Bořivoj Brdička: Difuze technologií ve škole 21. století

pondělí 2. listopadu 2009 ·

Žijeme v době obrovského rozmachu technologií. Všichni cítíme, že se nás změny, které přináší, přímo dotýkají. Ovlivňuje každého jedince tím více, čím častěji přichází s technologiemi do styku. Nejvíce pochopitelně mladou tzv. síťovou generaci, která již přijala technologie za součást svého běžného života.

5 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
2. listopadu 2009 v 0:40  

Difuzní model vzdělávání jsem jednoznačně zavrhl už v roce 1992.
Při exkurzi do hlavního města se mi nezletilí žáci rozptýlili po městské části Praha 1 takovým způsobem, že se odjezd opozdil celých pětačtyřicet minut.

Anonymní řekl(a)...
2. listopadu 2009 v 0:59  

No, vždyť říkám - je to difuzní mladá generace

Anonymní řekl(a)...
2. listopadu 2009 v 8:43  

Máte pocit, pane kolego, že jste ve svém difuzním modelu již dosáhl stadia inovace?

Anonymní řekl(a)...
2. listopadu 2009 v 9:22  

Difuzní model vzdělávání jsem jednoznačně zavrhl už v roce 1992.
Při exkurzi do hlavního města se mi nezletilí žáci rozptýlili po městské části Praha 1 takovým způsobem, že se odjezd opozdil celých pětačtyřicet minut.



Je nutno ocenit, pane kolego, že jste s difuzním modelem experimentoval již v době, kdy většina dnešních mladých, kreativních inovátorů ještě za sebou tahala kačera. Bohužel jste svým revolučním přístupem předběhl dobu, neboť Vy ani Vaši nezletilí žáci jste neměli v roce 1992 k dispozici potřebné konkrétní technologie, které by mohly být použity k zorganizování včasného odjezdu. Navštívíte-li dnes matku měst, naleznete nejen cesty, jak dospět snadněji k cíli, ale také, jak v souvislosti s využitím technologií modifikovat výukové cíle.

Úspěch se ovšem většinou nedostaví, zůstanete-li v Praze sám. Je nezbytné, aby byly školní výlety koordinovány v rámci různých předmětů, aby tradiční osnovy byly nahrazeny tématickým učebním plánem, aby tradiční kognitivistické přístupy byly alespoň částečně změněny na konstruktivistické. Musíte se ovšem zbavit svého chronického zlozvyku, to jest vydávat opakovaně zákaz využívání některých zařízení či služeb, které žáci jinak běžně používají, jen proto, že nejste schopen zajistit, aby jimi realizovaná náplň činnosti byla v souladu s výukovými cíli. Tím značně zvyšujete riziko, že školní aktivity budou stále více vzdáleny tomu, co budou žáci potřebovat pro uplatnění v praxi. Mnohým se pak může jevit čas v Praze strávený jako zbytečný.

Co je třeba udělat, je přitom teoreticky dobře známo. Nejsme první, kdo se snaží tuto problematiku řešit, a je proto možné se poučit z postupů, které realizovali před námi jiní. Popis postupů vedoucích ke změně vychází většinou z teorie definované geniálním Saldou pro osvojování inovací ve společnosti. Proces osvojování je u něj nazýván novodifuzí a model, podle něhož je inovace realizována, analogicky modelem novodifuzním.

Dnes Vás v krátkosti seznámím s novodifuzním modelem učitele:
Poměrně nejjednodušší novodifuzní model, čili popis vývoje od nepoužívání k používání technologií, je možno definovat pro učitele. Často je Saldou citován model definovaný již na počátku 90. let minulého století poručíkem Blahou v rámci projektu NO_A_CO pro učitele s praxí vojáka z povolání. Definuje čtyři fáze:

1. Nutnost.
V první fázi se jedná o pocit potřebnosti věnovat čas studiu a seznamovat se s ovládáním počítače, jež je často nutnou podmínkou přežití učitele na místě, jež zastává.

2. Mistrovství.
Velice záhy se přibývajícími technickými znalostmi dostavuje stádium mistrovství, v němž dochází ke zdokonalování využití technologií, osvojují se výhodnější strategie, zavádějí se lepší modely výuky a snižuje se závislost na počítačových specialistech.

3. Vcítění.
Ve fázi vcítění se posouvá orientace učitele směrem k žákům. Technologie nejsou již cílem, ale prostředkem běžně využívaným v mnoha výukových aktivitách. Počet prakticky se uplatňujících aplikací moderních technologií se rozšiřuje.

4. Inovace.
Teprve v poslední fázi dosáhnou učitelé úplné funkční kreativity, kdy jsou schopni vlastního přizpůsobení svých výukových cílů, plánu i postupů.

Salda doplnil a rozšířil tento původní model o další dva body:

5. Stagnace
Procesem tého změny zákonitě projde každý učitel. Cílovým stavem je skutečná modifikace výukových postupů zohledňující splnění požadovaných výukových cílů vyplývajících ze ŠVP. Jednou z nejdůležitějších podmínek úspěchu je systémová podpora, o níž by se mohli učitelé nastoupivší cestu změn opřít. Na úrovni učitele jsou nedílnou součástí takové systémové podpory kariérní řád a standardy Zatímco kariérní řád je možno částečně nahradit osobním ohodnocením, bez standardů popisujících potřebné schopnosti učitelů se obejít nelze.

6. Rezignace
Dostavuje se nejpozději během jednoho až dvou roků od zavedení ŠVP do praxe. V případě neuvážené náhrady karierního řádu osobním ohodnocením se tento proces podstatně urychluje.

Luděk Blaha řekl(a)...
6. listopadu 2009 v 0:01  

Jestli, pane Saldo, dovolíte, pak model doplním ještě jednou fází:

7. Restaurace
Zatímco žactvo sem difunduje s poměrně neskrývaným nadšením, pro učitele je tato fáze již zpravidla závěrečná.
Ve stavu značné beznaděje zde zjevně patologicky propíjejí poslední zbytky svých nadtarifních složek platu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.