Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky schválila poslanecký návrh na prodloužení lhůty, do který si musí pedagogičtí pracovníci bez odpovídající kvalifikace začít doplňovat odpovídající kvalifikaci. Návrh podporovalo i MŠMT.
Původní ustanovení zákona o pedagogických pracovnících počítalo pro pedagogické pracovníky bez odpovídající kvalifikace s povinností začít si toto vzdělání doplňovat do konce letošního roku. Poslanecký návrh na odklad této povinnosti o pět let (do roku 2014) byl podán po dohodě s MŠMT.
V českých, moravských a slezských školách učí v současné době cca 15% pedagogů bez dostatečné kvalifikace. Pokud by zákon vstoupil v platnost od ledna 2010, mohlo by to zejména pro menší školy, znamenat pro řadu zejména menších škol ohrožení provozu.
K prodloužení lhůty bylo nutné přikročit zejména proto, že nabídka pedagogických fakult na doplnění studia stále není dostatečná a objektivně tudíž nejsou vytvořeny podmínky, za nichž by pedagogičtí pracovníci bez odpovídající kvalifikace mohli podmínkám zákona vyhovět v původním termínu.
MŠMT v současné době ve spolupráci s ÚIV zjišťuje, jaká je struktura skupiny nekvalifikovaných pedagogů z hlediska věku, vyučovaných předmětů atd. Výsledky budou známy v blízké době. Na základě této analýzy bude MŠMT s pedagogickými fakultami jednat o příslušném rozšíření jejich vzdělávací nabídky tak, aby další odklad účinnosti příslušných ustanovení zákona již nebyl nutný.
Z hlediska ředitelů škol znamená změna zákona to, že nebudou nuceni ke konci letošního roku rozvazovat pracovní poměr s pedagogy, kteří nemají odpovídající kvalifikaci.
Změnu zákona musí ještě schválit Senát a podepsat prezident republiky.
MŠMT: Poslanecká sněmovna prodloužila pedagogům lhůtu na získání odpovídající kvalifikace
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
K čemu je zákon, který 10 let neplatí. Kocourkovský strašák pro zasmání? Jen houšť a větší kapky...
Mám s tím fakt problém! Nejdříve je důležité se ptát na to, k jakému výkonu práce připravují ped.fakulty své absolventy. Tím, že je prozkouší ze znalostí o pedagogice? Copak ten, kdo se naučil písemný návod jak jezdit na kole udrží při jízdě rovnováhu? Když už nic, je ten čas nutný pro vetší dospělost VŠ učitelů. Myslím tím jejich sociální a psachologické dovednosti, které mohou ukázat a naučit je své žáky. Absolvebnt fakulty dnes ve škole neobstojí .. jeho "papíry na hlavu" nejsou zárukou toho, že může být průvodcem dětí. Naopak lidé z praxe už dávno využili celý svůj organismus, včetně srdce a mozku k tomu, aby se naučili učit ... dne se tomu říká edukovat. Tedy převzít tu těžkou dovýchovnou roli za mnoho nedospělých rodičů, aby se ve škole dalo alespoň trochu vzdělávat. Že je to "horničina", to vědí všichni kdo učí na ZŠ, či SŠ a současný "vzdělávací" obsah ped. fakult se podobá ve své praktičnosti jen vodní pěně za parníkem, který veze opravdu těžký náklad. Že už do té vody někdo dost dlouho "sponzorovaně čůrá" a ta pěna nabývá barev, není asi indikátorem kvality... a náklad parníku neodlehčí.
Jestli práci pedagoga přirovnáváte k jízdě na kole, zkuste ji lépe přirovnat k jízdě autobusem. Řidič autobusu musí mít k řízení autobusu také oprávnění-až pak může být dobrým nebo špatným řidičem, ne?
Jednoznačně - VŠ vzdělání učitelů je opravdu potřeba. Maturantům ( i když 1 ze 100 to má "od Boha" ) bych učit neumožnil. Jde tady nejen o to žáky zvládnout, neméně důležitá je odbornost, to popřít nelze. Hlasy, které v "rámci úspor" útočí na "drahé" vzdělávání na VŠ přicházejí z pravého spektra české politiky - viz. W. B. Dal bych současným maturantům dvouroční lhůtu, aby se dokázali vzorně připravit na přijímací zkoušky na pedagogické fakulty. Opravdu si nedokáži představit 19 letého maturanta zemědělské školy, který připravuje 19 leté budoucí maturanty třeba z matematiky, geodézie,....
