Z dopisu: Návrh novely nařízení vlády o stanovení rozsahu přímé pedagogické činnosti přináší větší autonomii ředitelům škol ve stanovování týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti tím, že umožňuje větší flexibilitu.
Vážená paní ředitelko,
Vážený pane řediteli,
Vážená paní učitelko,
Vážený pane učiteli,
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) obdrželo v poslední době zvýšený počet dotazů týkajících se připravované novely nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků (o stanovení rozsahu přímé pedagogické činnosti). Vzhledem k tomu, že záměr MŠMT je někdy mylně interpretován, pokládáme za nutné uvést následující skutečnosti:
Návrh novely nařízení vlády o stanovení rozsahu přímé pedagogické činnosti přináší větší autonomii ředitelům škol ve stanovování týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti tím, že umožňuje větší flexibilitu. Novela k tomu v zásadě využívá dva způsoby:
Má umožnit stanovení týdenního rozsahu přímé vyučovací povinnosti v rozpětí u kategorií pedagogických pracovníků, kde to dosud nebylo možné. V této souvislosti je nutné zdůraznit, že tato možnost již v nařízení vlády existovala (např. u učitelů prvních tříd základní školy, vychovatelů, učitelů praktického vyučování, učitelů odborného výcviku, speciálních pedagogů, psychologů, trenérů, asistentů pedagoga a dalších), osvědčila se a nevznikaly s ní žádné problémy.
Pokud pedagogický pracovník vykonává specializované činnosti, k jejichž výkonu jsou nezbytné další kvalifikační předpoklady, dává návrh novely nařízení vlády řediteli školy možnost, aby takovému pedagogickému pracovníkovi snížil týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti až o 3 hodiny. V současné době jsou tito pedagogičtí pracovníci odměňováni specializačním příplatkem, ale víme, že jejich práce je náročná, mimo jiné i časově. Proto bylo MŠMT vedeno snahou poskytnout jim více prostoru pro jejich činnost. V procesu příprav návrhu novely nařízení vlády se objevil i návrh snížit týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti také při výkonu dalších činností podle uvážení ředitele školy. O tomto návrhu bude MŠMT dále jednat.
Návrh novely nařízení vlády nikde neuvádí, že by ředitel školy musel jakkoliv upravit stávající úvazky. Pokud se ředitel školy rozhodne, nemusí v úvazcích pedagogických pracovníků jeho školy dojít k žádné změně. To je třeba zdůraznit jako argument proti tvrzení, že novela má umožnit zvyšování úvazků pedagogických pracovníků. Naopak, novela zajišťuje, aby k tomu nedošlo u třídních učitelů: zde bude mít ředitel školy povinnost určit jejich úvazek v dolní hranici rozpětí, která je totožná s úvazkem podle stávající právní úpravy.
Jediným skutečným problémem, který se může (a znovu zdůrazňujeme, že pouze může, neboť vše bude na uvážení ředitele školy) vyskytnout, je zvýšení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti tzv. netřídním učitelům o 1 – 2 hodiny. Podobně jako u specializačních činností je práce třídního učitele oceněna příplatkem. Je ale všeobecně známo, že tento příplatek nevynahradí učitelům práci s třídnictvím spojenou. Stejně tak je známo, jak rozdílně náročná je práce třídního učitele (vedení dokumentace žáků, řešení výchovných, ale mnohdy i osobních problémů žáků) a učitele, který třídnictví nemá.
Na námitku, že novela umožní zvýšení úvazku netřídních učitelů, MŠMT odpovídá. Ano, ale stejně tak je možné, že k tomu nedojde. Buď se ředitel školy rozhodne úvazky nezvyšovat, nebo bude takový učitel vykonávat některou ze specializovaných (příp. možná i dalších) činností. Lze se navíc domnívat, že někteří učitelé dají dokonce přednost malému zvýšení úvazku před tím, než aby vykonávali pro školu další činnosti (např. práci třídního učitele).
MŠMT nemá v úmyslu zvyšovat připravovanou novelou nařízení vlády úvazky pedagogickým pracovníkům ani řešit problém financování školství. V oblasti financování se nic nemění a školy budou nadále dostávat stejné množství finančních prostředků.
