Neočekávejte úvahu nad morálností reklamy, ve které se objevuje krabička, která má malou díru na věci, které chcete dát a velkou, když chcete brát. Přesně takoví totiž jste – naši učitelé. Dáváte žalostně málo a chcete moc. Chcete Moc, Vliv, Klid, dostatek Odpočinku. Jste sobečtí, jste zlí, jste nezvídaví, jste přesně takoví, jací jsou podle vás vaši žáci. Jenže – oni jsou lepší. Zatím. Dokud se nedostanou do vašich rukou.
V přednášce najdou rajskou hudbu ti, kteří takoví nejsou. Kteří přemýšlí a uvědomí si tu děsivou skutečnost, že:
„Nejsme schopni si představit, na co všechno připravujeme své děti, ani 5 let dopředu.
Jenže oni budou dospělí za 30, 40 let.“
Kde bereme tu drzost myslet si, že je, děti, vůbec jsme na cokoli schopni připravit?"
Jestli to tak nevidíte, táhněte. Táhněte za jiný provaz, třeba těžké strojírenství, buďte kadeřnicí nebo zkuste napsat knihu, která udělá někomu radost.
Existuje cesta. Sice mlhavá, ale výtečně podaná. Zábavný Sir Ken Robinson. Vám jemně vysvětli, a asi s větší mírou taktu, než bych toho byl schopen já, Vysvětlí vám věci, že budete vážně uvažovat nad tím, na které straně chcete být... Nebo spíše – na které straně jste, protistrany vám dojdou během přednášky.
Trvá to 20 minut. Najdete je?
Pavel Laskavec: Dávejte málo, berte hodně, děcka…
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
38 komentářů:
Milý Američane, přečti si Komenského ...
Dear Anonymni,
Komensky is dead, but his ideas is life.
Ja to vedet, proto rikat Tobe a ostatnim svoji myslenka.
Dovol Ty mne nekolik otazka: Kolik Ty mit deti ve skole? Kolik Ty je zkazit? Kolik deti Tebe mit rado a chtit ucit jen od Tebe? Kolik Ty myslenka moudrych rekla, aby vsichni zasmali a byli happy? Kolik deti mit uspech u Tebe?
Je nedelat patent na rozum, ale chtit rekl, ze neco neni good. Hodne ucitel zabijet deti v kreativita, vlastni myslenka, brat ideal. Hodne ucitel mucit sebe, lecit sebe komplex, nedelat praci rad.
Je mi lito, ze nekdo nepochopit.
Happy day.
Sir Robinson, očividně unesený vlastní vtipností, nám nabízí dvě geniální myšlenky:
1. Nikdo netuší, jak bude budoucnost vypadat, a proto je dosavadní vzdělávací systém docela určitě špatný.
2. Většina lidí se bude v budoucnu živit tancem.
Budeme-li se tím řídit, čeká nás skvělá budoucnost. Jen se trochu obávám, že naše děti v ní budou tančit tak akorát u montážních pásů asijských firem, protože tamní vzdělávací systém kupodivu i nadále lpí na zkostnatělých principech z onoho proklínaného 19. století.
To pan Reeve
1)To jestli budou nasi potomci tancit okolo pasu asijskych firem nebude ani tak dano vzdelanim ci nevzdelanim, ale proste a jednoduse tim, V CICH rukou bude kapital - to nema se vzdelanim nic moc co delat - myslite si, ze vzdelani samo o sobe vygeneruje pracovni prilezitosti? To jste patrne nacichlej emeryckou propagandou, pac tam si to taky doted mysleli - vysledek je ten, ze letos je v USA 81 procent cerstvych VS absolventu nezamestnanejch, a patrne i nezamestnatelnech - vytvaret VS pracovni mista tim, ze se tisknou penize asi donekonecna nepujde ze jo pane Reeve. Jinak nevim, odkud berete optimismus, ze Vasi potomci budou mit to stesti, ze budou pracovat u montaznich pasu asijskych firem - ja si spis myslim, ze budou prehrabavat odpadky, a shanet neco k jidlu, a jaky budou mit vzdelani, tak na tom absolutne houby s octem bude zalezet - sileni ekonomove si mysli, ze penize lze promenit za jakoukoli komoditu, a sileni ucitele si totez mysli o vzdelani - a Vazeny pane Reeve - ta budouci Evropa totiz proti Asii nema nejmensi sanci, ponevadz Evropska ekonomnika a spolecnost neni zalozena na tvrobe hodnot, ale na konzumaci hodnot - V Asii se setri, v Evrope se zadluzuje - myslite, ze ke koncentraci kapitalu a majetku dochazi usporami nebo zadluzovanim????
Mimochodem, docela by mne zajimalo, proc dokola ignorujete poznatky, ktere se drive ucily ve vlastivede pro paty rocnik ZDS - ja si tedy pamatuji na takovou ctvercovou ucebnici, ve ktere bylo napsano, ze ropy je na tehle planete na 50 let - meztim byla nejaka dalsi nalezena, ale 30 let vzrustajici spotreby do soucasnosti zpusobilo, ze v soucasnosti se dostavame do situace, kdy dalsi narust produkce proste neni mozny, a naopak bude dochazet k neodvratitelnemu poklesu produkce teto - a myslite, ze soucasni prvnackove, az vylezou, tvari v tvar tomuto faktu budou primarne ve sve profesni kariere potrebovat ICT a jazyky? Jyzyky budou k nicemu, pac k masivni doprave zbozi a osob potrebujete prave ropu, a za tuto neni v soucasnosti nahrada - o ICT se da rici to same.
ad Parabellum: at se deje co se deje, je treba učit stále dál. At je či není ropa, at je či není válka, at je krize či není. Akorát se mění to, jak a co učit.
To peka
Ano, jednoznacny souhlas - Jenom holt by mozna bylo v hodne zakum nastinit, ze konzumni vecirek je u konce, a paradigmata, ktera platila do soucasnosti prestavaji prave fungovat, a v budoucnu budou uz vubec nepouzitelna - jednim z nejvetsich nebezpeci je to, ze az soucasni zackove prijdou do produktivniho veku, tak svet nebude mit tu podobu, na kterou byli pripravovani ve skolach a aby naplnil jejich ocekavani = optimalni podhoubi pro extremismus - jak asi vysvetlite zackum, ze prestoze se vsichni dobre ucili, hbite klikaji mysi, sprechti a speakuji, tak ne a ne to prevest na penizky, a hmotne statky, na kterych jsou nyni zavisli, a o kterych predpokladaji, ze se jim po dosazeni produktivniho veku bude dostavat v mnohem vyssi mire.......
Nu, sir Robinson - budiž. Ale co nám vlastně řekl autor článku? Květnatě zabalené lejno. Podobné hystericko-profétistické výkřiky jsou právě jen na h..., jakkoliv je dobře, že mohou zaznívat.
Možná se autorovi udělalo lépe, ulevil si, snad už jen tím, že sebe do množiny učitelů nezařadil, kdo ví. Vyřeší situaci podobné výkřiky? Jistě ne. Jde o změnu systému, pokud je nutná, o čemž mě nepřesvědčil ani autor, ani sir vtipálek. Jak píše péká - jde o to jak učit, jakkolvěk metody nikdy nebyly a nebudou samospasitelné. Vždy je důležitá osobnost učitele a tady platí, že čím je učitel vyhraněnější, tím vyhraněnejší reakce vyvolává - buď je milován, nebo nesnášen. Ale i to je součást školního působení - naučit žáky vyrovnávat se s autoritou, která může někdy být dokonce i nespravedlivá.
fuj. fakt pripravujete sve deti na to, ze se maji smirit s nespravedlnosti? zvedl se mi zaludek. tim spis si stojim na tom, co jsem napsal: tupi, zli, hloupi, nezvidavi a neskutecne lini.
stačí klasické trivium a k tomu nějaké náboženství - třeba islám a stačí - to bude Evropa budoucnosti. A ještě jsem zapomněl - všichni budou muset poslouchat a sedět v lavicích s rukama za zády. Nějaké nové metody a formy práce ?
Pane Laskavče, své děti ne, ale vaše bych na to rád připravil, když vás tak poslouchám (čtu). Píšete, že si stojíte na tom, co jste napsal. Podle mě si akorát tak stojíte na vedení. Protože stát se dá za něčím, ne na něčem. A pakliže dá, tak jedině na tom vedení.
Nyní k věci. Například kolega NPK se to snažil pěkně vysvětlit a vy oponujete d-------i, bezobsažnými a jednou vyřčenými, (pro mě tedy redundantními) poznámkami. Myslíte si snad, že 100x opakovaná lež se stane pravdou? Naivko. Ale tak - ano, pane ukřivděný, ať máte radost, že jste svůj přesně cílený kop nemířil do prázdna, také jsem hloupý, zlý, tupý a nezvídavý, a proto děckám ve škole věnuji veškerý svůj volný čas, který mám a dokonce se jich i ptám, čím bychom se mohli společně zabývat, abychom to pak také realizovali, a proto každé práznidny trávím čas na různých kurzech. Taky mám pro vás jeden odkaz , ale nepovažuji za nutné kvůli němu vytvářet pseudo článek na tomto serveru. Doporučuji však především vyslechnout pasáž počínající časem 1:00, - to je vzkaz pro vás a vám podobné. Nikoliv však pro vystupujícího na vámi předloženém videu, protože nejde o to, že to podal s větší mírou taktu, jak uvádíte, ale protože - narozdíl od vás - nemíchá hrušky s jablky. Vy jste si video shlédl, okamžitě se vám spojily veškeré synapse v mozku a přání se stalo otcem myšlenky - všichni učitelé jsou tupí, zlí, atd., protože podle vás to video vaši myšlenku potvrzuje. Jenže o tom to video bohužel není. A tím se vracím k tomu, co jsem napsal na začátku - že si stojíte na vedení. Pusťte si to třeba ještě 2x, mezitím popojděte kousek bokem, třeba to pomůže.
A mimochodem, pan přednášející sice plive na vzdělávací systémy jako takové, ale dobrou polovinu staví na zjištěních a vědeckých závěrech týkajících se inteligence, globálních vzdělávacích systémů, devalvace vzdělávání, které by nikdy nebyly, kdyby nebylo lidí, kteří se tím zabývali důsledně ve své vědecké práci. Nejvíc mě však pobavilo tvrzení, že vzdělávací systém před 19. stoletím neexistoval (čas 11:25). Muhaha, no, tak to samozřejmě možná u nich, my už vzdělávací systém máme od 17. století a tímto se tedy mnohé vysvětluje. A tihle nás chtějí nečemu učit? Parkurstová - daltonský plán, ...OMG. Ano já vím, jsem nezvídavý..., slyšel jsem, tedy četl jsem. Je bohužel pravda, že se kreativita potláčí, ale dnešní děti jsou tak zdechlé, že popřemýšlet nad jakýmkoliv problémem je pro ně neskutečná dřina a považují to za naprosto nepotřebné a motivace je velice obtížná. Dotahovat věci do konce je pro ně také zbytečné. Co víc se k tomu napsat? Nevím, ale nikdy jsem neřekl, že jsou tupé, zlé a já nevím, co ještě, tak mi to, prosím, jako učiteli nepodsouvejte a negeneralizujte to. Ano, to jste napsal v úvodu vašeho "článku". Odkud jste čerpal pro takové tvrzení, že my učitelé obecně žáky takto nazýváme? Podložte to něčím hmatatelným. Já se zeptám jinak - dělají tedy takové děti skutečně tupí učitelé, nebo tupá společnost jako taková a především rodiče, když už mám používat vaše výrazivo? Co vy na to? Jak by se vám líbilo, kdybych vás třeba nazval tupým rodičem, co nechává děti koukat na tupou N*vu? Bez toho, aniž bych o vás cokoliv věděl. Příjemné, že?
Abych to shrnul. S ohledem na obsah sdělení videa to vypadá tak, že zanecháme působení na stránku kognitivní a budeme se věnovat čistě stránce konativní, afektivní a psychomotorické. Paráda, takže máme nový směr. Z extrému do extrému. A s ohledem na vaše sdělení ale nepomůže nic.
Jestli jste to doteď nepochopil, ten člověk na vašem video hovoří o systému, vy jste to převedl na jednotlivce a já jsem svým videem jako jednoltivec ukázal (2:50), co si o vašem vyrýpávání myslím.
Pane autore, asi máte občas problém s pochopením psaného textu. Nenapsal jsem, že se žáci mají smířit s nespravedlostí - to je vaše poněkud pomýlená implikace. Píši o vyrovnávání se s autoritou, která může být i nespravedlivá. Nepíši o smíření se s tím. Jako učitel se zkrátka mohu mýlit a zachovat se i při nejlepší vůli nespravedlivě. I s tím se budou žáci v reálném životě střetávat a je nutné, aby dokázali potlačit svůj akutní hněv a zlobu (vzhledem k pravidlu subordinace). Je samozřejmé, slušnější učitel s touto možností žáky seznámí a vede je k tomu, aby jej upozornili, když mají dojem, že se zachoval nespravedlivě nebo se mýlí. To je přece součást socializace, která se ovšem dnes poněkud podceňuje, a tak nám školy mnohdy opouštějí namustrované primabaleríny přesvědčené o svých kvalitách, které ovšem v praxi velmi rychle selhávají.
