Pomalu končí letošní maturitní období a tím možná i léty zažitá podoba zkoušek. Přicházející „Státní maturity“ jsou v jakémsi stavu beztíže, neb ze zákona být příští rok mají, nicméně jednou se již odložily, připraveny moc nejsou (ministerstvo prý založilo již zkraje jara jakýsi krizový štáb) a teď ještě padla vláda, … a bůhví co bude.
Z blogpostu na blogu autora blog.aktualne.cz vybíráme:
Pokud pomineme občany, kterým se líbí slovo „státní“ v názvu, najdeme pro státní maturitu nejčastěji tyto argumenty:
1) Státní maturita navrátí této zkoušce prestiž.
Nesmysl. Prestiž maturity již desítky let klesá a bude klesat i nadále. Prostě proto, že dříve měl maturitu každý dvacátý a teď jí mají čtyři z pěti mladých lidí. Navíc i naše stávající maturita platí např. v celé Evropské unii. Z prestižního hlediska dostatečné.
2) Státní maturita ověří společné minimum.
Neověří. Zákon připouští, že u některých studentů bude „nutným minimem“ matematika a u jiných zase třeba angličtina. Systém tedy umožňuje odmaturovat matematickému analfabetovi. Na druhé straně ale jiný student bude z matematiky maturovat hned 3x. V povinně volitelné státní části, dále v profilové nepovinné části „matematika 2“ řízené ministerstvem a potřetí třeba v povinné profilové školní části na matematických gymnáziích. Kocourkov?
3) Státní maturita časem nahradí přijímací zkoušky na VŠ.
Ne. Na řadu vysokých škol berou již dnes každého. Ty prestižní si budou nadále vybírat. Státní maturita jim v tom nijak nepomůže. Jedničku ze státní češtiny a angličtiny by asi měla mít většina gymnazistů, pokud jí zároveň skládá i budoucí kuchař na SOU s maturitou.
4) Státní maturita poskytne informace o kvalitě jednotlivých středních škol.
Ne. Pokud pán bůh dá a ve státní maturitě dopadneme dobře – je to díky dobré práci školy? Nebo je to proto, že jsme si před osmi lety vybrali ze sedminásobného převisu zájemců velmi nadané studenty? Důležitá z hlediska kvality školy je tzv. přidaná hodnota.
Václav Klaus ml.: Státní maturita přichází (už zase)
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Není co dodat! Vše, co bylo řečeno, není řečeno sice poprvé, ale to v každém případě nesnižuje kvalitu tohoto příspěvku.
Jen snad jediné:
"Pokud pán bůh dá...", tak Bůh bude vždy a stále psán všemi věřícími kteréhokoli vyznání jako Bůh!
Jakkoli většinou nesdílím s autorem jeho vidění světa a politické názory, tentokrát mohu s většinou napsaného souhlasit.
Přesto jen dvě poznámky:
1. Státní maturita NESMÍ být chápána jako kriterium hodnocení středních škol.
Představme si učiliště, které přijímá ke studiu na učební obory s maturitou ty, kteří se již "jinam nedostanou". Naproti tomu bude stát gymnázium, které si i při dnešní bídě pořád může žáky vybírat. Pokud žáci učiliště dopadnou při státní maturitě hůře, nežli žáci gymnázia, znamená to snad, že učiliště je horší školou? Anebo spíše lepší, protože dokáže připravit k maturitě i "horší materiál"?
Absurdnost obou otázek je, doufám, zřejmá.
2. Navzdory všem výhradám si myslím, že státní maturita je dobrý koncept a měl by být realizován.
Výše uvedené ovšem neznamená, že právě tato státní maturita je dobře připravená a už vůbec ne, že by celý projekt měl být v září spuštěn.
Tedy stručně:
Státní maturity, jako princip - ano.
Tyto konkrétní maturity, které jsou právě teď (ne)připraveny - určitě ne.
Odložit spuštění akce a připravit ji (konečně) pořádně - rozhodně ano.
Okomentovat