Unie školských asociací ČR (CZESHA) se ústy svého předsedy Jaroslava Ponce vyjádřila k připravovanému pedagogickému standardu. Text vznikl pro potřeby Učitelských novin.
Diskuze okolo tvorby profesního standardu učitele jsou novým prvkem letošního jara ve snahách posílit prestiž učitelské profese a definovat její obsah.
Je pochopitelné, že v této fázi kromě realistického přístupu vzbuzují i přehnaná očekávání a přehnanou skepsi. Z těchto důvodů i členské asociace Unie CZESHA zaujímají k tomuto projektu diferencovaný postoj.
CZESHA však v této oblasti vnímá jako zásadní nejméně 3 okruhy problémů:
Prvním je profil absolventů pedagogických oborů vysokých škol. Jde o obsah a pojetí prvotního vzdělávání učitelů, které musí být schopno reagovat na aktuální trendy ve školství, které jsou často velmi dynamické.
Druhým zásadním okruhem je podpora praxe učitelů s důrazem na slovo podpora. Sem patří především zavedení fungujícího a uceleného systému uvádění nových učitelů do praxe, dále specifická podpora pro učitele odborných předmětů, kteří nemají prvotní pedagogické vzdělání a rovněž podpora pro učitele s praxí, kteří musí dostávat bezprostředně použitelné nástroje v každodenní práci. A nejedná se pouze o didaktiku, stále důležitějšími se jeví problémy výchovy a motivace, se kterými jsou učitelé a školy konfrontovány.
Třetím zásadním okruhem je nesporně kariérní řád, který musí být postaven především na výsledcích konkrétní pedagogické práce na školách a nikoliv na formalizovaných kritériích. Nebude-li však tento systém podpořen odpovídajícími prostředky, zůstane prázdným a formálním pojmem.
Je diskutabilní, jestli tyto a další priority řešit nasměrováním pracovních týmů a prostředků přímo na konkrétní programy, nebo se pokusit na „větší ploše" definovat standard učitelské profese. V každém případě jsou však diskuze a úsilí něco změnit na současném stavu užitečné a nanejvýš prospěšné.
Snaha definovat obecný profil učitelské profese může představovat i nebezpečí, vycházíme-li z řady špatných zkušeností s některými reformními kroky, které prvotní dobré úmysly zatížily množstvím formálního a administrativního balastu.
Tak se může stát, že nový standard bude příliš obecný nebo příliš konkrétní, zvrhne se na další administrativní nástroj kontroly a represe, pokusí se v jedné rovině popisovat mnohovrstevnou práci učitele v různých etapách jeho praxe, vzbudí bláhovou naději, že žákům automaticky zajistí dobré učitele, že ředitelé konečně snadno poznají odškrtnutím příslušných bodů standardu dobré učitele a že učitelům bude sloužit jako důkaz o jejich kvalitách, protože všechny uvedené body přece plní.
Především však se tento materiál stane dalším slohovým cvičením tehdy, nebude-li doprovázen opravdu zásadním politickým rozhodnutím, které přežije délku jedné předvolební kampaně. Rozhodnutím, které vzdělání opravdu postaví mezi zásadní priority, které rozhodují o společenské a kulturní úrovni stejně jako o prosperitě národa, se všemi důsledky v oblasti institucionální a materiální podpory. Bez tohoto rozhodnutí nebude kvalitativní posun možný, bez tohoto rozhodnutí nebude ale možné udržet ani dosažené, v řadě oblasti stále ještě slušné výsledky naší vzdělávací soustavy.
Je samozřejmé, že Unie CZESHA nechce a ani nemůže stát stranou úsilí, které přímo souvisí s kvalitou učitelské profese. Proto jmenovala své zástupce do pracovního týmu pro připravovaný standard.
Životaschopnost tohoto projektu prokáže čas a nepochybně se bude jednat o nikdy nekončící proces. Ale již vážně a kvalifikovaně vedená diskuze na toto téma má svoji hodnotu.
Jaroslav Ponec
předseda Unie CZESHA
Prohlášení CZESHA k tvorbě učitelského standardu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat