Pavel Baroch: Úsporný balíček prý vezme učitelům až 2000 Kč měsíčně

sobota 26. září 2009 ·

Poslanci při pátečním schválení úsporného balíčku odsouhlasili i to, že ústavním činitelům a státním zaměstnancům klesne příští rok plat o čtyři procenta.
Z článku na zpravodajském portálu Aktuálně.cz vybíráme:

"V tuto chvíli to máme vypočítané, že jeden učitel přijde v průměru o dva tisíce korun," tvrdí předseda školských odborů František Dobšík.


Dodal, že konečná suma bude jasná až po jednání s ministryní školství Miroslavou Kopicovou. Pak se ukáže, zda se v resortu nenajdou nějaké peníze.

35 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
26. září 2009 v 8:05  

Tak jestli 4% jsou 2000 Kč, pak 100% je 50000 Kč. Tak to nevím, proč jste si kantorři stěžovali - brali jste 50000 Kč a teď budete brát pouhých 46000 Kč. A já se vás po paroubkovsku ptám, kdo z nás to má. A nebo je to jinak. Populista Dobšík lže jako vždy ve snaze dělat další neklid. A nebo je to tak, že neumí procenta. Ani jedna z těch variant ho ale neopravňuje lhát.

Anonymní řekl(a)...
26. září 2009 v 8:09  

Anonymní se překlepl - je to lepší - kantoři budou brát podle Dobšíka celých 48000 Kč měsíčně.

Anonymní řekl(a)...
26. září 2009 v 8:36  

Reálně by se tato suma měla pohybovat mezi 500-800 Kč hrubého měsíčně. Velmi to závisí na tom, zda se změní tarif nebo zda toto snížení proběhne ubráním nadtarifní složky platu.

V první případě se to dotkne všech, ve druhém případě to bude různé na každé škole. Spíše považuji za pravděpodobnou variantu č.2 = příští rok prostě nebude žádná mimořádná odměna a současně možná někteří přijdou o část nebo o celé osobní ohodnocení :-(

Jenda řekl(a)...
26. září 2009 v 8:40  

Oni mysleli 1000 Kč s tím, že i na ostatních nepřímých výdajích se jim to stáhne ještě dolů. Kdyby byl pan Baroch v článku korektní a uvedl všechny skutečnosti (jak jsou jeho články korektní, na to si udělá každý člověk názor sám, stačí se podívat na jeho portoflio a pár si jich přečíst), pak by bylo jasné, že k tomu berou v potaz i DPH a další výdaje, které vzrostou. Včera jsem se bavil s naším školským šéfem odborů a ptal jsem se ho, proč odbory v tomto nic nedělají. Když nám chtěli minulý rok navýšit jen o 1,5 %, což se nakonec stejně ani nestalo, protože to sežrali na nárokových složkách THP, budiž jim to ale přáno, tak hrozli stávkou. Teď nám chtějí sebrat 4 % a ten magor mi řekl, že v takové situaci jít do ulic by bylo nemravné. Na to jsem mu odvědil, že milionářů se to nedotkne, a všem státním zaměstnancům byly platy průběžně valorizovány, zatímco nám ne a jestliže soudci řeknou, že snížení jejich platů je protiústavní, tak pak nechápu, v čem by naše stávka byla nemravná. Už mě to začíná mírně s.... Pořád na někoho brát ohled a pořád si s náma někdo vytírá hubu a potom p.... Tohle mi příjde nemravné. Když má někdo plat 50 000, pak 4 % jsou minimum. Kyž má někdo 25 000, pak je to zásadní problém pro přežití rodiny. A nechoďte na mě s prázdninama a pracovní dobou, protože je to scestné. Tím byste akorát dokázali, že o školství nevíte zhola nic. O tom odmítám diskutovat. Přijďte, zkuste si, pobuďte rok, pak se budeme bavit, jaké děsné výhody to má.

Anonymní řekl(a)...
26. září 2009 v 10:08  

"Přijďte, zkuste si, pobuďte rok, pak se budeme bavit, jaké děsné výhody to má."
-------
Ono to jde oboustranně. Zkuste si to rok mimo školství. Nemyslím to nijak zle. Ale fakt je dobré poznat, jak to chodí v reálném životě.

Jenda řekl(a)...
26. září 2009 v 11:45  

K tomu stačí napsat jen to, že jsem 8 let pracoval ve firmě jako správce sítě.

