Bořivoj Brdička: Sedm ctností plně zapojeného účastníka sítě

pondělí 23. listopadu 2009 ·

Tento text je upraveným článkem Seven Habits of Highly Connected People známého propagátora konektivismu coby nové vzdělávací teorie (viz Konektivismus – teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí) Stephena Downese. Patří nepochybně k osobnostem, u nichž lze najít mnoho zajímavých myšlenek, a je proto velmi vhodné být s ním ve spojení. Název je inspirován knihou Stephena Coveye - 7 Habits of Highly Effective People, jež patří k bestsellerům mezi typickými americkými kuchařkami dávajícími návod, jak se stát úspěšným.

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 15:11  

1. Buď vnímavý ke svým nadřízeným!
Naslouchej jejich moudrým sdělením, radám, doporučením, příkazům a nařízením, ať se jedná o fórum, konferenci, chat či email, vždy si musíš najít čas naslouchat jim a seznamovat se tak s jejich myšlenkami.

2. Drž hubu a krok!
Všichni jsme se již setkali s kolegou-učitelem, kdo se snaží něco dokázat, něco prosadit nebo se jen za každou cenu zviditelnit. Většinou se pokoušíme takovým lidem vyhnout. Je jim jedno, o čem byla řeč, a přesto všem vnucují své často odlišné téma či názor.

3. Dávej přednost online kontaktu s nadřízeným!
Někteří učitelé stále tvrdí, že nemají na mailování, chatování či blogování se svými nadřízenými čas. Pokud ovšem zároveň tráví hodiny v ředitelnách, či kancelářích zástupců ředitelů škol, navštěvují s nimi restaurace nebo za nimi dojíždějí domů, měli by si uvědomit, že online kontakt je mnohem efektivnější.

4. Nesdílej!
Všichni známe onen charitativní způsob myšlení, velící dát nadřízeným veškeré
informace, neformálné zjištěné od kolegů, s nadějí, že něco dostanu na oplátku. Zapomeňte na něj! V propojeném světě to funguje jinak. Většina učitelů sdílí tyto informace též a neočekává, že z jejich zveřejnění před
nadřízenými bude něco mít. Nevadí jim, že někdo jiný bude mít z těchto informací radost.

5. Používej zkušenosti druhých!
Jednou z typických vlastností učitele je to, že k usnadění své práce využívá výsledků práce svých kolegů. Máte-li nějaký problém s nějakým obtížným tematickým celkem, je téměř jisté, že podobný nebo dokonce úplně stejný problém vyřešil některý z kolegů před vámi a o svém postupu zanechal někde zprávu. Neberte si servítky, potlačte výčitky svědomí a dokažte cizí
zkušenosti využít ke svému prospěchu. Patří to k základním kompetencím učitele 21. století.

V případě nutnosti vám například pan Netušil jistě rád poradí, že nepodaří-li se vám požadované informace najít v kolegově kabinetu, místo abyste volali ředitelskou linku (jež bývá stejně často přetížená), pokusíte se na základě
chybové hlášky, kterou jste obdrželi, prostřednictvím Google najít řešení.
Zjistíte-li nakonec něco, co dosud nikdo před vámi nezaznamenal, uložíte tuto informaci ve svém kabinetě tak, aby se k ní ostatní později dostali.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 15:12  

6. Zapoj se soudruhu!
Učitelé i bez připojení do sítě spolupracují. Vytvářejí týmy, pracují spolu a mají většinou stejné cíle. Typicky se musejí sejít v práci, kde používají stejné nástroje a sdílejí jednotnou vizi školy, která je zaměstnává. Lidé propojení sítí kooperují jiným způsobem. Každý má své vlastní plány a cíle, tudíž necítí potřebu docházet do práce, ale sdružuje se s kolegy za
účelem vyřešení problému či vytvoření produktu jinde. Spojuje je účelová online komunikace či výměna dat daná určitým protokolem. Každý přispívá jen svou částí, a to hlavně proto, že sám chce.

