Ač to zní jakkoli neuvěřitelně, pro mnoho z těch, kteří mají pocit naprosto zbytečné práce, to nejlepší, co se od doby tragické „množinové reformy“ ve školství odehrálo, je povinná tvorba dokumentu Školní vzdělávací program. Bez ohledu na to, jestli se jedná o školství základní či střední.
Připadáte mi na tom ministerstvu jako nekompetentní idioti, kteří nejsou schopni z dobrých věcí vydupat to nejlepší, co se vydupat dá. Jak vůbec můžete probírat možnost státních maturit, když jste pár let předtím vystavili reformu, která sama ve své podstatě tento problém řeší? Sami studenti, řádově osmnáctiletí, vám jasně dali najevo, kde děláte chybu a vy si jako opravdoví dogmatici stojíte pořád na svém. Prosazením státních maturit byste se snad dočkali uspoření financí, které máte slíbené, ale dříve investované prostředky byste tím poslali do stoupy. Pokud naopak využijete šance, kterou vám ŠVP dává, pak velmi zúročíte (konečně!) práci učitelů!
Pořád to nevidíte? Pak sledujte následující příklad:
Mějme dvě školy, v libovolném místě, libovolného typu. Jediné, co tyto školy spojuje, je studijní obor postavený na společném RVP. RVP, neboli rámcový vzdělávací program, má jasně definovat, co se po vás „rámcově“ chce. Tudíž v tomto jsou obě školy na stejné startovní čáře. Bez ohledu na počet studentů, tradici a podobně. Určitě si umíte představit, že existují minimálně dvě školy, které vzdělávají kuchaře, automechanika, zedníka nebo třeba informatika.
Učitelé daného oboru měli za úkol zpracovat dokument ŠVP, podle kterého chtějí vzdělávat. Předpokládejme, že obě školy takovýto ŠVP připravili a taky podle něj odučili. Příští rok to budou na základkách první třeťáci, učící se podle ŠVP, střední školy teprve začínají. Tudíž první vzdělaní podle ŠVP budou za tři roky.
Abychom se v tom vyznali, pojďme si jednu školu pojmenovat Hradec a druhou Městec. Nyní máme všechny potřebné údaje a hledejme, jak ověřit, že studenti studující dle společného rámce, si osvojili potřebné výsledky vzdělávání a rozvinuly se u nich ty správné kompetence.
Odpovědný zástupce studijního oboru ve škole Hradecké se na začátku června v daném roce vydá prozkoušet studenty, kteří studovali v Městci a naopak. Tento odpovědný zástupce u zkoušky, při které nezkouší vlastní studenty, ale studenty „konkurenční“ školy, si vezme do ruky školní vzdělávací program konkurenční školy a podle něj provede přezkoušení. Je-li v ŠVP, například v angličtině, napsáno, že: „student popíše město, ve kterém bydlí“, zeptá se zkoušeného na město, ve kterém bydlí. Pokud tento zkoušející najde v ŠVP informaci o tom, že: „absolvent je schopen řídit ubytovací zařízení“, položí mu takové otázky, aby si tuto kompetenci u zkoušeného ověřil.
Pak, zcela objektivně rozhodne, zda jsou výsledky vzdělávání i kompetence v souladu s tím, co zkoušenému na škole předepsali už v době, kdy na školu nastupoval.
Chcete-li hledat slabiny v tomto řešení, do toho. Problém je v tom, že jste to měli dávno vidět a za peníze daňových poplatníků už dávno udělat vše proto, aby učitelé neměli pocit zbytečné práce. Víte, co jste měli, vy odpovědní udělat? Dotáhnout tu reformu do konce. A ne ze studentů dělat pitomce. Toto břímě jen tak nestřesete. Býti pitomcem je totiž váš úkol. Proto taky nemůžete učit, proto musíte hledat pracovní místa na ministerstvu školství, výzkumném ústavu pedagogickém, národním ústavu odborného vzdělávání a v podobných institucích.
A co by takové řešení přineslo?
Důraz na kvalitu, čitelnost a jasnost ŠVP.
Dali byste tvorbě ŠVP smysl.
Dostali byste do škol konkurenci.
A v neposlední řadě – získali byste metr sami na sebe, protože pokud nebudete vyvíjet Rámcové vzdělávací programy, můžete si s nimi už teď vytřít.
Velmi rád se účastním diskuze a velmi rád načrtnu každý jednotlivý detail takovéhoto postupu. Jste ale schopni diskuze o podstatě věci a ne plané disputace o tom, jak jsem vás nazval a co si o vás myslím?
Možná to vůbec netušíte, ale J.A.K., klasik, jednou prohlásil: „škola je soustředěná láska“. Co soustředíte kolem sebe vy, pitomí byrokrati?
PS: Urazil jsem vás? Pak je to dobře. Vy to totiž učitelům děláte permanentně, a to už několik let. Takže vzhůru do diskuze o podstatě věci.
Pavel Laskavec: Vzdělávání u nás řídí pitomci
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Pitomec Laskavec. Nic lepšího mne nenapadlo. Jednak vás to neurazí, vy tak označujete spoustu lidí, kteří svou práci věnují školství (snad jako vy). Ve svém výlevu jste smíchal hrušky s jablky, jen abyste mohl někoho napadnout. Prý rád diskutujete. Snad, ale vypadá to na diskutéra typu Davida Ratha. A pak říkám - děkuji, nechci.
... á "Anonymní" je zřejmě úředník MŠMT ... inu, potrefená husa se ozve jako první ;-)
Jsme pilotní škola, takže naši studenti jdou ke státní maturitě 2010 už jako vystudovaní Ešvépáci. Copak asi odpoví pan Stát, až mu student řekne, že dané téma otázky něměl na škole v ŠVP ? Že se měl připravovat podle katalogů z Cermatu ? Ale no tak, no tak.....
Vy jste mi ale vtipálek, anonyme!
Otázky k ústní zkoušce přece vymýšlí vaše škola a lze předpokládat, že se v nich neobjeví to, co jste neprobrali - tery pokud máte zdravý rozum.
V didaktickém testu jsou pak otázky, které jistě nejdou nad rámec výstupů v ŠVP, kteréjste povinní splnit...
Okomentovat