Reakce na článek Státní maturitu ano, ale jinak a až v roce 2013!
Státní maturita - žádná! - nemá u nás smysl, a to zaprvé proto, že se u nás ani učitelé na SŠ, ani na VŠ, ani rodiče a natož politici nedokážou shodnout na tom, co je vlastně dobré vzdělání. Až v tomhle bodě bude významná část vzdělaných lidí informovaná, a nebude uvažovat jenom způsobem "přece každý musí umět xxx...", pak je naděje, že se diskuse o státní maturitě povede rozumně, a k něčemu dojde (ať už pro, nebo spíše proti - kde je dost vzdělaných lidí v národě, i výuka začne být rozumnější, a nikdo nebude volat po biči práskajícím shora).
I když se leccos o cílích vzdělání naznačilo v RVP - nejsou cíle zejména v tom RVP pro gymnázia tak moderní, a zase i k přijetí RVP je tu celá škála bohatě zastoupených stanovisek, tedy schází tu dost velké procento lidí v konsensu. A tak není možné razit jediné pojetí, jedno pochopení cíle, obsahu ani formy zkoušky.
Jináče by to ovšem vypadalo, kdyby se třebas MŠMT bylo rozhodlo, že společná maturita bude v prvních 10 letech věcí pro žáka dobrovolnou! - Je asi jasné, že by se nejen tvůrci testů, ale i sami tvůrci pojetí jinak snažili, neboť ve svobodném výběru by asi obstálo jen něco inteligentního (hlupáci by se asi dobrovolně k maturitě navíc nehlásili...). Ale když to MSMT od počátku bere jako povinné, je docela snadné si představit, že se napíše, vytiskne a prodá tím víc testů, a potom něčí kámoši si na tom namastí kapsu a něco nám svým kamarádům asi taky přenechají... Ale možná ta povinná státní maturita nebyl ani tak mazaný a ziskuchtivý, jako spíše nedovzdělaný nápad. Pokračování tomu naznačuje: kdyby bylo šlo o peníze, snad by to byli dělali už od počátku inteligentněji...
Zadruhé, důvod, proč je státní maturita nesmysl, je dán tím, že zkoumá studenta na konci školy. To je dobré leda tak pro nějakou vysokou školu, která doposud věří na to, že zjistí něco o jeho schopnostech ke studiu jakýmsi "přeměřením znalostí". To ovšem šlo tak před sto lety naposledy. Dneska je pro vědu a vysokou vzdělanost potřebné, aby se uchazeč mohl na VŠ naučit, jak "vytvářet poznatky", a ne jak je "mít". Cennější pro národ by bylo, kdyby se zpráva o kvalitě studentova vzdělání střádala po celých pár let jeho studia. Ovšemže: kdo chce vědět, jak nadaný je uchazeč o místo nebo o přijetí na VŠ, nemůže si myslet, že ho jednou "skoukne" a hned že bude vědět, s kým má tu čest. Opravdu cenné vědění nebo cenné základy pro vědění,to je moc složitá věc, a nedá se vytestovat za 15 minut pohovoru nebo zaškrtávacím testem.
Před 8 lety jsme někteří psali na webu cz-21.sweb.cz/alterhtm.html o tom, jak by mohla vypadat případná zkouška nematuritní, a taky jsme tam dali příklady, jak se maturita řeší v cizině, jak vypadají testy či otázky, a takyjsou tam rozbory chyb testů z Cermatu. Vloni jsem si pro sebe udělal rozbor loňských ukázek testů z češtiny: chyby byly v podstatě pořád tytéž, snad kromě těch nejočividnějších. Ale posunula se míra, vekteré chce stát (tedy pár lidí z Cermatu) mluvit školám a profesůrům do toho, co je to dobře vzdělávat. Pokud to páni profesoři umějí, nepotřebují od hrstky úředníků nebo zřízenců dostávat předpisy, a pokud to neumějí (což platí ve všeobecných předmětech o mnohých), potřebují se tomu naučit, potřebují, aby jim někdo pomohl, ale bičem se nikomu nepomůže.
Když se nějaké instituci za deset let provozu nedaří vytvořit cílový produkt - tedy společně přijtelnou konpcepci a provedení zkoušky dospělosti, má se instituce zrušit. Kdo v ní něco umí, nebo se to v ní naučil, ten se uplatní jinde, a nemehla mohou jít kamkoliv nebo někam jinam. Stát ušetří, když přetrhne řetězec přiživujících se šikulků.
