu. Celkově se jedná o degradaci maturitní zkoušky, chytřejší dítě se nemusí učit a logiky test udělá. Je to ostuda, že po desetiletí příprav je takovýto výstup. Neznám dnes kolegu, který by s maturitou v této podobě souhlasil.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 16:23  

Také původně měl být odstraněn subjektivní prvek hodnocení- nestalo se tak, hodnocení bude hozeno na učitele místní školy, dva hodnotiteé se budou dohadovat o známce tj.kde je zaručena objektivita????

Gustav řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 17:05  

Pane Blaho,
lze jej vůbec najít? V dnešní postmoderní době s jejími relativizačními koncepty? Nehledě k tomu, že úkolem intelektuála je mj. zpochybňování, Černého "dračí setba".
Mohu vypsat pouze ty plusy, které vidím. Jestli stojí za vynaložené peníze, netuším:
1) Posílení jazykové a komunikační složky maturitní zkoušky - na mnoha školách je výuka jazyka a stylistiky zredukována ve prospěch literární historie.
2) Omezení pozitivistického biografismu - maturita z ČJL byla a je na mnoha školách pouhým memorováním telefonních seznamů, při němž se k analýze textů nedostanete. NM to mění,
3) Zvýšení objektivity hodnocení u PP - tím, že je de facto eliminována originalita jako hodnotící kritérium a hodnotí vždy dva hodnotitelé. Kdo někdy porotoval okresní či krajské kolo OČJ, ví, o čem píšu - obhájit nekonvenční , jakkoliv funkční zacházení s jazykem, trefný vulgarismus etc. je leckdy při střetu s úzkoprsejšími kolegy (němi) nadlidský úkol.
4) NM se stane obtížnější - jde o zkoušku komplexní, pokud neprojdete jednou její třetinou, musíte opakovat i zbývající dvě. Dnes Vám dvojka z písemné práce zaručí, že projdete, i když u ústní zkoušky budete jen hýkat. A situace na některých maturitních oborech je opravdu takto zoufalá - o tom není pochyb.
Stačí to?

Luděk Blaha řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 22:24  

Děkuji, pane Gustave.
Vámi uvedené plusy se mi jeví dostatečně plusově, jakkoli češtinář nejsem a mám diagnostikovanou nezanedbatelnou míru jazykové tuposti. Zdá se, že od dob mojí maturity z mateřštiny došlo ke značnému zhoršení stavu.
Přestože se necítím být intelektuálem, spatřujícím svůj úkol především ve zpochybňování, vyvstává mi nemálo otázek.
1. Lze Vašimi plusy zdůvodnit oprávněnost státní maturity i u dalších maturitních předmětů? Ve vzdělávací oblasti IKT třeba s trefnými vulgarismy moc nepracujeme. Tedy pokud nehovoříme o státní maturitě.
2. Je státní maturita jediným způsobem k dosažení oněch plusů? Co působnost ředitelství školy, zřizovatele, školské rady, inspekce, předsedy maturitní komise?
3. Kdo ta maturitní nebožátka k maturitě připraví, když učitelstvo selhává nezřízeně? Dobře vytištěný ŠVP?

poste.restante řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 22:45  

4. Přidal bych.
A stojí nám rozdání státních maturitních vysvědčení pro 99% středoškoláků za tento cirkus a bratru čtvrtmiliardy (spíš více) ročně?
Nebo si snad někdo z účastníků této diskuse myslí, že třeba 20% čtvrťáků neodmaturuje?
A že se tím odhalí "nekvalitní školy"?

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 22:47  

...obhájit nekonvenční , jakkoliv funkční zacházení s jazykem, trefný vulgarismus etc...

tak toto je jedna z mála věcí, která se již od jara daří:
http://prima.stream.cz/category/215/386867/?autoplay=1

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 22:56  

Co působnost ředitelství školy, zřizovatele, školské rady, inspekce, předsedy maturitní komise?


