Karel Výravský: Význam dalšího vzdělávání v řídící práci ředitele gymnázia aneb zpověď ředitele svého věku

pondělí 17. srpna 2009 ·

Vážené čtenářky a vážení čtenáři, v dubnu roku 2008 jsem na konferenci Asociace ředitelů gymnázií v Čelákovicích přednesl zásadní referát o významu dalšího vzdělávání v řídící práci ředitele gymnázia. Jeho téma je nadčasové, protože vzdělávat se musí každý školský pracovník. Ohlas referátu byl obrovský a okamžitě jsem byl kontaktován několika internetovými portály, abych jim svůj text poskytl ke zveřejnění. Po krátkém, asi ročním zvažování, jsem se rozhodl pro Českou školu, která se nebojí neoficiálních pohledů na české školství. Můj pohled je také neoficiální a navíc vtipný, takže Česká škola dostane mým příspěvkem nový rozměr - vtipně neoficiální pohled na naše školství.

Vzhledem k tomu, že výše uvedený referát byl mluvený, je níže uvedený text jeho volnou prozaickou parafrází. Pokud by někdo ze čtenářů České školy chtěl slyšet referát v originální mluvené podobě, je možno se se mnou domluvit na adrese karel.vyravsky@seznam.cz (za přednesení půlhodinového referátu si účtuji nepatrných 500,- Kč + drobné náhrady v rozsahu poslaneckých náhrad - moje duševní práce není o nic méně kvalitní než práce poslance).

Dále si dovoluji upozornit ženy-čtenářky tohoto textu, že z hlediska gender problematiky není můj příspěvek namířen proti ženám, a to, že je napsán v mužském rodě, je právě a jenom proto, že jsem muž, za což se z hlediska gender problematiky hluboce stydím.

Dříve než přejdu k vlastnímu tématu svého příspěvku, dovolím si zde ještě udělat krátkou propagaci školních uniforem. Jsem vášnivým příznivcem této myšlenky. Na snímku vidíte můj návrh školní uniformy pro ředitele školy. Často kvůli ní zůstávám ve škole dlouho do noci a procházím se v ní večer tajně po školních chodbách, ale doufám, že velká novela školského zákona, kterou chystá MŠMT, zavede školní uniformy jako povinné nejen pro žáky, ale i pro učitele a ředitele. Naše autorita jako ředitelů škol tím bezpochyby vzroste a naši podřízení se nás budou bát ještě více než dosud.



Jmenuji se (jak uvedeno výše i níže) Karel Výravský a jsem mladý, schopný - někdy i všehoschopný, talentovaný, progresivní - jedním slovem úspěšný - správce budovy Gymnázia v Broumově. Vy tuto funkci znáte ještě pod starým, ale dnes již přežilým názvem ředitel školy. Ale to se brzy změní - podal jsem Ministerstvu práce a sociálních věcí návrh na úpravu Katalogu prací - funkce ředitel školy bude zrušena a nahrazena funkcí správce budovy školy. Odkazuji konkrétně na Přílohu k nařízení vlády č. 469/2002 Sb. - jistě ji znáte - tzv. Katalog prací. Ředitel školy bude zařazen v části 1.4 Provozně technické práce, podčást 1.4.8 Správce budovy školy, 12. platová třída. Momentálně hledám s Ministerstvem práce a sociálních věcí konsenzus napříč politickým spektrem o popisu práce správce budovy školy. Bude znít asi takto: "Samostatné provádění náročných ucelených technických prací nebo zajišťování dílčích odborných technických agend. Samostatné zajišťování technického provozu, montáží, servisních činností a uvádění do provozu technických a technologických zařízení. Technické zajišťování a organizace údržby a oprav technologických zařízení, budov a jiných rozsáhlých majetkových souborů." Ministerstvo slíbilo, že celá věc by měla proběhnout poměrně rychle, a dá se tedy předpokládat, že změna bude v dohledné době 10 až 15 let provedena.

Hlavní věc, proč to všechno dělám, je ovšem ta, že se touto úpravou vyřeší problém odměňování ředitelů škol. Jako ředitelé máme platy poměrně nízké, ale pro správce budovy bude tentýž plat poměrně vysoký. Já například jako ředitel školy pobírám měsíčně skromných 420 000,- desetihaléřů českých, za což nemohu manželce již dlouhá léta koupit ani kytku, natož nějaký dárek. Pro správce budovy školy bude ovšem 420 000,- desetihaléřů českých docela pěknou sumou, takže bych jistě své skromné ženě nějaký dárek koupit mohl - uvažuji o náhrdelníku (viz obrázek).