Ondřej Hausenblas: Státní maturita - žádná!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Člověče Ondřeji, nechci se tady s tebou přít o tvých antimaturitních argumentech. Ale míra populismu a drnkání na strunku lidské závisti je v článku tak mocná, že bys měl uvažovat o politické dráze v tričku Paroubkových melody boys. Jen na závěr chyběl oduševnělý propočet, o kolik by se zvýšil učitelům plat, nebýt státních maturit. A pak už jen sednout do oranžového kamionu a jet ohromovat vesničany tím, jak má být dobře.
Ten budovatelský zápal z příspěvku jen čiší, ale veden zkušenostmi se nadšených reformátorů obávám, obavlášť těch, kteří píší o tom, že něco šlo před 100 lety naposledyl. Chcete-li, pane autore, reformovat maturitu, proč jste zatím neprosadil reformu toho typu školy, kde učíte? A jak bude vypadat člověk, který vyjde z VŠ a nebude "mít poznatky"? Tohle mi opravdu připomíná smrdutý dech 50. let 20. století...
A toto souvětí "I když se leccos o cílích vzdělání naznačilo v RVP - nejsou cíle zejména v tom RVP pro gymnázia tak moderní, a zase i k přijetí RVP je tu celá škála bohatě zastoupených stanovisek, tedy schází tu dost velké procento lidí v konsensu." je češtinářské zvěrstvo na druhou.
Souhlasím s Vámi jen málokdy, ale nyní ano.
Vypadá to v dané situaci jako velká odvaha, ale já jsem pro rozjetí maturity již v té podobě, jáká je teď připravována. CERMAT se pokusil celou řadu připomínek akceptovat. Pokud si bude vědom toho, že se na obsahu musí stále pracovat a že je třeba ho sladit s RVP, mohlo by se to časem vyladit.
Pokud to teď odpískáme, bude to na dlouho! Přitom vůbec žádný lepší nástroj na pomoc implementaci RVP nemáme. Jak to vypadá, když si každý může dělat (nedělat), co chce, máme možnost sledovat už dlouho.
Zajistit, aby CERMAT skutečně odvedl kvalitní práci, je klíčový problém. Tímto směrem bychom měli napnout své úsilí!
Ondřeji, jsme jmenovci a děkuji moc za výborně napsaný článek. Doporučuji přečíst všem zastáncům nesmyslu "státní maturity" :-)
Chválím a děkuji! Ondřej
'Dneska je pro vědu a vysokou vzdělanost potřebné, aby se uchazeč mohl na VŠ naučit, jak "vytvářet poznatky", a ne jak je "mít".'
Opravdu, ale opravdu Vam nepreji, abyste se dostal do rukou lekari, ktery vystudoval podle Vaseho navrhu. I kdyz ... takova hodinka na kresle v rukou novozubare :-)
Vizionářů Hausenblasů a jemu podobných je třeba. Posouvají pozvolna vědomí nutnosti změn. Jen je proboha nesmíte pustit k jejich realizaci. Diktatura romantických reformátorů s planoucím zrakem, přesvědčených o té jediné liberální pravdě (rozuměj jejich) je cestou do pekel. Karavana českého školství kráčí s tupostí jí vlastní dál. Někdy nastěstí.
To Hofer:
Tupost (či lépe invenční impotence)vizonářských Ondřejů (obou) je naštěstí také konstantní a tedy předvídatelná. Bohužel absence invence je u vizionáře dost zásadní - přestává být vizionářem....
Díky za věcné reakce. Těm, kteří v mé kritice neprůhledného investování do školství hned hledají jen závist, by určitě stálo za to se zamyslit, jak to, že je ta závist hned tak rychle napadla. Mně nenapadne někomu podsouvat, že z něj mluví závist, protože si myslím, že máme žádat, abychom za své daně dostávali co nejlepší kvalitu státních služeb.
Těm, kteří si pletou rozhořčení s budovatelstvím, radím, aby si více četli o historii.
