Anketa: Jaká školení o technologiích a počítačích učitelům chybí?

úterý 27. října 2009 ·

ICT panel připravil dotazník, který by měl pomoci vymezit klíčové oblasti vzdělávání pedagogů v oboru informačních a komunikačních technologií.



Rádi bychom podpořili učitele a pomohli jim v zapojování informačních a komunikačních technologií do výuky. Všichni stále hledáme cestu, jak lépe využívat počítače, počítačové učebny, internet, interaktivní tabule a jiné nástroje moderního vyučování. ICT vytvářejí pestré výzvy pro žáky a pomáhají - jsou-li vhodně využité - zlepšovat jejich výukové výsledky.

Tým spolupracovníků Výzkumného ústavu pedagogického v Praze označovaný ICT panel, který má za cíl monitorovat a vyhodnocovat situaci kolem oboru informační a komunikační technologie v českých školách, připravil dotazník, který by měl v tomto oboru pomoci vymezit klíčové oblasti pro vzdělávání pedagogů.
Podělte se s námi o svá přání a napište nám, s čím vám ve vaší škole mohou pomoci počítače i jiné technologie. Vyplnění dotazníku zabere přibližně deset minut.

Případné dotazy a připomínky k šetření pište, prosím, na e-mail ruzickova (at) vuppraha.cz.

Dotazníkové šetření bude uzavřeno ke dni 6. 11. 2009.

Vstup do dotazníku na samostatné stránce

Dotazník pro pracovníky škol - další vzdělávání v oblasti ICT

Vážená kolegyně, vážený kolego,
představujeme Vám dotazník pro pedagogické pracovníky vytvořený odbornou skupinou ICT panel Výzkumného ústavu pedagogického v Praze (VÚP).
Dotazník je zaměřen na vzdělávání v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Jedním z nových úkolů VÚP je podpořit pedagogy v jejich profesionálním rozvoji, proto plánujeme připravit kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP), které by reflektovaly požadavky dnešní doby na práci učitele.
Prosíme Vás o vyplnění následujícího dotazníku, který zabere přibližně deset minut. Jeho výsledky pomohou lépe vymezit klíčové oblasti, na které se chceme zaměřit.

Děkujeme.
Za ICT panel Daniela Růžičková (VÚP) a Petr Naske (ZŠ a MŠ Červený Vrch)
(kontakt: ruzickova@vuppraha.cz)

* Required








































Představte si různé oblasti Vaší pracovní činnosti a zkuste říci, kde by Vám informační technologie mohly pomoci.




















































































































RŮŽIČKOVÁ, Daniela. Metodický portál, Články: „Anketa – Jaká školení o technologiích a počítačích učitelům chybí?“ [online].27. 10. 2009. [cit.27. 10. 2009.  ]. ISSN 1802-4785.Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/7055/ANKETA-–-JAKA-SKOLENI-O-TECHNOLOGIICH-A-POCITACICH-UCITELUM-CHYBI.html>.

Licence Licence Creative Commons


Článek je publikován pod licencí Creative Commons.

19 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
27. října 2009 v 20:03  

No já potřebuju školení, jak se dostat do toho dotazníku

portál pro základní a střední školy řekl(a)...
27. října 2009 v 20:29  

Omlouváme se, správný odkaz na dotazník je http://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=cktYME14bzBaR08wUUxYbVJYT2IyVkE6MA., v článku jsme ho již opravili.

Anonymní řekl(a)...
28. října 2009 v 21:59  

Jakékoliv akce ke zvyšování úrovně vzdělávání pedagogů v oboru informačních a komunikačních technologií jsou zbytečné od okamžiku, kdy se na trhu objevila tato kniha: http://bit.ly/19cxbd





Rádi bychom podpořili učitele a pomohli jim v zapojování informačních a komunikačních technologií do výuky. Všichni stále hledáme cestu, jak lépe využívat počítače, počítačové učebny, internet, interaktivní tabule a jiné nástroje moderního vyučování. ICT vytvářejí pestré výzvy pro žáky a pomáhají - jsou-li vhodně využité - zlepšovat jejich výukové výsledky.

Tým spolupracovníků Výzkumného ústavu pedagogického v Praze označovaný ICT panel, který má za cíl monitorovat a vyhodnocovat situaci kolem oboru informační a komunikační technologie v českých školách, připravil dotazník, který by měl v tomto oboru pomoci vymezit klíčové oblasti pro vzdělávání pedagogů.
Podělte se s námi o svá přání a napište nám, s čím vám ve vaší škole mohou pomoci počítače i jiné technologie. Vyplnění dotazníku zabere přibližně deset minut.

