Práce s nadanými žáky je velmi náročnou, ale rovněž velmi důležitou součástí učitelské profese. Zatímco vzdělávání žáků se zdravotním postižením, specifickými poruchami učení či sociálně znevýhodněným jsme zvyklí v našich školách věnovat již tradičně zvýšenou pozornost, problematika nadání a nadaných žáků dosud není v popředí zájmu širší pedagogické veřejnosti. Přesto právě nadaní žáci často vyžadují specifické vzdělávací přístupy, jejichž plánování a začleňování do výuky je náročné a často stojí nad rámcem běžných povinností a problémů, se kterými se každý učitel denně potýká.
Většina učitelů si uvědomuje, že nadaní žáci a studenti mají být vzděláváni v souladu se svými schopnostmi, dostávat úkoly a podněty, které odpovídají jejich rozumové úrovni a jejich nadání. Jak však vyplývá z tematické zprávy ČŠI „Umí školy pracovat s nadanými žáky?“ zveřejněné v srpnu 2008, převládá dosud ve školách při práci s nadanými žáky v zásadě bezradnost a často i obecně nepochopení celé problematiky rozvojových potřeb zejména mimořádně nadaných žáků.
Mimořádné nadání se může projevovat v celkově nadprůměrných kognitivních schopnostech žáka, kdy žák dosahuje vynikajících výsledků ve většině nebo ve více oblastech vzdělávání, velmi často se však jedná i o specifický typ nadání. Takové nadání se pak projevuje např. jako zvýšený zájem, výkonnost a tvořivost žáka nebo jako prokazování nadprůměrných manuálních dovedností v určité odborné oblasti a mnohdy souvisí s vybraným oborem odborného vzdělání. Proto je důležité umět nadání žáka rozpoznat, podchytit a soustavně je rozvíjet nejenom v základních školách a gymnáziích, ale také ve středních odborných školách i učilištích, ve studijních i učebních oborech.
Abychom mohli věnovat nadaným žákům potřebnou péči a pozornost, musíme být s problematikou nadání a nadaných seznámeni z různých hledisek, která s ní souvisejí. Jedná se zejména o potřebný vhled do oblasti identifikace a diagnostiky nadání, znalost specifických přístupů vhodných pro vzdělávání nadaných žáků a připravenost na jejich uplatňování ve výuce. Důležitá je rovněž orientace v možnostech realizace zájmové činnosti a mimoškolních aktivit pro nadané, na jejímž základě lze žákům i rodičům poskytovat vhodné tipy pro rozvoj nadání ve volném čase. Nelze opomenout ani informovanost v oblasti profesního a kariérového poradenství, kde právě učitel dlouhodobě pracující s nadaným žákem, může významně pomáhat při volbě jeho dalšího vzdělávání a rozhodování o budoucím pracovním uplatnění.
Na stránkách NÚOV nabízí obecné i praktické informace a aktuality z této oblasti a věří, že jich budete moci využít ve své každodenní práci:
NÚOV: Péče o mimořádně nadané žáky
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Přiznejme si, že u nadaných žáků je často problém i v tom, že svými schopnostmi a zhusta i znalostmi takový žák předčí svého učitele. Což jednak malokterý učitel dokáže unést a opravdu jen málokterý si vůbec ví rady, jak s takovým žákem naložit.
Druhým problémem je, že často je u žáka rozvinut talent jen v úzce zaměřené oblasti. Jenže náš systém vzdělávání je nastaven na "průměr"...
A mimoškolní aktïvity organizované školou? To už není téměř trestná činnost? ;-) :-(
Při počtu 80 narozených každý rok u nás v malém městě , kde je jedno osmileté gymnázium, 2 státní ZŠ ( 1.-9. ), jedna soukromá ZŠ ( 1.-9. ) a ZŠ ( bývalá zvláštní škola ) opravdu, ale opravdu na těch státních ZŠ nadaného žáka musíte velmi dobře hledat. Posledního jsem učil někdy v 90. letech.Máme sice v ŠVP podrobně popsánu práci s nadanými žáky, ale kde nic není, ani čert nebere ! I toto je české školství !!!!!
pro Anonymní z 20. říjen 2009 21:36
A jste si opravdu jist, ze Vam nejaky jednostranne zamereny talent "neproklouzl mezi prsty" (cesky nepropadl rostem)?
Muj priklad: talent na matematiku a fyziku (v obou celostatni kolo olympiady), v oblasti cizich jazyku tragedie, po celou dobu studia mezi 3-5. Profesorsky sbor gymnazia mi nechtel dat doporuceni na VS ... Kdybych studoval dnes, nevim, nevim - prave ted jsou v kurzu takovi ti chytrolini, kteri sice blaboli nesmysly, ale zato alespon ve trech jazycich ...
