Ministerstvo školství už nechce ve školách učitele, kteří nedokážou vysvětlit látku na praktických příkladech, ani ty, kteří neumějí pracovat s počítačem. Vedení úřadu proto v úterý schválilo opatření, která by měla naučit pedagogy lépe učit. ČTK to sdělil náměstek ministryně Jindřich Kitzberger. Dodal, že je to reakce na závěry České školní inspekce (ČŠI).
Ze zprávy ČTK vybíráme:
Dalším zjištěním inspekce bylo to, že asi 40 procent učitelů na středních školách neumí moc dobře ovládat počítač. "Tento závěr nás překvapil, že je více takových učitelů na středních školách než na základních," přiznal náměstek. Podle Jaroslava Müllnera z ČŠI proto učitelé využívají v hodinách počítače málo. Mají obavy, aby se před žáky neztrapnili, většina středoškoláků totiž ovládá počítače a moderní technologie daleko lépe než oni.
ČTK: Ministerstvo nechce učitele, kteří neumějí pracovat s počítači
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
20 komentářů:
ach jo :-(
Jakýpak "ach jo". Já bych řekl spíše "ach ne"
Felix Holzmann
ano, jsou to šílenci, kteří si také myslí, že když každý učitel i žák budou mít notebook, že stoupne úroven vzdělanosti. achichouvej :-(
Kitzberger asi taky s počítačem neumí, že bude muset jít, co?
Tak ministerstvo s tím nebude mít problém, a posune požadavek na informační gramotnost do roku 2014, a pak předpokládám do roku 2100, jako je to s vysokoškolským vzděláním učitelů. Vždyť o nic nejde.
Sic to není tak jednoduché, tak hurá!!! Bič nezaměstnanosti na líné a nevzdělavatelné učitele je tím jediným, co školství může pomoci. Jestli vysokoškolsky vzdělaný člověk není s to pracovat s počítačem, je jediným řešením manuální a pohříchu rutinní práce hodná blba s nedokončeným základním vzděláním.
Když neschopní odejdou, schopní dostanou vyšší úvazky a vyšší peníze, začne konečně i do školství vát svěží vítr volného trhu práce.
To Vyštejn:
Svěží vítr volného trhu práce už do školství zavál: Vinou nízkých platů v něm roste podíl neschopných. Neschopných nejen pracovat s PC, ale dokonce i učit (neboť co jiného je schopnost předvést učivo na praktických příkladech než elementární pedagogická dovednost). Tento neradostný stav nezměníme tím, že neschopné vyhážeme, neboť na jejich místa nastoupí stejně neschopní či možná ještě neschopnější. Jediným tržním řešením je zvýšit nabídku (plat), čímž do školství (zpět) přilákáme ty schopnější.
Reeve: mluvíte mi z duše...
Výše uvedené konstatování odráží z jednoho úhlu pohledu hloubku krize, ve kterém se školství mnoho let nachází ..
To Reeve:
Máte pravdu, že jsou to spojené nádoby, ale zároveň začarovaný kruh, který je třeba někde rozetnout. Ale rozhodně to neuděláte v místě, kdy navýšíte platové prostředky bez dalších změn. Více peněz znamená, že se tam ti neschopní a líní zapikolují, protože tam bude ještě větší smrádeček a teplo.
Takže zvýšit úvazky nejméně o 30%, zavést smluvní platy, udělat řádnou profylaxi na postech ředitelů škol, líní učitelé se pohnou sami, neschopným napovědět, jejich platy rozdělit těm zbylým pod heslem "za více práce více peněz" a pořádně zatřást pedagogickými fakultami. A ledy se pohnou.
To pan Reeve
Poprosil bych nejakou seriozni analyzu, ktera prokaze na tvrzeni, ze pricina zvysujiciho se poctu neschopnych ucitelu jest dusledkem nizkych platu - ja bych skoro rekl, ze to je populistickoodboraske straseni, a i na stare Ceske skole bylo mozne nalezt analyzy (autor pan Hepner), ktere dokazovaly, ze pouhe naliti penez do systemu problem nevyresi, ale do boucna naopak zhorsi - v dusledku vyssiho zadluzeni statu a vsech problemu, ktere s timto souviseji.