Své generalizované soudy raději moc neventilujte, víte, jak to s generalizacemi chodí, často vyůovídají víc o autorovi samotném než o hodnoceném.
Podívám se jen na ten záznam, to co je napsáno nad ním a pod ním pominu. Pan Robinson je zdá se vtipný člověk, Rád se směje vlastním vtipům a taky se trochu předvádí. Tím ale podle mě jen dokazuje, že by to mohl být dobrý učitel. A názory, které předkládá určitě stojí za zamyšlení. Určitě není z jiné planety. A že současný vzdělávací systém u nás i v jeho zemi dost skřípe, to je nasnadě. Děti, které nějaké schopnosti mají je většinou rozvíjejí v kroužcích, v ZUŠkách a v dalších kurzech a do zkostnatělé školy se chodí nudit. Škola jim v tom velmi sveřepě brání neustálým navyšováním počtu hodin, odpoledním vyučováním a domácími úkoly. Proč musí děti už na ZŠ sedět ve škole déle než rodiče v práci ? Kam zmizel jejich volný čas ? Podívejte se na "reformní" RVP. Na druhém stupni ZŠ musíte například odučit za 4 roky 35 hodin předmětu Český jazyk a literatura. Přemýšleli jste někdy nad tím proč zrovna literatura ? A co filmy, obrazy, sochy, architektura, tanec ? To se učí v hudebce a výtvarce ? Opravdu by nešlo dát těm "Výchovám" víc prostoru a přestat se na ně dívat jako na doplněk matematiky, fyziky a dalších ?. A myšlenka, která mě nejvíce zaujala ? Je nebo není současný systém jenom dlouhodobou přípravkou na příjímačky nejprve na SŠ a pak na VŠ ? Myslím že ano.
Připravte si kameny, já s panem Robinsnem v mnoha věcech souhlasím!
Zdeněk NUTZ
To NPK, Jenda i ostatní:
Článek splnil vše, co měl. Včetně komentářů. Nebýt mých emotivních výlevů, možná by spousta lidí ani neodpověděla. Zajímavé je na tom to, že i k debatě o vzdělávání přispějí mnohem více primitivní a jednoduché formulace, než sofistikovaný text.
A já budu psát, a budu psát i díky Vám a hlavně pro lidi, kteří ví, že do skupiny "líných, zlých a tupých" nepatří.
Ostatně - těch líných, zlých a hloupých tady moc nebude, jelikož ti si otázky nekladou.
Díky moc za reakce. Všechny potěšily.
PS: Odpusťte prohřešky vůči jazyku. Nemyslím, že to nutně svědčí o mé nevzdělanosti. A tak si stojím za tím, že "stojím na tom" byl pochopeno správně, bez ohledu na to, že "to" je moje vedení. Takže Vaše invektiva nebyla ničím jiným, než "seďte rovně a založte ruce".
Good afternoon,
ja rad cist, ze vsichni vy se vyjadrovat k problem educational system pro nase deti.
Mr. Laskavec nebyt jen a plant, ale v ceska jazyk mit i jiny vyznam. On nam sdelit, ze neco v educational system nebyt dobra. Ja chtit rekl take, ze podobna problem resit all about.
Deti byt obraz svuj rodic. Rodic v soucasnost mit hodne starost and problem vlastni zivot, career, work and money. Tezke byt rodic dite soucasnost.
Deti byt hodne sophisticated IT technology, but malo chtit pouzivat vlastni hlava. Deti chtit moc odpovednost brzy, ale my jim malo dat. Ja chtit deti v budoucnost mit budoucnost, ktery nebyt jen o technology, encyclopedic knowledge, mathematic accuracy, but creativity, all-around perspective. Nas deti je nas future.
Vy ucitel snazit se jit vzor. Byt personality, respected. Prijem vlastni odpovednost za vlastni osoba, ciny. Mit slovo and nazor. Nebrat nazor druhy. Deti nebyt spatne, only malo laska, respect, health. To ja chtit rekl.
Good luck!
Pane Laskavče, to nebyla invektiva a už vůbec nepovažuji za projev kreativity způsob, jakým jste onu dotčenou větu zprznil. I když vy si to asi myslíte. A samozřejmě zde zase podsouváte něco, co nikde nebylo řečeno. Nikde jsem nenapsal, že vás považuji za nevzdělance (to už je snad nějaká Vaše mánie reagovat na něco, co nikde nepadlo - nejdříve článek s videem a teď tohle), tak se do té role sám situovat nemusíte (pokud je Vám to ale milé, tak prosím). Jen jsem chtěl, abyste si kousek popošel. Kdybych si myslel, že jste nevzdělanec, nikdy bych si nemyslel, že by to nějak pomohlo a neradil bych Vám to. To víte, já Vám to snad ani jinak podat neumím. Vyplývá to z toho, že jsem podle vás tupý, zlý a hloupý.
Mimochodem, celá má reakce byla směřována právě k tomu, jak jste smíchal hrušky s jablky a to nehovoří nic o vaší kreativitě. Já s panem přednášejícím v podstatě souhlasím, to Vy jste z toho udělal frašku. Stačilo jednoduše napsat, že Vám prostě chutná (když už jste tak zatížený na reklamy) a "nepřihřívat si polívčičku". Víte, mezi kreativitou, laborováním, pokusničením a hloupostí jsou velmi tenké hranice. Takže bych celé to vystoupení tak nedémonizoval. Ukažte mi elektrikáře, který se bez potřebných vědomostí začne kreativně vrtat v rozvodech v baráku. A pokud ano, tak důležité ale bude, že si přitom krásně zatančí, což přímo koresponduje s obsahem výkladu pana přednášejícího z videa.
Jinak si samozřejmě pište, co chcete, máme demokracii, ne? A někdy si i přitom zkuste vzpomenout, co jsem vám teď napsal.
A vůbec, co já se s vámi bavím? Buďte tak Laskav, sedněte si, založte si ruce a dávejte chvíli pozor, ano?! A pan American si sedne s vámi a nebude ze sebe dělat... americana! Máme schválené vyhazování ze třídy, tak abyh vás týden nenechal doma, smradi jedni. Táák šme še pobafíílii, naaa.
Mimochodem, právě jsem pochopil, že vy to neděláte pro systém a pro blaho všech, vy to děláte pro sebe, čímž mě necháváte ledově klidným. Jen doufám, že to nechá ledově klidnými i ty, kteří o něčem rozhodují a nevezmou si z vás příklad. Čest vaší další bohulibé pisatelské činnosti.
