1. září 2009 vyšel na stránkách deníku MF Dnes článek ředitele SPŠ stavební v Plzní Jaroslava Kunteho o připravované státní maturitě.
Z článku vybíráme:
Pracuji jako ředitel plzeňské střední školy od roku 1990 a po celou dobu sleduji, jak střední školy chtějí od svých žáků méně a méně. Je to logické. Všichni přece potřebujeme peníze, a ty nám přinesou přijatí žáci. Necháme je tady čtyři roky v klidu posedět, pak jim dáme jakýsi papír, stát to všechno zaplatí a je pohoda. Tak uvažují ti, kterým nejde o vzdělání. A je to pohodlné i pro učitele. Nemohou přece po žácích nic chtít. Ti by odešli jinam a škola by přišla o peníze. Kdo za to může? No přece "systém"!
Teď je šance tento systém změnit. Jsem si jist, že na plzeňských školách máme spoustu skvělých žáků, se kterými pracuje mnoho schopných učitelů. Chopme se šance ukázat, že tomu tak skutečně je. Že nepatříme k těm hloupým a líným, kteří se (logicky) nové maturity bojí. Maturity jsou připraveny, je k dispozici veškerá potřebná legislativa. Existuje reálný a splnitelný časový harmonogram. To vše je možné bez problémů najít na www.cermat.cz, nebo www.novamaturita.cz.
Informací je dost, stačí si je přečíst. Ale ono je mnohem jednodušší obecně (a pokud možno anonymně) vykřikovat na internetu, než si sednout a začít seriózně pracovat. Část z nás si již maturity vyzkoušela na jaře, všichni ostatní si je vyzkoušíme při nejbližší maturitní generálce. Ti dobří se opravdu nemají čeho bát. A ti méně dobří? Možná budou muset trochu "máknout", ale to k maturitě odjakživa patřilo. Bez toho to nejde.
MF DNES: Kdo se bojí nových maturit?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
pan ředitel uvádí, že školy od svých žáků chtějí méně a méně už téměř 20 let a jedním dechem dodává, že plzeňské školy mají spoustu skvělých žáků, kteří státní maturitu zvládnou. Takže mi to implikuje, že i přes pokles úrovně vzdělanosti je možné státní maturitu zvládnout. V čem je tedy ta státní maturita tak potřebná, když ji stejně i přes pokles vědomostí všichni skvělí žáci zvládnou? Nestačila by ta školní, státem posvěcená? A navíc - pan ředitel si snad myslí, že když se zavedou státní maturity, které kopírují vzdělanostní úroveň žáků - dva stupně obtížnosti, aniž by na to VŠ momentálně reflektovaly (to tedy absolutně připravené není), že se tím změní systém, popřípadě stoupne úroveň vzdělanosti? No, to snad ne... nebo snad ano? Pokud ano, pak asi nepochopil, o čem ta státní maturita má být a spokojí se s nedodělkem, byť si jej už někteří žáci u nich na škole několikrát vyzkoušeli.
Přečetl jsem si celý článek pana ředitele. Doporučuji alepoň prokliknout odkaz na tu část, kterou na své stránky převzalo MŠMT.
Většinou se snažím být vůči ostatním slušný a vstřícný a to především k hlasatelům jiných názorů. Můj komentář bude tentokrát příkrý: Pan ředitel se zachoval jako dobrý alpinista.
Ono to tak může na první pohled skutečně vypadat. Když se ale nad tím trochu zamyslím, tak mám dojem, že jeho článek na MŠMT akorát využili ve svůj prospěch - jak to oni umějí (co se jim hodí do karet, hned zvěřejňují na svých stránkách, zbytek vypouštějí nebo napíší odsuzující kritiku, např. reforma vysokých škol). Já mu tu situaci moc nezávidím. Možná ani netušil, že si to MŠMT z MF převezme. Respektive to tušit mohl, ale nedomnívám se, že by to bylo jeho primárním cílem. Podle mě je to od MŠMT poněkud sprosté - tedy pokud jim k tomu nedal přímý souhlas nebo jim to sám nenabídnul. O tom ale vážně pochybuji. Že to bude mít na MŠMT chvilku "dobré", to se asi popřít nedá. Na druhou stranu, jak jsem napsal, mu to nezávidím, protože v naší republice se "oplatky nepečou" a staré přísloví praví: "po přízni, řízni".
Já se bojím nových maturit. Bojím se organizační překombinovanosti, administrativní náročnosti. Bojím se spousty učitelohodin, které musí být věnovány maturitám na úkor běžné výuky. Bojím se toho, že několik let po sobě bude na škole každý rok jiná maturita s jiným obsahem, že to nemá přímou návaznost s švp, a že to pojetí jde přímo proti pojetí moderní výuky. Bojím se toho, že za čtyři pět let se vzdělávací systém změní na nacvičovací systém. Bojím se toho, že pojedu na další povinné a zcela zbytečné školení k maturitám. A naopak - toho, že by žáci státní maturitu nezvládli ve větší míře než maturitu dosavadní, toho se opravdu nebojím.
"... vše je možné bez problémů najít na www.cermat.cz, nebo www.novamaturita.cz...."?? Pan kolega se na tyto stránky asi nedívá tak často nebo nesleduje aktuality. Informace zde mají bohužel často značné zpoždění a nedá se na ně spolehnout ještě dnes si lze např.přečíst, že generálka se odkládá na leden, ale koná se v říjnu...
Pan ředitel skutečně nepochopil, že stávající odpor proti státní maturitě není odpor proti principu, ale proti způsobu náplně, realizace a logistickému zajištění. Státní maturita nebude nikdy státní, dokud bude obsahovat něco jiného než objektivně zhodnotitelné testy. Všechny ostatní doplňky jsou subjektivní a tudíž k ničemu. Pouze časově zatěžují školy. A ještě jedna věc zcela zásadní. Pokud VŠ nebudou přihlížet k výsledkům, je vše zcela k ničemu. 12 leté úsilí o přípravu nepřipravitelného spolykalo chybějící peníze ve školství a navíc se mi ještě zdá, že náplň připravují od zeleného stolu lidé, kteří jsou sice vědci, jsou elmi ambiciózní, ale kromě povinné pedagogické praxe neodučili ani hodinu v reálné škole. Je to úplně stejný problém jako se ŠVP. Zdá se mi, že školství se v naší republice nerozpadlo jen díky tomu, že normální a dobří učitelé nereagují na reformy psané shora vůbec nebo jen v nezbytné míře.
Okomentovat