Skutečně nadaní žáci si naštěstí umějí poradit sami.
Pro rozvoj svého talentu nepotřebují zoufalce, kteří jsou ochotni sepisovat kdejaké pitomosti a moderně tajtrlíkovat před tabulí jenom proto, že náš pedagogický předvoj dospěl k závěru, že žáci se musejí především dobře bavit.
Učitelem jsem proto, abych pomáhal těm, kteří to potřebují. A chtějí.
pro Luďka Blahu:
Souhlas. Nadaní žáci si opravdu poradí sami. Kdybychom jim mohli i opravdu pomoci rozvíjet jejich talent, bylo by to fajn. Jenže jaká je realita, to přece víme ....
> ... nepotřebují zoufalce, kteří jsou ochotni sepisovat kdejaké pitomosti a moderně tajtrlíkovat ...
Kdyby jste napsal místo ochotni raději nuceni sepisovat kdejaké pitomosti, bylo by to přesnější. ŠVP, kompetence a projekty si přece učitelé v terénu sami nevymysleli.
.. i těm talentovaným je asi třeba věnovat jistý prostor, pač pokud nemají zázemí, tak sklouznou do průměru . Stále se tlačí na to, aby "se žáci učili hrou". Mám ale silné obavy, že třeba v takové matematice je potřeba i dril. Základy jsou nutné a bez základů nikdo dům nepostaví a nebude schopen ho vylepšovat.Zajímavé je, že i různí autoři v rámci RVP-ŠVP se matematice vyhýbají jako čert kříži. Ono asi autorům dochází, že v matematice si nelze před maturitou šoulat barevnými kuličkami po koberci. A ještě bych k tomu dodal, že za posledních zhruba 15 let rychle ubývá studentů s matematicko-logickým náhledem na řešení problémů nejen v přírodních vědách. Propaguje se práce v týmu, ale zapomíná se na to, že ten tým někdo musí posouvat dál, nějaký ten tahoun. Pokud se v "týmu objeví 5 méně nadaných, tak nevymyslí a nevyřeší nikdo nic". A veškeré sáhodlouhé pasáže v RVP-ŠVP na podporu méně, či více nadaných žáků jsou o ničem.A poslední dodatek - bez peněz to ve školství prostě nepůjde !Zastaralé pomůcky, učebnice a snížené platy jistě "rozvoji" školství hluboce pomůžou.
...že za posledních zhruba 15 let rychle ubývá studentů s matematicko-logickým náhledem na řešení problémů...
Omyl kolego, studentů s matematicko-logickým náhledem na řešení problémů statisticky ani neubývá, ani nepřibývá, pouze na nás kantorech, Vaši maličkost nevyjímaje, je každý další rok výuky znát...
No ono možná neubývá studentů s matematicko-logickým náhledem percentuálně (vztaženo k příslušnému populačnímu ročníku). Ale dozajista ubývá studentů, jejichž přirozený talent by se mohl opřít o odpovídající základy matematického vzdělání. Pokud na střední školy přicházejí žáci, kteří neumí upravit složený zlomek a procento je pro ně sprosté slovo, pak se celkový pokles úrovně promítne i u těch talentovaných. I když u nich, pochopitelně, méně. Tento tristní stav ovšem v žádném případě nekladu za vinu kolegům - matematikářům ze základních škol. Vesměs dělají, co mohou, aby propad nebyl ještě větší.
Mimochodem, i když je to trochu stranou tématu tohoto článku, přesto doporučuji diskusi na blogu Onřeje Šteffla: Na které VŠ jdou nejlepší a jak se to změnilo
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=7678
Částečně vidím jako důvod propadu nejen v matematice existenci nadměrného množství osmiletých a šestiletých gymnázií. I to je jeden z důvodů proč se učitelé na SŠ chytají za hlavu. V šestých třídách ZŠ je potom v plné nahotě vidět, když chybí "tahouni". Lehce nadprůměrní, kteří zůstali potom lehce sklouznou do průměru, či podprůměru. Můžete se potom rozkrájet a nic. Osmiletá gymnázia ANO, ale tak maximálně jedno na okres pouze pro talentované žáky. V důsledku nízké porodnosti se na gymnázia dostávají a nezastírejme si to i skrytí trojkaři a čtverkaři, kteří potom výuku na gymnáziu nezvládají. Tak proč tedy nenechat tyto "trojkaře" na ZŠ, kde by mohli být pro ostatní přinosem ? Jednoduše pak chybí vzory i pro slabší žáky, Jinak úpadek je silně viditelný. České školství asi nekráčí po té správné cestě.
Okomentovat