Anonymní řekl(a)...
26. září 2009 v 12:27  

V reálném životě? Vy se domníváte, že ve škole jsou nějaké skleníkové podmínky? Úsměvné... Realita života, pane... :-))
Ředitel, který se pohybuje dennodenně v džungli zákonů, předpisů a přitroublých dotazníků a hlášení a po Vás chce nemožné ihned a zázraky do tří dnů.
Rodiče, kteří doma nezvládají péči o jedno či dvě dítka a považují za samozřejmé, že Vy z nich vychováte andílky... někdy ani netrvají na vzdělávání... stačila by jim ta výchova, jen když se nebudou muset starat sami... :-)
Děti, které okolní svět masíruje tím, jak je nejlepší nepracovat a mít se dobře... co na tom, že je to na úkor někoho jiného... nejdůležitější je mít a ukázat ostatním, že mám...
Kolegové, kteří ze zoufalství alespoň drbou a pomlouvají...
:-))
Myslíte, že je to nějaký nereálný svět?
Jistě...
Pak jsou tu ještě jiné okolnosti...
:-)
Ředitel, který se za Vás postaví, když potřebujete... Rodiče, co Vám na třídní schůzce řeknou, co dobrého jste pro jejich dítě udělal... Děti, na kterých je při hodině vidět, že je práce baví a za pár let se za Vámi, už jako středoškoláci, zastaví, aby zavzpomínali na zlaté staré časy. Kolegové, se kterými si dáte po dni, kdy jste vorvaní jak třešňovej sad, kávu a pokecáte jen tak...
:-))
Nereálné jsou jenom řeči těch, kteří znají školství jen z jedné strany... ze školních lavic.
Nic ve zlém... ono to svádí... do školy každý chodil... :-))
Než jsem došla k tomu, že chci učit a že mě tohle povolání naplňuje, pracovala jsem ve zcela jiném oboru... mohu tedy srovnávat. :-))
Přeji příjemný den. :-)

Anonymní řekl(a)...
26. září 2009 v 15:02  

to Jenda: co tak zásadního vám připadá na 1000 z 25000 oproti 2000 z 50000. Pořád jsou to 4 procenta.
NEvím proč když si utahujou opasky všichni státní úředníci si musí nejvíc stýskat zase ubrečení kantoři. Tím si budujete image, které trvale podkopává vaši autoritu. Jen tak dál, vzhůru na barikády, komici!

Jenda řekl(a)...
26. září 2009 v 19:43  

Zásadního na tom je to, že zatímco jemu zůstane 48 000, někomu jinému 24 000. V tom vidím ten rozdíl. Nikdo si ve veřejném sektoru nikdy neutahoval opasky jako my. Když se přidávalo u policistů nebo zdravotníků a lékařů, tak u nás nic. V tom je ten zásadní rozdíl. Zkuste si z toho vyžít, a pak komandujte, demagogu. Komik jste tu akorát vy. Podle vaší logiky, kdybychom brali 15 000 hrubého, ale ani necekli, tak si vybudujeme image, aha, hmm, to je ta logika. To jste se ale naučil sám mimo školu, že? Je mi úplně jedno, co si myslíte, dokud si společnost neuvědomí, že zatímco lékaři mají v rukou zdraví národa a my vzdělanost, tak budou mít navrch takoví nepřející demagogové, jako jste vy. Tady nejde o 4 procenta, tady jde o princip. A jestli se vám zdá, že neustále brečíme, tak jsme si ještě - narozdíl od jiných - nic nevybrečeli. Takže ten důvod tu je oprávněný. Nechtějte, abych začal říkat, že jsem ještě neviděl úředníka, který by se akorát v práci nevykecával po telefonu, nebyl nepříjmený a na oběd neměl hodinu pauzu a ve tři nebyl doma.

Anonymní řekl(a)...
27. září 2009 v 10:50  

Zdánlivý rozpor mezi 4 % z průměrného učitelského platu a 2 tisíci skutečné ztráty spočívá v tom, že kromě 4% snížení "řádných" mzdových prostředků kantoři přijdou i o veškeré "liškovné", které mělo v letošním roce "kompenzovat" propad reálných mezd v roce 2008. Takže oproti letošnímu roku lze čekat reálný propad skutečně o oněch cca 2000 Kč.

ignorant řekl(a)...
27. září 2009 v 23:43  

jen mě zajímá, proč se o pracovní místa na ZŠ nějak žádní absolventi nebijí, když je to podle některých taková paráda učit - " plat 50 000, 3 měsíce volna, 20 žáků ve třídě ,...." To je představa jedince, který "chodil do školy" ( a možná nevychodil ani tu zvláštní ). Já bych učitele 2. stupně ZŠ nazval "Hrdinové naší doby"

ignorant řekl(a)...
27. září 2009 v 23:49  

a pokud budete někteří podnikatelé i nadále takto přezíravě nahlížet na české školství, tak vězte, že brzy zkrachujete i vy, protože nebudete konkurenceschopní s těmi "našimi geniálními absolventy". Převálcují vás v EU nejen firmy na západ od našich hranic, kde si na rozdíl od nás vzdělání váží, ale za chvíli i ti Rumuni a Turci,...Jak to vlastně - "za málo peněz, málo muziky ?

