Pavel Laskavec: Otevřený dopis panu premiérovi

úterý 29. září 2009 ·

Vážený pane premiére,

hledáte cestu, jak v příštím roce ušetřit. Já, učitel, mám pro vás velmi prostý návrh, který by mohl výrazně snížit ztrátu na platech učitelů a přitom ušetřit ve státním rozpočtu. Víte, se vzděláváním u nás je to trochu jako s porodností. Všichni víme, že má-li jakékoli lidské společenství přežít, potřebuje porodnost 2,1 dítěte na rodinu. Češi jsou pod touto hranicí, tudíž jim hrozí vymření, a přesto zůstávají ledově klidní. Se vzděláním je to ještě horší. Laicky řečeno – celkem rychle hloupneme. Bylo by obrovským úspěchem třeba jen zastavení tohoto procesu. Pokud ale sáhnete na naše peníze, obávám se, že už nezastavíme…

Proto, prosím, vyslechněte můj návrh, který vychází z racionálních úvah, ze zkušeností a praxe, z mnoha informací, které jsem si sehnal či vyslechl. Mé úvahy jsou v podstatě otázkami, nad kterými stojí za to se zamyslet a které se jistě dají dále rozvést, spočítat, či optimalizovat. Neumím spočítat, kolik ušetří mé návrhy, ale kdyby neušetřily ani korunu, můžou alespoň zastavit proces hloupnutí.

Pokud by se nakonec podařilo něco ušetřit, buďte tak laskav a snažte se tyto prostředky dát učitelům. Jsem přesvědčen, že každá koruna věnovaná přímo učitelům dokáže zesílit jejich motivaci natolik, abychom se budoucnosti nemuseli obávat.

Zrušte Českou školní inspekci

Zrušit. Ze dne na den zrušit. Nepotřebujeme ji. Její význam pro české školství je neskonale zápornější, než Inspekce salátových okurek. Zatímco Inspekce salátových okurek jen těžko něco pokazí, Česká školní inspekce stojí na té nejvulgárnější formálnosti, které je člověk schopen a zavléká ji do škol. Školské reformy ve státech okolo nás lehce ukážou, jak důležitý je takový orgán.

Minimalizovat Ministerstvo školství

Kurikulární reforma přináší své ovoce. Je svým způsobem revolucí a revoluce, jak víme z historie, požírá své děti. Jakmile se zavedly rámcové vzdělávací programy (vždycky se dá najít parta, která za slušné peníze napíše cokoli) a podle nich se vyrobily školní vzdělávací programy, přestává mít smysl existence jakéhokoli odboru na ministerstvu, který má na starosti obsah vzdělávání na základní nebo střední úrovni. Že nevíte, jak je to možné? Pak si tedy pozorně pročtěte následující kapitolu. Tam najdete odpověď.

Státní maturity.

350 miliónů v prachu a další výdaje nás čekají, pokud ji odložíme. Navrhuji – neodkládat, ale celý projekt okamžitě ZASTAVIT a ZRUŠIT. Existuje mnohem objektivnější způsob, jak ohodnotit středoškoláky. Navíc způsob, který má mnoho příjemných vedlejších účinků.

Společná maturita

Každá škola nejprve definuje svou maturitní komisi, a to specificky, včetně předmětů. Definuje tím své maturitní komisaře. Pak se dají do jednoho osudí všechny školy, které připravily maturanty v daném oboru. Do druhého osudí se vloží maturitní komisaři. Pak se osudí zamíchá a vybere se, který komisař pojede do té či oné školy provést maturitní zkoušku.
Maturitní zkouška může mít dvě kola.V každém případě předpokládáme, že žák nastoupil před maturitní komisi a byl přezkoušen (písemně či ústně) maturitním komisařem.

