Na zveřejnění výsledků tématické inspekce České školní inspekce jsme čekali několik měsíců. Její výsledky ale překonaly i nejčernější obavy. Vybavení českých základních škol spěje ke katastrofě. V oblasti ICT, která patří k nejdůležitějším, v uplynulých letech 2007-8 došlo díky zrušení pokračování SIPVZ k bezprecedentnímu zaostání oproti zbytku Evropy i dalším vyspělým zemím. Před rokem připravená a vládou schválená podpora ICT převážně z prostředků ESF ve výši 3 miliard korun se přetransformovala v nedávno paní ministryní avizovanou podporu mimopražských ZŠ ve výši 4,5 miliardy Kč, ale roční přešlapování a aktuální netransparentnost přípravy vyvolávají pochybnosti. Optimismu ale nepřidává ani nebývalý pokles cen hardware i díky aktuálnímu posílení koruny.
Vybavení učitelů není o nic lepší: Podíl notebooků je zhruba rovnoměrný v rozmezí 10 – 15 % u obou velikostí škol, což mimo jiné znamená, že ve školách má 10 – 15 % učitelů svůj notebook a ostatní učitelé průměrně minimálně v trojici sdílejí jednu pracovní stanici. Zoufale nízký je i počet datových projektorů a interaktivních tabulí: podle monitoringu připadalo na školu 2,8 projektoru a 1 tabule. Ve vyspělých zemích se nyní snaží o vybavení všech učeben touto technikou a vybavení všech učitelů notebooky...
Nejděsivější informace se týká připojení k internetu: téměř polovina škol škol je připojena zcela nedostatečně a přitom čtvrtina škol platí za toto připojení několikanásobek tržní ceny: například 14 % škol z monitoringu má připojení s downloadem od 512 do 1024 Kb/s s průměrnou měsíční platbou 4259 Kč! Místní firmy si ze škol či obcí dělají zřejmě bezpracný zdroj příjmů, tento stav je samozřejmě i důsledkem předraženého připojení v rámci Internetu do škol a v následujících letech SIPVZ i cen dodavatele připojení pro státní a veřejnou správu. Moje domácí připojení 30 Mb/s za 650 Kč připomínám jen pro zdůraznění této digitální propasti. Na tomto tristním stavu má podíl i zrušený odbor SIPVZ MŠMT, který nikdy nerealizoval slíbená jednání s telekomunikačními operátory a zcela zanedbal metodickou podporu škol v této oblasti.
Podívejte se na srovnání vynaložených prostředků na nákup hardware:
Čtenáři, co vy na to? Jaká je situace u vás?
2 komentářů:
čtvrtina škol platí za toto připojení několikanásobek tržní ceny
A což takhle ředitele těchto škol pozavírat?
opravdu, pracujeme ještě s PC z minulého století - spousta programů již nefunguje, lavice máme staré již přes 30 let, knižky do některých předmětů mají přes 15 let, velká část pomůcek pamatuje socialismus, .., do toho ještě "úspory" . Super !!!
Okomentovat