Jedná se pravděpodobně o důsledek daný vzdáleností učitelova pracoviště od domova. Při větší vzdálenosti je nemyslitelné někoho nutit, křičet na něj nebo ho zastrašovat za to, že nechodí do práce. To znamená, že online komunikace mimo školu je mnohem
uvolněnější. Je dobré to mít na paměti.

7. Buď sám sobě nadřízeným!
To, co potlačuje fungující komunikaci s nadřízenými je vědomí, že na druhé
straně onoho neživého zařízení je nemyslící živoucí lidská bytost. Jedinou možnou cestou, jak dovolit nadřízeným, aby vám rozuměli, je neumožnit jim s vámi sympatizovat, chápat vás, cítit s vámi. Neporozumění vychází jak z
poznání tak z citů. Učitelé, kteří používají síť jen jako nástroj k informování nadřízených a jsou přesvědčeni, že by měli publikovat osobní
problémy svých kolegů, či hrát s ředitelelem online hry, dosud bohužel představují značnou část uživatelů.

Soustavné sebezdokonalování a online komunikace není jen přenos dat po drátech. Je to vlastně určitý způsob života některých učitelů. Namátkou jmenujme např. Saldu, Blahu, Reeveho, Simonu Carcy atd. Možná je stejně
důležité dozvědět se o nějakém učiteli, že má rád své žáky, než to, že již tři měsíce nevyložil nové učivo. Na běžných každodenních diskusních příspěvcích těchto lidí lze snadněji stavět mnohem složitější strukturu
pochopení jejich počínání. Být sám se sebou na síti, to znamená obtisknout do online školního života všechny aspekty své reálné existence a nechat je společně vytvářet váš virtuální obraz.

Poznámka: Tento text je upraveným článkem Seven bad Habits of Highly
Connected People známého propagátora konektivismu coby nové vzdělávací teorie (viz Konektivismus – teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí) Saldy.

Salda patří nepochybně k osobnostem, u nichž lze najít nekonečně mnoho zajímavých myšlenek, a je proto velmi vhodné být s ním v neustálém spojení.

Název je inspirován Saldovou knihou - 7 bad Habits of Highly EffectivePeople, jež patří k bestsellerům mezi typickými českými kuchařkami, dávajícími návod, jak se stát úspěšným učitelem.

BoBr řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 16:06  

Ano, velmi správně jste to pochopil. Ten článek byl skutečně o vás ve smyslu negativním!
Nakonec, i vy vytváříte ve skutečnosti sítě a podílíte se na formování prostředí, v němž žijeme. Rád bych věřil tomu, že se nadcházející generaci podaří překonat váš způsob myšlení.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 16:28  

Obávám se, že Vaše články jsou mnohem škodlivější. Především se podepisují, společně s reformou školství, na duševním zdraví řady pedagogů, kteří pamatují ve funkci ministra školství třeba pana Josefa Havlína.

poste.restante řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 22:00  

Docela by mne zajímalo, co by o původních myšlenkách, či o jejich interpretaci řekl, napsal onen zmiňovaný zdroj inspirace pan Covey.
Pár jeho knih jsem četl a nemohu se zbavit dojmu, že jsou trochu o něčem jiném.

Nemáte pocit, že některé body lze bez příslušného mravního kontextu pochopit velmi špatně? Namátkou:

1. Buď vnímavý
...
Jen opatrně lze hledat hranici mezi vnímavostí a podlézavostí.
Leží totiž uvnitř jedince v jeho morálce. Ale o tom tu řeč není. Je to automatismem i u nás?

Čistě teoreticky je představitelné, že nahrazením tradičního spojení moderním lze ušetřit čas, jež by bylo možno věnovat jiným činnostem – třeba výletům do přírody apod.
...výletům do přírody nebo osobním návštěvám.

Trochu mi tam také chybí:

8. Používej mozek!
Mnoho obsahů webu a sociálních sítí bylo vytvořeno s více či méně skytým záměrem mediální manipulace.
Potenciál těchto prostředků již velmi dávno odhalili všichni ti různí "proroci, mesiáši, či hlasatelé nevých skvělých myšlenek".

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.