V úterý 22. září se v Praze uskutečnila společná tisková konference Výzkumného ústavu pedagogického v Praze (VÚP) a Národního ústavu odborného vzdělávání (NÚOV). Obě organizace, které jsou přímo řízené Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, prezentovaly inovovaný Metodický portál www.rvp.cz, který slouží jako metodická podpora kurikulární reformy.
Tvůrci představili inovovaný portál v souvislosti s modernizací českého školství. „Prvním důvodem ke změně Metodického portálu je zkvalitnění nabídky, která učitelům všech typů škol umožní sdílení zkušeností. Druhým důvodem je reakce na nové technologie a trendy, které se neustále vyvíjejí,“ tvrdí hlavní manažer projektu Zdeněk Slejška z VÚP a dodává: „Bylo by škoda, kdyby je učitelé nemohli využívat.“
Projekt je spolufinancován Evropským sociální fondem a státním rozpočtem České republiky. Na jeho realizaci spolupracují Výzkumný ústav pedagogický v Praze a Národní ústav odborného vzdělávání jako partneři Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Hlavní změnou Metodického portálu www.rvp.cz je především jeho modulární uspořádání a rozšíření působnosti na další typy škol. Portál tedy nabízí metodickou pomoc nejen učitelům mateřských, základních i speciálních škol a gymnázií, ale nově také středním odborným školám, jazykovým a základním uměleckým školám.
Nová a uživatelsky přátelštější je i grafická podoba stránek a jejich editace. Veškerý obsah je poskytován zdarma.
Portál nabízí praktické zkušenosti škol
Pro učitele je portál živou a otevřenou zásobárnou inovací, dobrých nápadů, informací a metodických rad vznikajících přímo ve školách v průběhu reformy. Nabízí tedy nikoliv dobré rady „od stolu“, ale praktické zkušenosti, které se osvědčily a které mohou pedagogové využít k modernizaci výuky.
Zároveň na portálu vzniklo tzv. úložiště digitálních učebních materiálů (DUM), které učitelům nabízí elektronicky zpracované učební materiály využitelné přímo ve výuce. Jedná se o pracovní listy, prezentace, texty, videa a zvukové nahrávky. Všechny texty i materiály zveřejněné na Metodickém portálu www.rvp.cz jsou odborně garantované.
Recenzované články z pera akademiků, učitelů i studentů pedagogických fakult mají informativní, praktický i teoretický charakter.
Sami učitelé mohou přispívat do pedagogické wiki nebo si vytvořit vlastní digifolio, které jim poslouží jako pomocník při prezentaci jejich dosavadní pedagogické činnosti. Pro vyslovení vlastního názoru bude sloužit moderovaná diskuse, popřípadě si bude možné založit vlastní blog. Posledním modulem je e-learning, který výhodně prováže celý systém. V průběhu celého projektu bude vytvořeno a pilotně vyzkoušeno až patnáct kurzů.
V následujícím období se budou konat regionální konference po celé republice. Jejich cílem bude představit novou tvář portálu nejen učitelské veřejnosti, ale všem, kteří mají chuť s interaktivní pomůckou pracovat.
Co najdete na www.rvp.cz
Název modulu | charakteristika | adresa |
Digitální učební materiál | Pracovní list, prezentace, přípravy na interaktivní tabuli | http://dum.rvp.cz |
Diskuse | moderovaný diskusní prostor | http://diskuze.rvp.cz |
Blog | osobní elektronický deník | http://blogy.rvp.cz |
Wiki | prostředí pro společnou tvorbu učebních materiálů a znalostní báze o pedagogice | http://wiki.rvp.cz |
Digifolio | technologie umožňující tvorbu osobního elektronického portfolia | http://digifolio.rvp.cz |
E-learning | systém tutorovaného distančního vzdělávání | http://elearning.rvp.cz |
7 komentářů:
Co tak v rámci šetření tyto dvě instituce zrušit? Taková šance už tady dlouho nebyla.
Supr nápad, jsem pro!!!
Jó, holt tady v Čechách se nezavděčíš. Není nad konstruktivní komentář. Co takhle vyžvejknout se k tomu, co říkáte na ten portál o kterém je článek?
Myslím, že první komentář to řekl jasně, co si o tom komentující myslí.
Zajímalo by mě, zda jste se na ten portál vůbec podívali. Myslím si, že ne, jinak byste zjistili, jaký obrovský zdroj informací pro kantory to je. Očekávala bych profesionální přístup. Je mi vás líto.
S.K.
To mohu potvrdit. Žádný český učitel se neobejde například bez této informace:
Nedávné průzkumy prokázaly, že nejběžnější volnočasovou aktivitou 90 % tchajwanských občanů je „dívání se na televizi". Proto se Ministerstvo školství Tchaj-wanu rozhodlo zahrnout do kurikula povinné devítileté školní docházky i mediální výchovu. Do školních učebnic by se výuka měla oficiálně dostat až v roce 2011. Do té doby se budou lidé učit, jak pracovat s mediálním sdělením, z učebních příruček. Pomoci má i další vzdělávání učitelů. Na vybraných základních školách a nižších stupních středních škol budou probíhat přednášky na podporu výuky mediální výchovy.
Péťa Čtvrtníček by je označil výstižněji: http://www.ceskavidea.cz/video/ivanku-kamarade-muzes-mluvit-aneb-tak-to-mi-ho-teda-vyndej-cely-film/
Okomentovat