Kdo ji má učit a jak s ní do ŠVP?
Etická výchova učí chování. Plní funkci plošné, ověřené, účinné a relativně levné primární prevence sociálně-patologických jevů. Za dvou podmínek: aprobovaný učitel, výuka každý týden.
Ačkoliv děti dokonce z chování získávají známku, dosud se v našem vzdělávacím systému nezabydlel vyučovací předmět či obor, ve kterém by se praktickým způsobem dobrému chování vyučovalo. Etická výchova je v současných podmínkách ve střední Evropě dosud nejlepším programem, který si s tímto alarmujícím deficitem ví rady (snad od dob zrušení povinného náboženství). Za dvou předpokladů. Pokud je Etická výchova vedena učitelem aprobovaným a pokud je vyučována pravidelně, celý školní rok a celou školní docházku.
Na základní škole, kterou projde většina populace, by měla Etická výchova v rozvrhu dětí zaujímat výsostné postavení. Nemluvě o školách mateřských a středních. Učitelé dnes, tak jak tak, vedle vzdělávání také vychovávají. Můžeme polemizovat, je-li to dobře, můžeme lamentovat nad nezastupitelnou a nedostatečnou výchovnou rolí rodiny. Ať už ale učitelé chtějí nebo nechtějí, množství energie a času ve škole věnují žákovskému chování a prožívání, dohlížejí na sociální interakce, šlechtí mezilidské vztahy, pečují o atmosféru ve škole. Přesto učitel běžně nemá páky, jak dítě vnitřně motivovat k tomu, aby chtělo s ostatními lidmi dobře vycházet. Ani, jak dítě vnitřně rozsvěcovat pro radostné a bezpečné objevování světa, druhých, sebe sama.
Etická výchova se u nás vyučuje na některých základních či středních školách deset let, v zahraničí téměř třicet, a zkušenosti s ní jsou velmi dobré. Školy, od mateřinky po maturitu, po ní do svých vzdělávacích programů sáhnout mohou a nemusí. Tato volitelnost by se d okonce nezměnila ani v případě zařazení Etické výchovy do Rámcového vzdělávacího programu jako dalšího doplňujícího oboru (pozn.: v nabídce doplňujících oborů v RVP G už Etická výchova je). Volba školy tedy závisí jednak na programovém sebeurčení a jednak na tom, zda má v Etické výchově proškoleného pedagoga. V praxi je pak obvykle rozhodující, zda-li ředitel školy už Etickou výchovu na vlastní oči viděl, nebo zda-li o ní slyšel zasvěceně mluvit. Zkušenosti učitelů, žáků a rodičů s Etickou výchovou bývají opravdu přesvědčivé (pozn.: seznam škol, kde Etickou výchovu vyučují na http://www.etickeforumcr.cz).
V případě klíčícího oboru je jen dobře, že Etická výchova není pro školy povinná a že se prozatím šíří po vzoru dobrého příkladu. Nikdo si nepřeje situaci, která připadla na vrub Rodinné výchově, když se tato stala povinnou součástí základního vzdělávání, aniž byl na školách dostatek učitelů v Rodinné výchově aprobovaných, ani k ní přirozeně tíhnoucích. Vyškolených učitelů Etické výchovy je zatím v republice kolem tisícovky a další postupně přibudou. Kde by však najednou bylo možné vzít kantory pro všechny školy? Pro zvlášť delikátní výchovu etickou, potřebujeme zkušené, tvořivé, prosociálně laděné a samozřejmě v Etické výchově vzdělané učitele. To chce čas, možná generaci. Prožitková pedagogika staví na praxi kantora, vlastní dlouhodobá zkušenost v roli vedoucího i žáka je nezastupitelná. Blýská se na lepší časy, o program Etické výchovy začínají projevovat zájem některé pedagogické fakulty a katedry. V ideálním případě, pokud se podaří rozpoutat dostatečný zájem ze strany primárního a sekundárního školství, se z Etické výchovy na pedagogických fakultách stane řádná aprobace, otevíraná v kombinaci s dalšími pedagogickými obory.