Závěrem ještě zdůrazňujeme, že návrh je teprve v připomínkovém řízení, na jehož výsledku samozřejmě závisí jeho konečná podoba, i to, zda bude vůbec realizován. Všechny podrobnosti bude MŠMT dále důkladně zvažovat, povede detailní jednání se sociálními partnery, a bude-li třeba, prodlouží odbornou diskusi na toto téma, aby byla dokonale zabezpečena kvalita návrhu.
RNDr. Jindřich Kitzberger
náměstek pro regionální školství
Dopis Jindřicha Kitzbergera, náměstka MŠMT pro regionální školství, k diskusi o Návrhu novely nařízení vlády o stanovení rozsahu přímé pedagogické činnosti
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
17 komentářů:
Pane Kitzbergere, polibte nám prdel, vy ulhaná kreaturo.
Na mnoha školách jsou netřídní učitelé právě ti, co vykonávají specializované činnosti, za něž tedy rozhodně nejsou nic moc ohodnoceni. Zvláště u ICT koordinátorů je situace až směšná.
Např. na naší škole je netřídní ICT koordinátor, výchovný poradce a preventista sociálně patologických jevů (ten nemá snížený úvazek). Aby se preventistovi úvazek mohl snížit všem třem se základní úvazek navýší o jednu hodinu a pak se jim následně o tři či dvě sníží. Tak za prvé na to doplatí výchovný poradce a ICT koordinátor a za druhé nevidím smysl celé této rošády. Netřídní učitelé mají vskutku méně práce než třídní, ale ne ti, kteří vykonávají specializované činnosti. v návrhu by se mělo objevit, že základní úvazek nemůže být navýšen třídním a těm, kteří vykonávyjí specializované činnosti. Jinak je to šaškárna. Řešte to proboha raději příplatky.
Je-li u Vás nějaký netřídní ICT koordinátorem, výchovným poradcem, zároveň preventistou sociálně patologických jevů, a není s touto situací spokojen, může vznést jisté finanční požadavky a v případě jejich neakceptování pohrozit odchodem.
Je potom pouze na úvaze vedení školy, zda je pro ně tento člověk natolik nepostradatelný, že vyhoví jeho požadavkům, či nikoliv.
Tento systém se tuším nazývá trh práce a mimo školství funguje naprosto spolehlivě :-)
Párkrát v životě jsem musel také odporně zalhat, ale díky rodičovsé výchově jsem z toho měl vždy špatný pocit. Kdybych se nacházel v kůži pana náměstka, nejspíš bych se musel ze sebe pozvracet.
Naprosto nepochybuji o tom, že on podobnými pocity netrpí.
Ano. Ředitel "může" úvazky upravit. Ovšem díky tlaku všech zřizovatelů, kteří jsou bez peněz, ředitel BUDE MUSET úvazky upravit.
A pan náměstek to velmi dobře ví.
Koneckonců uvádí to i důvodová zpráva Opatření:
Tyto změny by kromě jiného také měly napomoci ředitelům škol, kteří jsou povinni efektivně nakládat s prostředky přidělenými ze státního rozpočtu, stanovit týdenní rozsah pedagogickým pracovníkům ve škole tak, aby nedocházelo ke vzniku stálých hodin přímé pedagogické činnosti nad stanovený rozsah (tzv. stálých přespočetných hodin), které jsou odměňovány podle § 132 zákoníku práce dvojnásobkem průměrného hodinového výdělku.
Můj závěr je jednoznačný:
Každý má jen takové podmínky pro práci, jaké si dokáže vybojovat.
STÁVKA je jediné řešení.
Mimochodem. Když zavřeme na 14 dní školy, ušetříme zřizovatelům nemalé peníze za vytápění a osvětlení. :-)
Anonymní z 10.11 10:00:
...může vznést jisté finanční požadavky a v případě jejich neakceptování pohrozit odchodem.
Vy jste mi ale komik.
Na "trhu práce" má většinou ředitel k dispozici jistý objem prostředků, který může rozdělit mezi své zaměstnance.
Ne tak v rozpočtové sféře, kde existují tabulkové platy a v jejich mantinelech jsou nuceni se všichni účastníci této "hry" pohybovat.
A fond osobních odměn? Slyšel jsem o tom vyprávět pamětníky...