A nyní již rychle k vlastnímu tématu mého příspěvku - jmenuje se "Význam dalšího vzdělávání v řídící práci ředitele gymnázia aneb zpověď ředitele svého věku". Před dvěma lety jsem obhajobou závěrečné práce ukončil studium pro ředitele škol a školských zařízení - známé FS I (funkční studium I - poznámka autora pro ty, kteří zatím ještě nejsou řediteli škol) alias úspěšný ředitel, které je podmínkou pro výkon funkce ředitele. Říkali nám tam, že správný manažer se má svým vzděláním chlubit, aby jeho podřízení viděli, jak je chytrý. Také nám tam dali svítící tužku, abychom byli majákem pedagogického pokroku na školách. Zhasla ještě během měsíce září. Studium stálo cca 10 000,- Kč a hradila ho EU. Nejsem si zcela jist, jestli v Bruselu vědí, do čeho a do koho své peníze investují.

Během studia mě napadaly různé myšlenky a jednou z nich bylo, že si spočítám, kolik různých školení jsem již absolvoval, abych mohl dělat zprvu učitele a nyní ředitele. Vyšlo mi něco opravdu velmi zajímavého, ale to až na závěr. Uvedu nyní kompletní přehled všech absolvovaných studií, školení, přednášek a seminářů včetně časových dotací. Napočítal jsem jich celkem 34. První školení jsem absolvoval 22. 11. 1985 a poslední 29. 2. 2008. Při zpracování přehledu absolvovaného vzdělávání mi ovšem vyvstal metodologický problém - jak přehled uspořádat? Nejprve jsem se snažil udělat toto uspořádání v duchu současné reformy českého školství - zkoušel jsem to několikrát, ale opakovaně mi vyšel chaos. Proto jsem raději zvolil vlastní kritéria členění: 1. kriterium tematické, 2. kriterium citové, 3. kriterium praktické.

I. Tematické členění:

1. Právo, zákony a podzákony

2. Řízení školy

3. ŠVP

4. Autoevaluace

5. Kontrola

6. Bezpečnost práce a požární ochrana

7. ICT

8. Vlastní aprobační rozvoj

9. Pel-mel.

Bude to rychlý přehled s občasným mým komentářem (kurzívou). Všimněte si poetických názvů některých seminářů.

ad 1. Právo, zákony a podzákony:

Nový zákoník práce a jeho aplikace ve školské praxi (6 hodin)

Novela zákoníku práce ve světle práva EU (4 hodiny)

Vybrané kapitoly z pracovního práva (5 hodin)

Nový správní řád a jeho aplikace ve školách a školských zařízeních (6 hodin)

Školský zákon a související prováděcí podzákonné normy pro střední školy (8 hodin)

Výklad školského zákona (6 hodin)

Školský zákon a zákon o pedagogických pracovnících (5 hodin)

ad 2. Řízení školy:

Studium pro ředitele škol a školských zařízení (144 hodin)

Povinná dokumentace středních škol (4 hodiny)

Kvalita práce pedagogických pracovníků v managementu školy (4 hodiny)

Školení komisařů nové maturitní zkoušky (4 hodiny) - Velmi podnětné, dnes k ničemu (psáno v roce 2008, dnes by se k nové státní maturitě možná využít dalo, ale stejně všechna školení musíme absolvovat znovu, a bude-li to k něčemu nebo k ničemu, to zatím nevíme).

Strategie rozvoje školy (10 hodin) - strategií mé školy je přežít!
ad 3. ŠVP:

Jak na to - od RVP k ŠVP (6 hodin) - To nikdo neví.

RVP (5 hodin)

ad 4. Autoevaluace:

Jak provést analýzu práce školy (6 hodin) - trvalo školení, jinak za 6 hodin se analýza práce školy provést nedá.

ad 5. Kontrola:

Na slovíčko s ČŠI - I (3 hodiny)

Na slovíčko s ČŠI - II (4 hodiny)

Vnitřní kontrolní systém školy (4 hodiny)

Jak obstát při kontrole (4 hodiny) - To nejde.

ad 6. Bezpečnost práce a požární ochrana:

Námětové cvičení integrovaného záchranného systému (2 hodiny)

Kurz první pomoci (4 hodiny)

Školení vedoucích pracovníků v požární ochraně (4 hodiny)

Problematika BOZP v návaznosti na současnou legislativu (4 hodiny)

ad 7. ICT:

Kurz obsluhy počítačů Windows 95 a Word 95

Školení Z v rámci SIPVZ (20 hodin)

Školení PI v rámci SIPVZ (20 hodin)

ad 8. Vlastní aprobační rozvoj:

O lidské psychice a psychiatrii (5 hodin)