První kolo

  1. Komisař sdělí výsledek zkoušky a zástupci školy (přísedící), i žák s hodnocením souhlasí. Hodnocení existuje.
  2. Komisař sdělí výsledek zkoušky a přísedící s hodnocením nesouhlasí. Přísedící mohou navrhnout známku maximálně o stupeň lepší. Pokud s tím souhlasí komisař i žák, výsledek zkoušky se změní. Hodnocení existuje.
  3. Komisař sdělí výsledek zkoušky a přísedící navrhují známku o stupeň lepší. Komisař nesouhlasí se změnou výsledku a v tuto chvíli rozhoduje žák. Pokud žák souhlasí s výsledkem komisaře, je rozhodnuto. Hodnocení existuje
  4. Pokud žák nesouhlasí, rozhoduje tím o opakování zkoušky z tohoto předmětu v druhém kole. Hodnocení neexistuje
Druhé kolo nemůže výsledné hodnocení zhoršit. Může je potvrdit, nebo vylepšit. I v druhém kole proběhnou body 1. a 2.. Třetí bod byl však v druhém kole definován jinak:
  1. Komisař sdělí výsledek zkoušky a přísedící s hodnocením nesouhlasí. Mohou navrhnout známku maximálně o stupeň lepší. Nyní rozhodne komisař. Jednoznačně, rozhodně a neodvolatelně.
Na každé kolo by se znovu losovalo a jediné, co by škola musela proplatit, je cesta komisařů do své školy. Bylo by zaručeno, aby žáka zkoušeli dva různí lidé z různých škol.

Zbývá otázka – podle čeho zkoušet? Je to prosté. Pokud učím matematiku na gymnáziu, zcela jistě jsem zpracovával, anebo znám, vlastní školní vzdělávací program. A pokud mám jet zkoušet jinam, nemůžu zkoušet podle ničeho jiného, než podle JEJICH školního vzdělávacího programu. A pokud jej dostanu dostatečně předem, jistě umím sestavit maturitní otázky na míru podle JEJICH ŠVP. Mají v něm totiž uvedeny výsledky vzdělávání, které mají být ze své podstaty ověřitelné.

Tenhle způsob má báječné vedlejší účinky. Jednotliví učitelé se tak alespoň jednou, či dvakrát, za rok dostanou do konkurenční školy na opačném konci republiky. S vlastními maturitními otázkami, které jistě nikomu neukázali. Dostanou se do škol a podívají se, jak se to dělá jinde. Co mají jinde navíc a co ve svých ŠVP projektují proto, aby je výsledek jejich práce dokázal uspokojit.

Spokojenost je totiž to, co chybí učitelům. Člověk, který nemá rád ani to, co učí, a ani ty, které učí, prostě nenaučí.

Takže k čemu potřebují ZŠ a SŠ MŠMT?

Představte si, že v redukované podobě provedete podobnou zkoušku po prvním a po druhém stupni základní školy. Prostě komisaři se rozjedou po republice, vylosují dostatečný vzorek žáků a ti (klidně anonymně z jejich pohledu) budou prozkoušeni. Podle stejných pravidel, ale samozřejmě s ohledem na jejich věk a vyspělost. Jen v tomto případě s malou změnou. Nebudou zkoušet podle ŠVP, ale podle RVP. Jelikož RVP definuje průsečík toho, co má přinést KAŽDÁ základní škola, zkouší se objektivně jen to, co je všem společné.

Kvalita plnění jednotlivých požadavků je pak koeficientem, podle jakého je možné školy postavit do relace. Tento koeficient se dá použít k diverzifikaci zdrojů. Neboli – mohli by se lépe zaplatit ti lepší. A to by českému školství bohatě stačilo.

Jak začít?
Nejprve zrevidovat RVP a to je podle mě možné jediným způsobem. Jak jsem již tady psal – tvůrci RVP v jednotlivých předmětech vyrazí na školy a pokusí se o takové hodnocení. Myslím, že od učitelů, se kterými se potkají, dostanou dost podnětů k zamyšlení se nad novou a kvalitnější verzí RVP. A jestli budou za něco stát a budou mít potřebu pocitu dobře vykonané a smysluplné práce, vyrazí s těmito zkušenostmi na pedagogické fakulty. Protože, abych pravdu řekl, máme nejvyšší čas něco s úrovní vzdělání dělat. I tak se obávám, že tempu doby nebudou stačit ani současní studenti pedagogických fakult. Ne ž si odučí 5 let praxe, přestanou rozumět velké části tohoto světa.

Nevím, jak moc velkou úsporu to přinese, ale jistě se to dá spočítat. Ale i kdyby byla úspora malá, české školství by si velmi vydechlo. Již dlouhou dobu chápe (české školství), že kvalita vzdělávání stojí z 98% na učiteli. Že iniciativa se hledá dole, v první linii. Pokud se nám podaří v příštích letech alespoň trochu zkvalitnit vzdělání, zase se zvýší pravděpodobnost, že příští „dospělí“ si poradí s těmi kopanci a průsery, které doteď napáchaly české vlády. A svým způsobem dále páchají.

Ale to už je jiná kapitola…

Pavel Laskavec

24 komentářů:

parabellum řekl(a)...
29. září 2009 v 8:17  

Pane Lakavce, dopis dobrej
Jinak pokud by se investovalo dejme tomu 30 mil. Kc, tak za toto by bylo mozne koupit manevrujici letounovou strelu s plochou drahou letu, a pokud by se tato v tichosti vypustila na ten barak v Karmelitske, tak s relativne malou investici by se tato mnohonasobne vratila, a jeste by doslo ke zlepseni atmosfery na skolach. CSI by zanikla sam od sebe, a Skolske urady na krajich by se z obav o podobny osud snazily co nejmene skodit.

Anonymní řekl(a)...
29. září 2009 v 9:24  

A tehdy nastane ten pravý okamžik, kdy se řízení českého školství ujme pan Višňovský a povede jej cestou trvale udržitelného vývoje k prosperitě a konkurenceschopnosti se školstvím dálného východu...

Anonymní řekl(a)...
29. září 2009 v 9:35  

Nejčernější, ba přímo katastrofické scénáře se začínají naplňovat. Dopis pana Laskavce je alarmujícím dokladem, že jako učitelé opravdu celkem rychle hloupneme.

Anonymní řekl(a)...
29. září 2009 v 11:10  

Netuším, jak se z textu dá usuzovat na hloupnutí učitelů, ale p. Laskavec mi mluví z duše. ČŠI kontroluje jen kolonky, na kvalitu výuky, inspekci v hodinách atd. rezignovala (od roku 2004 3 kontroly - všechny jen na ped. dokumentaci a vybavení kmenových tříd dataprojektory).
Co se týká maturit, jsem pro. Polemizoval bych možná nad kroky hodnocení, ale ano, komisaře losovat v rámci škol stejného typu je jednoduchá a myslím funkční myšlenka. Výměna komisařů, tak jak je dnes mezi 2 institucemi, zavání občas "jánabráchismem".
A zrušení nebo výrazná redukce všech těch ústavů kolem MŠMT, které jsou jen politickými trafikami spolu se zeštíhlením samotného ministerstva, by pár milionů do rozpočtu přineslo také.

Anonymní řekl(a)...
29. září 2009 v 11:56  

Místo psaní suplik a planých disputací na internetu by patrně bylo vhodné ukázat, že učitelská obec je svéprávným společenstvím hrdých a vzdělaných lidí, kteří neumí tlachat, ale schopni přejít k činům jako je stávka či občanská neposlušnost.
Jinak vám tu posvátnou lípu porazí! V tom lepším případě kantorům zůstane povinnost permanentní "osvěty", tedy svítit s lucernou, kdykoliv pojede panstvo kolem do loveckého zámečku či pořádání zábavných "kasací" pro vědychtivé žactvo.

Alois Jirásek

Anonymní řekl(a)...
29. září 2009 v 13:28  

Vážení,

všichni víme, že situace ve školství je alarmující. Jak na tuto alarmující situaci reagují politici? Ještě více sníží učitelům platy - platy, které i teď jsou pod průměrem platů v ČR, nemluvě o srovnání platu učitelského s průměrným VŠ platem.
Jaký signál vysílají politici k veřejnosti? "My, vážení, na školství a na budoucí vzdělanost českých lidiček zvysoka kašleme! Nám je naprosto jedno, že učitel se pomalu stává frustrovaným, demotivovaným, nespokojeným učitelem". Politikům je jedno, že takových učitelů bude přibývat - vždyť jejich děti budou studovat na školách v zahraničí. Ale právě proto by to nemělo být jedno široké veřejnosti, protože se jedná právě o jejich děti, vnoučata apod. Stačí se podívat na poslední události politické scény - hádky, urážky, rozbroje, totální lhostejnost vůči zájmům země a občanům, ano, toto je políčko naprosté většiny politiků. A právě proto je důležité, aby ve školách učili osobnosti, lidé, kteří tuto práci milují, nevyměnili by ji za nic jiného, nemuseli by shánět druhou práci, protože učitelská profese je neuživí; učitel působí i jako vychovatel, vštěpuje žákům a studentům morální postoje, něco co většina dnešních politků ani nezná. Snad proto jim vyhovuje stav českého školství - to, že v něm pracuje většina žen, které se bojí ozvat; politici zneužívají toho, že učitelé jsou slušní, vzdělaní lidé - v dnešní době je toto už téměř považováno za slabost. A proto HANBA POLITIKŮM ZA JEJICH POSTOJ VŮČI ČESKÉMU ŠKOLSTVÍ A ČESKÝM UČITELŮM!!! Kde jsou ty feministky,vžďyž toto je i souboj pohlaví! Politici proti vyloženě přefeminizovanému povolání!!! Chybí tady ti, kteří by už konečně bouchli do stolu a řešili situaci radikálně! Proč se tolik bojíme stávky? Máme na ni právo! Nebojme se bojovat za lepší postavení učitelů ve společnosti, za důstojné platy, které celých 20 let po revoluci jsou nedůstojné vysokoškolsky vzdělaného člověka a hlavně neodpovídají významu práce učitele. Kdo toto nepochopí...

Anonymní řekl(a)...
29. září 2009 v 15:11  

Se zrušením ČŠI souhlasím. Ještě jsem se nesetkal s tím, že by u obvodního lékaře seděl inspektor, který by sledoval jeho práci a poté ho hodnotil. Ani u advokátů taková kontrola neexistuje. Proč zrovna učitel je považován za tak neschopného, že musí být před žáky takto ponižován. A navíc bývalým učitelem, kterému se nechtělo učit a který měl tu drzost cítit se oprávněným kontrolovat ty, kteří učit chtějí.

parabellum řekl(a)...
29. září 2009 v 16:12  

Anonym z 13:38

Vite, ja Vam povim sladke tajemstvi:Dnesni zackove uz ani zadnou budoucnost, alespon takovou, jak byla nedavna minulost pred sebou nemaji - castecne za to mohou nasi politici, ale ve vetsi mire cela tzv. euroatlanticka civilizace.

Během roku následujících 3-5 let bude ztraceno mnoho snů a mnoho do té doby samozřejmých věcí zmizí do nenávratna. Čeho bychom se měli obávat je chvíle, kdy se velké množství lidí nebude schopno vypořádat s vizí budoucnosti, ve které mají prakticky všeho méně. Reakce řady mladých po celém světě, kteří si uvědomí, že naprostá většina z nich nebude moci vést historicky bezprecedentně vysoký životní styl jejich rodičů může být podobně jako v Řecku ostrá a potenciálně násilná. Miliony a miliony občanů západního světa, kteří se nyní cítí zajištěni a stojí na prahu důchodového věku v očekávání přiměřené penze mohou během příští dekády zjistit, že se jim tenhle sen rozplývá před očima. Obě skupiny si budou myslet, že na své požadavky a na uspokojení svých potřeb mají nezcizitelné právo. Důsledkem může být, že spojení „generační konflikt“ získá zcela nový význam.

Anonymní řekl(a)...
29. září 2009 v 20:31  

A to ještě ani netušíte, kolik miliard, ano miliard, se rozhazuje za různá nesmyslná školení. To je ten pravý tunel současného školství.....

Anonymní řekl(a)...
29. září 2009 v 22:02  

Zdravím Parabellum a jsem rád, že opět čtu jeho názor. Pozdravení uctivé :)
Otevíráte zajímavou debatu. Ano, to je jedná z reálných možností, před kterou se strká hlava do písku.
Dík za ten příspěvek.

Zdeněk Brom

Simona CARCY řekl(a)...
29. září 2009 v 22:39  

No, pane Laskavče, vaše názory jsou možná pochopitelné s informacemi, které asi máte k dispozici. Ještě tak s tím rušením ČŠI bych trochu mohl souhlasit, ale lepší by bylo vybudovat skutečný kontrolní orgán s pravomocemi, místo současného odkladiště vysloužilých pedagogů. Ale co mne nadzvedlo je Laskavcova cestovní kancelář, aby se nám soudruzi pedagogové tak nějak podívali, jak to dělají v sousedním družstvu, že. Aby se potěšili cestováním. Pěkné - ale na prd. Úrovni maturit to nejen nepřispěje a absolventům už vůbec ne. Ptejte se u Tomia Okamury.

Laskavec řekl(a)...
29. září 2009 v 23:18  

Jestli Vám něco konečně nadzvedlo prdel, pak ten článek měl smysl. Takže si svou prdel dozvedejte a běžte se fakt podívat třeba za humna. Prozkoumal jsem si si živě a celkem důkladně to, co ČŠI neumí a nikdy umět nebude. A padala mi brada, jak rozdílné mohou být přístupy, filozofie, tradice, hrdost, genius loci a cokoli, co jde pojmenovat, mezi dvěma školami, vzdělávajícími v tomtéž oboru a vzájemně vzdálenými 5 km. V těch horších, bez ducha, mozku i koulí, seděli pevně na svých prdelích ti, kteří ji prostě nezvednou.
Tam vy jistě nepatříte. Když už jste byl nadzvednut. :)

Laskavec řekl(a)...
29. září 2009 v 23:28  

A teď, prosím, vážně. Co si myslíte, že je špatně, na navrhovaném řešení? Jsem mistr automechanik a mám jisté předpoklady k tomu, abych dokázal rozpoznat, zda je učeň, či student, připraven na opuštění školy. Pokud mi k provedení zkoušek přidělí učiliště v Ostravě, proč by mě nemělo obohatit strávit 2 či 3 dny na jiné škole, mezi jinými lidmi? Opravdu si myslíte, že tahle přirozená výměna informací nic nepřinese? A pokud si to myslíte, pak tedy proč?

Simona CARCY řekl(a)...
30. září 2009 v 6:21  

to Laskavec 23:38 - teď si zase děláte prdel vy - nebo si vážně myslíte, že posláním maturitní zkoušky je obohacovat vás o třídenní zážitek z Ostravy? Nahrávejte se, plácáte nesmysly!

Anonymní řekl(a)...
30. září 2009 v 7:55  

to Carcy 6:21
Proč zážitek z Ostravy? Třeba proto, že dělají-li něco lépe než my v Kyselé prdeli, můžu se přiučit. Děláme-li něco lépe my, mohou se přiučit oni.
Samozřejmě za předpokladu, že nemáme všichni patent na rozum a máme chuť se něco učit.

Laskavec řekl(a)...
30. září 2009 v 9:51  

Kdo tady mluvil o poslání? Je to vedlejší efekt, který já osobně považuju za přínosný. Vy nemusíte. Ani vlastně nemůžete, vzhledem k tomu, jak vnímáte tuhle práci. Co mi je ale opravdu líto – pořád nevidím žádný váš argument. Že jsem spadl z višně, to už jsem od vás četl. Takže - když odmyslíme koukání se kolem sebe a sbíraní zkušeností, do čehož nelze nutit, tak co je špatně na tom řešeni?
Jeden argument pro – všiml si někdo, co udělal internet s počítačovou gramotností? Podstatou toho, co se stalo, je otevřenost a uvědomění si subjektivity(!). Doposud obklopeni rádoby objektivními (často silně cenzurovanými) informacemi, najednou zjišťujeme, že je obtížné se vyznat v množství informací a názorů. A učíme se novou dovednost. Už informace nedobýváme, ale třídíme. Každá škola je malý organismus, který hnije nebo kvete. Každý organismus je tak inteligentní, jak moc a často se dokáže setkat s jinakostí. S barevností. S pohledem odjinud. Sedíce na židli se nenaučíme nic. A pokud po cestě z Prahy do Paříže projedeme 40-ti shopping parky, které vypadají všechny stejně, těžko nabudeme dojmu, že jsme v jiné kultuře. Těžko se ve svém uvažování někam posuneme.
Proto, prosím, uveďte opravdový argument. Důvod, proč by to lidé dělat nechtěli, popřípadě jak by jim to uškodilo. A mám tím na mysli i studenty.

PS: Považuji svou představu za dobrou, realizovatelnou a přínosnou. A budu za ni bojovat. Proto je mi celkem jedno, jak budete mé názory nadále pojmenovávat. Jestli ale nechcete utrácet svůj čas, potažmo můj, přijďte s opravdovými argumenty. Děkuji. :)

parabellum řekl(a)...
30. září 2009 v 11:42  

Pro pana Broma:

Dluzim Vam informaci na zdroj, kde jsem se docetl, ze nektere USA skoly uci jiz nekolik let zaky zit BEZ POCITACE. Tuto informaci jsem ziskal z uvodniku casopisu IT CAD, nekdy z leta 2007. Pokud budete mit zajem, pokusim se to dohledat.
Zdravim

parabellum řekl(a)...
30. září 2009 v 12:40  

Pane Brome

Jeste jednu vec: V poslednich dvaceti letech, jsme se prilis soustredili na vykon, a nevenovali pozornost tomu, kam vlastne skaceme - tedy krome skolstvi - toto se to snazi poslednich par let dohnat, kdy uz je opet zrejme, ze ten svet se bude ubirat jinam. Jednou se apolecnosti seredne vymsti to, ze naucila nastupujici generaci mit ocekavani - ocekavani atraktivniho zamestnani (vyuka ICT), vysoke miry cestovani (duraz na jazyky), ekonomiky zalozene na dusevni praci (vypusteni vyuky manualnich dovednosti) - skolstvi ma problem, ze neni schopne udrzovat krok s dobou.

Anonymní řekl(a)...
30. září 2009 v 19:09  

to parabellum 12:40
Špíš naopak, školství drží krok s dobou (bohužel). Otázka je, kam směřuje společnost. Nejdeme náhodou do ...

Anonymní řekl(a)...
30. září 2009 v 20:41  

pro parabellum:

To víte, že mám zájem.

Co se té naší slavné společnosti týče, tak tu velmi pravděpodobně čeká silná rána v podobě procitnutí z přežranosti.
Mimochodem, školství už na podceňování manuální práce doplácí. Rozvrat učńovských škol je jen vrcholem ledovce. Další věc, která se krutě vymství je ztrátu duchovního rozměru studia. Inu, bude to zajímavé :)
Na druhou stranu ale zase nutno poznamenat, že ve školách přibývají i děti, které se učit chtějí a chtějí po učitelích, aby i oni hledali nové cesty.

Simona CARCY řekl(a)...
1. října 2009 v 20:15  

pro Laskavcovu cestovní kancelář: možná jste neslyšel o internetu, e-mailu, videokonferenci, sociálních sítích nebo Skype. To jsou novinky, které by uspořily klientům vaší cestovky spoustu peněz, času a maturity by zase sloužily tomu, čemu mají - hodnocení frekventantů a nikoli zábavě či dovzdělávání učïtelů.
vzdejte to - jste na slepé odborářské koleji

Anonymní řekl(a)...
2. října 2009 v 9:26  

Na druhou stranu ale zase nutno poznamenat, že ve školách přibývají i děti, které se učit chtějí a chtějí po učitelích, aby i oni hledali nové cesty.

Proboha nestrašte!

Laskavec řekl(a)...
2. října 2009 v 9:49  

Slyšel, vážený, o internetu, skypu, počítačích a podobných záležitostech a vsadím cokoli, že o tom vím řádově o mnoho více, než vy. Právě proto, že to vím, navrhuji tohle řešení. Váš názor je však paradoxně mnohem zpátečnější, než můj. Ale to byste něco o komunikaci jako takové musel něco vědět. Váš komentář opět bez argumentu. Nezklamal jste. :)

Anonymní řekl(a)...
3. října 2009 v 2:40  

Kontaktním osobám pro předávání dat ze školních matrik SŠ

Vážená paní, vážený pane,

bylo spuštěno „ostré“ předávání údajů ze školních matrik k rozhodnému datu 30. 9. 2009, nově upravené vyhláškou č. 208/2009 Sb. Tato novela vyhlášky č. 364/2005 Sb., o dokumentaci škol a školských zařízení, stanovuje termín pro předání individuálních údajů do 15. října 2009. Středním školám jsme pro letošní rok tento termín prodloužili až do 31. října 2009.
Pro zabezpečené předávání údajů z matriky SŠ se pověřený pracovník školy přihlásí na chráněný server https://matrika.uiv.cz/matrikas stejným způsobem jako při minulém předávání dat ze školních matrik. Pokud jste zapomněli heslo, obratem požádejte o vygenerování nového přístupového hesla (s uvedením Vašeho RED_IZO) na adrese matrika@uiv.cz.
Překontrolujte nastavení částí Vaší školy a proveďte import dat. Následně ověřte správnost vygenerovaných sestav, doplňte případně požadované komentáře a odešlete sestavu správnímu úřadu (správné odeslání na správní úřad je potvrzeno hlášením „Soubor byl úspěšně přesunut do ostrých tabulek“). Pokud po odeslání dat na SÚ zjistíte chyby v předaných datech, požádejte o vrácení souboru Váš správní úřad (nouzově i ÚIV). Po vrácení souboru budete moci provést opakovaný import. Potvrzený výpis sestavy M 8 se ještě letos správnímu úřadu nezasílá. Pokyny a konkrétní postup pro vlastní předávání údajů naleznete v pravém rohu aplikace pro sběr dat ze školních matrik pod symbolem modré knížky se zkratkou SŠ.
Odkaz na Informace a metodické poznámky k předávaným údajům naleznete ke stažení na stránce http://www.uiv.cz/clanek/525/981. V případě závažných problémů s odesláním dat se včas ozvěte (s uvedením Vašeho IZO) na mail matrika@uiv.cz. Před vygenerováním XML souborů z Vaší evidence si nezapomeňte aktualizovat Váš evidenční systém na nejnovější verzi.
O průběhu „ostrého“ sběru dat na serveru https://matrika.uiv.cz/matrikas budeme průběžně informovat kontaktní osoby. Proto prosím udržujte kontaktní údaje stále aktuální, a to na stránce http://delta.uiv.cz/vykazy/forma.asp, pod tlačítkem "Aktualizace kontaktních údajů matrik". Tam platí přístupové jméno a heslo, které škola používá pro sběr statistických výkazů. Včasnou aktualizací svých kontaktních údajů si zabezpečíte příjem aktuálních informací o sběru dat.
Další komunikace v otázce předávání dat z matrik SŠ bude probíhat přednostně elektronicky s kontaktními osobami. Případné dotazy můžete (s uvedením Vašeho IZO) zasílat na adresu matrika@uiv.cz .
Příjem tohoto mailu potvrďte tím, že se přihlásíte Vaším přístupovým jménem a aktuálním heslem na server https://matrika.uiv.cz/matrikas nejpozději do 7. 10. 2009.

S pozdravem a přáním úspěšné vzájemné spolupráce

Ing. Jaromír Nebřenský v. r.
divize statistických informací a analýz
Praha 1. 10. 2009

Ing. Jiří Prouza
Divize statistických informací a analýz
Ústav pro informace ve vzdělávání
Senovážné nám. 26, P.O. Box 1, 110 06 Praha 1
tel. 224 398 461
e-mail : jiri.prouza@uiv.cz

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.