Linda Taláčková: Etická výchova 3.

pátek 17. července 2009 ·

Sociální dovednosti, ale souběžně i mravnost.

Prožitková pedagogika s dvěma souběžnými cíli. Sociální dovednosti a chování, ale také kultivace postojů a tříbení hodnot.

Navrhovaný doplňující obor Etická výchova je výjimečný zvláště tím, že na rozdíl od jiných krátkodobých nebo průřezových programů prožitkové pedagogiky v sobě pojí dvojí účel onoho prožitku. Slouží jednak k nácviku a získání osobnostně-sociálních dovedností a zkušeností, ale navíc a souběžně, každou zážitkovou aktivitou v Etické výchově prolíná etický rozměr. Co by totiž bylo platné, pokud bychom žáka naučili takzvaně dobrému, ale účelovému chování, když by toto nevycházelo z dobrého mravního postoje.

Výchova k mravnosti bez prožitku, bez praktického nácviku by byla málo účinná. To nejrůznější výchovné programy, které využívají prožitkovou pedagogiku, vědí dávno. Etická výchova proto také není planým mentorováním od tabule. Nepřináší množství nových faktů, ale vychází z toho, co děti znají z vlastních životů. Do vyučovacího rozvrhu přináší aktivní odpočinek od teoretických a frontálně vyučovaných předmětů. Prožitková pedagogika v Etické výchově umožňuje zažít bezpečné sociální interakce, ale také vnitřní usebrání. Umožňuje věci si prožít a poskládat je v nových souvislostech. V našich školách zatím není běžné, aby se povinně vyučoval předmět, který by se prožitkové pedagogice systematicky věnoval.

Etická výchova má v tomto směru nejblíže podobné ambice jako vynikající Dramatická výchova, která je již v Rámcovém vzdělávacím programu ukotvená jako další doplňující obor. Zatímco Dramatická výchova je originální svými metodami, Etická výchova je jedinečná svým výchovným stylem (náročný a důsledný vztah mezi učitelem a dítětem), cíli (pozitivní ovlivňování chování, ale i postojů, ku prospěchu dítěte i druhých) a také programem (postupné osvojování si jednotlivých sociálních kompetencí: komunikace, důstojnost, pozitivní hodnocení druhých, tvořivost, vyjádření citů, empatie, asertivita, vzory, pomoc, přátelství, spolupráce, prosociálnost, etické a ekonomické hodnoty, rodinný život, sexuální zdraví, duchovní rozměr člověka, ochrana přírody). Zajímavé je, že škola, která do školního vzdělávacího programu Etickou výchovu zařadí, účinně a komplexně ošetřuje mnohé povinné části z RVP, nadstandardně pak průřezové téma osobnostně-sociální výchova (OSV). Zhruba z osmdesáti procent se programem Etická výchova s povinným průřezovým tématem OSV kryje. Etická výchova má však komplexnější cíle a osvědčený, účinný výchovný styl.

V čem je prožitková pedagogika v Etické výchově jedinečná, jsou právě cíle onoho prožitku, nácviku, praktického vyučování. Etická výchova se nestará jen o to, aby se dítě naučilo sociálním dovednostem, které mu umožní lepší a výhodnější pohyb ve společnosti. Vezměme třeba právě dovednost spolupracovat. Co by to bylo platné, kdybycho naučili děti spolupracovat díky vynikajícím způsobem vedenému prožitkovému vyučování, kdyby tuto sociální dovednost děti později zneužily třeba k šikaně slabšího spolužáka. Chceme se snad do budoucna pohybovat ve skupinách, které budou součtem sice sociálně schopných, ale egoistických individualit? Jaké jsou alternativy? Přijatelnější je žít mezi takovými lidmi, kde se jednotlivci sice starají o prospěch vlastní, ale souběžně o prospěch druhých. Řešení, která by nebyla na úkor jiných lidí, však nemusí být přímočará a jednoduchá a přináší řadu dalších etických souvislostí.

Etická výchova proto souběžně se sociálními dovednostmi v dětech kultivuje také mravní cítění. Staví hráz proti zneužití osvojených sociálních dovedností. Tou hrází je vnitřní motivace chovat se dobře. Ba co víc, Etická výchova umožní dětem prožít osobní zodpovědnost, právě proto, že na řadu etických problémů neexistují jednoznačné návody ze strany vnější autority. V podstatě, jak úlevné zjištění pro učitele – zodpovědnost za mravní vývoj dítěte neleží výhradně na učitelských bedrech! Což vyvrací obvyklou výhradu proti Etické výchově, totiž, že jejím nasazením by snad opět o krůček přibyla na bedra školy zodpovědnost za chování dětí. Připomínám však dvě podmínky, taková výuka musí probíhat aprobovaně a pravidelně.

