Linda Taláčková: Etická výchova 1.

pondělí 13. července 2009 ·

Proč Etická výchova?

Vnitřní motivace žáka chtít se chovat dobře, autorita učitele, sebevýchova, struktura hodiny Etické výchovy, příklady etických problémů, výchovné společenství.

Etická výchova přivádí děti k tomu, že se samy od sebe, z vnitřní motivace chtějí chovat dobře. Žáci dnes znají svá práva a vědí o povinnostech dospělých ve škole. Aktuální problém s autoritou učitelů, včetně kyberšikany, není možné řešit návratem k totalitnímu autoritářství. Východisko z výchovy bez hranic je ve vnitřně motivovaném rozhodnutí žáka, že se sám chce chovat dobře. V Etické výchově se děti ve skupině vychovávají vlastně samy – sociálními interakcemi, jejich prožitím a bezprostřední reflexí. Etická výchova systematicky sahá po výchovném jádru, po sebevýchově.

Jak taková vyučovací hodina Etické výchovy, kde učitel má roli moderátora, vlastně vypadá? Nejprve jsou děti v konkrétní tvořivé aktivitě zcitliveny a zaujmuty pro určitý etický problém či sociální jev, často zdánlivě banální. Uveďme příklady (v závorkách témata Etické výchovy, která s příkladem souvisí). Ukázněné děti se cítí být šizeny při vyučování i jinde ve škole tím, že učitelé musí opakovaně věnovat pozornost žákům neukázněným, leč sociálně silným (asertivita, důstojnost, komunikace citů, vzory). Rodič/e a děti v rodině by se rádi dohodli na systému služeb při sobotním úklidu v domácnosti (spolupráce, kreativita, iniciativa). Žákyně, o které někdo ze třídy prohlásil, že naposledy u ní byly viděny peníze vybrané na výlet, se bezděky stane terčem pomluvy o zlodějce (empatie, pozitivní hodnocení druhých, mezilidské vztahy). Neoblíbený kluk ze sousedství potřebuje cestou ze školy pomoc (komunikace, iniciativa, prosociálnost).

Na dané téma jsou žáci zábavnou formou vtaženi do soustředěné sociální interakce. Dramatizací, četbou, společenskou hrou, meditací, vizualizací, pohybem, výtvarnou, hudební aktivitou, … Množství aktivizujících, zajímavých metod je nespočetné. Jako zlatý hřeb následuje bezprostřední společná reflexe této prožitkové aktivity v komunitním kruhu. V něm vzniká legitimní prostor pro vyjádření. Děti se učí diskutovat podle pravidel, přemýšlet o věcech z různých úhlů pohledů, vyjadřovat se taktně a zároveň otevřeně. Ovšem také něčemu, co činí potíž mnohým dospělým, učí se operativně reagovat na předřečníky a také mlčet a naslouchat.

Učitel v průběhu reflexe prakticky jen klade otázky a shrnuje řečené. Žákům je umožněno věc nahlédnout z vícero úhlů pohledu, takže často objevují, že etický problém nemusí mít jedno uspokojivé řešení. Děti vyváženě objevují sebevědomí i pokoru, toleranci i hranice. Ve sporných případech se v Etické výchově uplatňuje pravidlo: Co chceš, aby ti nečinili druzí, nedělej ani ty jim. Učitelé etické výchovy opakovaně shledávají, že většinou není třeba řešení etických tématat dětem vysvětlovat. Děti totiž rozdíl mezi dobrem a zlem ve většině případů rozlišují, a často jej dokonce umí sdělit, jenom to v běžné školní komunikaci ne vždy dávají najevo.

Teprve, jsou-li témata osobnostně-sociální a etické výchovy probírána prostřednictvím výchovného stylu, doporučovaného Etickou výchovou, který ve skupině žáků působí opakovaně a pravidelně, se děti totiž začnou v sociálním prostoru cítit natolik bezpečně, že se dokonce i v pubertálním věku aktivně angažují a samy před ostatními sdělují, co je správné a co nesprávné. Možná to už z rodiny znaly a řídily se tím. Jiné děti si však dobré postoje a chování z rodiny dosud neměly příležitost odnést. Etická výchova je pak šancí pro ně i pro další, mezi kterými se pohybují.