Druhá otázka, se kterou si škola při zařazování Etické výchovy do školního vzdělávacího programu musí poradit, souvisí s faktem, že týdenní rozvrh dětí ve škole není nafukovací. Naštěstí. Učitelé dalších vyučovacích předmětů se někdy obávají o svůj úvazek po logické úvaze, že přibude-li do rozvrhu Etická výchova, mohlo by to být na úkor jiného, ve školním programu již ukotveného oboru. Jak to řeší tam, kde Etickou výchovu už vyučují? Na některých školách učitel, přirozeně tíhnoucího k Etické výchově, poté co prošel dvouletým školením, ji vyučuje místo nebo spolu se svým původním výchovným předmětem. Typicky místo Rodinné výchovy. Etická výchova metodicky a didakticky disponuje aplikačními tématy, například „rodinný život“, a to pak učitel také akcentuje. Jiné školy sloučily Etickou výchovu do jednoho předmětu s vícero příbuznými výchovnými obory, třeba s výchovou rodinnou, občanskou, výchovou k práci, ke zdraví atd. Předmět pak nazývají různě, například „Osobnostní výchova“ nebo „Etická, sociální a osobnostní výchova“. Některé jiné školy rozdělují vedení žáků k jednotlivým kompetencím do ročníků. Třeba v šestém ročníku vyučují výchovu mravní či osobnostně-sociální, v sedmém zdravotní, v osmém rodinnou, v devátém občanskou a pracovní. Schéma může být samozřejmě jiné, ale s Etickou výchovou se obvykle na daném vzdělávacím stupni začíná, čili ji děti mají v ročníku prvním, šestém a paralelně v primě. Jako odvážné, ale nejlepší řešení, je proškolení celého sboru v Etické výchově. Pak teprve lze mluvit vedle samostatné hodinové dotace také o kvalitním průřezovém včleňování Etické výchovy do školního programu.
Školám, které by Etickou výchovu rády nejprve vyzkoušely, s co nejmenšími zásahy do stávajícího ŠVP, lze doporučit pravidelnou výuku Etické výchovy nepovinně. Respektive povinně volitelně či nepovinně, jako kroužek. Názvy nepovinného předmětu jsou různé, tak například kroužek Etické výchovy na jedné konkrétní střední škole jsem nazvala „Na férovku“.
Leckde si ředitelé škol uvědomují, že pro školu potřebují solidní formu systematické práce se sociálním klimatem, Etická výchova podává pomocnou ruku. Staví klima důvěry, kde k mravnímu jednání nevedou psané zákony a školní řády, ale vnitřní motivace chovat se dobře. Etická výchova plní funkci plošné, ověřené, účinné a relativně levné primární prevence sociálně-patologických jevů.
Linda Taláčková: Etická výchova 2.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Vážená paní Taláčková,
musím se vůči vašim textům ohradit. Jde o ryzí propagandu. Na kritické připomínky prostě neberete ohled. Neustále opakujete tu samou mantru: etická výchova jako prosociální výchova prostřednictvím mimořádně kvalifikovaných (a zároveň disponovaných) pedagogů. Je to jednostranný přístup, který hrozí manipulacemi a charizmatickými kulty oblíbených učitelů/ učitelek. A to pomíjím další alternativy etické výchovy (etika a její evropské kořeny, geneze evropských hodnot, kolektivní a subjektivní hodnoty atp.). Zároveň volám k odpovědnosti vysokoškolské pedagogy oboru Občanská výchova: urychleně se zapojte do debaty nebo se budete divit. Zodpovědnost za další formalizaci a blábolizaci výuky ponesete i vy!
Možná, že kdybychom ze sboroven ze stěn neseškrabávali unáhleně hesla typu "Učit lze slovy, vychovávat příkladem", která jsou Makarenko Memakarenko věru platná, nemusela by dnes blábolizace výuky hrozit. Opravdu si paní Taláčková myslíte, že se děti naučí eticky chovat bez životního příkladu? V tom případě Vás lituji.
Dobrý den,
myslím, že každý z nás dobře ví, jak se děti chovají ve škole i mimo ni. Etická výchova se jeví jako vynikající prostředek k tomu, jak s tím něco udělat. Pokud budem jen kritizovat a nic nebudeme dělat, tak ničemu nepomůžeme. Pevně věřím, že se můj malý syn bude ve škole Etické výchově učit:-)))
Celé je to nesmysl. Ryba smrdí od hlavy. Zaveďte etickou výchovu na 10 let pro poslaneckou sněmovnu a senát. Po prokazatelných úspěších v těchto místech ji teprve zaveďte do škol.
Okomentovat