parabellum řekl(a)...
28. září 2009 v 15:26  

Ignorant
Vy znate nejakou ceskou firmu, ktera dela konkurenceschopne vyrobky, ktere vyvazi? Tak to je prave vysledek toho ceskeho vzdelani poskytovane ceskymi uciteli. Vzdelanostni spolecnost potrebuje konkurenceschopne produkty, firmy, ktere maji jmeno, a znacku. Dodnes jste zaky nenaucili mit znacku, nebo aby byli jako absolventi schopni tvorit a prodavat konkurenceschopne vyrobky. Pokud produkujete jako ucitele dalsi potencialni uredniky a byrokraty, tak se s temito podelte o penize.

parabellum řekl(a)...
28. září 2009 v 15:37  

Ignorante
Evropa je v kopru, a je otazkou casu, kdy zacnou padat prvni statni rozpocty, a financni systemy v techto. Odtud jaksi nebezpeci nehrozi. Sladke tajemstvi: Tak dlouho si Evropa budovala tzv. servisni ekonomiku, tzn. ze lidem se tam nechtelo delat, az prestala byt konkurenceschopna - totez v jeste vyssi mire plati pro USA a Japonsko. Znalostni ekonomika potrebuje pro svoji existenci jednu malckost, a tou je neokolonialni pozice vuci nekolika dalsim zemim - jinak sama o sobve nemuze existovat, a vypadek produkcnich kapacit nelze zadluzovanim sanovat donekonecna.
Ze se absolventi o mista ucitelu nebiji, je lziva, ignorantska demagogicka fraze, pac pokud takova mista nejsou verejne dostupna, tak se o tyto zadni absolventi nemohou bit. Na druhou stranu, ta 4 procenta jaksi nezpusobi, ze ucitele budou svou profesi hromadne opoustet.

To Jenda
A pracoval jste jako zpravce site v dobe, kdy se hroutila euroatlanticka ekonomika, a kolaboval globalni financni system?

Produkujte vysokymi skolami lidi, kteri jsou schopne pozdvihnout ekonomiku, a ne takove, kteri na teto budou parazitovat. Pokud gro naseho vyvozu tvori prace fungazniku v zahranicnich montovnach, zatimco studovani ptacci, umi prodavat akorat domacnostem dluhy a distribuovat konzum, jsou zasiti ve stale vyssi mire ve statnich organizacich, popripade sice soukromych subjektech, ale napojenych na statni chechtakovody, tak se s nimi o penize podelte.

parabellum řekl(a)...
28. září 2009 v 15:46  

pardon, spravce....

Jenda řekl(a)...
28. září 2009 v 16:58  

2 parabellum
Ad výrobky: pane kolego, měli jsme, měli jsme jich spoustu, než přišla slavná privatizace. A co se týká celosvětových vynálezů, tak jsme na tom hodně dobře. V oblasti vědy a výzkumu také. Vezměte si např. vědu lékařskou a progooglujte si, co všechno MČČ v této věci dokázal. Že vláda nepodporuje vnitřní hospodářství a drobné podnikání, za to kantoři nemohou, to se na mě nezlobte.
Ad mé správcovství - nikoliv, před 5 lety. A kdybych chtěl, mohl jsem zůstat, ta firma žije dodnes, nechápu, co s tím má mé správcovství společného. Pracoval jsem dobře a spolehlivě. Nebyl jsem ani vyhozen, ani odejit. Chtěl jsem jít dělat něco, co by mě víc naplňovalo, ať už si o tom třeba myslíte cokoliv. Sám osobně se snažím produkovat programátory, několik z nich je velice úspěšných. Cizím peřím se ale chlubit nebudu, je to spíše jejich zásluha, já jim jen ukázal cestu. O to víc mě těší, že se jí drží. Navíc jako škola spolupracujeme s firmami zabývající se elektronikou v oblasti řízení a někteří naši absolventi tam uplatnění nacházejí. Co víc můžu udělat je mi záhadou, když nám stát nepomůže a odbytiště v oblasti VŠ a praxe si hledáme sami, což je ale IMHO tragédie. Nikdo to nevidí, ani neocení, ale děláme to. Ne pro sebe, ale pro naše žáky. Na středoškolské úrovni se snažím, a určitě nejen já (já mám zásluhy minimální oproti některým kolegům), jak to jen jde.
Dále se neskutečně mýlíte, že se absolventi (nejen) PdF VŠ o pozice bijí. Na místo učitele informatiky jsme kolegu sháněli 4 měsíce, bylo to v novinách, na internetu, na krajské vývěsce, na fakultách VŠ s dojezdovou vzdáleností 60 km, ve firmách, se kterými spolupracujeme, na ÚP. Ti, co se za tu dobu přihlásili (celkem 6), bych nepostavil ani k lopatě, natož před žáky. A nebyli to absolventi čerství, ale lidé ve věkovém rozmezí 35 - 50 let, kteří absolvovali VŠ nejméně před 10 lety s různou praxí. Všichni bez pedagogických vědomostí, znalostí a zkušeností, navíc si to spíše chtěli jen zkusit - protože přišla "krize" a přicházeli postupně o práci. Jednoho jsme na základě vedením stanovených kritérií vybrali, po 14 dnech výuky to pod návalem stresu (to jsou jeho slova) ze dne na den vzdal. A to je čerstvá situace z tohoto roku. Nezlobte se, ale v tomto s vámi v rámci svého poznání bohužel nemohu souhlasit.
Za další: pravda možná je, že snížení platu o 4 % nezpůsobí hromadný odchod, zvláště, pokud bude schválen odklad získání pedagogické kvalifikace o dalších 5 let. To se pak nikdo nebude divit, kdo všechno učí. Řekne se, no jo, za ty prachy, co by chtěli, stejně ani nemají potřebné vzdělání, tak ať jsou potichu. Vymyšlené je to dobře. Místo toho, aby se to pořádně protřídilo, tak se vezmeme u huby všichni plošně a veřejnost je spokojená.

