NÚOV: Péče o mimořádně nadané žáky

úterý 20. října 2009 ·

Práce s nadanými žáky je velmi náročnou, ale rovněž velmi důležitou součástí učitelské profese. Zatímco vzdělávání žáků se zdravotním postižením, specifickými poruchami učení či sociálně znevýhodněným jsme zvyklí v našich školách věnovat již tradičně zvýšenou pozornost, problematika nadání a nadaných žáků dosud není v popředí zájmu širší pedagogické veřejnosti. Přesto právě nadaní žáci často vyžadují specifické vzdělávací přístupy, jejichž plánování a začleňování do výuky je náročné a často stojí nad rámcem běžných povinností a problémů, se kterými se každý učitel denně potýká.


Většina učitelů si uvědomuje, že nadaní žáci a studenti mají být vzděláváni v souladu se svými schopnostmi, dostávat úkoly a podněty, které odpovídají jejich rozumové úrovni a jejich nadání. Jak však vyplývá z tematické zprávy ČŠI „Umí školy pracovat s nadanými žáky?“ zveřejněné v srpnu 2008, převládá dosud ve školách při práci s nadanými žáky v zásadě bezradnost a často i obecně nepochopení celé problematiky rozvojových potřeb zejména mimořádně nadaných žáků.

Mimořádné nadání se může projevovat v celkově nadprůměrných kognitivních schopnostech žáka, kdy žák dosahuje vynikajících výsledků ve většině nebo ve více oblastech vzdělávání, velmi často se však jedná i o specifický typ nadání. Takové nadání se pak projevuje např. jako zvýšený zájem, výkonnost a tvořivost žáka nebo jako prokazování nadprůměrných manuálních dovedností v určité odborné oblasti a mnohdy souvisí s vybraným oborem odborného vzdělání. Proto je důležité umět nadání žáka rozpoznat, podchytit a soustavně je rozvíjet nejenom v základních školách a gymnáziích, ale také ve středních odborných školách i učilištích, ve studijních i učebních oborech.

Abychom mohli věnovat nadaným žákům potřebnou péči a pozornost, musíme být s problematikou nadání a nadaných seznámeni z různých hledisek, která s ní souvisejí. Jedná se zejména o potřebný vhled do oblasti identifikace a diagnostiky nadání, znalost specifických přístupů vhodných pro vzdělávání nadaných žáků a připravenost na jejich uplatňování ve výuce. Důležitá je rovněž orientace v možnostech realizace zájmové činnosti a mimoškolních aktivit pro nadané, na jejímž základě lze žákům i rodičům poskytovat vhodné tipy pro rozvoj nadání ve volném čase. Nelze opomenout ani informovanost v oblasti profesního a kariérového poradenství, kde právě učitel dlouhodobě pracující s nadaným žákem, může významně pomáhat při volbě jeho dalšího vzdělávání a rozhodování o budoucím pracovním uplatnění.

Na stránkách NÚOV nabízí obecné i praktické informace a aktuality z této oblasti a věří, že jich budete moci využít ve své každodenní práci:

9 komentářů:

poste.restante řekl(a)...
20. října 2009 v 19:02  

Přiznejme si, že u nadaných žáků je často problém i v tom, že svými schopnostmi a zhusta i znalostmi takový žák předčí svého učitele. Což jednak malokterý učitel dokáže unést a opravdu jen málokterý si vůbec ví rady, jak s takovým žákem naložit.
Druhým problémem je, že často je u žáka rozvinut talent jen v úzce zaměřené oblasti. Jenže náš systém vzdělávání je nastaven na "průměr"...

A mimoškolní aktïvity organizované školou? To už není téměř trestná činnost? ;-) :-(

Anonymní řekl(a)...
20. října 2009 v 21:36  

Při počtu 80 narozených každý rok u nás v malém městě , kde je jedno osmileté gymnázium, 2 státní ZŠ ( 1.-9. ), jedna soukromá ZŠ ( 1.-9. ) a ZŠ ( bývalá zvláštní škola ) opravdu, ale opravdu na těch státních ZŠ nadaného žáka musíte velmi dobře hledat. Posledního jsem učil někdy v 90. letech.Máme sice v ŠVP podrobně popsánu práci s nadanými žáky, ale kde nic není, ani čert nebere ! I toto je české školství !!!!!

Zen řekl(a)...
20. října 2009 v 22:03  

pro Anonymní z 20. říjen 2009 21:36
A jste si opravdu jist, ze Vam nejaky jednostranne zamereny talent "neproklouzl mezi prsty" (cesky nepropadl rostem)?
Muj priklad: talent na matematiku a fyziku (v obou celostatni kolo olympiady), v oblasti cizich jazyku tragedie, po celou dobu studia mezi 3-5. Profesorsky sbor gymnazia mi nechtel dat doporuceni na VS ... Kdybych studoval dnes, nevim, nevim - prave ted jsou v kurzu takovi ti chytrolini, kteri sice blaboli nesmysly, ale zato alespon ve trech jazycich ...