Případné dotazy a připomínky k šetření pište, prosím, na e-mail ruzickova (at) vuppraha.cz.

Anonymní řekl(a)...
31. října 2009 v 5:56  

Mimo pořadí, pokud diskutujeme o tom, co učitelům chybí, vřele doporučuji přečíst blog o dva články dále, případně nahlédnout na studijní materiály VOŠ Kladno - přednáška v excelu apod.? Pavel PEŠAT

https://www.blogger.com/comment.g?blogID=9210966517210062357&postID=3988390434324044292&isPopup=true

Anonymní řekl(a)...
31. října 2009 v 13:37  

Pracovníci Výzkumného ústavu pedagogického v Praze oprávněně bijí na poplach před hrozbou katastrofálního propadu ICT gramotnosti učitelů českých škol.
Ukazuje se, že školení znalostní úrovně Z a P projektu P I - Informační gramotnost, realizovaná v rámci projektu SIPVZ v. období od září 2002 do konce roku 2006, nestačila k tomu, aby většina českých učitelů zvládla tak složitý stroj, jako je PC IBM kompatibilní.
Iniciativa skupiny ICT panel proto přichází za pět minut dvanáct a věřme, že se neomezí pouze na vyhodnocení dotazníku, ale následně provede důsledné monitorování a zhodnocení kvality studijních materiálů, vystavených na webových stránkách českých škol. Causa SPŠ a VOŠ Kladno je totiž, coby příklad naprostého diletantství v oblasti tvorby elektronických dokumentů, zřejmě pouhou špičkou ledovce.

Tristní úroveň většiny elektronických studijních materiálů na stránkách SPŠ a VOŠ Kladno, je zároveň důkazem špatně vytvořené struktury ICT vzdělávání v rámci projektu SIPVZ. Členění na tzv. úrovně:

1.) Školení Z - základní uživatelské znalosti
2.) Školení P - školení poučených uživatelů
a) školení P0 - Úvodní modul
b) školení PV - volitelné moduly
atd. se ukázalo jako velmi nekonkrétní, povrchní a ve svém důsledku nešťastné. Řada absolventů školení totiž, jak dokazuje řada materiálů na stránkách SPŠ a VOŠ Kladno, zcela nepochopila např. to, že tabulkový procesor je určen k realizaci matematických, ekonomických a statistických výpočtů a k jejich grafické prezentaci a nikoliv k tvorbě šablony dohody, či smlouvy o absolvování praxe. Jiní absolventi jsou zřejmě dodnes přesvědčení, že v textovém editoru nelze vytvořit text jinak než prostřednictvím textového pole!

Nově koncipovaná školení pro vzdělávání pedagogů v oblasti ICT by měla důsledně vycházet např. z modelu ECDL, aby vyučující lépe, než v minulosti pochopili smysl a účel jednotlivých produktů, určených k tvorbě elektronických výukových materiálů

Věřme, že paní ministryně Kopicová se celou vahou své autority zasadí o to, aby se nová školení podle nově koncipovaného obsahu, umožňujícího kvalitnější zapojování informačních a komunikačních technologií do výuky, rozběhla co nejdříve.

Anonymní řekl(a)...
31. října 2009 v 15:09  

„Soudruzi ze SPŠ a VOŠ Kladno! To, co jste na svých www stránkách předvedli, to nejsou studijní materiály, ale parodie! To je svinčík. To je ... zmatek nad zmatek. Soudruzi! Ukazuje se, že po dobu vaší pedagogické služby jste se nic nenaučili. Ukazuje se, že dva roky intenzivního školení nestačí! Jsou mezi vámi soudruzi, kteří jsou ve školství už dvacet pět let a řeklo by se delší praxe se projeví lepšími výkony! Ale co se projevuje soudruzi? Jedině to soudruzi, že někteří soudruzi švejkují. Zrazují důvěru, kterou v naše školství chová náš pracující lid. Ale s takovými soudruhy se soudruzi vypořádáme. Ať si nemyslí, že se o nich neví. Ať si nemyslí, že náš pracující lid je nechá, aby mu podkopávali to, co svou prací vybudoval. To ne, soudruzi!“

Anonymní řekl(a)...
31. října 2009 v 15:39  

Nabídka Psychiatrického oddělení Ústřední vojenské nemocnice Praha http://bit.ly/2zxnP0 přišla skutečně jako na zavolanou!

