Autor reaguje v Britských listech na zajímavý článek, který vyšel v úterní Mladé frontě DNES pod titulem "Školám chybějí počítače i učitelé informatiky, varuje inspekce", který shrnuje kritickou situaci v našem školství. Podle autora není problémem ani tak stáří počítačů, jejich počet nebo snad nedostatek kvalitních pomůcek, ale problémem je v prvé řadě samotný systém vzdělávání.
Z článku autora, který je doktorandem na FSV UK a jednatelem společnosti Video-office s.r.o., na portálu Britské listy vybíráme jeho závěr:
Na druhé straně mohou kvalitu výuky ovlivnit zdola i sami studenti, kteří budou mít při hodnocení učitelů slovo, které má svou váhu. Je to totiž především mládež, která funguje jako lakmusový papírek nových technik a technologií. Pokud dostane příležitost se vyjádřit, nejen že se tímto aktem pěstují ve studentech občanské ctnosti, ale zpětnou vazbou zkvalitní svou vlastní výuku a sami tak mohou alespoň do jisté míry ovlivnit svou budoucnost a cenu na trhu práce.
Státní maturity jsou bezesporu tímto krokem správným směrem, ale pomáhají určit standardy výuky? Státní maturity reflektují pouze důsledky a nikoli příčiny, proto sami o sobě nemohou výrazněji přispět k řešení situace.
Přestože je mantrou dneška tzv. "vzdělanostní společnost", stát vidí (na rozdíl například od Finska) svou prioritu v pobídkách pro montovny. MŠMT nicméně může situaci do jisté míry změnit i samo a bez výrazných finančních injekcí nastavením jasných kritérií hodnocení učitelů. Dokud totiž nebudou mít žáci stejné páky na učitele, jako mají učitelé na žáky, nebudou obě skupiny na stejné lodi a tudíž ani motivovány k vzájemné kooperaci.
Pokud nedojde k nastavení standardů výuky, lze rodičům poradit jediné: dobře se informujte o dané škole, než na ní svou ratolest pošlete. Promluvte si s řediteli i kantory o jejich představách výuky a o tom, jak tyto své představy uvádějí do praxe. Na finanční zabezpečení škol se sice poptejte mezi řečí také, ale až v druhé řadě…
Čeněk Kras: Bez moderních učitelů jsou moderní počítače k ničemu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
21 komentářů:
"...Pokud nedojde k nastavení standardů výuky, lze rodičům poradit jediné: dobře se informujte o dané škole, než na ní svou ratolest pošlete. Promluvte si s řediteli i kantory o jejich představách výuky a o tom, jak tyto své představy uvádějí do praxe.
Použijete-li při rozhovoru s učiteli palečnice, či španělskou botu, pravdu se nedozvíte. Pomůže toliko třetí stupeň tortury - natahování na skřipec.
Už aby byly nastavené ty standardy a rodiče konečně přestali pořád otravovat nejapnými otázkami, co a jak učíme...
Skvělý námět.
Dejme žákům na základní škole k dispozici další bič na otravné učitele. Nechme je, aby mohli své trýznitele sami hodnotit. A nejlépe na tento parametr rovnou navažme osobní hodnocení.
Vždyť ten, kdo učí špatně, si žádné peníze navíc nezaslouží...
Cituji článek: "Dokud totiž nebudou mít žáci stejné páky na učitele, jako mají učitelé na žáky,"
Dotaz: Píše se v článku opravdu o českých školách? Jaké páky mají čeští učitelé na žáky?
Při nejbližší příležitosti požádám rodiče svých žáků, aby doma dětem umožnili v průběhu týdne častejší přístup k počítačům připojeným k internetu.
Jestliže je výuka informatiky jedinou příležitostí k ukojení informačních potřeb dítěte, toto pak nemírně trpí abstinenčními příznaky. Vytřeštěný pohled, třes rukou, třískání do klávesnice při pomalých odezvách, neschopnost se soustředit na cokoli jiného atd. atd.