Pane Blaho, ještě, že to nemůže číst Vlasta Burian: Cha, cha, cha, chá, jééé, cha, cha cha,chááá, búúú, cha cha cha chááá...
http://www.komik.cz/zvuky/12-vlasta-burian/

Gustav řekl(a)...
26. listopadu 2009 v 9:07  

To L. Blaha:
ad 1) Velmi těžko. Základním problémem NM je, že vznikla rozhodnutím politiků, ne na základě věcné diskuse a požadavků učitelstva. Stát se na počátku tvářil, že se její pomocí eliminují špatné školy, ale to má přece primárně odhalovat ČŠI a ne NM, navíc je to jen na oko, protože je politicky nemožné, aby třeba 50% absolventů učilišť s maturitou neprošlo, takže se v tomto punktu nezmění nic, jen se nastaví nejnižší laťka, kterou nesmí podkročit ten, kdo chce mít maturitu.
ad 2) Inspekce viz výše. Ředitel ani školská rada si rybník nevypustí, dětí je málo, škol mnoho (důsledek nežízeného vzniku škol v 90. letech), jde o kvadraturu kruhu.
ad 3) Zavedení NM nevidím jako důsledek nekvalitní učitelské práce, ale souběhu okolností uvedených v bodě 2) - školy se snaží udržet, berou tak i ty slabingry, které by v dobách přebytku nemilosrdně vyselektovaly. Možná jde o to, aby se nenaplnila úvodní povídka z Kostí Ivana Vyskočila, kde na principu pomocných škol vznikala i pomocná gymnázia, pomocné vysoké školy atd. (je to setsakra vizionářsky napsaná věc - při čtení některých blafů současného pedagogického či eurounijního ptydepe až mrazí).

Anonymní řekl(a)...
28. listopadu 2009 v 12:54  

Vážený pane Gustave,
Vaše argumentace (je mi trochu povědomá)je pro zastánce NM typická. Také se omezím na několik poznámek. Předně své kolegy vůbec nepodceňuji, právě naopak. A proto odmítám, aby samozvaní "světlonoši", zaštítěni privilegovaným postavením CERMATu, prostřednictvím NM regulovali, byť nepřímo, ale o to účinněji, jejich práci podle svých vlastních představ. Své názory pouze předkládám k posouzení, ale, na rozdíl od oněch "světlonošů", nikomu nevnucuji. Jako hlupák si ale skutečně připadám např. při povinném vyplňování testů e-learnigu. Je myslím zjevné, že podobné výhrady jako proti NM mám i proti přijímacím zkouškám na VŠ či testům Scio, ostatně s panem Štefflem jsem kdysi vedl jistou polemiku i v UN. Pokud jde o problém objektivního hodnocení, z kontextu zřetelně vyplývá, že mluvím-li o průniku do struktury textu a skutečnosti, mám na mysli průnik ve smyslu výkladu (interpretace), nikoli pouze analýzy (rozkladu). To je totiž podstatný rozdíl, ze kterého vychází i moje tvrzení o pozitivistickém charakteru NM. Pozitivismus, který je založen na bezrozporném, standardizovaném přístupu ke skutečnosti, prospěl rozvoji techniky a přírodních věd, ve vědách humanitních ale narazil na problém jazyka. Snahy, "zmatematizovat" jazyk vyústily nakonec paradoxně v Popperovu metodu falzifikace. Strukturalismus (např. C. Lévi-Strauss) hovoří o tom, že žádná skutečnost nemá význam sama o sobě, nýbrž že význam každé dílčí skutečnosti vzniká až v opozici ke skutečnosti jiné. Struktura je tedy otevřená a jednoznačné, věčně platné výklady neumožňuje. Každý prvek struktury je významotvorný, což znamená, že tento prvek musíme nejdříve analýzou odhalit, pak jej však musíme navíc ještě interpretovat. Např. Máchův Máj nečteme proto, abychom v něm hledali třeba tropy a figury, nýbrž proto, abychom porozuměli jeho estetickému sdělení. A v tom nám mohou tropy a figury významně pomoci. To ovšem zastánci NM chápou jako "deobjektivizaci", a proto u maturity tak daleko nemáme zacházet. Vzniká naprosto legitimní otázka, zda tak daleko máme zacházet při výuce, když to maturita nebude vyždadovat a času nikdy nemáme nazbyt. Otázka právního posouzení problematiky pracovních listů je jistě zajímavá, leč v současné době by už měla být, v tomto případě naprosto jednoznačně, zodpovězena. Žáci, kteří by měli poprvé nově maturovat, jsou totiž už v předposledním ročníku a především oni mají právo znát stanovená pravidla. Jak svědčí výklady CERMATu, které jsem zveřejnil, tak úplně jasno nemají bohužel ani jejich tvůrci. Bude za půl roku platit to, co mi naposledy napsali? Pro Vás je patrně tento problém jen stříkací pistolka. Ne jenom v této souvislosti mě napadá Čapkových dvanáctero figur zápasu perem...
K. Lippmann