Anonymní řekl(a)...
31. října 2009 v 22:35  

Ve škole pracuji na počítači z roku 1996, ve sborovně máme z roku 1997, interaktivní tabule nefunguje, škola nemá na opravu, do dataprojektorů chybí žárovky a již prosím soudruzi nespoléhejte na naše domácí PC, platy jdou o 4 % dolů.V PC učebně to není o mnoho lepší. Na to vám mohu odpovědět jedině - Kde nic není, ani čert nebere. Chybí jen a jen - podle vás to nejméně podstatné -PENÍZE !!!!! Situace o mnoho horší, než v roce 1994 !!!

Anonymní řekl(a)...
31. října 2009 v 22:41  

Hlavně, že nám zbyla KŘÍDA a tabule taky ještě nějakou tou barvou natřeme. Bedeme se aspoň na tabuli učit programovat. Ve škole se pro Boha tak šetří, že není ani pomalu na kazetu s tonerem a zadání čtvrtletky, abych si psal doma nebo na tabuli. Ostuda, ostuda,....

Anonymní řekl(a)...
31. října 2009 v 22:49  

jak tak pročítám "ten dotazník" - nebylo by lepší zrušit VÚP a přidružené složky a za peníze takto uspořené vybavit školy moderní technikou ? I v době krize se snaží někdo nabálíkovat na rozvráceném školství

Anonymní řekl(a)...
1. listopadu 2009 v 22:30  

Mohu nezávazný dotaz? Kolik jste napsal, případně vyřešil v minulých 5 letech projektů, abyste pro svou školu, své žáky a pohříchu taky pro sebe nějaké ty počítače sehnal? Pavel PEŠAT

poste.restante řekl(a)...
1. listopadu 2009 v 22:55  

Mohu nezávazný dotaz, pane Pešate?
Proč by, doprčic, měl jakýkoliv učitel sepisovat jakýkoliv projekt, jehož cílem by bylo zajištění ZÁKLADNÍCH prostředků pro realizaci výuky?
Nebo už snad nějaký předpis MŠMT stanovil, že budeme psát projekty na nákup křídy a toaletního papíru?

Luděk Blaha řekl(a)...
1. listopadu 2009 v 23:51  

Rád bych Vás, pane poste.restante, upozornil, že ty prčice nejsou zřejmě synonymem k té prdeli.
Pokud ovšem jinak nedáte, považuji za nezbytné nediskutovat přespříliš a poslat pana Pešata rovnou do prčic.
Po hříchu i s jeho nezávazným dotazem.

Anonymní řekl(a)...
2. listopadu 2009 v 16:11  

Pánové, to je jednoduché. Samozřejmě můžete poslat do prčic i jinam mne, své žáky, kohokoliv jiného. Naše školství tam už částečně je. Důvod, proč byste ty projekty, byť na základní vybavení, měl psát, je ten, že by se Vám třeba podařilo alespoň Vaši školu odtamtud dostat. Až se vaši žáci ve světě propojeném internetem budou poměřovat s jinými, neomluví je to, že jsou z horní nebo dolní. Prostě buď umí, nebo neumí. A když je to nenaučíte, tak holt neumí - byť oprávněně říkáte, že nemůžete, neumíte, nemusíte..., prostě jste k těm prčicím přidali svou parafu. PP

Luděk Blaha řekl(a)...
2. listopadu 2009 v 16:39  

Dobrý pokus, pane Piláte Pontský.
Ještě mi, prosím, sdělte, kdy a kde na vaší fakultě probíhají semináře, kterak úspěšný projekt napsati. Vsadím svoje tématické plány, že mne ředitel školy uvolní.

Anonymní řekl(a)...
2. listopadu 2009 v 18:48  

PP: Jako semináře jsme to obecně na fakultě (zatím) neprosadili. Není to obecná nevůle, spíše otázka priorit právě na naší fakultě. To ovšem neznamená, že bych Vám v konkrétním případě nemohl pomoci. Lze mne kontaktovat přes JSI nebo přímo mailem pavelteckapesatzavinactulteckacz

JSI momentálně medituje nad koncepcemi: asi bychom byli schopni dát dohromady malou pracovní skupinu, která by takovou konzultační činnost byla schopna pro členy dělat. Třeba to čas přinese.

Luděk Blaha řekl(a)...
2. listopadu 2009 v 21:26  

Já Vám, pane Pešate, za takovou nabídku děkuji. Zkraje jsem měl pocit, že si víceměně ruce myjete.
Myslím si, že tušíte, že v našem školství doopravdy něco není v pořádku. Kéž by se ovšem Vaše tušení naplnilo, neboť skutečný stav je tak hluboce beznadějný, že synonymatická prčice je proti tomu jen drobná lapálie.

