Rodiče malých dětí popisují už léta stejný fenomén: Ještě "to" neumí pořádně mluvit, a už "to" se zalíbením ťuká do mobilu a ještě radši do klávesnice laptopu.
Z článku na zpravodajském portálu aktuálně.cz vybíráme:
Agentura Median, která se zabývá výzkumem trhu, tento fenomén podtrhuje tvrdými daty.
Během půl roku - od ledna do června 2009 - sbírala informace o vztahu Čechů k počítačům. Odpovídalo 7527 osob ve věku od 12 do 79 let. Výsledkem je jistota, že Češi mají počítačové děti.
Simona Holecová: Češi mají www děti, téměř sto procent to umí s počítači
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Publikoval jsem svůj komentář už na serveru Aktuálně. Neodpustil bych si však, kdybych to neopakoval v mírně rozšířené formě zde.
Článek je psán optikou rodičů, kteří obdivují samozřejmost, se kterou jejich potomek mlátí do klávesnice. To ale nemá s počítačovou gramotností nic společného. Ovládáním počítače rozumím jeho tvůrčí využívání, kdy něco vytvářím, něco, co tu ještě nebylo. Vůbec to nemusí být zrovna programování, stačí grafika nebo třeba výpočty a při nejhorším i jenom přání k různým příležitostem (pokud ctí alespoň nějaká pravidla - na ta typografická snad ani nepomýšlím). Rozhodně však tvůrčí činností není mačkání GAltu pro skok přes nepřítele či uhození do klávesnice objeví-li se slovo next nebo zkopírování článku z Wikipedie do PowerPointu. Chybí tady atraktivní příklady jak PC (majitelé Applů prominou, že je zahrnuji) používat jinak než na hry. Zabalit vyučovací lekci do herní podoby je také slepá cesta. Bude-li vysvětlovat matematiku kačer Donald nebo Spider-Man je v podstatě jedno, protože jde pořád o matematiku.
Nakreslená křivka (Bézierova) měnitelná změnou dvou parametrů už ale ledaskoho k vážné práci přitáhla. Možnost zdarma vytvořit jednoduchou flashovou animaci - také. Zkuste to např. zde. Jednoduchá řešení prostě nejsou. V atraktivitě bude mít herní průmysl vždycky navrch. Právě tak bude mít navrch vláda volného trhu bez přívlastků, která způsobuje, že řada dětí, která okupují opuštěné podchody a jiné skrýše se nenalézá v kroužcích, zájmových organizacích atd. Kdysi se o to pokoušela YMCA a YWCA, dnes (a v Česku) je to pasé.
Nestačí dětem nadávat do spratků, když neumíme vytvářet potřebné prostředí pro jejich výchovu. Bylo by řádově méně záškoláků, dětských a mládežnických band, feťáků...
NAPROSTO SOUHLASÍM! Zaměňovat tvůrčí počítačovou gramotnost s dovedností ovládat zábavné aplikace je totéž jako obdivovat cestujícího za to, že "řídí letadlo". Sám už dlouho intuitivně cítím, že za ta léta soužití s počítači nám tu nevyrostla ona očekávaná "nová generace s jinou gramotností" schopná myšlení v algoritmech, lepšího chápání souvislostí a efektivnější práce s informacemi. Jsem rád, že člověk s praxí potvrzuje, že škola nemůže a nemá soutěžit s atraktivitou zábavních aplikací a že řešením není ověšení učební látky haldou veselých animovaných pumprdlíků.
Je na čase přestat děti obdivovat za to, že dokážou nainstalovat libovolný program klepáním na "Next" (kéž by poté dokázali také stejně účinně počítač odvirovat), nebo že nám nosí "referáty" v grafické podobě, o jaké se nám v době psacích strojů ani nesnilo, ale s nulovým vlastním přínosem. A je na čase jim nabídnout skutečnou tvůrčí "práci s počítačem", a to nejen ve školách, ale především mimo ni.
Když vidím, kolik peněz jde na nejrůznější "primární prevenci sociálně-patologických jevů", vychází mi, že za ně bychom mohli každému dítěti zaplatit minimálně jeden kvalitní zájmový kroužek, který by jim ukázal, jak tvůrčím způsobem trávit čas.
"Právě tak bude mít navrch vláda volného trhu bez přívlastků, která způsobuje, že řada dětí, která okupují opuštěné podchody a jiné skrýše se nenalézá v kroužcích, zájmových organizacích atd."
