Víkendová televize nabídla v poledním Moravcově show bolestný pohled na dva poslední ministry školství. Miroslava Kopicová i Ondřej Liška se nad hasnoucí hvězdou českého vzdělání bizarně předháněli v opožděných nápadech, jak situaci zachránit. Ministerskou truchlohru narušoval jen školský odborářský předák František Dobšík, který mluvil k věci. V době protikrizového úsilí byl prostě školský rozpočet seškrtán o čtyři miliardy, peníze budou kráceny na mzdy učitelů, pomůcky, zkrátka přijdou věda i vysoké školy.
Z blogpostu autora na jeho blogu na blog.aktualne.centrum.cz vybíráme:
Za necelé čtyři roky od voleb jsme zažili čtyři střídání ministrů školství. Čecháčkovský přístup vymetl s novými ministry opakovaně řadu klíčových pozic a samo ministerstvo školství se tak propadlo mezi symboly nekompetence, nekoncepčnosti a klientelismu. Celé čtyři roky byly nenávratně ztraceny, génius podprůměrnosti se rozbujel a ztratila se definitivně kontrola nad kvalitou škol.
Každý si dělá co chce, řízení se rozpadlo mezi obce, kraje a školskou samosprávu. Čtyři roky v tomto mechanismu kolaboval systém a leckdy se tak ztrácí i to málo peněz, co je k dispozici. Po halasně ohlašované reformě vysokých škol zbylo jen slohové cvičení. Vysokoškolský zákon bude předložen v období, kdy nebude mít ani teoretickou šanci k projednání mezi odbornými i politickými subjekty. Diletantská reforma vědy vyvolala nesmyslnou válku mezi Akademií věd a univerzitami.
Úroveň školství poklesla na všech stupních, svědčí o tom pokles země v mezinárodních srovnáních po absolvování základních škol. Na vysoké školy dnes nastupuje více studentů, než činí populační ročník a nejvyšší úroveň doktorského vzdělání poskytuje vyšší procento vysokých škol než v Mekce univerzit USA. Státní maturita se tolikrát odložila, že její koncept se stal nedůvěryhodným a obsahově zastaral. Zmatená ministryně školství jedním dechem slibuje, jak budou maturity důležité pro vysoké školy a v druhé větě sladce oznamuje, že se v nich po maturantech nic nebude chtít. Kocourkov.
Poznámka redakce:
Od voleb uběhlo jen něco málo přes tři roky, před tím jsme zažili osm let vlády ČSSD. S tou je spojen jeden z největších tunelů v resortu Internet do škol z roku 2001. Státní maturity se připravují od roku 1997, tedy i po celou dobu vlád ČSSD. Decentralizace školství je rovněž dílem vlád ČSSD.
Jiří Havel: Potěmkinovy vesnice českého školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
16 komentářů:
Dávno, dávno již tomu, co jedna z ministryň bez náhrady zrušila okresní pedagogická střediska, z nichž alespoň část byla schopna poskytovat další vzdělávání pedagogických pracovníků na docela rozumné úrovni.
Zveřejnění politických blábolů předního odborníka na cokoli jedné politické strany České škole neprospívá. Čtenáři zde na jedné straně nechtějí politické statě ani PR články. Pokud ale došlo ke změně, stačí říct. Jsem připravena nakrmit ČŠ dostatkem statí podobné úrovně. Je ale otázka, kdo bude ČŠ číst. Proto prosím - ueštřete nás děl těchto velikánů a sexy mozků
Nemíním polemizovat s obsahem článku pana Havla. To zvládnou dozajista jiní. Trošku mne ale zamrzely zcela jednostranné poznámky redakce pod textem.
Od redakce webu očekávám alespoň náznak objektivity. Jakkoli chápu politické postoje vedení Computer press, snadno identifikovatelné podporou "vajíčkových aktivit" během volební kampaně, nejsem si jist, zda Poznámka redakce pod článkem - výběrem z blogu, je to pravé ořechové.
Podívejte, pokud si přečtu v nadpisu článku, že autorem je Jiří Havel, anebo třeba Waltr Bartoš, vím co od takového článku mám očekávat a jak se k němu stavět. Na to nepotřebuji Vaši pomůcku.
Pokud redakce České školy cítí potřebu vytvářet zdání objektivity, pak ať buďto osloví autora z opačné části spektra, provede výběr z jejich příspěvků na webu, anebo vytvoří samostatný článek.
Poznámky pod textem článku, na které notabene autor jen těžko může reagovat, mi přijdou trochu pod úroveň, na kterou jsem byl dříve zvyklý.
