NÚOV: 1. září začíná reforma na středních školách

pondělí 24. srpna 2009 ·

Od začátku školního roku zahájí přibližně polovina středních odborných škol a všechna gymnázia výuku podle nových vzdělávacích programů. Ostatní střední školy se k nim přidají během příštích dvou let. V novém pojetí už není nutné dodržovat centrální osnovy a školy mají větší prostor k tomu, aby se vyprofilovaly, přizpůsobily se potřebám zaměstnavatelů a více využívaly zajímavější způsob výuky. Namísto encyklopedických vědomostí se mají orientovat na tzv. klíčové kompetence žáků, tedy schopnost řešit problémy, spolupracovat, nést zodpovědnost, na komunikaci v češtině i v cizím jazyce, práci s počítačem či chuť dále se učit.

Reforma je nutná

V dnešní globalizované společnosti by vzdělávání mělo směřovat k tomu, aby absolvent získal nejen znalosti a dovednosti z oboru, ale zároveň byl samostatný, schopný přizpůsobit se novinkám a ochotný se dále učit. Tato složka vzdělávání je ale v našich školách stále nedostatečná a to by se mělo změnit. „Potřebnost reformy se může ukázat velmi brzy také v souvislosti s ekonomickou krizí. Nezaměstnanost se zvyšuje už nyní a může se stát, že některé obory přestanou být perspektivní. Pro absolventa nebude snadné najít práci a lépe na tom budou ti, kteří budou schopni uplatnit se v různých oblastech a rychle se doučí nové věci," říká k tomu ředitel NÚOV Miroslav Procházka.

Stát určuje mantinely

Ve středních odborných školách je situace specifická vzhledem k velkému množství oborů, které se zde vyučují. Dřívější úzce zaměřené obory se sice slučují do širších celků, přesto jde stále o cca 260 oborů. Pro každý z nich musel být vytvořen rámcový vzdělávací program, který vyjadřuje představu státu o tom, jak by měl být připraven absolvent toho kterého oboru. Neurčuje však podrobně, jak mají školy postupovat, když chtějí stanoveného cíle dosáhnout. Školy tak získávají větší prostor pro své vlastní pojetí a to se odráží ve školním vzdělávacím programu, který si samy připravují.

Jak reforma postupuje

1. Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné školy se připravují v Národním ústavu odborného vzdělávání, pro gymnázia ve Výzkumném ústavu pedagogickém.

2. Ministerstvo školství již vydalo 227 rámcových vzdělávacích programů, další se ještě připravují a budou vydány v příštím roce.

3. Od schválení mají školy dva roky na to, aby si podle nich vytvořily své vlastní vzdělávací programy.

4. Gymnázia a asi polovina středních odborných škol začne 1. 9. 2009 podle nich vyučovat v prvních ročnících.

5. Každý další rok se vzdělávací program posune o ročník výš, po čtyřech letech se tak podle vzdělávacích programů bude učit celá škola.

6. Od roku 2012 budou již všechny školy učit podle školních vzdělávacích programů.

Učitelům přibyla práce, ale víc je baví

Pro školy znamená toto nové pojetí sice mnoho práce navíc, přitom jde o činnosti, které se i sami učitelé museli napřed naučit, ale na druhou stranu není zanedbatelné, že se pedagogové stávají spolutvůrci vzdělávacích záměrů své školy a tím jsou také více zainteresováni na její úspěšnosti. Například ředitelka pilotní školy z Příbrami Marcela Hodková si myslí, že pedagogické sbory zažívají díky reformě renesanci: „Mnoho učitelů už ztratilo chuť do práce, byli vyhořelí a teď našli zase nový impuls, začali hledat zkušenosti v jiných školách, používat novou techniku, snaží se propojovat výuku v různých předmětech. O to je smutnější, že jsme na to nedostali víc peněz.“ Ovšem ne všichni učitelé byli hned od začátku reformou nadšeni. To si uvědomuje i zástupce ředitele VOŠ a SPŠ ve Varnsdorfu Josef Mágr. Jeho škola využila větší volnosti tak, že posílila tělesnou výchovu, matematiku a zařadila zcela nový předmět rétorika. Snaží se také spojovat předměty, jako třeba fyziku a chemii. „Když se učitelé sami na vzdělávacích programech podílejí, tak odpadne připomínka, kterou bylo dříve velmi často slyšet: Kdo to zase vymyslel? Kdo podle toho má učit?“ upozorňuje Josef Mágr.