Příplatek za třídnictví je opravdu malý. MŠMT ovšem nejeví ochotu tento příplatek zvýšit. Aby to třídním nebylo líto, tak se přidá práce netřídním. Těm, co učí 23 hodin už teď, tak klesne mzda o min. 1500,-, protože teď jsou ty dvě hodiny přespočetné. Pokud navíc některý třídní má vyšší mzdu díky přespočetným hodinám, tak o ně bude muset přijít.
Co ti, kteří pracují na kratší úvazek? Dejme tomu na 11 hodin - bude se jednat o úvazek 0,524 nebo 0,478? Na výplatě to dělá kolem tisícovky rozdíl...
MŠMT zjevně hřeší na to, že on si před tu tabuli nakonec někdo stoupne, neboť před ní někdo stát musí... zajímavý přístup.
Plně souhlasím s názorem, že ředitel bude MUSET navýšit úvazky.
Co takhle přidat třídním za třídnictví. Ve školství se stále přidává práce, ale peníze ne.
Při zvýšených úvazcích vzniká problém vysuplovat při absenci jednoho či dvou učitelů jejich hodiny. To už tu bylo za pana Pilipa. Mnozí mají v živé paměti.
,, Lze se navíc domnívat, že někteří učitelé dají dokonce přednost malému zvýšení úvazku před tím, než aby vykonávali pro školu další činnosti (např. práci třídního učitele)."
Takže víc práce každopádně, a ještě za míň peněz.
Já jsem pro zvýšení úvazků. Třeba i o tři hodiny týdně. Fakt. A v rámci "zefektivnění práce" předpokládám, že vláda zruší ty neefektivní části pedagogické práce - psaní komplexních hodnocení, evidence absence, dozory na chodbách, provádění inventarizací a desítky dalších. Existuje snad v nemocnici doktor, který musí jít přepočítat počty prostěradel ve skladu a počty poštovních známek na sekretariátě? Na tohle je snad vysokoškoláka škoda, ne?
Ono se tak nějak tiše předpokládá, že absolvent pedagogického ústavu, i když se tomu zrovna říkalo fakulta, de facto ani moc vysokoškolák není, ať už si má papír jakýkoli.
Návrh MŠMT chce umožnit jediné - aby si ředitelé flexibilně učiteli vytírali Z...y.
http://domaci.ihned.cz/c1-39027090-ministerstvo-se-dohodlo-s-odbory-uvazky-ucitelu-se-zatim-menit-nebudou
zrušme tedy školy, žáky nechť učí třeba vysloužilí vojáci z Afganistanu ( v duchu bojových jednotek SS ) nebo světa jinak lidé znalí, zrušme i VŠ ( Plzeň nebyla výjimkou )a vraťme se do Kambodže 80 let 20. století, budeme sice blbí, ale žít v souladu s přírodou ( tedy stranou zelených ). Neberme učitelům 4 % z platu, seberme jim rovnou 104 %. Ty 4 % nechť odpracují na obecních brigádách ve prospěch zřizovatele a rozbujelé administrativy, prostě buďme "in". Jen jsem se nedočetl ve slovech pana náměstka nic o těch 4 %, že by se za to styděl a nebo má strach ?
Tak to je teda "bombastická reforma" v podání vedení MŠMT a velký krok pro MŠMT!!! To si budu velmi dlouho pamatovat, tuto cestu k "lepším zítřkům". Odevzdám státu 4 % ze své mzdy a budu 13.11. rozjímat v 13.00 při zapálené svíčce
je běžné že dělám třídního, ICT správu a ještě spolutvůrce a garanta švp ??? a tak je to i jinde...hrůza...
Budu doporučovat všem rodičům, aby stále sledovali, jaká je mravní a kulturní úroveň učitelů, kterým svěřují své děti.
MM
Studénka
anonymní z 15. listopadu - nějak nechápu, postrčte nás M.M. ze Studenky. Vy tady budete sledovat mravní a kulturní úroveň učitelů ? Metodami Stb ? Jinak, to co dělá učitel ve volném čase za zavřenými dveřmi ( pokud to není dětská pornografie ) může být v demokratické společnosti každému úplně, ale úplně ......Jinak je to vměšování do osobních záležitostí a obtěžování a to je na trestní oznámení !!!!
Okomentovat