Zneužitá víra (4 hodiny)

Kurz základů státoprávní teorie (6 hodin)

Kurz učitelů občanské nauky (30 hodin)

Kurz vedení školních knihoven (6 hodin)

Je český kondicionál opravdu podmiňovací? (3 hodiny)

ad 9. Pel-mel:

Krajské diskusní fórum se zástupci krajů (3 hodiny)

Školení topičů nízkotlakých teplovodních kotlů na plynná paliva (5 hodin)


II. Citové členění

(aneb které školení ve mně zanechalo trvalé stopy a dodnes na něj nemohu zapomenout)

1. Kurz učitelů občanské nauky (vydržet sedět celý týden v domě politické výchovy OV KSČ bylo horší než absolvovat úspěšného ředitele a navíc mi dali krásné osvědčení s velikou barevnou hvězdou).

2. Školení topičů nízkotlakých teplovodních kotlů na plynná paliva (na žádném jiném školení jsem nemohl hovořit sprostě, ale zde s kolegy topiči to bylo celkem běžné). Až bude po velké novele školského zákona zjednodušeno odvolávání ředitelů škol, bude se mi toto školení hodit.

III. Praktické členění:

V tomto členění jsem přece jen použil kritéria v duchu školské reformy - rozčlenil jsem akce dalšího vzdělávání podle toho, zda byly či nebyly využitelné v životě praktickém, k čemuž máme dnes vzdělávat a vychovávat naše žáky (rozumí se k té praktičnosti).

1. Školení nepraktická = v životě nepoužitelná: všechna (s výjimkou bodu 2).

2. Školení praktická = v životě použitelná: školení topičů nízkotlakých kotlů.

Na závěr celého příspěvku si společně s vámi položím zásadní existenciální otázku - jak velkou část svého života jsem musel obětovat vzdělávání, abych mohl dělat učitele, po čemž jsem celý život niterně toužil, a následně ředitele, po čemž jsem toužil ještě více?

Výpočet v hodinách:

(h. znamená hodin, jinak by tato zkratka mohla znamenat i jiná slova a symbolizovat, za co stál můj život učitele a ředitele.)

Základní škola 10 800 h.

Střední škola 4 800 h.

Vysoká škola 4 000 h.

Výchovné poradenství 300 h.

Tzv. další vzdělávání (praktické i nepraktické) 346 h.

Celkem 20 246 h.

Můj život od narození dosud 410 592 h.

Podíl vzdělávání v mém životě cca 5%

Závěr 1: Vážené čtenářky a vážení čtenáři, jistě uznáte, že obětovat 5% svého života na to, aby se člověk mohl válet v ředitelně, je opravdu málo. Doufám, že velká novela školského zákona tuto věc napraví - myslím si, že povinné vzdělávání pro ředitele školy by mělo v jeho životě zabrat minimálně 10 až 15%, neboť to jsou někdy opravdu zážitky na celý život.

Závěr 2: Nevím, na co mělo moje vzdělávání vliv, ale vím, na co určitě nemělo - na můj sexuální život. Jednak, jak jste si jistě všimli, žádný seminář nebyl o sexu (i když témata některých byla opravdu dráždivá), a jednak mohu směle konstatovat, že v 15 letech, když jsem byl ještě totálně nevzdělaný, jsem měl lepší erekci než dnes, když jsem totálně vzdělaný.

Přeji vám hodně radosti z vašeho vzdělávání. Váš Karel Výravský

3 komentářů:

bobina řekl(a)...
17. srpna 2009 v 19:00  

Řediteli, dík, pobavila jsem se. To se to příští úterý půjde do práce. Já se snad už začnu těšit. Zdraví stále nedovzdělaná a stále jenom učitelka.

Reeve řekl(a)...
17. srpna 2009 v 23:38  

Když jste v úvodu předeslal, že váš příspěvek bude vtipný, řekl jsem si, to zas bude nějaký vůl, který nám bude radit, jak neformálně autoevaluovat v maskách krtečka a včelky Máji.
Rád opravuji svůj úsudek. Nejste vůl, jste řízek a kdyby v naší ředitelně neseděl - zaplaťpámbu - někdo hodně podobný, asi bych přemýšlel o emigraci do Broumova, protože tak veselého kotelníka aby pohledal. (O vaší perspektivě v sesli ředitele - správce budovy si po zveřejnění vašeho příspěvku dovolím vyslovit mírné pochybnosti.)

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2009 v 11:21  

Příspěvek je to jistě vtipný, ale vzhledem k tomu, že jste ho jistě psal v pracovní době a pobírate za ty kecy 420 000 desetihaléřů českých, tak nakopat do pr.... .

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.