Děti vlastnící noutbůk jsou na tom o poznání lépe. Nepočítám-li ovšem jejich nepřetržitý strach z fyzických ataků sociálně slabších neukojených spolužáků.
Stát by měl zabezpečit slušný noťas pro každého žáka a pro školu wifinu.
A školního psychologa pro učitele.
Luděk Blaha řekl:
A školního psychologa pro učitele.
Jen malinkou opravu bych si dovolil... raději psychiatra
Nepřipadá mi věta "Dokud totiž nebudou mít žáci stejné páky na učitele, jako mají učitelé na žáky, ..." vůbec šťastná. Nevím, kolik let byl za katedrou autor článku, zajímala by mne jeho pedagogická praxe. Jsem přesvědčena, že učitelé dělají svou práci, která spočívá ve výchově a vzdělávání, jehož nezbytnou součástí je také hodnocení žáků...to mají být ty páky???
Jsou dnešní učitelé skutečně tak mimo mísu v ICT??? Doporučuji jednoduchý úkol pro žáka základní školy. Zadání se hodí pro libovolnou vzdělávací oblast. Přinést referát zpracovaný ve wordu a uložit jej do příslušné složky. Nyní se ani nesoustředím na skutečnost "vykrádání" internetu, jen fakt přinést - dopravit příslušný soubor do školy. Žákovi zrovna nešel internet, takže práci e-mailem nemohl zaslat, sice má v kapse mobilní telefon a v uších sluchátka od MP3 přehrávače, ...ale jak měl zadaný úkol splnit??? ... ta závada asi nebude v technice a její nedostupnosti, či v učiteli, ale v neschopnosti žáků techniku vhodně používat. Opravdu si nemyslím, že český učitel je nějaký "trotl" v oblasti ICT.
to Anonymni 18:58
Opravdu si nemyslím, že český učitel je nějaký "trotl" v oblasti ICT.
Proč se vyhýbáte tomu chodit do práce? Jinak byste se s trotly poměrně snadno setkal. Vaše výběrová slepota může být způsobena tím, že vy sám jste v ICT borec. To vám ale nedává právo generalizovat a hovořit o "českých učitelích" jako o ICT specialistech, kteří jen tak bokem učí i jiné předměty. To je vyslovená lež. I tolik vysmívaná ČŠI jen s obtížemi zakrývá skutečný stav věcí, když připouští, že jakž takž umí ICT asi 30% kantorů. Takže nechte toho PR, 70% českých kantorů na ICT ztrácí deset koňských délek.
Co to tu Simono capete za zmaty? Penetrace školení úrovně Z - základní uživatelské znalosti z oblasti:
- Hardware,
- Operační systém,
- Textový editor,
- Internet,
- Elektronická pošta,
se blíží 100 procentům!
Tak třeba:
1. K čemu se ve výuce používají počítače?
2. Co musejí učitelé umět, aby tak mohli činit?
3. Jestliže to učitelé nezvládají, kdo nese odpovědnost za miliony vyhozené za všechna ta školení v rámci SIPVZ?
4. Co umějí s počítači žáci?
5. Co to znamená, umět s počítačem?
5. Co vůbec chtějí žáci umět?
6. Co chtějí rodiče, aby uměly jejich děti?
7. Které kompetence nelze nabýt bez použití počítače?
Jaké páky žáků na učitele? Páky už žáci mají od té doby, co učitel nemůže skoro nic, jen držet hubu. Pan autor zřejmě neučil a pokud ano, zajímalo by mě, na jaké škole. Vy jste zcela mimo mísu. Chtít práci po žákovi ZŠ na malém městě je "přetěžování", říci mu od plic co si o něm myslím je "šikana" případně "diskriminace" nebo "rasismus". Při každé zmínce o nevhodném chování dítěte ve škole je mi sděleno "dám ho na druhou školu". Jaké páky proboha. jděte do háje. Přemýšlím o tom, že školství co nejdříve opustím, nakonec jinde jsem už dost dlouho byl a "nežerou tam děti".