Otázka pro ostatní čtenáře:
Máte také pocit, že poslední dobou na ČŠ nějak příliš přibylo PR článků (ať už označených, či neoznačených štítkem), různých skrytých či otevřených propagací něčeho a nějak se vytratily dlouhé a fundované diskuse, které byly často přínosnější, nežli článek sám?
Milý pane Havel, osobně jste se angažoval spolu s ministry za ČSSD s blahovolným souhlasem části dalších polovzdělanců různých stran na zničení vzdělávacího systému, který se u nás vyvíjel od tereziánských reforem. Například ona zrušená pedagogická střediska navazovala tuším na Josefem II. založenou "Stálou konferenci gymnaziálních profesorů"... Odvětvové řízení, které umožňovalo jak kvalitní vzdělávání, tak prosazení školské politiky jste zrušili jen tak bez argumentů či návrhů kam přejdou příslušné kompetence a tak některé nepřešly nikam. Maximálně se tvrdilo, že v některých státech to funguje jinak, než tehdy u nás - vesměs se ale argumentovalo Velkou Británií či skandinávskými státy, kde je tradice "povinného školství" o sto let kratší... Samozřejmě se zamlčovalo vše s nápisem Francie, ale i třeba Švýcarsko či Japonsko... O již dříve provedeném zničení DDR školství je u nás ticho po pěšině, ač diskuse mohla být poučná neb se zde nejen ve školství ukázalo, že zdánlivě demokratičtější zákony a předpisy potřebují také příslušné obyvatelstvo.
Karkul
"Poznámka redakce:
Od voleb uběhlo jen něco málo přes tři roky, před tím jsme zažili osm let vlády ČSSD. S tou je spojen jeden z největších tunelů v resortu Internet do škol z roku 2001. Státní maturity se připravují od roku 1997, tedy i po celou dobu vlád ČSSD. Decentralizace školství je rovněž dílem vlád ČSSD. " Volby byly v roce 2006 a za dva měsíce máme rok 2010. I takto lze odpovědět. Každá vláda a politická strana se ohání heslem "čkolství je prioritou. Viz. pondělní vystoupení pana Topolánka. A to, že jeho bývalá ministrně Kopicová bude takto šetřit ? " Bez peněz do hospody nelez" zní staré přísloví. Jinak ČSSD a její politika ve školství je taky samostatnou kapitolou, která ne zrovna prospívala a prospívá českému školství. Jinak odrazem českého školství je kauza Plzeň !
Máte také pocit, že poslední dobou na ČŠ nějak příliš přibylo PR článků (ať už označených, či neoznačených štítkem), různých skrytých či otevřených propagací něčeho a nějak se vytratily dlouhé a fundované diskuse, které byly často přínosnější, nežli článek sám?
Z čeho tak usuzujete Poste-restante?
Máte také pocit, že poslední dobou na ČŠ nějak příliš přibylo PR článků (ať už označených, či neoznačených štítkem), různých skrytých či otevřených propagací něčeho a nějak se vytratily dlouhé a fundované diskuse, které byly často přínosnější, nežli článek sám?
Z čeho tak usuzujete Poste-restante?
Inu ze srovnání stavu, obsahu webu a třeba počtu a délky příspěvků do diskusí z časů dejme tomu před rokem či dvěma a v současnosti.
Bylo-li by možno zpřístupnit archiv České školy z dob před přechodem na nový redakční systém, pak by bylo možno i porovnávat.
Takto, přiznávám, se jedná pouze o subjektivní pocit, který jsem si chtěl ověřit u ostatních čtenářů tohoto webu.
Máte také pocit, že poslední dobou na ČŠ nějak příliš přibylo PR článků (ať už označených, či neoznačených štítkem), různých skrytých či otevřených propagací něčeho a nějak se vytratily dlouhé a fundované diskuse, které byly často přínosnější, nežli článek sám?
Ano pane, naprosto sdílím Váš názor. Také se mi stýská po původním obsahu (vzhled mi je celkem fuk) České školy a hlavně po skvělých, často velmi dlouhých a plodných diskuzích. Vaše příspěvky mi v převažující většině mluvily z duše, sarkasmy pana Blahy pobavily i nutily k přemýšlení a "úlety" pana Saldy rozesmály. Dnes je na Českou školu smutný pohled a chodím sem jen zřídka z nostalgie. Škoda. DTJ
Z České školy se stal profesionální portál. Je konečně pryč doba diskuzí fňukajících bab a amatérů se "znalostmi" všeho. A vzpomínat na Saldu jak rozesmál, to snad nemyslíte vážně. To nebylo k smíchu, to byla trapnost.
Česká škola by měla být profesionálním portálem, nikoliv diskusním klubem s pokleslou až primitivní úrovní (Salda). Naštěstí tím již je.