To Jenda:
Pokoušela jsem se přidat komentář před několika hodinami, ale neúspěšně. Jsem ráda, že jsem počkala na Vaši poslední reakci, mluvila mi z duše. Podle mého názoru z pana Laskavce mluví nějaká velice negativní zkušenost s českým školstvím,nebo snad také on sám kdysi patřil mezi nás líné, zlé, sobecké a nezvídavé. Poté, co prozřel, opustil školství a určitě je šťastný a spokojený.
Ráda sem chodím kvůli dobrým článkům a inspiraci. Kdyby pan Laskavec jen zavěsil video s tím, že je dobré ho shlédnout a odpustil si záštiplné komentáře, bylo by to OK. Určitě by se ozvala spousta lidí, kteří by měli co říct k tématu. Takhle se mi zdá, že si ventiluje nějaký svůj komplex a současně s tím smetl hromadu dobrých učitelů do jednoho pytle s těmi, které tu chce kritizovat.
Jsem z obyčejné venkovské základky a mrzí mě, že zjevně inteligentní člověk takovou negativní generalizací poškozuje lidi, kteří pro školu a svoje žáky dělají maximum. A mimochodem, to snad ještě někdo věří tomu, že se dnes musí sedět s rukama za zády a děti jsou ve škole déle než rodiče? Nejvyšší počet hodin po 45 minutách v 9. ročníku je 32 týdně a to ještě spousta rodičů běžně píše dětem na odpoledky omluvenky.
Přeji Vám hezké léto.
Oh, my God!
Ja asi malo rozumet clovek Jenda and Ivana. Ja vazit si vas prace jestli vy byt a teacher. To neni myslet vy spatne.
Vy ovladat sebe. Byt personality, please. Komensky rikat principle activity. Byt toto ukazka?
Mr. Laskavec mit negaci ja chapat ne jako general. Plivat on na nekoho? Ukazat prst na nekoho? Vy se dotknout sebe. Ja zjistit, ze slozita vec byt ucitel a deti mit tezka budoucnost.
I talked.
Oh, my god, oh, my god, oh, my god. Není to ze Slunce, seno, ...? Už budu, už budu.
Mr. Laskaven on nemit negaci, on byt negace sama o sobe a ja to chapat jako generál, takže sednout a ticho!
Začíná to tu být zábavné. Myslím, že pan Laskavec se musí velice dobře bavit a moc bych se nedivila, kdyby so called American byla jeho false identity. Na konci posledního příspěvku od American mi chybělo už jen ono slavné Howgh!
Objevila se tady celá řada nesmyslů, ale asi nemá cenu je vyvracet. Jen namátkou - na 2. stupni ZŠ jsou průměrně 4 hodiny češtiny s literaturou týdně v každém ročníku a i zmiňované výchovy by se klidně mohly dětem předložit v rámci tzv. disponibilních hodin, jenže to by na školách museli být aprobovaní učitelé v dostačujícím množství. Současný trend, kdy je pro školu jediná rentabilní věc mít co nejvyššší počty žáků ve třídách, aby mohla zaplatit učitele, vede k tomu, že většina z nás vedle své aprobace učí další předměty. V naší škole jedině angličtinář a výtvarník s rodinkou učí pouze své předměty, ostatní přibírají vše, včetně fyziky, angličtiny, tělocviku apod. neaprobovaně. Proč? Protože se snížením počtu žáků se třídy spojují a učitelé propouštějí, aprobovanost se snižuje, kvalita klesá. Ale finančně si škola nemůže dovolit dvě třídy po 16 žácích, musí mít jednu maxi se 32. Jak pak práce vypadá, nemusím popisovat.
Se 16 žáky si umím představit rozvoj kreativity a vše, co se pan Laskavec pokoušel předložit, jistě v dobrém úmyslu. Jak to dopadá se 32 dětmi ve třídě? Zkuste si sami.
Diskutovat o problémech školství by se mohlo hodiny, ale stále by to bylo bezvýsledné. Raději jdu pracovat - naše škola dostala grant na dvouletý mezinárodní projekt Comenius, takže prázdniny jsou vhodnou dobou na jeho plánování, rozpočty, komunikaci s kolegy a podobně.
Všem opět přeji hezké léto.
Paní kolegyně, souhlasím, a berte to s humorem, jako já. I já sedím nad projektem z ESF, kvůli ŠVP dle RVP, no WTF, nevím, co si s tím počnu, asi počnu... Asi počnu nějaké kreativní dílo. I já Vám přeji pěkné prázdniny a nezapomeňte být děsně líná a tupá, wo tom to jee, ať si na nás můžou ukázat. Přece jim nebudeme brát iluze. Oni už svou představu dávno mají. Mimochodem, že ti dva jsou jeden, to je více než jasné. Lépe řečeno, to jsou ti dva, co vypadají jako jeden. Táák šme še pobaviilii, naa, trochu zaspamovali a jedeme dále.:o)
me samotneho taky zajima, kdo je American. v jedne vete verite tomu, ze nejsem uplny blbec a v druhe se snazite naznacit opak. nemyslim, ze bych se nejak zasadne bavil. ale americanovy komentare vypovidaji o pochopeni a vase, prestoze souhlasim se vsim, co jste k vzdelavani jako takovemu napsali, hledaji nesoulad. proc? moc si vazim prace kazdeho z vas, kdo ji dela s laskou. kdyz jsem psal o lasce, nikdo nediskutoval o lasce. kdyz se do NICH opru, ozvou se ti, kteri ji v sobe maji.
nejsem American, ale jsem rad, ze nekdo pochopil.
Parabellum ( pistolník střílející od pasu ), Vyštejn na vedlejší diskusi se snaží ušetřit tím, že by klidně navýšili přímou pracovní povinnost na 30 hodin. Za ty propuštěné učitele by nabrali jiné ( neučitele ), kteří by například prováděli dozory nad žáky a pod. ). Nezmínili se ovšem , zda by zvýšili i platy učitelů o těch 30%.Za více práce přece více peněz. Produktivita v tomto oboru již mnohdy skutečně dosahuje 100%. To ale někteří nevidí, protože pro ně je to statisticky neměřitelné. Pistolník se neustále odvolává na pracovní úvazky ve Španělsku a Německu, ale dovnitř jejich systému nevidí, nevidí podstatu pedagogických systému, protože nezná školství. Používá výhradně statistické údaje. Pravdou ovšem je, že ve školství i dnes najdeme těch 10 % , kteří mají jednu aprobaci, neumí na PC, snaží se ze všeho vyvléknout,...Ale těch 90 % jsou učitelé, které práce baví, používají moderní výukové metody, jsou kreativní. To však někteří pánové nechtějí vidět . Oni si myslí a jsou o tom fanaticky přesvědčeni, že učitel skutečně pracuje jen 20 hodin a má za to 20 000. Nevidí nebo nechtějí vidět, že je to o hodně jinak, nevidí , že nad projekty trávíme soboty, neděle, prázdniny a spousty hodin na víc. Vždyť jen žádost o grant Comenius mě stála ve zdůvodnění přes 30 hodin, městský a krajský grant totéž. Tito pánové nevidí práci s žáky mimo přímou vyučovací povinnost, Akademie, sportovní, dopravní, recitační , matematické soutěže a jiné olympiády v odpoledních hodinách, občas musí učitel "i učit, opravovat,..". Vůbec bych se nedivil, kdyby v záchvatu závisti poukázali i na délku dovolené.