Anonymní řekl(a)...
28. listopadu 2009 v 16:12  

Zúčastnil jsem se opět po letech-poprvé 2006- povinného školení hodnotitelů budoucí státní maturity z českého jazyka. V místnosti 21 předem otrávených, frustrovaných, "nasraných" učitelů, z nichž ani jeden nesouhlasil se současnou podobou maturity z čj. Školení bylo navlas stejné jako 2006 - od té doby se nic-mimo posunutí termínu- nezměnilo. Písemná práce sešněrovaná 200 slovy, při hodnocení se učitelé z gymnázií a učitelé z učilišť rozcházely tak, že rozptyl byl neuskutečný, jedni by dali práci 0 bodů, maximálně 3, další třeba 5 bodů i více. Jinými slovy- žádný subjektivní prvek nebude státní maturitou odstraněn, ab naopak. Opravovat budou zase učitelé mateřské školy, ti si samozřejmě nenechají svoje žáky propadnout atd. Lektorka předem oznámila, že je politicky neúnosné,aby propadlo u maturity více než 10% studentů. Laťka tedy bude nastavena tak nízko, že pro žáky kvarty či kvinty se bude jednat o primitivní doplňovačku...Cermat nemám dodnes vypracované pracovní listy z literatury, od roku 2006 se neposunul nikam dopředu. Maturitní zkoušku z češtiny připravuje dle sdělení lektorky pouze pan Brož a dvě absolventky bohemistiky, čerstvé, Bc., které pravděpodobně nikdy neviděli žáka základní, natož střední školy v praxi. Učitelská veřejnost by si neměla nechat kálet na hlavu a důsledně protestovat proti této degradaci vzdělání. Emaily směřujte - broz@cermat.cz, kopicova@msmt.cz atd.

Anonymní řekl(a)...
28. listopadu 2009 v 16:14  

omluva- učitelé se rozcházeli....
chyba ze psaní ve spěchu

Anonymní řekl(a)...
29. listopadu 2009 v 13:26  

Souhlasím s panem Gustavem (komentář z 23.11.17:05), vidím tato positiva také. I když má připravovaná maturita z češtiny slabší místa, jeví se mi ve srovnání s tou klasickou krokem vpřed. Obsah a kvalita dnešní ústní maturitní zkoušky na některých školách má opravdu děsivou úroveň,žáci se učí nazpaměť seznamy autor - dílo, nechápou souvislosti, knih přečtou pomálu, spíše se učí nazpaměť, o čem kniha vůbec je. Jistě takhle neučí p. Lippmann, znám jeho učebnici a moc se mi líbí. Kolik takových kolegů, znalců literatury, kteří staví svou výuku hlavně na interpretaci textů, ale skutečně ve svém okolí máte?Já znám jednoho. Je to totiž daleko pracnější způsob. Osobně mne mrzí, že pan Lippmann je odpůrcem státní maturity, jeho argumenty mne nepřesvědčují.Kdyby ale v roli přísedícího češtináře na některých odborných středních školách poznával profil absolventa a tím způsob výuky i některých vyučujících, viděl by v nové maturitě aspoň trochu naděje, že by se třeba mohlo brzy blýskat na lepší časy. Český učitel se umí totiž poměrně rychle přizpůsobovat zejména tomu, co se objevuje v "centrálních" testech. Ty na vyjmenování všech představitelů národního obrození či českého humanismu naštěstí založeny nejsou.
Milí kolegové, kteří učíte jinými metodami než Vaši učitelé z doby předlistopadové,věřte, že na Vás slova mého komentáře nesměřovala. Mně jen připadá málo vyměnit komunistické autory za ty dříve zakázané a myslet si, že tím je kvalita výuky zajištěna. A v hodinách literatury diktovat a diktovat....