PS. Pokud toužíte po rozesmání na úrovni Saldy, doporučuji zapojit se do diskuze pod nějakým článkem v bulváru.
Co se pana Saldy týká, jeho humor byl skutečně poněkud zvláštní a uznávám, že každému nemusel sedět, ovšem co je na něm bulvárního nechápu - no budiž, váš názor, ale vaše doporučení si nechte pro sebe. Jinak Česká škola se zřejmě skutečně stala profesionálním portálem, leč nic to nemění na faktu, že ke čtení to většinou není a ku diskuzi již vůbec, o čemž - koneckonců - četnost a kvalita příspěvků svědčí. A tímto považuji své ojedinělé vystoupení zde za ukončené. Doufám jen, že jsem svými plky nesnížil kvalitu tohoto profesionálního webu. DTJ
Chceme-li se pobavit na skutečně profesionální úrovni, zajděme si do poslanecké sněmovny.
Taková estráda, jako je schvalování státního rozpočtu, je vskutku k popukání.
Zdravím pana Saldu, ale na tohle nemá.
Já jsem si dříve pravidelně při příchodu do školy pustil Českou školu a už se těšil,co tam bude.Nevím,je li nyní profesionální,ale moc zajímavého tady nenajdu.Řekl bych,že je to také obraz celého našeho školství.
Pepa:
1. Paroubek zcela nesprávně za každou druhou větou útočí na ODS, tady teď také zcela nesprávně útočí ČŠ na ČSSD. Stav školství je jen přímým odrazem celé politiky. A p. Bartoš z ODS nám s přijímačkami taky zrovna nepomohl. A tunel INDOŠ by vzniknul úplně stejně, kdyby vládla ODS. Nezávisle na "vedoucí síle" vznikají projekty státních maturit, RVP-ŠVP, standardy učitele atd. Problém financí ve školství je kardinálně spjat s ekonomikou jako takovou - a ta zase přímo závisí na parametrech, které nastaví modří nebo oranžoví. Když volíme 100 na 100, nemůžeme se divit - to je ta nejhorší ze všech špatných cest. Mám ten dojem, že do r. 89 jsme byli vynuceně všichni vlevo, pak velká radost a honem doprava, a dneska, místo abychom volili tržní principy, volíme (když už tedy jdeme k volbám) ty nejmíň protivné obličeje - protože se nemůžeme ztotožnit s žádným z nich. U dalších voleb máme možnost - nevolit ksichty a antiksichty, ale blíže se seznámit s ekonomickou problematikou, a volit program pravicový (Ať nám jakou vstávají hrůzou vlasy) anebo levicový (ať se nám jakkoli ježí chlupy). A teprve pokud to zvolíme správně (hodilo by se spíš méně blbě), pak za několik let můžeme vidět ekonomické oživení, a teprve potom víc peněz do škol, čili i vyšší kvalitu.
2. Pocitově se mi také zdá, že server ČŠ prošel postupnou změnou - dříve pro mě byl zajímavým čtením pro běžnou práci, porovnáním názorů, řeením zajímavých otázek. Články již převažují PR, a i někteří diskutující ten odborný ráz zatemňují balastem, ne-li přímo torpédováním každé myšlenky někoho jiného (někteří kolegové mi skoro připadají jako by celé hodiny trpěli ve třídě, aby minutu po zvonění rychle zasedli k ČŠ a někomu to zase rychle či zostra natřeli). Možná tak dopadnu i já se svým příspěvkem:-)
Česká škola je snad dnes profesionálním portálem, ale pouze technicky. Vnímám ho jako běžný informační portál, kde jsou uváděny všechny možné akce, které pořádají státní instituce stejně jako i škola v Horní-Dolní. Faktem je, že portál ani tak moc nemotivuje čtenáře k diskuzi. Ale to je podle mne redakční strategie vedená snahou po konformním vztahu ke státním institucím, které dávají Computer Pressu "líznout" v řadě projektů včetně jím vydávaných učebnic. Prostě, Computer Press se rozhodl nekousat do ruky, která ho alespoň částečně přikrmuje. Nemusí se nám to líbit, ale takový je prostě mediální byznys.
To Anonymní 23. říjen 2009 17:44:
Státní instituce dávají CP líznout?! Kde, kdy, kdo?! V jaké řadě projektů? Jaké naše učebnice někdo takto dotuje?!
Česká škola je konformní k ÚIV nebo CERMATU?
Tak provozovat portál, řekněme, "Česká livrej", nebyl bych nejspíš odvázaný z faktu, že se mi kdejaký anonymní hejhula opírá třeba do velitele hradní stráže.
Co kdy-by ná-ho-dou zase někdy převlékali kabátce, že?
Okomentovat