Luděk Blaha řekl(a)...
20. října 2009 v 23:53  

Skutečně nadaní žáci si naštěstí umějí poradit sami.
Pro rozvoj svého talentu nepotřebují zoufalce, kteří jsou ochotni sepisovat kdejaké pitomosti a moderně tajtrlíkovat před tabulí jenom proto, že náš pedagogický předvoj dospěl k závěru, že žáci se musejí především dobře bavit.
Učitelem jsem proto, abych pomáhal těm, kteří to potřebují. A chtějí.

poste.restante řekl(a)...
21. října 2009 v 0:10  

pro Luďka Blahu:

Souhlas. Nadaní žáci si opravdu poradí sami. Kdybychom jim mohli i opravdu pomoci rozvíjet jejich talent, bylo by to fajn. Jenže jaká je realita, to přece víme ....

> ... nepotřebují zoufalce, kteří jsou ochotni sepisovat kdejaké pitomosti a moderně tajtrlíkovat ...
Kdyby jste napsal místo ochotni raději nuceni sepisovat kdejaké pitomosti, bylo by to přesnější. ŠVP, kompetence a projekty si přece učitelé v terénu sami nevymysleli.

Anonymní řekl(a)...
21. října 2009 v 11:21  

.. i těm talentovaným je asi třeba věnovat jistý prostor, pač pokud nemají zázemí, tak sklouznou do průměru . Stále se tlačí na to, aby "se žáci učili hrou". Mám ale silné obavy, že třeba v takové matematice je potřeba i dril. Základy jsou nutné a bez základů nikdo dům nepostaví a nebude schopen ho vylepšovat.Zajímavé je, že i různí autoři v rámci RVP-ŠVP se matematice vyhýbají jako čert kříži. Ono asi autorům dochází, že v matematice si nelze před maturitou šoulat barevnými kuličkami po koberci. A ještě bych k tomu dodal, že za posledních zhruba 15 let rychle ubývá studentů s matematicko-logickým náhledem na řešení problémů nejen v přírodních vědách. Propaguje se práce v týmu, ale zapomíná se na to, že ten tým někdo musí posouvat dál, nějaký ten tahoun. Pokud se v "týmu objeví 5 méně nadaných, tak nevymyslí a nevyřeší nikdo nic". A veškeré sáhodlouhé pasáže v RVP-ŠVP na podporu méně, či více nadaných žáků jsou o ničem.A poslední dodatek - bez peněz to ve školství prostě nepůjde !Zastaralé pomůcky, učebnice a snížené platy jistě "rozvoji" školství hluboce pomůžou.

Anonymní řekl(a)...
21. října 2009 v 13:27  

...že za posledních zhruba 15 let rychle ubývá studentů s matematicko-logickým náhledem na řešení problémů...

Omyl kolego, studentů s matematicko-logickým náhledem na řešení problémů statisticky ani neubývá, ani nepřibývá, pouze na nás kantorech, Vaši maličkost nevyjímaje, je každý další rok výuky znát...

poste.restante řekl(a)...
21. října 2009 v 15:10  

No ono možná neubývá studentů s matematicko-logickým náhledem percentuálně (vztaženo k příslušnému populačnímu ročníku). Ale dozajista ubývá studentů, jejichž přirozený talent by se mohl opřít o odpovídající základy matematického vzdělání. Pokud na střední školy přicházejí žáci, kteří neumí upravit složený zlomek a procento je pro ně sprosté slovo, pak se celkový pokles úrovně promítne i u těch talentovaných. I když u nich, pochopitelně, méně. Tento tristní stav ovšem v žádném případě nekladu za vinu kolegům - matematikářům ze základních škol. Vesměs dělají, co mohou, aby propad nebyl ještě větší.

Mimochodem, i když je to trochu stranou tématu tohoto článku, přesto doporučuji diskusi na blogu Onřeje Šteffla: Na které VŠ jdou nejlepší a jak se to změnilo
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=7678

ignorant řekl(a)...
22. října 2009 v 11:02  

Částečně vidím jako důvod propadu nejen v matematice existenci nadměrného množství osmiletých a šestiletých gymnázií. I to je jeden z důvodů proč se učitelé na SŠ chytají za hlavu. V šestých třídách ZŠ je potom v plné nahotě vidět, když chybí "tahouni". Lehce nadprůměrní, kteří zůstali potom lehce sklouznou do průměru, či podprůměru. Můžete se potom rozkrájet a nic. Osmiletá gymnázia ANO, ale tak maximálně jedno na okres pouze pro talentované žáky. V důsledku nízké porodnosti se na gymnázia dostávají a nezastírejme si to i skrytí trojkaři a čtverkaři, kteří potom výuku na gymnáziu nezvládají. Tak proč tedy nenechat tyto "trojkaře" na ZŠ, kde by mohli být pro ostatní přinosem ? Jednoduše pak chybí vzory i pro slabší žáky, Jinak úpadek je silně viditelný. České školství asi nekráčí po té správné cestě.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.