Již léta se v České republice diskutuje o zavedení tzv. státních maturit, které by měli absolvovat všichni studenti středních škol, na nichž se doposud skládá maturita „obyčejná“. V šestém čísle speciálně zřízeného Maturitního zpravodaje, který má informovat o přechodu na nový maturitní režim, se lze dočíst, že se „jedná o promyšlený projekt, který vzešel z dlouholetých diskusí školských odborníků“, a dále pak také, že „současná maturita nemůže být objektivní, protože neexistují jednotné mantinely a pravidla pro konání maturitní zkoušky, která by platila pro všechny typy a obory škol. Každá z přibližně 1 300 středních škol si dělá svou maturitu sama. Zkoušky a kritéria jejich hodnocení mají definovány různě, a výsledky maturantů mezi školami jsou tudíž neporovnatelné. Jednička na maturitním vysvědčení znamená školu od školy něco jiného. To je také důvod, proč většina vysokých škol přestala zhruba před 15 lety přihlížet k výsledkům maturitních zkoušek. Není to ale škoda? Nebylo by žádoucí, aby se žák dostal na vysokou školu částečně i díky svému maturitnímu vysvědčení? Své znalosti a dovednosti prokáže u maturity, proč je tedy musí znovu dokazovat i u přijímacích zkoušek?“
Není pochyb o tom, že se jedná o předem dlouho promýšlený projekt. Pozastavil bych se ovšem trochu nad tím, kdo jsou oni zmínění školští odborníci. Jsou to snad úředníci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, z nichž mnozí znají výuku pouze teoreticky a sami by se asi nikdy neodvážili stoupnout si před třídu zaplněnou studenty?
Dle mého názoru jsou jednoznačně nejpovolanějšími osobami, které by měly mít hlavní slovo, sami učitelé. Nedokázal jsem se však nikde dopátrat toho, že by právě samotní učitelé očekávali přicházející státní maturity s nadšením. Ba právě naopak. Rovněž studenti, kteří snad mají k tématu také co říci, jsou vyděšeni, co že je to vlastně čeká za novoty u závěrečné zkoušky. Je to poněkud podivná situace, kdy ti hlavní aktéři, jimž by měly nové maturity sloužit, tedy především studenti a částečně snad i učitelé, jsou zcela proti jejich zavedení. Na tom však není nic tak překvapivého – každá další nová povinnost navíc přece v člověku vyvolává obavu a tudíž i odpor.
Zkusme se ovšem více zabývat druhou citovanou myšlenkou z Maturitního zpravodaje. Pravdou je, že úroveň maturit je na jednotlivých školách nejednotná a že jednička na maturitním vysvědčení znamená školu od školy opravdu něco jiného. Pravdou už ovšem tak úplně není to, že neexistují vysoké školy, které by nepřihlížely k výsledkům žáka na střední škole. Navíc je třeba si přiznat, že v dnešní době je význam maturity o mnoho nižší, než byl před dejme tomu patnácti nebo dvaceti lety. Maturita je velmi často pouze mezistupeň na cestě k dalšímu vzdělání, přičemž pochopitelně ne každý středoškolák chce ve vzdělávání pokračovat dále.
Jak ale poznat úroveň střední školy? Jak si má žák vybrat střední školu, chce-li získat kvalitní vzdělání a mít relativně dobrou šanci, že se dostane na vysokou (VŠ) nebo vyšší odbornou školu (VOŠ)? Jednoduchým vodítkem může být úspěšnost absolventů, pokud jde o přijetí na VŠ/VOŠ. Pakliže se velká část maturantů určité školy dostane na VŠ, případně VOŠ, tak to o lecčems svědčí. Je to implicitní měřítko kvality střední školy, ukazující, jak kvalitně je ona škola schopna připravit žáka na další vzdělání.
Existují střední školy, které jsou více i méně náročné. Ruku v ruce s náročností pak jde úspěšnost absolventů při přijímacích zkouškách na VŠ a VOŠ. Chtít po všech středních školách, kde je studium zakončeno maturitní zkouškou, aby poskytovaly totožnou úroveň vzdělání, by popíralo jejich vzájemnou soutěživost a atraktivitu. Nechme žáky, aby si mohli vybrat, jak obtížnou střední školu chtějí studovat – je to jejich právo volby a existující diferenciace úrovně a zaměření středních škol jim toto dnes umožňuje.