Tomu, kdo si ještě dnes opakuje stereotyp o tom, že moderní pojetí vzdělání znamená "nemít poznatky", bych doporučil, ať si získá nějaké poznatky o procesech učení, o fungování mozku při učení, a o postupech, které při výuce vedou k učení a k trvalému zapamatování. Zdá se mi čím dál víc, že ti z učitelů, kdo horlí proti "popírání poznatků", asi sami nemají moc poznatků o své vlastní profesi, a pletou si slabé výkony nezvládnutých a líných žáky s výsledky dobré moderní výuky. I u nás můžete vidět dobré žáky, ale že to může fungovat v celém národě, to se jeďte podívat do Finska.
Co se týče lékařů, už jsem si na vlastní kůži vyzkoušel i ty, kteří "mají naučenou znalost" příznaků, ale nedokážou poznat, ke které z možných nemoci by příznak vlastně měl patřit právě u mne - u každého pacienta hodně záleží na tom, jak lékař umí přemýšlet - posoudit jeho stav, a nejen jak umí vyjmenovat nártní kůstky nebo typy cév.
A o tom, jak se dá propojovat nový poznatek s praxi, se u nás ve školách asi málo ví. Proto hodně lidí dokáže odmítnout myšlenku, kterou sám dosud neznal, a to jen proto, že si neumí představit její realizaci. Já nehlásám žádné "vize", ale jenom upozorňuju na to, co si každý mohl zjistit jinde ve světě - z jejich praxe i výzkumů. A zase pro příznivce poznatků: u nás je už pár velmi dobrých učitelů, kteří naučí děti i znalostem, i myšlení – znáte je? Máte tu znalost? Někteří to umějí proto, že jim to odjakživa dobře myslelo - ti nepotřebujou nic, než aby dostali dost volnosti pracovat po svém. Ale je jich jen pár. Mnozí jiní by to uměli dobře, kdyby dostali prostor a profesní podporu - těch je hodně, ale valí se na ně předpisy, které jim nepomůžou, naopak. A pak ovšem je hodně učitelů, kterým to prostě nejde, a pomoc taky nedostanou.
Proč bychom se tedy měli bránit úvaze o tom, co by se dalo dělat lépe a jak? Odmítat cizí názor a návrh tím, že ho prohlásím za nereálný, nebo za ulítlý, nebo za zištný, to svědčí o slabosti uvažování. Já jsem si rozebral to,co Cermat k maturitám produkuje už řadu let, a znám školský terén i mechanismy, které ovlivňují práci učitele (to nejsou jenom něčí subjektivní pocity a domněnky), a své odmítnutí maturity zakládám na věcných argumentech. Obhajujte státní maturitu podobně, prosím.
Už dávno jsem navrhl, že když chceme, aby střední školy nedělaly laciné maturity pro kdejakého chabého žáka, máme dávat školní maturitní písemky (samozřejmě anonymně) na školní web, a to s opravami od učitele – ten by se ovšem podepsal (za svou prací si stojí a reprezentuje kvalitu školy). Opravovat maturitní písemky není žádná slast, ale učitel je za to běžně placen v rámci svého nevysokého platu tak jako tak. Možná bychom takovým učitelům mohli dát i odměny, protože bychom nemuseli platit stamiliony za vývoj a provedení státní písemek a centrálního hodnocení. Kdo by chtěl vědět, jak dobří jsou jedničkáři z toho či onoho gymnázia, prostě by se podíval na loňský a předloňský web, ne? A viděl by, k jak dobrým učitelům dává své dítě, nebo jak připraveného studenta asi chce od nich přijmout na vysokou. Ale u nás se věří na „známky“ - jako že z nějaké číslice někdo pozná, co umíš, i když vůbec neví, jak jsi byl vyučován a jak jsi pracoval. Zeptejte se zaměstnavatelů, kolik toho vyčtou u uchazeče z jeho maturitního vysvědčení, a co o něm poznají, když ho nechají pracovat.
Jako dík za věcné reakce bych čekala věcný návrh toho,co se současnou maturitou, tedy hlavně s tou z češtiny. Škoda, že jste, Ondřeji, nenaplánoval turistické kolečko po školách českých a moravských v době letošních maturit, abyste viděl a slyšel. Věříte-li skutečně, že Vámi navržená zveřejněná slohová práce na webových stránkách školy by situaci výrazně vylepšila, a navrhujete-li ji jako alternativní řešení, pak nezbývá než těšit se z toho, že právě Vy otázku maturit nijak ovlivnit nemůžete.Teoretických kritiků všeho, co vymyslel někdo jiný, má naše republika skutečně dost a je úplně jedno, jestli jsou oranžoví, nebo modří.
Okomentovat