----------
Bohužel vláda volného trhu tady už dlouho není. Přes všechny socialistické experimenty jak ovládat lidi, se to (naštěstí) u některých jedinců nedaří a pokrok není úplně ztracen.
Naneštěstí z nich dnes ale rostou gauneři bez rozumných volnočasových aktivit. Jestli tomuhle říkáš pokrok, tak pánbů s námi a zlé pryč.
Ano, souhlasím, že z mnoha děcek rostou gauneři bez rozumných aktivit. Ale rozhodně to není tím, že tady je vláda volného trhu bez přívlastků, ale právě kvůli její absenci. Jak bylo řečeno výše - ("Když vidím, kolik peněz jde na nejrůznější "primární prevenci sociálně-patologických jevů") to jen potvrzuje, co "odborníci" a jiní příživníci našim dětem nabízejí a jaký to má účinek.
Terminus technikus prevence sociálně patologických jevů už neexistuje. Nahrazuje jej pojem rizikové chování :o))). Jako beze srandy.
Volný trh nikdy nevyřeší otázky školství a vzdělávání (nebo třeba zdravotnictví), protože v těchto oblastech "nikdy" nebude zcela volný trh fungovat. Minimálně právo na základní vzdělání je a nejspíš i v budoucnu bude, chápáno jako jedno ze základních práv, která má svým občanům garantovat stát. Jakmile mezi zákazníka a poskytovatele vstoupí státní regulace, nelze mluvit o "volném trhu".
Pokud se "znalostí" dětí týče, Leopold a Reeve to již řekli výstižně za mne. Znalosti práce s počítečem u naprosté většiny dětí jsou na úrovni "znalostí práce" s dálkovým ovladačem u televizoru. A přinášejí zhruba tutéž hodnotu.
Systém práce s mládeží, budovaný celé století nám Západ kdysi záviděl. (Ideologickou omáčku nechávám stranou.) V poklesu na okolní úroveň v této oblasti se nám podařilo svět dohonit dokonale. Můžeme si za to sami - to my jsme vytvořili tuto společnost, kde měřítkem všeho jsou jen popularita a prachy. Otázka je, jestli se stím dá ještě něco dělat.
Jedno řešení bych měl. Maximální podpora "ostrůvků pozitivní deviace" (to je terminus technicus, který jsem si nevymyslel). Jenže to něco stojí ... A teď, když je ta krize ...
:-((
poste.restante
Mám obavy, že s tím už neudělá nikdo nic. Řítí se to do obrovské propasti a náraz na dno bude velmi tvrdý. Jinak souhlasím s většinou zde napsaného a bohužel nejsem optimista.
Fascinuje mne, jak si ucitele mysli, ze je v moci skolstvi, byt by v nem pusobili jedninci s vysokym kornoutem cerne barvy posety zlatymi hvezdami, v dlouhem plasti cerne barvy s murima nohama na vysivkach, zlatou hulkou v ruce, a cernym kocourem jako poradcem.
Vazeni, Euroatlanticka civilizace se dostala k samemu prahu svych moznosti, a dal proste uz cesta nevede. Koncept servisni ekonomiky a znalostni spolecnosti (zalozene na dluzich a jejich distribuci), se svou demokracii, socialniomi a konzumnimi standardy se prave s hromovym rachotem porouci k zemi.
Dusledek je jeden jednoduchy, a prostinky. Tahle ekonomika prestava byt konkurenceschopna.
Nejake ostruvky pozitivni deviace v tomto smyslu budou tak jako tak kontraproduktivni, pac az se Ti Vasi zaci dostanou do produktivniho veku, tak tahle civilizace bude vypadat jinak, a rozhodne bude velmi vzdalena tomu, ze mainstream Vasich zaku upotrebi ve svem profesnim zivote pocitace ci jazyky. Cim drive to akceptujete, a zacnete dle toho jednat, tim lepe.
parabellum:
Zdravím Vás. Už jsem si říkal, kde jste tak dlouho..
Jen mimochodem. Ostrůvkem pozitivní deviace může být také kroužek přátel čínské či arabské literatury. Nebo třeba skautský oddíl, kde se dají naučit základy přežití v přírodě a kterak si vyrobit luk a kamenný mlat, až půjde civilizace do kytek. :-))
Ale vážně: Co navrhujete?
Okomentovat