Tak tedy pokud shrnu návrhy některých jak ušetřit ve školství :
1) Přímá pracovní povinnost až do 30 hodin
2) Počty žáků - naplňování tříd od 30 do 35
je jasné, že tyto fundamentalistické názory jsou scestné. Pedagogická stránka výuky musí být v příslušném poměru k té ekonomické. Všímejme si proto dobře, které politické strany opět přijdou s myšlenkou "školství je priorita" !!!
Pane Ignorante
Ja jsem s dovbolenim napsal, ze bych ty uvazky navysil s tim, ze by i ucitele dostali pridano (myslim ze jsem uvedl odhad 12-15 procent) i kdyz pravdepodobne ne o tech 30 procent, a za zbyvajici prostredky bych poridil pomocny personal - zaroven bych si dovolil upozornit, ze toto opatreni by zpusobilo, ze:
1)Skoly by se mohly zbavit vetsiny tech nevyhovujicich
2)na trhu prace by bylo odhadem okolo 18 000-22 000 ucitelu, kteri by jako stabilizacni faktor pro ty, co by na skolach zustali - chapu, ze jako uciteli se Vam to libit nemusi, ale casem to tak stejne dopadne - ono totiz casem to nebude o vyjednavani mezi politiky, odbory a zrizovateli, ale o optimem a zboznymi pranimi na strane jedne, a na strane druhe s velmy neodbytnym partnerem pro vyjednavani, a tim bude ekonomicka realita.
P.S. Vim, ze budete namitat, ze objem prace naroste neumerne k odmenovani - ano, mate pravdu - jenomze si musite uvedomit, ze statni rozpocet je financovan na dluh z 10-15 procent, a ze tento stav je dlouhodobe neudrzitely - a tak, jako i v nepodnikatelske sfrere dochazelo a zejmena v soucasnosti dochazi, ze za vice prace je mene muziky, tak toto se nutne musi projevit i ve verejnem sektoru, skolstvi nevyjimaje.
Vim, ze budete populisticky tvrdit, ze vsude se uvadi, ze vzdelani je nejvyhodnejsi investice do budoucnosti, ovsem tim je myslem nikoli makroekonomicky pohled a ono se v soucasnosti navic ukazuje, ze toto neni pravda ani z hlediska jednotlivce - jedenaosmdesatiprocentni nezamestnbanost mezi soucasnymi USA- VS absolventy je tohoto dukazem.
Aby to tvrzeni o investicich do vzdelani bylo pravdive, tak tomu je potreba doplnit jeden zasadni parametr, a to je ten, ze ti vzdelani jedinci REALNE hodnoty vytvareji - v Atlanticke civilizaci to zatim dospelo tak daleko, ze cim vzdelanejsi jedinec, tim vice participuje na prerozdeleni a tim mene realnych hodnot vytvari - ekonomove, pravnici, humanoide vseho druhu - ten skutecny technologicky naskok uz Evropa davno ztratila, a USA jej udrzuje jen za masivni participace cinskych, ruskych, indickych a latinskoamerickych odborniku.
Plus ta navratnost vzdelani je podminena jednim paradigmatem, kterym je neustaly ekonomicky rust - do budoucna nesplnitelny podminka.
jasne, ze velmi - sypu si popel na hlavu......
pro Parabellum
Je jasné, že se tady pere ekonomika a pedagogika.Je třeba dát tomu jistý řád a poměr. Důležité je to, pro co se rozhodne vláda, která vznikne po volbách v říjnu. Zda pokračovat v ekonomických činnostech "montážních linek" automobilového průmyslu ( tady krize přijde velmi brzy, až skončí šrotovné v Německu, Rakousku a až Čína přestane s českými škodovkami ), či zda nastoupit cestu ve stylu Irska. Co se týče dovozu mozků do USA, to je stará známá věc. Zajímavé je, že tento dovoz je především z Japonska, Jižní Koreje,...kupodivu tam žáci méně využívají kooperativních metod výuky, dosti se tam využívá tradičních metod výuky vzniknuvších v minulých staletích, naprosté poslušnosti žáka ve výuce,...
Jinak jistě bude zajímavé, jak vláda bude provádět škrty ve školství. Já bych jistou cestu viděl - redukci části základních a středních škol, část osmiletých gymnázií se mi zdá taktéž zbytečná, když již do počtu 30 studentů nabírají trojkaře. To ovšem bude politické rozhodnutí a bude to bolet. Tady vidím "velké úspory". Věřím, že se to těmto učitelům nebude líbit, ale mít v oboru 12 žáků, když na přežití třídy je potřeba nejméně 20 je přepych.
Pane Ignorante
Irsko je velice specificky pripad - dost jsem o tom cetl - nas problem je ten, ze dostat CR do vychozi situace Irska by stalo nekolikanasobek svetoveho HDP - o 2500 km presunout tak velky kus uzemi - uznejte sam - v pripade Irska totiz sehrala udajne rozhodujici roli geograficka poloha - poloha mezi USA a GB + to, ze jde o relativne malou zemi dalsi vec je, ze Irsky ekonomicky zazrak se realizoval v jine etape existence euroatlanticke civilizace - ne v jejim upadku, a asi taky dost spekulativne a na dluh - mimochodem zkuste si zjistit, jak je na tom irska ekonomika nyni v dobe krize - ja bych rekl, ze tam financni sektor ma docela problemy- a jeste jedna vec: Irsko si pri vstupu do EU vyrvalo celou radu vyjimek, ktere potom vcelku obratne vyuzivalo. Jinak ja bych rekl, ze na zelene louce neni jina moznost, nez postavit montazni linku, pac na nic jinyho totiz nesezenete kvalifikovane lidi - a problem s nezamestnanosti je vzdy akutni - nezamestnaneho nemuzete strcit do skladu jako zasoby - kvalifikovany clovek je totiz pane Ignorante dle vseobecne uznavane definice personalistu hotovy expert s prokazatelne uspesnou praxi v oboru - ne nejakej niemand - drzitel cerveneho diplomu - Mimochodem at chcete nebo ne, tak pokud by zde nebyla aplikovana ekonomika montaznich linek, tak je tu nyni tak petadvacetiprocentni nezamestnanost, a zivotni uroven uplne nekde jinde - asi neco mezi Rumunskem a Polskem.