Luděk Blaha řekl(a)...
29. listopadu 2009 v 14:08  

Nechci vytrhávat z kontextu nebo chytat za slovo.
Přesto, mám to chápat tak, že jeden z přínosů nové maturity vidíte ve změně "profilu absolventa a tím způsobu výuky i některých vyučujících" s "aspoň trochou naděje"?
Není to málo za ty prachy? Není tam spíš lehce pochybná potřeba pohrobků Komenského vytřít konečně světu zrak?

Anonymní řekl(a)...
29. listopadu 2009 v 14:50  

Moc bych prosil ty kolegy,které jsem svými argumenty nepřesvědčil,aby tyto argumenty věcně oponovali. Bez toho je debata totiž jaksi "mimoběžná". Pokud někteří kolegové učí "postaru", není právě nejlepším způsobem nápravy k něčemu je proti jejich vůli nutit. A už vůbec není dobré vyhánět čerta ďáblem. Testy a nejrůznější standardy jsou zase jen jinou pastí na skutečně kvalitní vzdělání, jak jsem se snažil dokázat a jak si sám i v praxi ověřuji. Těm, proti kterým jsou snad namířeny, budou zase jen vyhovovat, přizpůsobí se, jak jsou zvyklí. Na příliš velké množství špatných učitelů ale nevěřím. Důvodem rutiny je spíše frustrace, ale také absolutní nedostatek odborné, institucionálně zakotvené diskuse. Pokud jde o testy, uvedu jeden příklad: Žák si přečte ukázku, která charakterizuje jednoho z českých básníků počátku 20. stol. Podle této charakteristiky má vybrat z nabídky čtyř možností, o kterého básníka jde. Bude se žák snáze rozhodovat na základě interpretace děl uvedených básníků, nebo bude snazší cestou k úspěchu nabiflovat se z nějaké příručky jejich charakteristiky? A podíváme-li se na DVD CERMATu, kde je předvedena ústní zkouška,nevím, podle čeho lze zjistit, zda žák analyzovanou knihu vůbec četl.
Karel Lippmann

Anonymní řekl(a)...
1. prosince 2009 v 9:58  

Kolega Lippman vyzývá k tomu, aby diskuse směřovala k argumentům, sám ale na to podstatné z textu oponentů nereaguje. Hledá nové a nové nedostatky - vždy je bude nacházet, nic dokonalého neexistuje -, ale jeho představa interpretační maturity je v praxi nerealizovatelná (kolik času by jen student potřeboval na přípravu, kolik času by bylo potřeba k prozkoušení...!); zcela pak pomíjí to hlavní - že současná výuka je u nás často strašná nebo aspoň zoufale nudná. Diskuse k článku zjevně nemůže vést ke sjednocení stanovisek. Na druhé straně musím přiznat, že současný model "nové" maturity ani z mého pohledu není ideální, podporuju ho kvůli tomu, co jsem uvedl výše.

J. Soukal

Anonymní řekl(a)...
1. prosince 2009 v 10:11  

Omlouvám se p. Lippmannovi za chybu ve jméně. Psal jsem ve spěchu, komentář jsem si po sobě nepřečetl.
J. Soukal

Unknown řekl(a)...
1. prosince 2009 v 16:50  

Rád bych reagoval na text pana J. Soukala. V této diskusi by mělo být připomenuto, že dobrá, zdravá škola je také – možná především – hra (Komenský to věděl). Jeden z velkých hříchů unifikované maturity spočívá v tom, že na tuto skutečnost zapomíná, anebo dokonce se ji snaží zrušit. Každý přece ví, že při (dosavadní) zkoušce učitel i maturant jen víceméně opakují (hrají) dialog, který spolu již dříve vedli, ale dobrý učitel přitom nechá žáka vyniknout, aniž by zkoušku trivializoval. Je nabíledni, že ani „předpřipravený“ komplexní dialog – včetně interpretace literárního textu – během patnáctiminutové ústní zkoušky nenaplní pravidla akademické diskuse (takže opravdu nemusíme hořekovat „kolik času by jen student potřeboval na přípravu“ atd.), ale to přece není důvod, abychom u zkoušky zcela vymýtili svobodnou a smysluplnou interpretační debatu (dodávám s vědomím, že celé oddělování tzv. analýzy od tzv. interpretace je do značné míry umělé – vždy by mělo jít o celkovou hermeneutiku textu). Pokud unifikovaná maturita explicitně s interpretací nepočítá (ani ve vyšší úrovni!), protože prý mnozí žáci mnohých škol k ní – cimrmanovsky řečeno – nedorostli, tak likvidujeme šance pro studenty s excelentními schopnostmi, a dopouštíme se tedy nejtrestuhodnějšího plýtvání. Je to totéž, jako bychom studentům chemie zakázali laboratorní práce s tím, že stejně nikdo z nich nedostane Nobelovu cenu. Avšak nepodceňujme studenty: leckterý maturant (a nemusí jít jen o premianta) dokáže při rozhovoru nad literaturou zformulovat samostatné závěry, které by obstály i v prostředí vysokoškolského studia. Dá mu však v podmínkách unifikované maturity učitel takovou šanci? Co když se to nepovede (např. z důvodu studentova momentálního selhání)? Může certifikovaný učitel-hodnotitel říct: aha, pardon, my jsme zkoušeli interpretovat, ale ono to ňák nevyšlo, tak škrtáme posledních pět minut a hodnotit budeme jen zkoušku desetiminutovou? Za dosavadních podmínek má kantor mnoho možností, jak studenta takové situace uchránit: ale v okamžiku, kdy je taxativně vymezeno, že zkouška nemá být příliš sofistikovaná, pak se ovšem i sám vystavuje komplikovaným důsledkům. Obecně řečeno: dokážu si vzpomenout jen na dvě období, kdy byla mládež nucena nahlížet na své schopnosti měřítky akademiků, a v obou případech šlo hlavně o to, udržet vzpurný duch mladosti při zemi a pod kontrolou: byly to éry Jeníka Ratkina a Pavlíka Morozova.
Tomáš Malina

Anonymní řekl(a)...
1. prosince 2009 v 18:49  

Vážený pane kolego Soukale, je-li hlavním argumentem zastánců nové maturity konstatování, že je současná výuka nudná (což nevím a nemohu potvrdit, jen připouštím jako možnost), pak výuka této maturitě přizpůsobená nudu jen a jen prohloubí. Opravdu nevím, co je zábavného např. na testování. Ono ale nejde o zábavu, nýbrž o smysl. A jen ještě dodávám, že na tento argument jsem už reagoval mnohokrát. Interpretovat umělecký text u maturity je zajisté záležitost náročná, ale možná, pokud se pracuje s texty, které nejsou žákům neznámé. Velmi dobře se např. ukáže, kdo z nich se na výuce aktivně podílel. Ale to už se opakuji. Ve svém článku jsem přece napsal, že není možné u maturity z češtiny uplatňovat požadavek "Hic Rhodus, hic salta!" a že tato zkouška je také iniciační obřad, při němž učitel i žák předvedou, co společně na cestě ke zralosti dokázali. Pokud zkoušíte jinak a máte jiné zkušenosti, plně to respektuji. Vás prosím o totéž.
K. Lippmann