Dále mi dovolte zaregovat na váš poslední odstavec:
v tomto se obraťte na stát (na vládu, na poslance), ne na učitele. Stát dává investiční pobídky, úlevy na daních a orientuje se na export, domácí vlastní výrobu nepodporuje. Navíc si studenti pod návalem vidiny rychlého bohatství vybírají stále častěji ekonomické směry pro svá studia, v tom jim momentálně jako technici dokážeme konkurovat málo. Ono přemýšlení bolí a těm mladým se moc přemýšlet nechce. Co s tím ale mohou školy - teď myslím ty technické - udělat, když stát velkou měrou dotuje financování VŠ ekonomických směrů podle normativů skoro tak štědře, jako technické, navíc i kdyby to bylo opačně, tak studentům je to jedno, protože jim jde o to rychle vystudovat a rychle zbohatnout, ne přemýšlet. Takže se znovu zeptám, co v tom jako učitel na SŠ mohu udělat? Obracejte se na ty, kteří mají koncepci vzdělávání ve svých rukou, prosím pěkně, ne na ty, kterým byla tato kompetence naservírována před několika lety v podobě tvorby ŠVP, o kterých si veřejnost myslí, že jsou samospastilené a že díky nim najdou absolventi škol lepší uplatnění - a když ne, budou za to moci učitelé. To je pouze velký alibismus ze strany ministerstva.

Jenda řekl(a)...
28. září 2009 v 18:24  

A ještě doporučuji si přečíst následující příspěvek:
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=7657
zejména pasáž pojednávající o pedagogice a didaktice v souvislosti s kvalitou výuky na VOŠ v porovnání s VŠ a také s uplatněním absolventů VOŠ na trhu práce, když VOŠ často bývají součástí SŠ. Já s tím člověkem v tomto směru musím souhlasit. Ale to už jsme se dostali hodně daleko od 4 %. Jen jsem tím chtěl vyjádřit fakt, že VŠ nemusí být vždy skvělá a VOŠ (potažmo SŠ) se svými vyučujícími zase tak odtržená od reality, jak někteří zdejší žehrají.

parabellum řekl(a)...
28. září 2009 v 21:00  

Vite Jendo, my si nerozumime.
Za prve, ty firmy nezanikly privatizaci. To prosim namluvte nekomu, kdo se nepohyboval v prumyslu. Privatizovat se zacalo az po roce 1992, a to uz se jednalo povetsinou akorat o rozvaliny misto staveb, srotu misto stroju, a vyhozenejch lampasackejch koralu misto techniku. Drtiva vetsina konstrukteru a techniku z fabrik utekla delat obchodni zastupce nebo delat spravce siti ci do malickych vznikajicich firmicek jeste pred rokem 1993.

Nejake vynalezy si strcte vite kam, a obzvlaste v medicine - to neni ekonomicka produkcni kapacita - nezabalite to do krabic, a nevyvezete - to pouze dokaze efekticneji spotrebovavat verejne zdroje. Proc pul sveta nepouziva mobilni telefony napriklad znacky Novak & Novak? Proc tato nema fabrioky po celem svete, a neshrabuje globalni zisky? Vo tom je ekonomika, a ne jestli nejake strejda neco vynalezl, a naklady na toto byly vetsi, nez ten ekonomicky efekt.
Co vlada podporuje nebo nepodporuje je out, ale netvrdte, ze ekonomika budoucnosti je zavisla na tom, jakej plat budou mit ucitele v soucasnosti.

