Odbor předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání MŠMT inicioval vznik metodicko informačního materiálu pro školy s ročníky pouze 1. stupně, jehož cílem je přispět k objasnění některých problémů, s nimiž se tyto školy potýkají při zavádění školních vzdělávacích programů (ŠVP) do praxe. Doporučujeme ho využít také při aktualizaci, úpravách, doplnění nebo analýzách ŠVP.
Materiál je zaměřen výrazně prakticky, vychází ze zkušeností ředitelů základních škol s ročníky pouze 1. stupně, především těch, se kterými spolupracoval Výzkumný ústav pedagogický v Praze v rámci projektu Ověřování výuky podle ŠVP na málotřídních školách. Jejich ŠVP byly využity při přípravě materiálu.
Potřeba metodické podpory zaměřené specificky na podmínky škol s ročníky pouze 1. stupně vyplynula ze závěrů uvedeného projektu a dále ze zprávy o činnosti konzultačních center Národního institutu dalšího vzdělávání a výsledků šetření České školní inspekce.
Materiál si nedělá ambice stát se vzorovým ŠVP, nejde ani o kompletní zpracování učebních osnov.
Obsahem materiálu je:
- okomentovaná struktura ŠVP s náměty z praxe škol s ročníky pouze 1. stupně;
- různé možnosti zpracování jednotlivých částí ŠVP;
- pohled z praxe - doporučení toho, co se v praxi osvědčilo, a upozornění na to, co se může stát rizikem;
- ujasnění vybraných termínů;
- náměty pro inovaci ŠVP.
Materiál zpracoval tým odborníků složený z ředitelů a pedagogů základních škol a školních inspektorek České školní inspekce.
Přílohy:
MŠMT. Metodický portál, Články: „Školní vzdělávací program pro školy s ročníky pouze 1. stupně - Příklady, ukázky, pohledy z praxe“ [online].05. 10. 2009. [cit.05. 10. 2009. ]. ISSN 1802-4785.Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/6889/SKOLNI-VZDELAVACI-PROGRAM-PRO-SKOLY-S-ROCNIKY-POUZE-1-STUPNE---PRIKLADY-UKAZKY-POHLEDY-Z-PRAXE.html>.
Licence
Článek je publikován pod licencí Creative Commons.
0 komentářů:
Okomentovat