Jinak pan Vystejn ma naprostou pravdu - pokud znacne procento ucitelu neni zpusobilych ucit, pak je primarni problem na pedagogickych fakultach, a sekundarni na personalni praci reditelu a zrizovatelu skol - zkuste zde prosim naznacit, jakou by meli reditele skol a potazmo zrizovatele primou motivaci nahradit neschopne ucitele schopnymi v prostredi, kdy vzdelavaci subjekty nejsou primarne ekonomicky zavisle na kvantite a kvalite vystupu - to ma jaksi k trznimu prostredi velice, velice daleko pane Reeve.
Vyštejn
navýšit úvazky o 30 % ? zajímavé !30 hodin! zajímavé! Jednak nepůjde udělat rozvrhy - to by žáci byli ve škole do 22.00 a protože to nejde, tak téze o tom "za více práce, více peněz" je v tomto Vašem podání totální nesmysl. Jednoduše a prostě o školství nemáte ani potuchu. Nespornou pravdou však je , že se stav pedagogického sboru zhoršuje, jednak rychle stárne a skutečně se zvyšuje počet méně kvalitních kolegů.Je to jen a jen o penězích - dobří skutečně odchází, absolventi nepřichází - kdo by za těch 14 500,- Kč taky dělal ?
Milý pane - toto nerozetne ani Alexandr Veliký, natož nějaký Topolánek, Paroubek, Liška.
To Ignorant
1) v Nemecku je vyucovaci povinnost ucitele 27 hodin, ve Spanelsku tusim tech Vami zminovanych 30 hodin.
2) Pokud se mame bavit o tom, co je na odmenovani pedagogickych pracovniku ve skolstvi spatne, tak je to prave Vami uvadeny vekovy automat - zapomnel jste uvest, tech 14 500 je STATEM GARANTOVANY zaklad - generalni reditel soukrome firmy s mnohonasobne vetsi odpovednosti ma statem garantovany zaklad mzdy 8 000 hrubeho, a totez plati o jakemkoli zamestnanci soukromeho sektoru. Pokud bute tvrdit, ze to neni pravda, tak prosim take uvedte, na zaklade ktere zakonne normy se tak deje, ponevadz jedina zakonna norma pro podnikatelskou sferu je zakon o minimalni mzde, a zbytek je na dohode mezi zamestnavatelem a zamestnancem.
3) S generacnim problemem se potyka kazda druha profese v CR, pocinaje remeslniky a kvalifikovanymi delniky, pres techniky, inzenyry, projektanty, konstruktery, zubare , vami zminovane ucitele a treba vedeckymi pracovniky konce, takze pokud pisete, ze problem se tyka ucitelu, tak pisete polopravdu, neboli jinymi slovy -HURE, NEZ DVOJNASOBNE LZETE-
To parabellum :
Nechci s Vámi diskutovat, ale mluvíte také polopravdy - např. ohledně těch úvazků. Není to tak jednoznačné jako to tvrdíte Vy.
To Anonym
Vy jste typickej prolhanej sousak pancelak - nikde jsem nepsal o uvazcich - to jste mi SPROSTE PODSTRCIL, a nasledne okomentoval - ja jsem psal o vyucovaci povinnosti - mozna, ze jsem mel napsat prumerne - a nechodte na mne s pitomostmi, jako jsou nejake dozory, pac to totiz neni kvalifikovana prace, tudiz tezko muze byt podle toho honorovana.
Klidne si troufnu rict, ze mnohem efektivnejsi by bylo zvysit vyucovaci povinnost, a na mene kvalifikovane cinnosti dozory apod najmout personal za odpovidajici penize - ze by si ucitele polepsili, je zcela evidentni, sice ne asi o tech 30 procent, ale o takovych 12-15 procent urcite, a navic by nemeli pocit, ze jsou nedoceneni a nenahraditelni, pac pred skolami by cekaly desetitisice jejich byvalych kolegu, kteri - nalijme si cisteho vina jsou na pracovnim trhu neumistitelni, obzvlaste v soucasnosti, a uz vubec ne za ty penize a podminky, jake maji dnes ve skolstvi-.
pro pistolníka
Jen by mě milý pane zajímalo, kde že na ty pracovníky, kteří budou držet dozory vezmete peníze. To je důkaz, že o školství víte pouze ze statistik. Ono totiž získat peníze na asistenta je horor.