Žáci mohou být aktivnější

Žákům by reforma měla přinést zajímavější vyučování, v němž už by neměli jen pasivně poslouchat výklad a pak z něj být vyzkoušeni, ale měli by mít víc prostoru pro vlastní aktivitu a vyjádření názoru. „Když dáme žákům možnost, aby řešili problémy ve skupinkách společně, tak to vzbudí jejich zájem a zapojují se i ti slabší, protože se nestydí. Objeví v sobě schopnosti, o nichž ani nevěděli,“ říká Hana Křístková ze Střední odborné školy obchodní v Brně. Vymysleli si tu například projekt, při němž se celá škola věnuje zdravému stylu života. Prolíná všemi obory a předměty, žáci si hledají informace, chodí na přednášky do fakultní nemocnice připravují prezentace, např. o bulimii a anorexii, v matematice třeba měří BMI.

2 komentářů:

Jenda řekl(a)...
24. srpna 2009 v 15:18  

takže:
1. od 1. září by bylo pozdě začínat nějakou reformu (navíc tohle není reforma, ale zbavení se odpovědnosti MŠMT),
2. na vytvoření některých ŠVP nebyl čas 2 roky, ale +- rok,
3. na další bláboly odmítám reagovat, bo se mi zvedá kufr. Které myslím, jen namátkou: "Když dáme žákům možnost, aby řešili problémy ve skupinkách společně, tak to vzbudí jejich zájem a zapojují se i ti slabší, protože se nestydí". Hlavně, že víte, jak tu skupinku potom ohodnotíte. Hlavně ty, co už se nestydí. Jestli to náhodou není tak, že se zapojít do skupinky, sedí tam jako myšky, dělají, že něco dělají, i když nic nedělají a pak dostanou všichni stejnou známku podle nejlepšího ve skupině. Joo, děckám začínají zlaté časy, hlavně, že si paní učitelka myslí, že se žáci nestydí. Minmochodem nechápu, co je na transmisivní metodě výuky špatného. Jestli si někdo myslí, že reforma je, když žáci v hodině matematiky hlásají své názory, tak to asi upadl na hlavu. Ale jak jsem napsal, víc se tím zabývat nebudu, bo semi z té snůžky keců zvedá kufr. NÚOV zase sepsal něco jedinečného - ódu na sebe sama.

A propos, tu O Červené karkulce znáte? Taky dobrá.

Anonymní řekl(a)...
25. srpna 2009 v 16:11  

Mně se teda kufr nezvedá, ale motá se mi hlava, jak se mi nevěřícně kroutí kolem dokola. A přichází déja vu toho mrákotného pocitu. A vyvstávají před očima články z tisku před 20 a více lety, kdy nad úplně jinými tématy taky člověk bezmocně a nevěřícně kroutil hlavou, a probíral se klikatou cestou jednostranných polopravd.
A ohlupená veřejnost si snad po tomto článku i myslí, že všechno jede jak má, protože málokdo si přečte RVP (viz "stát určuje mantinely, nikdo nepřijde na časové nesrovnalosti (např. ŠVP na nástavbě dřív než tam dojde ŠVP v tříletém UO, časová neprovázanost s maturitami). Těžko bude čtenář zastavovat na ulici učitle s otázkou, jestli už teď učitele ta práce baví, a jestli žáci mohou být aktivnější díky ŠVP nebo díky dobrému učiteli.
"Ovšem ne všichni učitelé byli zpočátku reformou nadšeni" - ano, takto se dělá propagace. Malými obecnými pravdami lze vzbudit zdání objektivity a lépe mezi ně uschovat tendenční polopravdy.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.