Anonymní řekl(a)...
2. prosince 2009 v 12:40  

Vážený pane Lippmanne,

nezpochybňuji zásadně vaše zkušenosti (a nepochybuji o tom, že pracujete koncepčně a promyšleně, vaše učebnice jsou toho dokladem), přesto si myslím, že promyslet si zadaný text do všech nuancí a pak své poznatky přesvědčivě prezentovat a obhájit před případnými námitkami nemůže být záležitostí deseti (resp. dvakrát deseti minut; alespoň pět minut by mělo být u maturity věnováno neuměleckému textu). V případě, že je text „předpřipraven“, student spíš jen tlumočí závěry získané předtím. Nicméně musím korigovat kategoričnost svého předchozího závěru – pokud jste v tomto ohledu při maturitní zkoušce dospěl dále než já, nemohu vám nepogratulovat.
K obecnějším problémům: Když čtu řádky p. Lippmanna i p. Maliny, zdá se mi, že se v zásadě shodujeme v tom, že výuka literatury (a češtiny vůbec) má mít opravdový smysl (jinak žádnou výukou není). Pokusím se přesněji zformulovat a doplnit své argumenty pro novou maturitu.
- Současná úroveň výuky a maturitní zkoušky je na mnohých školách zoufalá. Studenti se učí nazpaměť seznamy jmen a titulů, nečtou (nejsou k tomu vedeni, popř. nejsou vedeni ke čtení, které by jim něco přinášelo), neučí se literatuře rozumět. Stačí nahlédnout do studentských sešitů, do studentských prací na internetu, nebo třeba i jen po cestě do školy poslouchat, co a jak se středoškoláci učí. Nová maturita nutí učitele i studenty se o dílech nejen učit, ale také je číst a rozebírat.
- Výuka jazyka a slohu takřka neprobíhá; pokud probíhá, tak velmi formálně. Nová maturita mj. znamená, že učitel nemůže ignorovat rozbor konkrétního (neuměleckého) textu.
- Náprava „zdola“ zjevně nepřijde. Učitele k ní (zvnějšku) nic nemotivuje (atestace?). (Při besedách s kolegy jsem dokonce zjistil, že kantor, který o něco usiluje, který hledá nové cesty, se často stává „černou ovcí“, kolegové i vedení školy mu znepříjemňují život.) Učitelé jsou otráveni z množství práce, jež jim přinesla příprava ŠVP a jež nakonec valný smysl neměla. ŠVP a státní maturita však spolu přímo nesouvisí.
- Nová podoba maturitní zkoušky neznemožňuje prezentovat interpretaci textu (nebo alespoň interpretaci dílčí); naopak si myslím, že část studentů k ní při odpovědi na jednotlivé otázky logicky dospěje. (Vycházím z toho, co jsem si odzkoušel na svých studentech.)
Samozřejmě netvrdím, že je nová maturita bez chyby. Naopak. Některé připomínky si zaslouží okamžitou hlubší analýzu. Pozitiva však z mého pohledu převládají. Domnívám se, že nová maturita dobrého učitele nijak zásadně nesvazuje.
J. Soukal

Anonymní řekl(a)...
2. prosince 2009 v 14:38  

Vážený pane kolego Soukale,
nechci se opakovat, proto jen odkážu na to, co jsem o dopadech nové maturity na vzdělávací proces již napsal. Na rozdíl od Vás se domnívám, že tento dopad je mnohem závažňejší a že nová podoba zkoušky případnou špatnou výuku příliš (spíše vůbec) nevylepší, jen její chrakteristické znaky trochu obmění, výrazně však zkomplikuje výuku do této chvíle kvalitní (tím neříkám, že by maturita neměla být upravena). Nedostatky v jazykové a slohové složce předmětu je nutno řešit jinak (hodinová dotace, vhodné učebnice apod.) Interpretace textu u maturity je nedostatkem času skutečně ovlivněna, přesto zdaleka nemusí jít pouze o imitaci nabiflovaného, nebifluje-li se předtím. Ti, kteří se o imitaci přesto pokoušejí, se nakonec dost výrazně odliší od těch, kteří přemýšlejí. To je moje letitá zkušenost. Literární seminář to ale většinou opravdu není. Rád bych Vás ještě upozornil na jednu zajímavou skutečnost: zastánci NM totiž argumentují zcela protikladně. Např. pan kolega Gustav mi vytýká, že učitele podceňuji, protože oni se přece reformované podobě zkoušky nebudou přizpůsobovat. Jeden z anonymů a Vy zase naopak zastáváte názor, že právě NM přivodí změnu výuky, jinými slova řečeno, učitelé se jí bodou muset přizpůsobit. Tato tvrzení jsou ve zjevném rozporu. A ještě na závěr: rozdíl mezi zastánci NM a jejími odpůrci je zásadní - jeho podstatou je totiž nerovnost. Zatímco zastáncům stát a CERMAT naslouchá, odpůrce zcela ignoruje.
K. Lippmann