Jen pro úvod - já se toho návrhu nezasávám, právě naopak, ale ono to není jen o učitelích se SŠ. Na školách učí spousta kolegů, kteří mají VŠ, ale nejsou aprobovaní pro předmět nebo oblast, kterou právě vyučují. Mohou to být také inženýři z praxe, kteří si nedodělali DPS (mimochodem, DPS je naprosto k ho..., jen cár papíru, a nikomu dosud ještě nepomohlo zvýšit reálnou kvalifikaci, bakalářské studium, to už je o něčem trochu jiném). Já jen, pane ignorante, jestli jste také pamatoval na tyto kolegy, kteří jsou stejní jako jejich kolegové druzí, kteří si jen dálkově dodělali doplňující pedagogické studium - minimum, a již podle zákona kvalifikované jsou, ale predagogické předpoklady jsou pořád téměř nulové. Ta problematika není vůbe jednoduchá, ale osobně nejsem nakloněn nějakým odkladům pro získávání kvalifikace.
Chtělo by to nejprve udělat analýzu, o jaké lidi se obecně jedná - jestli VŠ bez pedagogiky nebo "pouhé" SŠ. Myslím, že kdyby si MŠMT najalo někoho na analýzu výročních zpráv, kde se toto uvádí, tak by měli jasno velice rychle. A víte, co je největší sranda? Ti, kteří pedagogiku mají studovat v rámci svého odborného zaměření, tak nestudují, a ti, co neučí, neučili a asi učit nebudou, ji studují jen tak pro jistotu - co kdyby. Je zajímavé sledovat složení studentů kombinovaných bakalářských studií pedagogiky a na DPS - kolik je tam učitelů a kolik těch, kteří si jen tak studují. A to se prosím finančně hradí (možná je to důvod, proč tam učitelé nestudují :o)). Vím to, v jednom takovém programu momentálně studuji, doplňuji si aprobaci ještě na jiný předmět. Je s podivem, že z 35 posluchačů pouze 4 pracují ve školství jako učitelé. Není to divné nebo spíše paradoxní?
A prodloužila se i doba učení díky které toto absolvovat nemusím? V původním znění je to 10 let učení... ??
Jak to myslíte? Co si představujete pod pojmem učení? Jako že vy vyučujete? Učení a vyučování je trochu rozdíl, tak abych to správně pochopil. Jde vám o to, jak dlouho můžete vyučovat bez potřebné kvalifikace? Nebo vám jde o to, po jaké době započitatelné doby praxe na základě vykonovávání přímé pedagogické činnosti už o získání kvalifikace usilovat nemusíte? V případě prvním je - respektive bude - příslušný paragraf zákona 563/2004 Sb. novelizován ve smyslu změny z 5 let na 10 let s dobou účinnosti od 1.1.2005, takže si ji musíte doplnit do 1.1.2015. Co se týká toho druhého, tak nikdy nebylo 10 let a už vůbec to nebylo vázané pouze a jen na počet odučených let. Toto řešila novela zákona 179/2006 Sb., která mimo jiné uváděla, že pokud máte věk nad 50 let a zároveň vykonáváte pedagogickou praxi déle než 15 let, pak už o získání potřebné kvalifikace usilovat nemusíte. Ale podle mě nikde není ani slovo o 10 letech a šlus. A nebo jsem váš dotaz špatně pochopil.
Ano slo me o novelizaci 179/2006sb. kde jsem se domnival je 50 let nebo 15let praxe. Spravne jste me opravil, ze to je 50let A 15 let praxe.
Bez potrebne kvalifikace vyuciji jiz 10 let. Za tu dobu vetsina kolegu co ucili pocitace a jine silne odborne predmety vetsinou ze skolstvi odesla... K prokazani kvalifikace (vuci CSI) zatim stacila odborna certifikace...
Okomentovat