A znovu Vás mohu usvědčit ze lži - rozvrh při 30 hodinové přímé pracovní povinnosti pracovníků a počtu 1 třídy v ročníku prostě nelze udělat. Leda že by ti učitelé skutečně dělali jen 20 hodin, tedy potom podle Vás i s příslušným platem ( jak okrást člověka - geniální ). Jinak opět mohu říci, že školství jste viděl z ponorky, když byla kalná voda - naprosto netušíte jaké jsou další povinnosti , příprava, mimoškolní akce.Když to odborníci ( a to Vy pro školství nejste ) sečtou, tak to vyjde na 40 odpracovaných hodin. Tak mluví Zákoník práce ČR Ze školy máte zřejmě vytvořenou představu - pouze odučené hodiny. Znovu Vám radím, nespoléhejte na statistiky, když nevíte jaká je podstata. Nadbytek učitelů skutečně existuje - klesá počet žáků a během pár let se to plně projeví i na středních školách. Školy dostávají peníze podle tzv. normativu a tady se Vás opět ptám, kde vezmete peníze na ty pracovní síly na dozory, asistenty a podobně, jejich proškolení,... Varujme se proto takových radikálních fundamentalistů !!! Je to cesta do pekel. Tito lidé si vytáhnou z jedné země 30 hodinové pracovní povinnosti, z druhé smluvní platy, chtějí rušit zákoník práce,...vše rozrýpou a zmizí neznámo kam.
To Ignorant
Vypada to, ze nejste schopen z textu vyextraovat myslenku - pokud se dle koncepce, kterou naznacil pan Vystejn navysi uvazky o cca 30 procent, tak se zhruba ctvrtina ucitelu stane prebytecnymi - a usetrene prostredky mohou byt pouzity jednak na zvyseni platu tem zbyvajicim, i kdyz ne moc razantnim, a zaroven k zaplaceni tech dozorcich pracovniku, kterym nebude potreba dat tolik penez, pac se jedna o mene kvalifikovanou praci - a spokojenopst ucitelu se zvysi nasobne
K tomu dalsimu - pane Ignorante, co takhle to zaridit tak, ze dve skolni budovy s jednoparalelkovym rezimem budou mit splecnej pedagogickej sbor? Obzvlast, pokud se nachazeji do peti minut pohodlne chuze od sebe.
A jeste neco Ignorante: Proc se cesti ucitele neumeji ucit a rekvalifikovat? Tim narazim na prakticky nulovou aprobacni mobilitu, a to je asi ten soucasny limit, ktery jste mel na mysli - to je ale vina PeFek, a jejich nesmyslnych kombinaci aprobaci.
Jinaak rozumim, ze odborniky na vyse zminenou problematiku jsou sami ucitele - kdyz tedy na PeFkach studuji takove vedni dispicliny, jako treba Teorie nedoceneni ucitelu, a jeste z toho pisou diplomove prace.
Jinak Ignorante, tvrzenim, ze 27 ci 30 hodinova vyucovaci povinnost neni mozna Vas stavi do role rohateho zvirete, ktere s posetilou aroganci bude popirat skutecnosti, ze napriklad existuji takove statni utvary, jako Nemecko ci Spanelsko.
pistolník s kolty proklatě nízko
nevím, nevím, nevím - snad to někde půjde, ale jsem ze střední Moravy - třídy máme naplněné na počty 31 až 34 žáků. Tady se v dnešní době jaksi ušetřit nedá, přitom doporučené stavy pro používání nových výukových forem a metod, aby byly efektivní, jsou tak 22 až 24 žáků. Jak může být efektivní hodina Aj a Nj, když se nesmí dělit na skupiny třída, která má méně než 25 žáků ( nejsou peníze, nařízení shora ). Přitom doporučená odborníky je skupina o počtu 12 -14 žáků. Tady tedy cesta nevede. Druhou možností, která se nabízí je skutečně navýšení úvazku z 22 na dejme tomu 30 hodin.
Je to šetření ale velmi problematické, dotýkající se aprobovanosti. Já mám čtyřkombinaci pro střední školy, ale je pravdou, že někteří mí kolegové mají dnes i aprobaci jednu Tv - Bv. Jsou i tací, kteří se odmítají dále vzdělávat a pokud možno ze všeho vyklouznout. Tento počet odhaduji tak na 10 %. S Vašim slučováním ředitelství to taky není tak jednoduché. Ty školy od sebe nemusí být vzdáleny 5 minut cesty, ale 20 km. Vytvářet však takto nesmyslně elokovaná pracoviště jaksi nemá smysl. Rušit tyto školy ? Při současné ceně jízdného a celkové nedostupnosti služeb, lékařské péče, nezaměstnanosti ,.. vidím jako totální nesmysl. Neušetří nikdo nic. Nechci tady vzlykat nad stavem českého školství, ale po projetí několika evropských zemí v projektu Comenius Vám musím sdělit, že na západ od našich hranic jde vše ve školství v nějakém o hodně klidnějším režimu a větší pohodě. Tady převládá obrovská nervozita a nedůvěra. Tedy - český učitel mi občas připadá jako "malá vystresovaná opička", na rozdíl od sebevědomí třeba učitelů z Bavorska a Itálie.