Anonymní řekl(a)...
4. prosince 2009 v 14:40  

Vážený pane Lippmanne,

je zjevné, že se navzájem nepřesvědčíme. Opět bych mohl polemizovat s některými vašimi názory (např. jak může pomoci vynikající učebnice jazyka a slohu tomu, kdo prostě jazyk a sloh - v rozporu s pojetím předmětu - učit nechce?). Za sebe můžu uvést, že já se nevyhýbám žádné seriózní diskusi a že budu vaše texty sledovat i nadále.
Bylo by pěkné, kdyby se někomu podařilo zorganizovat fundovanou diskusi a následně "radu starších", která by vybrala takové řešení a měla takovou autoritu, jež by nebylo možno zásadně zpochybňovat. Nevím ovšem, kdo by tohle dokázal.
Rozdílné názory a rozdílné argumenty jsou přirozené; i houfec vašich sympatizantů je jistě velmi diferencovaný, dokonce se domnívám, že je v něm nemálo těch, jejichž učitelská praxe je v hlubokém rozporu s praxí vaší.
Myslím, že některé věci rozhodne čas.
J. Soukal

Anonymní řekl(a)...
4. prosince 2009 v 18:56  

Vážený pane kolego Soukale,
nechci naši diskusi protahovat do nekonečna, proto reaguji v tomto blogu naposled. Souhlasím s Vámi, že ani sebelepší učebnice nikoho nepřiměje kvalitně učit, když sám nechce. Domnívám se však, že ještě méně dokáže přímý nátlak, který navíc vyvolá odpor. Také nevěřím na platónské "rady starších", navíc jejich ustavování nepokládám za žádoucí (v této roli nyní vystupuje CERMAT), vzdělání je natolik citlivá struktura, že něco podobného ani neumožňuje. Jedinou cestou ke zlepšení je trpělivá diskuse bez předběžných podmínek a stejně trpělivé hledání neformální motivace pro práci učitelů. Jsem mírný optimista, nyní ke mně např. chodí několik posluchačů PF na praxi a je radost pohledět, jak pracují. Než jim někdo začne práci znechucovat. Minulý týden jsem absolvoval školení hodnotitelů písemné MZ. Jeho úroveň byla (nikoli vinou lektorky) děsivá, nepřineslo vůbec nic pozitivního a všichni zúčastnění (zdůrazňuji, že všichni) byli patřičně znechuceni. Úplně stejně se vyjadřují i kolegové "jazykáři" či další češtináři, se kterými jsem mluvil. Opravdu si myslíte, že může být motivujícím faktorem např. výhrůžka, že nebudu-li mít příslušný certifikát, budou sice k maturitě připuštěni moji žáci, já však po čtyřicetileté praxi nikoli? Netuším, kolik mám "sympatizantů", příliš mě to ani nezajímá a dobře vím, že bych se s nimi v mnohém neshodl. Svůj názor bych jim však pouze sdělil, třeba bych se s nimi i vášnivě přel, k ničemu bych je však nenutil. Souhlasím totiž s pány V+W, když zpívají, že "celý svět už ví to dnes, že řetěz mravy nenapraví." A v jednom ze svých filmů tito pánové navíc názorně ukazují, kam vede lidská posedlost srovnávt nesrovnatelné. Srovnávají živý plot tak dlouho, až ho srovnají dokonale: se zemí.
K. Lippmann

Anonymní řekl(a)...
14. června 2010 v 9:00  

pane Lippmanne,

minimalne v byvale 8.A mate sympatizantu dostatek. Vrele pozdravy z Nemecka.

JZ

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.