Mimochodem, pred par lety mi pan sefredaktor otriskaval o hlavu ekonomickeho tygra v Evrope, kde se nejvice investovalo do ICT - Estonsko - je zajimave se mrknout, kde je na tom ekonomicky v soucasnosti, stejne jako jeho nejblizsi sousede a proc - tyto zeme se take pokousely o Irskou cestu a ekonomiku sluzeb.
Je zajimave, ze ten automobilni prumysl je tak trnem v oku mistnim intelektualum, a pritom je to snad jedine odvetvi, ktere dokazalo vyrazne pohnout s problemem nezamestnanosti.
Jinak s temi vydaji na skolstvi.....otazkou je, jestli to bude stacit
K tomu skolstvi v Japonsku - ja mel dojem, ze tamni zaci jsou vedeni k tymove praci v mnohem vyssi mire nez v Evrope - ale mohu mit spatne informace - jinak kdyz uz jste nakousl to Japonsko a Jizni Koreu, tak pro uplnost uvedte, jaky tam je obvykly pocet zaku ve tridach - ze by mezi peti a deseti?????
Jeste otazecka: Kdyz ne automobilni prumysl, tak jakou si predstavujete alternativu? ICT? Asi tezko......na to jsou Cesi dost lini, drazi a hloupi. v New Delhi nebo Bangalore sezenu dobreho programatora s plynulou Aj za 500 USD mesicne, a bez nejakejch silenejch odvodu statu - sezenu je v Praze za tuhle cenu?
Parabellum
Mám obavy, že tyto problémy nevyřešíme my dva. Můžeme si jen tak pokecat, nic víc. Mám obavy, že krizi budeme muset nechat vyhnít a "nějak" překonat i tou formou automobilek . Problém u nás je stejný jako na západ od nás _ DRAHÁ PRACOVNÍ SÍLA. Pro investory jsme příliš drazí ( i když nyní se nikde moc neinvestuje ) a stěhují se na východ od Slovenska. Jsou tam sice nejisté podmínky, ale velmi levná pracovní síla ( v některých oblastech i vzdělaná ). Myslím, že cesta, kterou nastoupily USA pod Obamou má jistou naději na úspěch, i když to někteří naši "liberálové" popírají. Ono i "Velký úděl" ve 30. letech nastartoval ekonomiku USA. Jinak si myslím, že lidstvo si žije nad poměry a uživit surovinově tak vysokou životní úroveň bude nesmírně obtížné, ba až nemožné. Jinak Vás zdravím pane pistolníku a přeji dobrý den.
Pane Ignorante
Obavam se, ze jste nepochopil vaznost situace - To co se deje v USA neni nic jineho, nez nastup korporativniho fasismu a to, co predvadi particka Geithner, predtim Paulson, Bernanke a spol. je jen gigantickej tunel na ukor danovych poplatniku, potazmo tech, kdo drzi USD jako rezervni menu - obama jediny co umi, je dobre vypadat a libive zvanit, a to je take jedine, co asi delat muze -
To, co dela ta particka okolo nej, je haseni pozaru benzinem, popr. lecba pacienta s rakovinou plic masivnim nasazenim cigaret v radu krabicek denne - to by bylo, aby se tu rakovinu nepodarilo vykourit.
USa se do tehle mizerie nedostaly predloni, ale je na to zadelani zhruba od zacatku druheho Reaganova funkcniho obdobi, kdy se zacal vyvazet kapital - tim klesaly v USA realne produkcni kapacity a zacala zanikat pracovni mista v prumyslu, kde se vytvari primarni mzda - doporucuji mrknout napriklad na tohle
http://www.blisty.cz/art/47273.html
USA maji v soucasne dobe jedine stesti, ze cely svet pouziva USD jako rezervni menu - az se zeme BRICu opravdu dohodnou na alternative, bude to pro Americkou ekonomiku beze vsi nadsazky soudny den.
Samozrejme, ze automobilky neni reseni ani v blizke budoucnosti, pac celej tenhle ekonomickej tyjatr zamaskoval daleko vaznejsi a desivejsi fenomen, ktery odbornici nazyvaji Peak Oil - s nejvetsi pravdepodobnosti jej mame za sebou - a pred sebou vazeny pane Ignorante neco, co bude lze bez nadsazky nazvat matkou vsech krizi - a po odezneni teto se svet bude podobat jen velmi malo tomu, co znate, a na co jste zvykly.
Verte, ze uspech bude, pokud za 30 let budou mesta jeste alespon spore osvetlena, lide nebudou umirat hlady a bude fungovat alespon zbytek socialnich standardu, na ktere jsme zvykli.
To mluvim o CR, ktera ma sanci z toho vybruslit jeste jakz takz - jinde, vcetne USA to bude asi o dost horsi. Pokud ale lide nebudou spokojeni a smireni s tim, ze zlate casy (soucasnost) se jiz nikdy nevrati, tak se klidne muzeme dockat rozbombardovanych mest, do zakladu vypalenych vesnic, zaminovanych hrbitovu, a pro zpestreni semotamo doutnajici ohniste s okousanymi detskymi kostmi - a to jeste neni ta pesimisticka varianta, kdy globalni valka o zdroje nevyusti v jaderny konflikt, coz je dost velky pravdepodobnost - je to alternativa ke smrti hladem stovek milionu, spise miliard lidi.
Oh, my god!
Ja omlouvat se muset opakovat. Videt Parabellum a Ignorant a Jenda a Ivana jako svuj teacher. Ja si vzpomenout na joke: "Why are you late?" "Because of the sign." "What sign?" "The one that says, "School Ahead, Go Slow.", or once again: teacher: "John, how do you spell "crocodile"?", John: "K-R-O-K-O-D-A-I-L", teacher: "No, that's wrong"
John: "Maybe it's wrong, but you ask me how I spell it!"
(omlouvat se ja neumet translate)
Vy nebyt budoucnost pro ma deti :-( Mr. Ignorant and Parabellum byt very
pessimist and negative. On velky odbornik na mezinarodni otazka vztah and economy. Mr. Jenda ja nerozumet. Mhoho slozitost myslenka. Asi vyjadrovat se ne ceska jazyk uplny. Mrs. Ivana byt velmi obetavost a cit v deti. Ale se velmi trapit s nejaka grant. Kde byt taste posun prace?
Je mi litost, smutek.
Vy chtit slyset, tak ja rikat: HOWGH!