Ba co víc, známe povzdech: co se slušným chováním, je-li převálcováno ostrými lokty… Avšak zkušenosti škol, kde se Etická výchova již pravidelně celý rok vyučuje jsou takové, že za bezpečných laboratorních podmínek sociálních prožitků v Etické výchově děti pochopí význam a výhody dobrého chování natolik, že jej dokáží prosadit a obhájit i před silnými jedinci. V ideálním případě, který se dostavuje při pravidelném působení Etické výchovy, vyučované aprobovaným učitelem, se ze třídy stává výchovné společenství. Učitel nemusí být přítomen a děti se vychovávají vzájemně. Děti pak mají přirozenou tendenci přenášet svoje dobré návyky a postoje do dalších sociálních skupin, mimo školu. Zdvořilost a prosociálnost se stávají projevem síly a sebevědomí, nikoliv naopak.

7 komentářů:

Pavlína Hublová řekl(a)...
13. července 2009 v 9:40  

Sladká hudba budoucnosti. Ale díky za ni.

Všichni bychom chtěli, aby byla ve třídě taková atmosféra, jako popisujete v posledním odstavci...

I já bych uvítala etickou výchovu jako samostatný předmět (protože jedině tak by se jím museli učitelé povinně zabývat). Na 1. stupni bych ji viděla jakou součást povinné dramatické výchovy, na 2. stupni pak bych vytvořila z předmětů Občanská výchova, Rodinná výchova, OSV apod. jeden ucelený předmět.

Tuším, že hlavní argument proti bude, že nejsou volné hodiny. Další argument proti je, že by škola měla především vzdělávat, výchova je hájemstvím rodiny.

Hodiny by se jistě našly (spojte hodinu OV, RV a už máte dvě hodiny týdně), důležitější je spíš vhodný obsah hodin. Tady by to chtělo vytvořit něco víc než rvp s jeho "všeobecnými" (a mnohdy nic neříkajícími) formulacemi.

A nevychovávat? Jestliže je problém (a vztahy a chování jsou problémem ve škole číslo jedna), pak nelze zavírat oči a říkat "to není můj obor."

Těším se na další článek.

Jaroslav Pinkas řekl(a)...
14. července 2009 v 14:16  

Vážená paní Taláčková,
domnívám se, že přeceňujete význam jedné nebo dvou hodin etické výchovy. Domnívám se, že její zavedení bude spíše kontraproduktivní. V realitě řady škol půjde o jakési její "vytknutí" z kontextu ostatní výuky. Daleko produktivnější než předmět Etická výchova je její "rozprostření" jako výukové metody napříč veškerými předměty (především společenskými). navíc mám značné pochybnosti o efektivitě simulovaných scének a meditací. bez důkladné hodnotové výchovy (založené na znalostech kulturních kořenů evropské civilizace: křesťansktví, lidská práva, právní stát) se prosociální výchova stává jen řadou nestrukturovaných vyprávěnek opřených o charisma učitele/ učitelky. Aby učitel mohl učit co je dobré, msí být seznámen s evropskou tradicí. To je důležitější než psychologický výcvik. Obávám se, že takto pojatá etická výchova natropí víceškody než užitku.

Anonymní řekl(a)...
15. července 2009 v 8:22  

Dobrý den pí. Taláčková,
zajímalo by mě, zda vůbec učíte. Je to moc hezké o čem píšete, ale kdo to opravdu bude učit? Víte jaká je současná situace ve školství? Učitelé se mezi sebou nesnášejí a dělají si naschvály. Ti schopnější prožívají na pracovišti mobbing nebo bossing, popřípadě obojíod těch neschopných,protože je na jejich výsledky moc vidět. Jsou nuceni odejít paradoxně pro neschopnost.
Ve školství je taková džungle, která snad nikdy nebyla! Kdo tedy bude etickou výchovu učit?????

Anonymní řekl(a)...
16. července 2009 v 1:33  

Z komentáře výše mám dojem, že projít etickou výchovou by potřebovali také učitelé (což ostatně autorka článku též navrhuje - viz Etická výchova 2 - a má zatraceně pravdu). Přeji pěkný den.