Když to tedy všechno shrnu - 30-34 žáků ve třídě, úvazek 30 hodin ( při odučení nižšího neuživíte ani sebe, natož rodinu - ono totiž jedna hodina s nižším úvazkem představuje 1 krát 4 = 1 000,- Kč ). Ale opět mi to prosím nezavádějte statisticky, těch 250,- Kč za hodina zahrnuje vše ostatní od akademií, projektů po sobotách a nedělích, odpolední sportovní akce,..Upřímně, pak je toto poslání již jen k pos...
Pane Ignorante,
Zkuste mi prosim uvest, ktere dve skoly v CR jsou 20 km od sebe, a mezi nimi neni nic - daleko castejsi stav je, ze ze skolni budovy byvaji v centrech mest -casto v bezprostredni blizkosti - kdyz vezmu sve bydliste, tak v dosahu peti minut pohlodlne chuze mam 3 verejne zakladni skoly, jednu soukromou zakladni skolu (Lingua universal), jednu SPgS, jednu Obchodni akademii - Ekonom, jedno soukrome gymnazium-soukromou OS, jedno statni gymnazium a jednu zvlastni skolu - pokud neverite, proti e-mailu Vam poslu mapku takze samozrejme je to pripad od pripadu.
Jinak co jde na zapad od nasich hranic tak to bych sem v soucasnosti moc netahal - pac ten nejbohatsi zapadni stat (Ca.) stoji pred statnim bankrotem, Terminator srovnal ucitele do late a tisice jich ze dne na den vyhodil a nejsou tam uz penize ani na ucebnice - viz to rozhodnuti s on-line.
Jsem rad, ze priznavate existenci problemu s aprobacni mobilitou ucitelu.
Dale: 30-34 zaku ve tride je mozna specifikum, ktere znate ze sveho okoli, nicmene statistiky hovori uplne o jinych cislech a pokud uvadite, ze u Vas je 30-34 zaku/trida, tak take existuji skoly, kde je ve tride 12-14 zaku - to je prosim fakt - jinak mam dojem, ze ten prumer se v soucasne dobe pohybuje okolo dvaceti.
Je hezke delat libivou a populistickou vzdelavaci politiku, jako na zapad od nasich hranic, ale realita soucasnosti je takova, ze napriklad francouzske vysoke skolstvi se nenapadne zmenilo na velmi drahou zaopatrovaci instituci pro lidi do 26 let, a i ty dny nemecke pohody-klidku nejen ve skolstvi se pomalu ale jiste naplnuji.
Jinbak co doporucuji odbornici je totalne mimo, pac pokud by ti odbornici byli skutecne odborniky, tak by soucasti tech vyzkumu musela byt i seriozni ekonomicka analyza, ktera stanovi zpusob financniho kryti tohoto.
Zatim to vypada tak, ze Atlanticka civilizace vzdelavaci soustavy nevyjimaje svou budoucnost prozrala po vsech strankach, jak monetarne, tak environmentalne tak surovinove, a pricemz krome toho prvniho nadelala problemy i zbytku sveta.
Jinak s temi jazyky na ZS si nelamte hlavu, pac soucasni zaci prvniho stupne je stejne v budoucnosti v drtive vetsine pripadu neupotrebi - ale to je na delsi debatu.
Parabellum
S těmi školami v centru měst máte naprostou pravdu, tu soukromou nikdo nezruší, Zvláštní ( dnes taky Základní ) taky ne, osmileté gymnázium na to taky nikdo nesáhne a k tomu jedna veřejná ZŠ a nyní to nejlepší - na to vše je 75 žáků. Jinak Kalifornie je opravdové specifikum - skutečně tam nemají ani na knížky ( kupodivu ani na školách, kde učím taky ne ), prý si to studenti mají stáhnout z internetu. A to je 8 nejvýkonnější ekonomika světa.
S těmi školami, které mají celkem 25 žáků v 5 ročnících je to taky zajímavé, ochranou ruku jim zajistila minulá vláda, v podstatě to ale dotuje zřizovatel, tedy obec
Okomentovat