MŠMT: Reakce MŠMT na prohlášení koalice Společně do školy

čtvrtek 3. září 2009 ·

MŠMT se ohrazuje proti výtkám koalice Společně do školy, která tvrdí, že ministerstvo nepodniká konkrétní kroky vedoucí k nápravě situace v oblasti diskriminace romských žáků. MŠMT realizuje celou řadu opatření směřujících k podpoře začlenění žáků ze sociálně znevýhodňujícího prostředí do hlavního vzdělávacího proudu.

Po prostudování rozsudku Evropského soudu pro lidská práva v případu D. H. a ostatní proti ČR si MŠMT nechalo zpracovat dvě zásadní analýzy, které popisují situaci žáků sociálně znevýhodněných v našem školství.

Jedná se o Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků základních škol v okolí vyloučených romských lokalit (studie realizovaná GAC, s. r. o.) a o Analýzu individuálního přístupu pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (studie realizovaná Člověk v tísni, o. p. s.). Bylo to poprvé, kdy byly takto rozsáhlé studie zpracovány.

Z jejich závěrů vyplývá, že vzdělávání těchto dětí není bez problémů a je nutné pomocí cílených opatření zvýšit jejich školní úspěšnost. Na druhou stranu studie nepotvrdily odhady některých neziskových organizací popisující počty dětí ze znevýhodněného prostředí navštěvující praktické školy.

Opatření MŠMT v této věci je možné rozdělit na opatření realizovaná v současnosti a na koncepční řešení. V současné době MŠMT - v souladu s doporučeními výše citovaných zpráv - realizuje následující aktivity:

* Z fondů EU byly alokovány a rozděleny prostředky na projekty škol, poraden, zařízení ochranné a ústavní výchovy, NNO atd. podporující rovné příležitosti ve vzdělávání. V rámci první výzvy bylo na projekty určeno 200 mil. Kč, v druhé výzvě, která je momentálně administrována, byla alokace 800 mil. Kč.

* Od 1. 7. 2009 byl spuštěn národní projekt Centra podpory inkluzívního vzdělávání, který vytváří centra podpory proinkluzívních strategií a opatření podporujících přímo školy v jejich práci se znevýhodněnými dětmi; zaměstnanci projektu informují školy o existujících podpůrných opatřeních a možnostech, dále spolupracují se školou při nastavení proinkluzívních strategií ve školách. Projekt pokrývá všechny regiony ČR.

* ČŠI bude v rámci své činnosti sledovat naplňování rovných příležitostí ve vzdělávání a zabývat se tím, jestli základní školy praktické reintegrují své žáky do hlavního vzdělávacího proudu.

* V příštích měsících bude MŠMT realizovat vzdělávací workshopy zaměřené na odstraňování segregace v nejrizikovějších regionech - Ústeckém, Moravskoslezském, Středočeském, Olomouckém a Karlovarském kraji.

* MŠMT pracuje na modernizaci poradenského systému - zpracovávají se proinkluzívní standardy poraden, certifikace poraden, vybavení poraden novými diagnostickými „culture-free" nástroji. Zároveň se připravují legislativní změny (školský zákon a vyhlášky), které nastaví podpůrná opatření pro sociálně znevýhodněné děti.

* Zvýšila se částka v dotačním programu na podporu asistentů pedagoga sociálně znevýhodněných žáků.

* Je realizován akční plán včasné péče o děti se sociokulturním znevýhodněním a v jeho rámci zejména podpora předškolního vzdělávání znevýhodněných dětí.

* V září bude MŠMT distribuovat metodické doporučení poradnám a školám (ředitelům škol), které bude obsahovat etické principy práce s dětmi ze sociokutlurně znevýhodněného prostředí.

Dlouhodobé koncepční řešení bude mít podobu Národního akčního plánu inkluzívního vzdělávání. Jeho konečnou podobu bude mít MŠMT hotovou na přelomu roku 2009/2010. Ten nastaví komplexní opatření a hlavní změny potřebné pro zajištění inkluzívního vzdělávání včetně těch pro sociálně znevýhodněné děti. Cílem je inkluzívní škola, která vytváří podmínky pro děti tak, aby se všechny - ač se svými schopnostmi mohou značně lišit - vzdělávaly v prostředí, které je optimálně rozvíjí a přitom zůstaly ve společné, výkonově různorodé sociální skupině. Smyslem inkluzívní školy je bourat zbytečné sociální bariéry a dopřát všem žákům vzdělání, které bude naplňovat jejich individuální potřeby.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.