Vážená paní PavlínoHu, řekl(a)...
20. července 2009 v 10:06  

Vážená paní PavlínoHu, díky za první reakci. Trefná je Vaše poznámka o potřebě samostatné hodiny EtV z důvodu, aby se na etická témata skutečně ve vyčování dostalo.

Také Vaše tipy, jak zařadit Etickou výchovu do školního programu, jsou inspirativní. Zajímaly by mne zkušenosti a nápady dalších učitelů.

Další trefa ve Vašem dopise směřuje k otázce, mají-li učitelé taky vychovávat. K tomu říkám, také bych ráda znala způsob, jak v současné realitě ve společnosti/ve škole zdravě přežít bez výchovného usměrňování žáků. Zná-li někdo takový návod, sem s ním!

Linda Taláčková

Linda Taláčková řekl(a)...
20. července 2009 v 10:16  

Vážený pane Pinkasi, děkuji Vám za dopis.

Zmiňujete potřebu důkladné hodnotové výchovy, v tom se shodnem. Ovšem v Etické výchově jde zvláště o její praktickou rovinu, která se projevuje nejprve myšlenkovou reflexí nějakého prožitku a následně skutečným jednáním a postoji dětí. Ty hry, které se Vám nezdají, pomůžou před rozborem etického tématu děti k němu zcitlivit, naladit, připomenout určitou vlastní zkušenost ze života. Rozjíždějí téma, jsou jakýmsi prostředníkem k vlastnímu usebrání dětí.

Zároveň, když už se pouštíte do takové kritiky (a velké díky za ni, upozorňuje na to, co je třeba objasnit), vězte, že Etická výchova se distancuje od prostého výcviku sociálním dovednostem. K čemu by bylo učit děti sociálním dovednostem (asertivita, emapatie, spolupráce), když by je bez dobrých vnitřních postojů a hodnot za prvním rohem mohly zneužít? Etické výchově jde jak o praktické osvojení sociálních dovedností, tak o hodnoty a postoje. V tom má navrch nad průřezovým tématem Osobnostně-sociální výchova, které se opravdu na výcvik sociálních dovedností soustředí(avšak ani tam se nejedná o výcvik psychologický).

Žádáte znalosti jako základ hodnotové výchovy. Znalosti a vědomosti jsou důležité, v tom se také shodnem. Jejich odvrhnutí by znamenalo vzdát se poznatků, které už lidstvo těžce získalo. Naštěstí, v ostatních odborech je teorie habaděj (dokonce se někde vyučuje volitelný seminář teoretické etiky). Ale pozor, také Etická výchova, ač teorie a fakta nejsou středem jejího zájmu, obsahuje několik rozšiřujících (aplikačních) témat, např. Etika, Etické hodnoty, Vztah k náboženství. V závislosti na vyspělosti dětí jsou pak ve vyučování etická témata nahlížena obecněji.

No, a co se křesťanství, právního státu a evropské tradice týče, vyrostli jsme z ní, takže rodilý, tuzemský učitel z ní autenticky vystoupit není prostě schopen. Co se však týče znalostí z historického vývoje evropské tradice, ano, další vzdělávání v něm prospěje každému učiteli jakéhokoliv oboru.

Linda Taláčková řekl(a)...
20. července 2009 v 10:30  

Velice děkuji za obě anonymní reakce (třetí a čtvrtý ohlas). Ano, jsem učitelka z praxe. Obavy z mobbingu jsou reálné. Učitelé EtV mají například dobré vztahy s dětmi, ale zároveň kázeň ve výuce. A to se leckdy mezi „kolegy“ nepromíjí, stejně jako nadšení pro obor či jiná okatá aktivita jednotlivého učitele.

Co navrhujete?

Přikláním se k názoru čtvrtého pisatele, že ideální by bylo v Etické výchově vzdělat veškeré učitelstvo. Jako dostupnou a reálnou ovšem vidím podporu praxe učitelů Etické výchovy na školách v tzv. supervizi. Supervize je už dnes běžná u pomáhajících profesí.

Dále by bylo žádoucí, v případě vzniku řádné aprobace Etická výchova na pedagogických fakultách (už aby to bylo!), rozšířit vzdělávání učitelů Etické výchovy o další posilující osobnostní výcvik, zejména v jednání s dospělými.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.