Stát se snaží, zatím bohudíky ne zcela úspěšně, totalitně zcentralizovat vše, co se kolem škamen jen šustne. Ovšem podmínky ke zkompetentňování dětí a mládeže ponechává na směsici způsobilosti učitelstva vstřebat příslušnou legislativu a sepsat slint nebo dostatku peněz k najmutí k tomuto účelu specializované firmy, popřípadě na libovůli kdejakého ouřady nebo všehoschopnosti lokaje, který ví jakou kterou přeleštit.
Existuje v čr pedagogická fakulta, která budoucí učitele vybaví kompetencí zabezpečit svým žákům přiměřené podmínky ke studiu v duchu fenomenální školské reformy?
Co na to mšmt, vúp a další Bloomova vtělení?

poste.restante řekl(a)...
3. listopadu 2009 v 3:03  

Pane Pešate.
Necítím potřebu posílat kohokoliv kamkoliv, tedy ani Vás, natožpak svoje žáky.
Moje vsuvka "doprčic" měla toliko jediný smysl. Zaklít si a přitom nebýt vulgární.

Pokud se projektů týče, asi si trochu (dost) nerozumíme. Na naší škole nemáme nejmenší problémy s jejich psaním. Každý rok jich dáme dohromady cca 5 a tím pádem nám tak 2 - 3 obvykle vyjdou.
Pravda, je mi líto jistého objemu zbůhdarma vynaložené práce např. na projekty k dávnému SIPVZ, který nová vláda tak moudře odstřelila, aniž by za něj poskytla náhradu.
Když nyní ČŠI, VUP či kdokoli jiný zjistí, to co všichni o stavu ICT ve školách dávno víme, mohu se, pouze usmívat, ušklíbat anebo skřípat zuby.

Co ovšem systémově nechápu, je právě zavedený systém.
Pokud v Horní Dolní chybí tělocvična, či jazyková učebna, je to vcelku snadno a objektivně zjistitelný fakt. Na to nemusím vytvářet projekt.
Zřizovatel příslušné školy měl by si být této skutečnosti vědom a nárokovat či rovnou vyčlenit příslušné prostředky a k žádosti případně nechat příslušný projekt sestavit.
Chtít tutéž činnost po tělocvikáři či jazykářce považuji za zhůvěřilost a zločin proti pedagogické profesi a zdravému rozumu.

Tím ovšem nechci ani v nejmenším popřít možnost, že např. jazykářka vytvoří projekt na výměnný pobyt pro 10 nejlepších žáků v ročníku a s tímto projektem se obrátí na příslušnou grantovou komisi či nějakou nadaci. To je ovšem zcela jiný šálek čaje.

Znovu tedy zdůrazňuji rozdíl mezi základními prostředky pro výuku a možností získat prostředky nad běžný rámec.

To, že s rádobylogickým zdůvodněním o nedostatku finančních zdrojů, jsou učitelé nuceni sepisovat projekty na každou pitomost, považuji za plýtvání časem a prostředky.

Má snad být naším cílem stav, kdy "projektově zdatná" škola bude oplývat financemi a vybavením, zatímco vesnická školička s ředitelem a půlkou sboru v předdůchodovém věku bude psát na břidlicové tabulky, jenom proto, že nenašli nikoho, kdo umí psát ve Wordu?

Víte, slova jako "projekt, kompetence, komunikativnost" a pod. jsem louskal z brožurek od externích poradců v dobách své dřívější praxe v průmyslu dostatečně dlouho. A protože jsem se řízením projektů dostatečně dlouho také živil, troufám si dnes mít názor na to, co se projektově řešit má a co naopak nesmí.

ignorant řekl(a)...
3. listopadu 2009 v 8:26  

Milý pane PP, zděšeně zjišťuji, že vůbec nechápete, kdo-že to za veřejné školství odpovídá. Projekty ano, naše škola jich má několik a každý rok se snaží nějaké získat. Ale situace se má takto - peníze jaksi na projekty nedostanou všichni - ač již jde o městský, krajský, či jiné. Opravdu, ale opravdu nechápu, z jakého důvodu by měl učitel například přírodopisu žádat o vybavení učeben. Ten by měl jen a jen učit a vychovávat. Na tyto věci jsou snad jiní lidé - ředitel, zástupci, odbory školství,...Ale projekty např. COMENIUS - nechť žádá jazykář, proč ne, rozumí tomu. Odtud vám ale žádné zázračné peníze nepřitečou - spíše proděláte kalhoty.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.