Neméně důležitým aspektem, který je třeba vzít do úvahy, jsou veřejné náklady celého projektu zavedení státních maturit. Pro roky 2008 – 2012 se počítá s cca 480 milióny korun, přičemž doposud si celý projekt vyžádal již více než 250 miliónů korun; každý rok „provozu“ státních maturit má stát 200 miliónů korun. Pokud uvážíme, že jsou to náklady na záměr, bez něhož se lze bez problémů obejít a se kterým opravdu většina dotčených, tedy studentů a učitelů nesouhlasí, pak lze zřejmě konstatovat, že jsou to náklady poměrně zbytečné.
Dále, pokud už bychom chtěli sjednotit výstupní úroveň absolventů středních škol s maturitou, proč pak nechtít to samé od ostatních subjektů českého školství – základních škol, vysokých škol, vyšších odborných škol nebo dokonce mateřských škol? Vždy by bylo možné použít ty samé argumenty, které slýcháme při obhajobě zavedení státních maturit.
Aktuálně se opět debatuje o dalším odložení celého projektu (pokolikáté už?). A když už bylo spuštění státních maturit tolikrát odloženo – není to jasná známka toho, že je něco špatně?
Tomáš Khorel: Skutečně potřebujeme jednotné maturity?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
16 komentářů:
Autorovo surfování na mediálně živené vlně odporu k maturitám (rozumějme jediným hodným označení státní zkouška, tedy reformovaným) stojí na vratkých základech. Argumentace, že ti, kdo do toho mají co mluvit, jsou studenti, je asi stejně moudrá, jako že kdo jiný by se měl vyjadřovat k sazbě daně z příjmu, než daňový poplatník. Zájmem poplatníka je nulová daň a totéž je motivací pro řvoucí studentíky. Stavět své útoky na těchto argumentech je opravdu směšné. A v čem poškozuje centrálně řízená maturita naše učitele? Jak je omezuje? Současný ekonomický rozměr maturitní zkoušky ale také není nulový a na to už pan autor nemyslí vůbec.
Aby dodal absolutní směšnosti své argumentaci, rádoby vtipně navrhuje ukončení i jiných typů vzdělání podobnou státní zkouškou. Jistě je to legrační u návrhu pro mateřinky, ale s tím, že navrhuje státní zkoušku u vysokých škol mne překvapil. Nebo snad vystudoval nějakou vejšku bez státnice?
"Nedokázal jsem se však nikde dopátrat toho, že by právě samotní učitelé očekávali přicházející státní maturity s nadšením. Ba právě naopak".
Učím na gymnáziu češtinu a němčinu, tedy ty předměty, jichž se státní maturita týká. Neříkám, že ji vítám přímo s nadšením, ale slibuji si od ní, že vnese alespoň nějaký řád do současného chaosu. Souhlasím s jejím zavedením a doufám, že poslanci neustoupí tlakům studentů a neodloží její zavedení do praxe.
Kolegovi/kolegyni z "25. červen 2009 9:16":
Vy skutečně potřebujete "státní" bič na VAŠE VLASTNÍ studenty? Vy sám/sama z nich nedokážete vymáčknout potřebný výkon?
Maturity nevnášejí řád do chaosu - přesně naopak. Pokusem (předem marným) sjednotit maturitu na SOU a gymnáziu vytvářejí naprosto nefunkční hybrid.
ZW
CARCY: Autorův "návrh" jsem pochopil tak, že navrhuje JEDNOTNOU státní zkoušku, stejnou pro všechny VŠ. Je to stejně absurdní návrh jako jednotná státní část maturit.
pro anonyma 25. červen 2009 11:39
Doposud jsem se domnival, ze maturita z cestiny a z ciziho jazyka je povinna na vsech strednich skolach. Prosil bych o vysvetleni, proc by melo byt zabraneno porovnani urovne vyuky stejnych predmetu.
Autoruv "navrh" dluzno chapat jako ukazku smyslu pro humor nejmenovane strany (prekvapive se neobjevilo zadne zkomoleni jmena - patrne prehlednuti)
Nome de guerre:
Za prvé, těžko porovnávat gymnázium s (například) 4 hodinami češtiny týdně se SOŠ s (například) pouhými 2 hodinami češtiny týdně.
Za druhé - zavedením dvou (libovolně volitelných) úrovní maturit stejně žádného porovnání nedosáhnete.