Ja kdyz jsem to poprve precetl, tak jsem neveril svym ocom, a musel jsem si to precist trikrat. Na to konto jsem otevrel mrazak, a zahryznul se do sruty zmrzleho hoveziho.
Muze mi zde z konscriptovanych nekdo sdelit, jestli je nejaka moznost takove skudce jako je autor tohoto blabolu prohlasit za BSE pozitivniho, a dle platneho veterinarniho zakona jej proste a normalne neprodlene utratit a radne zpracovat v kafilerii?
No, a na to, aby skoly chrlily takovyhle kreteny, kteri se zabyvaji kravinami se v CR vyhazuji penize. To tedy opravdu CR ekonomiku posune, to budou Korejsti, Cinsti a Indicti podnikatele prchat v desu pred kvalifikovanou CR pracovni silou
Nechte si obsah mrazáku na vánoce. Autor, který je doktorandem na FSV UK a jednatelem společnosti Video-office s.r.o., má za sebou bohatou pegagogickou praxi v délce šesti měsíců na průmyslové škole...
V současné době se opět plně věnuje řízení své úspěšně prosperující firmy Video-office s.r.o.: http://bit.ly/22nPbv
Na tak když šestiměsíční praxe je BOHATÁ, pak už asi opravdu neni co dodat. :-)
Drobný dotaz. FSV, zřejmě UK, je ona fakulta kde bylo děkanem i universitním profesorem ono individum bez maturity zvané Sokol?
Vážený(á), vámi zmiňované individuum je jedním z nejvzdělanějších lidí v této republice, zatímco maturitním vysvědčením se dnes může vykázat kdejaký vzděláním takřka nedotčený prosťáček. Ale papír holt je papír, to se nedá nic dělat, kazeň musi byt, tak je to spravne. Vy to vysvědčení zřejmě budete mít taky, že?
Nazdar Sokole!
Anonymní 10.11 19:27
Je smutným příznakem doby, když
(cituji:) individuum, které je jedním z nejvzdělanějších lidí v této republice
napíše:
Státní maturity reflektují pouze důsledky a nikoli příčiny, proto sami o sobě nemohou výrazněji přispět k řešení situace.
Zjevně podle podle vzoru:
TI - maturiTI - samI
Podotýkám, že nejde ani o blog, ani o reakci v diskusi, kde je jistá míra zjevných překlepů pochopitelná a tedy odpustitelná.
Této hrubky jsem si všiml hned při prvním čtení a byl bych ji beze slova přešel, nebýt Vaší poznámky o jednom z nejvzdělanějších lidí.
(Z mé strany jde totiž o trapnou a lacinou argumentaci.)
Životopis pana Krase neznám, ale budu předpokládat, že FSV nenechává studovat v doktorandském studiu žádné pitomce.
Vaše poznámka je ovšem i tak neopodstatněná, protože hloupost může říci, udělat i napsat i velmi vzdělaný génius.
Teď k věci:
Po přečtení celého článku, tedy nejen do značné míry z kontextu vytržených úryvků zde na ČS, mohu napsat, že pan Kras má v mnohém pravdu.
Třeba v tom, že na kvalitu výuky má mnohem větší vliv osobnost učitele nežli sebelepší vybavení moderními pomůckami, i v tom, že nejsou zcela jasná kritéria hodnocení učitelské práce.
Mýlí se, když tvrdí, že problémem není stáří ani počet počítačů. Nechci se tímto bodem zabývat dlouze, proto jen:
1. Tři učitelé přetahující se v kabinetě o jedno PC je běžný jev.
2. Počítače, na kterých kvůli výkonu spustíte maximálně Windows98 vyvolají v žácích spíše útrpný škleb, nežli zájem o probírané téma. O riziku zavirování nemluvě.