Uspesnej programator je takovej, kerej zalozi firmu v garazi, a po deseti letech stoji jako ustredi alespon 50 patrovej mrakodrap, a pobocky alespon v 50, ale lepe 100 zemich sveta, a obrat do zahranici ma alespon v jednotkach procent HDP, kdyz uz jsme tak mala zeme. Zeptam se: Koli cini cesky ICT vyvoz? Rekl bych, ze dlouhopaznici na vyrobnich linkach jsou uspesnejsi, a ti Vasi programatori povetsinou delaji ve firmach, jejichz klienti jsou ustavy, ktere neumi nic jineho, nez produkovat a distribuovat dluh (banky)
Ucitele informatiky jste si vzal na muskuj naprosto zamerne, a je chybou pracovniku skolstvi, ze z roku na rok rozhodli, ze se vsude bude ucit informatika, aniz by to meli personalne osetrene. Kolik ucitelu informatiky vyprodukovaly skoly pred rokem 1995? Asi moc ne, ze? Ucitele informatiky jsou produkovani teprve poslednich 14 let, zatimco delka produktivniho veku je pres 40 let.
K tomu podporovani domaci vyroby - ona totiz ani zadna v podstate neexistuje - alespon ne takova, o kterou by nekdo nejak vyrazneji stal - to je docela prusvih. Jak asi podle Vas mel napriklad stat podporovat Mevu, kdyz vyrabela 750000 petrolejek rocne, vyvazela je do Ciny, a tato se zacala elektrifikovat, a ta firma krome popelnic nic jineho neumi?

Jinak kopiruji:

Ti, co se za tu dobu přihlásili (celkem 6), bych nepostavil ani k lopatě, natož před žáky. A nebyli to absolventi čerství, ale lidé ve věkovém rozmezí 35 - 50 let, kteří absolvovali VŠ nejméně před 10 lety s různou praxí. Všichni bez pedagogických vědomostí, znalostí a zkušeností, navíc si to spíše chtěli jen zkusit - protože přišla "krize" a přicházeli postupně o práci.

konec citace.

A to je prave ta sklenikova realita, ktera se Vas ucitelu netyka vite? Ze byste je nepostavil ani k lopate? A co podle Vas asi maj delat zamestnavatele, ktewre zasobujete jeste mnohem horsim materialem? Tady mate tohle, tak je na zamestnavateli, aby si tyto rekvalifikoval - v soukromem sektoru se s tim zamestnavatele potykaji bezne. Kdyz asi do ted nejakou praci zastavali, tak asi neco umi ne? Co si asi myslite, ze by slo delat ve firme s vyhozenym ucitelem treba cestiny a obcanky?

parabellum řekl(a)...
28. září 2009 v 21:00  

Jeste se zeptam: Kdo je to ten, koho oznacujete za stat? To jako je statni znak, uzemi, zastava, nebo kdo? Neni to nahodou MSMT, kde polovina uredniku ma pedagogicke vzdelani, a jsou tedy ucitele?

Cituji:

Co s tím ale mohou školy - teď myslím ty technické - udělat, když stát velkou měrou dotuje financování VŠ ekonomických směrů podle normativů skoro tak štědře, jako technické, navíc i kdyby to bylo opačně, tak studentům je to jedno, protože jim jde o to rychle vystudovat a rychle zbohatnout, ne přemýšlet. Takže se znovu zeptám, co v tom jako učitel na SŠ mohu udělat?
Konec citace.

No na tohle jsem se chtel zeptat ja vas, protoze Vy tverdite, ze kdyby byli ucitele lepe zaplaceni, tak toto ovlivni. Tak muzete to ovlivnit, nebo ne? A pokud ano, tak jak s timto souvisi penize? To totiz byl chytak vite?
Jinak s temi VS a VOS mate castecne pravdu, znam jednu skvelou VOSku, je to ta strojni ze Zdaru nad Sazavou, nicmene se strojni fakultou dejme tomu v Liberci bych to nesrovnaval - ta je kapanek nekde jinde - nezlobte se - s fakultou mechanizace na CZU to jo, ale ne se strojnimi fakultami.