To American
Aby nedoslo k mylce - nejsem ucitel (zatim, co neni, muze byt), ale spise technokrat, nez odbornik na ekonomnii a mezinarodni otazky - nicmene nektere me neprofesini aktivity zabiraji siroke spektrum problemu, od education, pres ekonomii, ale hlavne energetiku a klimatologii, pricemz se jako technik odpoutavam od ideologie, a snazim se jit po fyzikalne-technickem problemu veci. Optimismus-pesimismus neni rovina, ve ktere bych se pohyboval - jsem realista, a snazim se videt veci, tak jak jsou.
American... That makes me laugh. Mně je taky litost, smutek, ze nikdy neucit deti tvoje. Moc, moc smutek, for sure. Trhá mi to žíly. :o))
Pane pistolníku - PARABELLUM
Vážený pane, myslím , že to vidíte přiliš černě a pesimisticky. Nepředpokládám takový rychlý propad ekonomik a životní úrovně. Jistou pravdu ovšem máte a neberu ji Vám : "MATKA VŠECH KRIZÍ". Kupodivu ani největší odborníci na ekonomii se s touto plíživou zpočátku "hypoteční" krizí neví rady. Upřímně - já do tohoto problému moc nevidím. Vy tady možná zacházíte až do krajnosti, ba přímo SCI-FI, nepopírám, i toto je možné. Uvidíme, zase bych se tolik nestrašil. Taky nejsem žádný odborník na klimatologii, ale asi každý kromě našeho prezidenta a lidí okolo něho přinejmenším tuší, že se něco rychle mění a to k horšímu. pokud by opravdu došlo v průmyslových oblastech k nějakým katastrofám tohoto rázu, pak by se to Vaše SCI-FI asi změnilo na realitu.
Pane Ignorante
Nevim, jakou si myslite, ze hraje v moderni spolecnosti roli fosilni paliva, a jaky objem energie z techto ziskavame - kdyz pominu skutecnost, ze pokud bychom se pokouseli nahradit do 40 let tyto dejme tomu jadernou energii, muslel by pocinaje dneskem byt uvaden na teto planete 1 GW blok DENNE po dobu 40 let + nahrady za ty, ktere mezitim doslouzi - ptam se: myslite si, ze je to realne? To se nebavim o tom, ze by bylo potreba vyresit nekolik zasadnich technologickych prulomu napriklad v oblasti skladovani vodiku. Pokud byste to chtel s fotovoltalikou, muselo by byt cca 10 procent uzemi pokryto souvislou plochou panelu - realne?
I kdyz pripustime, ze ano, ze vyrobime nejakou zazracnou masinku na kryte penize, tak zbyva jeste neco:
Bez vstupu fosilnich paliv se dostanete tak na ctvrtinu hektarovych vynosu - co to znamena pro stale rostouci lidskou populaci tehle planety, pokud budou oblasti bez pristupu k temto surovinam si lze domyslet -
Mrknene treba na
http://www.zvedavec.org/komentare/2005/12/1428-jime-potraviny-z-ropy.htm
samozrejme, ze napriklad USA a GB investuji do vzdelani, a dany problem jsou pripraveni resit termojadernou fuzi, ale ne v nejakych reaktorech vyrabejicich energii, ale napriklad v hlavicich strel Trident2D5, ktere nesou jak britske tak americke ponorky - Rusko zacina jednat s Cinou o vzajemne tesne spolupraci, pac Cina potrebuje pro svuj rozvoj suroviny, a Rusko levne spotrebni vyrobky, a jak to tak vypada, tak Rusko se bez Evropy s jejimi lidskymi pravy, socialnimi a konzumnimi standardy proste obejde.
A otazecka pane Ignorante: Myslite, ze Evropa, ktera vlastni energeticke suroviny v podstate nema, pac ty v Severnim mori rychle dochazeji, disponuje mocenskymi nastoji, kterymi si ty suroviny zajisti?
Jinak na nejake statistiky overenych zasob muzete klidne zapomenout, pac zejmena OPEC zeme o svych zasobach lzou jedna pres druhou, a trivialnim faktem je, ze vrcholu ropnych objevu bylo dosazeno v roce 1965, a od roku 1990 spotrebovava tahle planeta 4 x vice ropy, nez se dokazalo nalezt pres horecnaty pruzkum nalezt.
A ted si polozte dalsi otazku: Nevim, jak jste stary, ale ja si pamatuju jako kluk, ze na trati 72 to je Decin Lysa jsem videl kazdou chvili projet plnej vlak rour a pamatuju si, jak kluci o neco starsi nez ja z tech trubek staveli plynovod Sojuz - u nas se mu spise rika Orenburg, podle oblasti, kde zacina - a take si pamatuji na ty zkazky a zazitky tech lidi, a to prosim byla zapadni Sibir - zhruba srovnatelna zemepisna sirka - a ted.....dovedete si predstavit vase zhejckane zacky, zpitomele konzumem informaticnostmi, managoromontem, marketyrungem a buzincem, jak nekde za polarnim kruhem v zime v -65, v lete uporostred tajiciho permafrostu s deseti dekama komaru/kubik buduji plynovou infrastrukturu, az to v te stredni Asii dojde? To samy bude platit o rope, kterou se budou pokouset vytezit napriklad z kontinentalniho selfu more Laptevu ci Vychodosibirskeho more.
Tak jeste hyrite optimismem?
To pan Ignorant
S temi ekonomy Vam povim sladke tajemstvi: Ono totiz jak se zda prasklo, ze ekonomika jako takova je paveda, a ekonomove pro svou cinnost potrebuji funkcni rostouci hodpodarstvi.
Dukaz: Vsimete si, jak ekonomove absolutne nejsou schopni predikovat pravdepodobne trendy budouciho vyvoje, a to ani radove - zkuste si najit nejake zpravy ze zacatku roku, a porovnejte s realitou - a to se bavime o tak zakladnim ukazateli, jako je rust ci pokles HDP - pokud by ekonomie byla exaktni vedou, tak by to proste spocitali - vim, ze namitnete, ze do hry vstupuje mnoho faktoru, nicmene od toho je matematicky aparat a superpocitace, jake se pouzivaji napriklad prave v ropnem prumyslu pro modelovani pohybu fluid v polich pri tezbe v zavislosti na case.
Ekonomove jsou s rozumem v koncich, pac cela ta jejich alchynie je pouze smes interpretacnich faktu s nekterymi ideologickymi predpoklady srovnatelnymi s nabozenstvim - napriklad axiom neomezeneho rustu v omezenem planetarnim systemu.
Pokud ekonomove nejsou schopni ani predikovat budouci vyvoj, tak samozrejme ani nejsou schopni nalezt reseni ani pro soucasnost, nerkuli pro budoucnost - ono, az nekdo na UA hranici otoci dvema kohouty, tak bude docela pozde na to, aby se v dusledku trznich mechanismu zacaly uplatnovat nejake alternativy.