V Etické výchově děti nanečisto, v bezpečných laboratorních podmínkách získávají sociální dovednosti. Jedinečná je však Etická výchova v tom, že děti zároveň vede k mravnímu rozlišování dobrého a zlého, a to v každé jednotlivé vyučovací aktivitě. Dlouhodobá podpora v rozvoji dobrých mravních postojů u dětí má u nich pozitivní vliv na to, že v Etické výchově naučené dovednosti nezneužívají, jako by se to snadno mohlo dít po jednorázových kurzech sociálních dovedností. Etická výchova v dětech podporuje vnitřní zodpovědnost za vlastní postoje a hodnoty tak, že umožní osvojit si sociální dovednosti a ty pak užívat mravně, k prospěchu svému a ostatních.

4 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
17. července 2009 v 8:06  

Opravdu si paní Taláčková myslíte, že se děti naučí eticky chovat bez životního příkladu? Zdůrazňuji - životního příkladu - nějaká zážitková simulace v hodině ho nemůže nikdy nahradit. Pokud uvidí děti neetické chování všude kolem sebe -např. chování politiků, nevěrných manželů atd. - prostě se jinak chovat nebudou. Začněme tedy my dospělí u sebe a pak se možná dočkáme etického chování i od svých dětí.
Dále varuji před uspěchaným zavedením etické výchovy do škol. Nemáme na to kantory. Vím, jak je to na naší škole. Většině kantorů, kteří se o tento styl výuky pokoušejí velmi brzy skáčou naši miláčkové po hlavách a hodiny se zvrtávají v naprostou anarchii. V konečném důsledku tedy více škody než užitku.

Anonymní řekl(a)...
17. července 2009 v 23:36  

Dobrý den,
je jistě pravdou, že chování dětí v současné době je způsobeno velkým množstvím negativních příkladů (chování dospělých, televize, internet apod.) Ale myslím si, že právě proto je důležité využít každé možnosti příkladu pozitivního. A to Etická výchova, dle mého názoru, nabízí. Souběžně můžeme na sobě my dospělí pracovat:-)))
Bára Kolmanová

Anonymní řekl(a)...
20. července 2009 v 9:04  

Mít děti je velká zodpovědnost. Svěřit učiteli své děti je velká zodpovědnost. Učit děti velká zodpovědnost také. Učit je poslání a je vněm také láska k dětem a ke svému předmětu, jinak je učení omylem. Etická výchova mi hodně pomohla, ať už jasným, moudrým a přehledným stylem výchovy, tak i programem nespecifické prevence, který je v ní zahrnut.
Souhlasím, je náročná na učitele, na cíle, učit spolupráci a dávat ideály dnes ? - to se nenosí - ale já chci být náročná a mladí si hledají náročné cíle ! Když se nenaučíme spolupráci a přátelství, možná nezahyneme hladem, ale něco podstatného nás v životě mine, Takže podle mne nám nezbývá nic jiného, než k EtV nebo obdobným programům směřovat :-) Marie Nováková

parabellum řekl(a)...
20. července 2009 v 23:45  

To pani Novakova

Po tydnu bez jidla se i tomu nejvetsimu humanoidovi vykouri eticky pitomosti z hlavy, a bude koukat, jak si pro sebe urvat kus potravy, aby prezil on i jeho potomci - i sousedovic deti, jakozto zdroj zivin tento problem resi.

A ted si vezmete pocitadelko, a zacnete presouvat vlastovicky: Dostupna ropa konci, a pravdepodobne do petadvaceti let se budou exporty teto suroviny blizit nule. Podotykam, ze bez toho, aniz byste soucasna pole osetrila hnojivy a pesticidy vyrabenymi z ropy a plynu a obdelane stroji, ktere rovnez pohani ropne produkty se dostanete tak na ctvrtinove hektarove vynosy, a to jeste pokud to budou lide umet - a to umeni pece o pudu se asi nenauci eticnostmi a podobnymi pitominami, ze jo - takze pokud chcete, aby v budoucnu nepochcipali Vasi zaci hladem vsichni, tak je zacnete uz ucit konecne neco, co budou v zivote potrebovat -

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.