parabellum řekl(a)...
28. září 2009 v 21:14  

Jinak Jendo

Vite proc je tahle krize? Protoze informatika a buzinec. V emeryce si mysleli, ze muzou vyvizt vsechen prumysl pryc, a venku na ne budou delat, a sami se budou zabejvar akorat tanecky okolo internetovejch serveru, pravnicenim, realitnim maklerovanim, a financnimi sluzbami. Bohuzel nic z toho neslo zabalit do krabic a vyvizt, tak dochazi zhruba od zacatku druheho Reaganova funkcniho obdobi k deficitu obchodni bilance, Takze veskery tyhle tanecky, co se nazyvaji znalostni ekonomika se deji NA DLUH. Na konec skore je presvedcive: USA maji dohromady 50 bilionu dluhu (Federalni dluh + domacnosti + firmy), Cina, Brazilie a Arabske zeme ma obdobnou castku uspor. Co s tim, tak velkou rotacku na tisteni penez nema ani Ben Bernanke. Emerycani to nakonec vyresi statnim bankrotem, dolary preklasifikuji na tapety, a bude dost lidi po svete, kteri by se s nimi radi setkali v tmave ulicce - no a komu se to nebude libit, tomu Emerycani soupnou pod nos letadlove lode, a ponorky s Tomahawky. Ceskou korunu ale nikdo jako rezervni menu nepouziva, a z nasi mocenske pozice ma akorat kazdej spundus.
Takze vidite, ze pres informatiku a buzinec cesta nepovede - to je k uzitku, akorat kdyz se mate kam zadluzovat.

parabellum řekl(a)...
28. září 2009 v 21:32  

Dival jsem se na ten odkaz

Aha, tak to je presne ono. Ta Steflova firma jedna z tech parazitickejch struktur, ktere produkuji jak rikaji nasi dobre vyuzeni soukmenovci "narOko" vystupy s vysokou pridanou hodnotou, ale ktere vlastne k nicemu nejsou. A pise uplny pitomosti, pac je v zajeti ideologie o nekonecnem ekonomickem rustu, vsespasitelne uloze trhu a prichodu Technomesiase, ktery zasadnim technologickym prulomem vyresi konec levnych a snadno dostupnych energii, a pres noc se vsichni probudime, a vse bude vyresene.
Nezlobte se, ale ten clovek absolutne nevi, co se deje.

Ja se zeptam Vas: Jak pripravujete zaky na zivot v postfosilnim obdobi? Vasi zaci se tohoto realne doziji, jeste za produktivniho veku. Jak si Vasi zackove vypestuji potraviny, kdyz nebudou mit stavicku pro traktory ani jine stonegrove masiny, a neumi se postavit k dobytku a vzit motyku do ruky? Jak si opravi strechu, aby jim neteklo do baraku, kdyz nikdo neumi vzit naradi do ruky? Myslite, ze se toto vyresi nejakymi Javascripty, nebo OOP?

Zdeněk řekl(a)...
29. září 2009 v 23:59  

Pro pana Parabella:
po přečtení Vašich příspěvků si myslím, že nemáte ani zdaleka představu o každodenní práci běžného kantora. Vaše útoky na učitele jako celek plynou z Vaší neznalosti a proto je neberu vážně. A pokud jde o pana Jendu, jste úplně mimo. Znám ho osobně a mohu říct jen tolik, že jako učitel i jako člověk dává svým žákům do života mnohem více, než si pravděpodobně dokážete představit. Vy vlastně všem učitelům říkáte, že jejich práce je k ničemu, protože "nepřipravují své žáky na postfosilní období", které je dle Vašeho mínění jistojistě čeká. Myslíte, že by se mělo maturovat např. TAKTO?
Nechci komentovat Vaše radikální závěry ohledně blízké budoucnosti, taková debata by se mi na "českou školu" ani nezdála vhodná. Moc pěkné čtení o příčinách ekonomických krizí najdete v zakládajícím spisu kybernetiky od Norberta Wienera "Cybernetics or Control and Communication in the Animal and the Machine" z r. 1948, vyšlo u nás v TKI v r. 1960. Tam se dočtete, proč svět postavený na hře trhu už z principu nemá vůbec žádnou šanci..
A něco povzbudivého na závěr:
Pokud se díváte kolem sebe, nebojíte se domýšlet věci až do konce a přitom se nechcete stát cynikem, pak doporučuji jako povinnou literaturu soubor knih počínaje Genesis a Zjevením konče. A myslím to vážně..