ZW
Drahý ZW, a kdo nutí ty jednotlivé školy, aby formulovaly své hodinové dotace tak, jak činí dosud? Teď to bude činit jednotný obsah MZ. A přestane produkce nepoužitelných individuí sice s papírem ale prázdnotou v lebce. Kam maj potom jít? Snad jedině na pajďák.....
Technicka:
Prosim vazene prispevatele, aby nezasilali prispevky jako "Anonymní".
Libovolneho jmena dosahnete tak, ze v oblasti "Zvolte si identitu" kliknete na "Zvolte si identitu" a jako "Název" date svuj pseudonym.
Dekuji predem za zprehledneni diskuze (kdyz uz byl zvolen tenhle vysoce nevhodny system)
Dobrý nápad
hm
Fakt, jó ?
a kdo nutí ty jednotlivé školy, aby formulovaly své hodinové dotace tak, jak činí dosud? Hadejte,prectete si RVP, moc prostoru pro vseobecne predmety tam neni, protoze tam holt jsou ty odborne. To je ale prekvapeni...
Anonymní - naprosto s tebou souhlasím. Hodinová dotace v učebním plánu je přesně daná - škola si prostě nemůže libovolně odučit 10 hodin deskriptivní geometrie třeba na úkor Čj . Je to ale logické - u SOŠ jde především o odborné zaměření a né perfektní znalost českých spisovatelů posledního desetiletí žijících mimo ČR. Jde o to, aby třeba absolvent stavební průmyslovky dokázal propočítat most po kterém bude jezdit auto a nespadne do řeky, což samozřejmě absolvent gymnázia nedokáže. Pokud by jsme hledali společné nosné body SOŠ a gymnázií, asi by jsme tak moc úspěšní nebyli. Ono státní maturity komunistického Československa nejsou státní maturity navrhované MŠMT. Věda a technika se totiž posunula daleko dopředu a není snad cílem vychovávat polyhistory za každou cenu. V důsledku zvýšené odbornosti SOŠ a všeobecného vzdělání na gymnáziích a samozřejmě sníženého počtu hodinové dotace všeobecných předmětů na SOŠ si dovolím předpovědět, že až 75 % žáků SOŠ tuto "všeobecnou státní maturitu" nezvládne.
Ignorante, ty jseš fakt jelito. Podle tebe teda strojař má umět spočítat most, ale napsat k tomu zprávu spisovnou češtinou a domluvit se o tom v angličtině už za něj musí udělat gymnazista. Ty máš tedy rozhled, za který by se červenala studem i pohřební kobyla. nebudeš ty náhodou učitel?
Kuzmo,
most bude počítat spíše stavař - strojař ani v rámci "obecného technického přehledu" nejspíš ne.
Psát spisovnou češtinou se má každý naučit na základní škole a nikoliv na střední. Že tomu tak dnes zhusta není, to je jiná věc.
Znalost angličtiny snad nikdo nezpochybnil.
To Kuzma
Dobre tedy: Takze podle Vas musi gymnazista i prumyslovak umet stejne dobre komunikovat v cizim jazyce a psat souvisle texty spisovnou cestinou - odpoutam -li se od Vasi naprosto zkreslene predstavy o tom, co to znamena spocitat most, a ze toto nejenom ze to neni prace pro stredoskolaka, ale ze to neni kompetentni ani vysokoskolak v oboru dopravni stavby, nebot k tomuto musi mit autorizacni osvedceni udelene CKAIT cinnych ve vystavbe, ale dejme tomu, ze prumyslovak musi mit nadto i kompetence resit technicke problemy souvisejici s oborem - jakou protihodnotu proti tomuto ale by mel podle Vas poskytnout gymnazista, tedy krome toho, ze by mel byt schopen tu tvurci praci prumyslovaka umet okecat.
BTW, neni mi tedy dost dobre jasne, proc by mel projektant dopravnich staveb umet bezpodminecne nutne komunikovat v cizim jazyce - je snad v CR malo mostu, ktere projektovali lide, kteri nemeli schopnost aktivne komunikovat v cizim jazyce? Nebo jsou snad takove mosty nepouzitelne?
Jinak ja osobne myslim, ze Vy sam ani nepatrite k zivocisnemu druhu Homo Sapiens Sapiens, protoze v kazde ucebnici dejepisu se muzete docist, ze tento zivocisny druh dokaze uz minimalne par tisicileti zpracovavat kovy, coz je ve Vasem pripade nepravdepodobne.
Okomentovat