Jinak ja nevim jak Vy, ale ja si opatril bydleni ve meste, ktere po roce 2013 bude disponovat HDR elektrarnou, takze ta zavislost na fosilnich palivech bude nizsi - krom toho se to mesto nachazi v srdci bezprecedentne nejurodnejsi oblasti v CR, a planuju si poridit tak pul hektaru s nejakym slusnym BPEJ tak do peti kilometru od mesta - jeden nikdy nevi.
Pro Parabellum
Bouři smíchu u mě vyvolávali Zelení ( možná cesta zpomalení energetické krize ), nejsem statistik, ale bez uhlí, ropy, plynu a hlavně jádra to prostě nepůjde. Už vidím ty statisíce rodin topících v zimě štěpkou, pilinami, briketami a dřevem. Už nyní jsou lesy prázdné a nakrmit topení z těchto zdrojů je nereálné. Uhlí nic moc, plyn a ropa taky dojdou, větrná, vodní a sluneční energie při vší snaze u nás dosáhne maxima tak 10%. Zbývá opravdu a jedině - Dukovany, rozšířený Temelín a další jaderné elektrárny. Ono to při vší snaze jinak nepůjde. Tedy i strana exministra Bursíka musí změnit své názory na tuto problematiku. Dalším problémem bude, jak lacino nakrmit nejen těch 10 mil. obyvatel ČR, ale zbytek světa? Je možné, že to svět 21. století nedokáže. Další problémy vidím s pitnou vodou, ta se nedostane vskutku polovině světa. Naopak zvednutá hladina moře dozajista nadělá problémy dejme tomu VB a Nizozemí, Bangladéši,... No vidíte, jak jsme pěkně probrali tzv. průřezové téma RVP-ŠVP environmentální výchova. Mám obavy, že lidstvo již dosáhlo svého vrcholu, vyplundrovalo co se dá. Politici mají obavu sdělit tuto nepříjemnou novinu obyvatelstvu ( chtějí být voleni, dokud to nepraskne ). Potom opravdu asi nastane to SCI-FI katastrofických filmů. Mám obavy, že trend vysoké životní úrovně ve světě ( včetně Číny, Indie a Brazílie ) již nejde zastavit. Tím se tento problém jen urychlí.
To pan Ignorant
Jeste ta geotermalni energie....vite proc s touto zeleni neargumentuji? Pac to neni z jejich hlavy, a to, co se dela tady ve meste je aktivita mistni ODS za lobovani Gandalovice, Vondry, Sulce a mozna i Topolanka.
Ten Potencial HDR pro Ceskou Republiku je asi soucasnej Temelin - jinak to jadro take nic moc neresi, pac par let se v CR vice uranu spotrebovava, nez tezi - ty zasoby sice nejake jsou, ale pokud se znasobi spotreba, tak to je taky cca na 20-30 let - krom toho to technicky neresi problem se zemedelstvim a dopravou - s tou pitnou a nejen pitnou vodou mate naprostou pravdu, nicmene podle toho co vim od doktora Cilka, tak i kdyz do Cr prijde sucho, tak v jeden okamzik nepostihne cele uzemi naraz....
Jinak s tou biomasou mate naprostou pravdu, krom toho, pokud se zacne tato vyuzivat, tak to znici ekosystemy a snizi retenci vody v krajine vlivem snizeni obsahu organickych latek v pude. Krom toho je to mnohem vetsi svinstvo nez uhli, pac dreviny zachytily v minulosti vsechny latky, ktere se chovaji jako kumulativni jedy (dioxiny, PCB) a v soucasnosti se uz nevyrabi, a spalenim kterych tyto zase uvolnime do obehu.
Jeste jednu drobnost: Popvinnost politiku preci neni sdelovat obyvatelstvu stav planety - to delaji vedci uz nejakou dobu, a problem lidi je, ze se rozhodli je neposlouchat, a i kdyz je nahodou slysi, tak se rozhodli si nepamatovat.
A k tomu jadru jeste takova drobnost: CR uz neni schopna sama ten Temelin dostavet, pac to tu nikdo neumi, a uz ani nikdy umet nebude - nejen skoly jsou zdrojem vzdelani.
No, pokud diskuse k tomuto článku byla ukázkou kreativity, pak si nejsem jist, že ten pán, co ve videu hovořil, věděl, o čem mluví... Asi to zcela neošetřil, tu kreativitu. Nebude to nejspíš tak jednoduché. Někdo "pracovat" totiž musí :-)
Tkaže jsem se po přečtení všech komentářů i během jejich čtení docela nasmál a to ne nad tou hádkou, ale nad inteligencí komentujících lidí.
Vydáváte se tu za učitele a ani sami nejste schopni pochopit text v článku. Autor jasně napsal, že video bude rajskou hudbou pro ty, kterých se netýká text na začátku článku. Ale jak se dalo čekat, hned se někdo musel ozvat a vyvracet to, místo aby držel hubu a řekl si, "Jo, patřím mezi ty, kterých se to netýká." Také se říká, že potrefená husa nejvíc kejhá a tady se to zase potvrdilo.
Souhlasím se vším, co bylo ve videu, protože je to něco, co se nazývá reálným problémem budoucnosti. Pravdou je, že dneska mládež musí být dotlačena k jistým povinostem, ale nemuselo by tomu tak být. Je to dané výchovou, ale ne jen rodičů, ale i společností. Učitelé ve výchově hrají důležitou roli, hlavně na základních školách, popřípadě ještě před tím ve školkách.
Já osobně bych dal přednost škole, kde bych měl prostor pro vlastní činnost, což je psaní. Ano, miluji když moje vymyšlené postavy ožívají na papíře a já mohu utvářet jejich život, ale ve škole k tomuhle nikde není prostor. Střední školy mají dotaci 1 hodinu slohu na půl roku, což zahrne zadání slohové práce. Pak další 1 hodina na půl roku je gramatika a zbytek literatura. Nemluvím o dalších předmětech, ale ano. Dnešní školství je založeno na tom, aby stát měl co největší mozkovou kapacitu a mohl díky tomu technologicky postoupit v před, ale jak to dopadne za pár let? Z nás lidí se stanou chodící harddisky napěchované informacemi o jediném zaměření a budeme existovat jen pro blaho společnosti. Kde je pak osobní život? Nikde, všichni jsme vedeni k tomu, abychom v daném oboru byli nejlepší a neuměli nic jiného.
Abych ukončil svojí myšlenku, tak bych raději věděl a znal totální kulový o matematických operacích v bankovnictví atd..., než abych se vzdal žití vlastního života.
Okomentovat