parabellum řekl(a)...
30. září 2009 v 11:19  

Zdenek
Kdybyste daval v predmetu vlastiveda v 5. tride pozor, tak byste se byl byval dozvedel. proc tahler krize nevyusti v udrzitelny rust. Tam se tenkrat probiralo, zelezo, uhli a.....To, a k tomu tahle krize - ona to totiz neni krize, ale konjunktura - akorat, ze v Cine. Verte, ze ve finale bude uplne jedno, jestli pan Jenda dava detickam do hlavy informatiku nebo ne. V CR se informaticky produkty necpou do krabi, a nevyvazeji. Tudiz v CR toto neni (a nebude) produkcni kapacita, protoze Cesi jsou stejne, jako zbytek euroatlanticke civilizaci lini a drazi. Naucit se programovat v C++ se muze naucit kazdej pitomec, kerej ma pristgup k pocitaci, a ma na to alespon trosku bunky. Naucit se postavit jadernou elektrarnu, tak na to uz pocitac a knizky nestaci. Problem je, ze stavbu JE Cinani ci Indove zaplati. Informatickej buzinec ne. To prvni je produkcni kapavita, to druhe je obsluzna cinnost - pokud se ma tato rozvijet, je to na dluh.
P/okud tvrdite, ze ve Vas ucitelich je budoucnost naroda, tak delejte ze studentu neco jineho, nez kvalifikovanou pracovni silu. Pokud tvrdite, ze to nejde, tak netvrdte, ze ucitele jsou budou cnost naroda. Je uplne jedno, jestli je nezamestnana uklizecka ci programator. Problem je, ze i ten nezamestnanej bude muset nejak sobestacne fungovat. Zrejt zahradku, opravit strechu apodobne. Vy neucite decka vzit do ruky naradi, zato kazdy ucite klikat mysi. Mysi se toho na zahradce moc neporidi. Na strese take ne. A ze Vam nekdo keca shora, co mate ucit? No jo, kdyz ucitelska delnicka trida si za 20 let nedokazala vytvorit partnera pro vyjednavani, v podobe profesni komory, tak je to tezky.
Skupiny, ktere zajima jejich prace maji profesni komoru.
Skupiny, ktere zajimaji akorat penize a vyhody, maji odbory - toz tak.
Proti ucitelum jsem jinak nic nerekl. To ppouze vam prerostla paranoia pres hlavu.

parabellum řekl(a)...
30. září 2009 v 11:38  

K tomu odkazu:

To je presne ukazka, ze proste z toho mate spundus. Vy si za prve myslite, ze se jedna o nejakou neurcitou, vzdalenou budoucnost, ale ono to tak nebude - sladke tajemstvi: Ta postfosilni era zacala loni v lete, akorat ze svet si toho jeste nevsiml, pac je to zamaskovane tou krizi. Tezba ropy bude uz jenom klesat, a s touto objemy dopravovaneho zbozi a osob. Nevim, jaky potom ma smysl, kdyz ctvrtina overovanych dovednosti u kazdeho maturanta se tyka ciziho jazyka. Ja vam doporucim jine autory ke cteni: Jarred Diamond, Dimitrij Orlov, Jim Kunstler, Richard Heinberg, Joseph Tainter, Robert Hirsch, Colin Campbell, Joihn Michael Geer, Kenneth Deffeyes a dalsi.....Vy asi nepochopite, ze aby bylo mozne neco spotrebovavat, ze se musi nejprve vytvorit. Realita euroatlanticke civilizace je ta, ze vic spotrebovava, nez vytvari. Jazyky a informatika nevytvori nove produkcni kapacity - o tom se Euroatlanticka civilizace drtive presvedcuje.

Jenda řekl(a)...
30. září 2009 v 11:56  

Všemohoucí promluvil. Ten, který své děti vede k lepším zítřům a ten, který jako jediný produkuje ve světě konkurenceschopné výrobky.

ignorant řekl(a)...
1. října 2009 v 21:38  

Hele pistolníku - kdy vlastně pracuješ ? Dívám se právě na vkládání Tvých příspěvků . Neděláš snad na směny ? Musím podotknout, že o školství nemáš ani tucha, pač by jsi tak nevyváděl. Drtivá většina učitelů skutečně odvádí kvalitní práci - vždyť i Tebe "kdosi" naučil trivium. Tak, jak najdeš lemply ve školství, tak najdeš přihlouplé lékaře, inženýry a další profese. A s tou enviromentální "výchovou" národa to nepřeháněj !

parabellum řekl(a)...
1. října 2009 v 23:39  

Ignorant

Ted zrovna od brezna nedelam nic, dari se mi to a uzivam si to. A tak mam holt cas na cteni tech autoru, co jsem uvadel. K tomu provozuju dalsi samostudium zalezitosti, na kerejch tahle civilizace stoji, ale bohuzel v CR se tim nikdo nezabyva. Pritom i v takovych zemich,jako treba Angola a Venezuela se toto na universitach prednasi. Stoji na tom podoba nasi civilizace, a neni to zadny klikani mysi. Co se tyce technologicke narocnosti, tak je to vubec nejsofistikovanejsi ekonomicka aktivita, kterou lidstvo provozuje. Jo, a ty angolsky a venezuelsky university na rozdil od tech ceskejhch spolupracuji s nejvetsimi korporacemi tehle planety.