Mnohem zásadnější je páně Krasův omyl, že
zatímco jednotliví žáci jsou permanentně zkoušeni a hodnoceni, učitelé nejsou nijak voláni k zodpovědnosti.
1. Pokud by tomu tak bylo, pak to znamená, že vedení škol neplní jednu ze svých hlavních funkcí při řízení školy.
Stávajícímu systému lze jednoznačně mnohé vytknout. Třeba to, že pro nadměrnou administrativu, až papírovou buzeraci mají vedoucí pracovníci škol na tuto svou činnost mnohem méně času, nežli je jim samotným milo. Rozhodně však nelze jejich hodnocení učitelů takto paušálně zpochybnit.
2. Obávám se, že autor těchto myšlenek je příliš ovlivněn prostředím vysoké školy a dost nechápe problematiku výuky na stupních nižších.
Dítko školou povinné rozhodně netouží trávit dopolední čas výukou anglických slovíček či malé násobilky. Přesto jistá míra "násilí na svobodné dětské dušičce" je při výuce nezbytná. Nejsem si zcela jist, zda to dokáže žáček základní, ale i střední školy objektivně posoudit.
Hodnocení učitele (lektora) studentem má své místo na vysoké škole, anebo při hodnocení vzdělávacích kurzů dospělými účastníky. Se značnou dávkou obezřetnosti by mohlo být aplikovatelné ve vyšších ročnících středních škol.
Rozhodně však musí jít vždy o kriterium pomocné a doplňkové, nikoli významné a zásadní, jak se domnívá autor článku.
Jinak bychom se mohli dočkat situace, kdy jako nejlepší učitelé na škole budou hodnoceni tělocvikáři, hrající s žáky fotbálek a učitelky na prvním stupni, které prvňáčci bezmezně milují.
Pracuji ve školství už 35 let.Ale co se děje dnes je nehoráznost.Vžycky platilo a platí ,že žáci poslouchají své učitele.Mohou mít samozřejmě své výhrady,to je jasné.Ale něco se učit a naučit ,to by mělo platit na všech stupních škol.Bez poctivé práce to asi nepůjde.A také bez slušnosti.Mají vůbec někteří lidé ponětí jak je dnes vulgární prostředí ve školách?Jak žáci oslovují učitele?Vytrácí se všeobecná úcta ke člověku jako takovému.Už neplatí Komenského rčení.škola to´t dílna lidskosti.
Celá naše společnost je vedena jenom k prioritě mládí,ale nikdo z těch,kdo se k takovým názorům hlásí si vůbec neuvědomuje,že také on bude jednou starší či starý.Takže vzhůru do hodnocení kantorů,všemi,přece každý,alespoń doufám,chodil do školy a tak může hodnotit a radit.Co takhle začít třeba od zedníka mu radit,jak má zdí,či automechanikovi radit jak má opravovat auta,či lékaři jak má operovat.....Není to paradox?V naší super společnosti asi není..A to se děje 20 let po sametové revoluci,kdy jsme si všichni mysleli,že bude lépe.Ale pro koho?
poste.restante
Ad hodnoceni ucitelu. No to je prave to, co mne rozlitilo k nepricetnosti. Velkym nebezpecim je totiz to, ze zaci budou hodnotit ucitele uplne stejne, jako kocour Mikes od Josefa Lady hodnotil uzitecnost a prinos domacich zvirat, a prohlasil, ze krava je zvire velmi skodlive, protoze mu jednou krava slapla na ocasek.
Kdo s takovymhle navrhem muze prijit ,uze snad byt but totalni kreten nebo hure pedofil.
V rámci ochrany osobních údajů dnes učitel veřejně nemůže ve třídě ani oznámit hodnocení jednotlivých žáků, natož aby přede všemi udělil žákovi nějaké kárné opatření. Kam jsme se to dostali?
Okomentovat