Ono, kdyz mezi 2000-2007 jsem denne odchazel z domova v 7:00 a vracel se v 19:00 az 20:45 kazdej den po celejch tech 7 let, k tomu pracovni soboty, vzdy nejkratsi cestou poklusem do prace i zprace, a nakoupit jsem si mohl akorat v nedeli, tak si take nekdy muzu dat oraz ne?
Na jare jsem pekne mohl zase po dlouhy dobe vnimat, jak priletaji vlastovky a rorysi, a rozkvetaji vstavace. K tomu jsem si vyhrabal peknou noru, uplne bez dluhu, takze mi ale vuuuuubec nic nechybi:-)))))))

parabellum řekl(a)...
1. října 2009 v 23:46  

Ignorante

A diky tomu, ze ucitele odvadeji tak kvalitni praci, jak uvadis, tak jsou ty vystupy stale lepsi ze? A ten narust produktivity panecku. Dnes ma ucitel 60 procent decek, co mel pred 20 lety, a zaci musi chodit do skoly 16 let (maturita + BC. nebo VOS), aby toho umeli skoro tolik, jako drive po 12 letech.

Srovnavat lekare, inzenyra na jedne strane, a ucitele muze akorat ignorat v pravem smyslu slova, pac ucitel je spise tak na urovni zdravotni sestry - to prosim neni z me hlavy, takto provedl tuto stratifikaci max weber

parabellum řekl(a)...
1. října 2009 v 23:53  

Jinak libi se mi argument, ze nemam poneti o praci ucitele. Zatimco ucitele jsou ti moudri, kteri maji poneti naprosto o vsech profesich, a pak se takto prezentuji.

Jeste Ignorant
Existuje Ceska lekarska komora, a take existuje Ceska komora autorizovanych inzenyru a techniku.

Komora ucitelu neexistuje, stejne jako komora ajzmbonaku nebo popelaru. Srovnavejte se s odpovidajicimi profesemi.

Anonymní řekl(a)...
2. října 2009 v 9:49  

Pistolníku, stále se Tě ptám, číst a psát jsi se naučil sám ?

Anonymní řekl(a)...
2. října 2009 v 10:59  

To Parabellum
Vy asi musíte být velice nešťastný člověk. Je vidět, že se nudíte, vlaštovky a rorýsi se holt nedají pozorovat po celý den. Tak trčíte na netu a útočíte na kantory nebo sdělujete veřejnosti svoje sladká tajemství. Kdo si projde vaše příspěvky za poslední měsíce, je to pořád dokola stejná cynická písnička. Snad ani jednou tam nebylo nic optimistického...Chudáci lidi okolo vás, když od toho kompu někdy vstanete. To je taky vychováváte k přežití v postfosilní společnosti? V pohraničí a Praze je spousta volných míst na školách, proč to nezkusíte vytrhnout a nejdete tam šířit osvětu? Mluvíte o výchově k životu bez PC a špatné kvalitě škol a učitelů, tak běžte příkladem.Kdykoli se objeví příspěvek od vás, předem vím, o čem to bude.

parabellum řekl(a)...
2. října 2009 v 14:29  

To anonym

Nez jsem prisel do prvni tridy, umel jsem pocitat do milionu cesky,a nemecky, do tisice anglicky, do osmi ruimunsky, do ctyrech madarsky. To jsme se jako decka naucili mezi sebou ve skolce s tim, ze vzdycky nekdo neco prinesl od rodicu. Jinak cist jsem umel, nez jsem sel do prvni tridy, a psat tiskacim pismem take. Ted uz pres 20 let ani jinak nepisi.

Anonymní řekl(a)...
2. října 2009 v 16:47  

parabellum:

..a všechno nasvědčuje tomu, že stějně jako vaše psaní, ani váš duševní rozhled nezaznamenal za těch posledních dvacet let příliš změn.

Redukovat vzdělání na problematiku kariérní uplatnitelnosti a propagovat ideu společenské hierarchie je zhruba na mentální úrovni těch, co si po pár pivech v hospodě nasadí masku Ku Klux Klanu.

parabellum řekl(a)...
2. října 2009 v 19:15  

Nerozumim Vasemu vyroku o spolecenske hierarchie. Ja psal o socialni stratifikaci, podle povolani, a citoval jsem vseobecne uznavanou osobnost. Vy jste mi lzive podstrcil spolecenskou hierarchii a nasledne to okomentoval - to delali politruci NSDAP - nejmenovala se vase matka Anonyma goebbelsova?

portál pro základní a střední školy řekl(a)...
11. října 2009 v 12:54  

Parabellum, ptáte se, kolik cini cesky ICT vyvoz? V loňském roce bylo z České republiky vyvezeno ICT zboží v hodnotě 360 miliard korun, zatímco hodnota dovezeného zboží do České republiky činila 344 miliard korun. Tržby realizované v ICT sektoru ČR činily téměř 550 miliard korun a tvořily 5,1 % celkových tržeb podnikatelského sektoru. Výdaje za ICT vybavení a služby

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.