Oldřich Suchoradský: Proč je kvalifikovanost učitelů tak důležitým požadavkem?

středa 3. června 2009 ·

Snad v žádném jiném povolání nejsou požadavky na kvalifikaci pracovníků postaveny tak náročné, jako u učitelů. Absence pedagogické způsobilosti doložené vysokoškolským diplomem hrozí v tomto roce odchodem celé jedné pětiny nekvalifikovaných učitelů ze škol. Není hrozba kolapsu školství v takovém případě příliš vysokou cenou za naplnění takové podmínky? Proč nestačí k výkonu učitelského povolání být kvalifikovaný po odborné stránce a vyžaduje se ještě pedagogické vzdělání?

Odpověď na položené otázky je možné najít už u J. A. Komenského, který hlásal potřebu vysokých nároků na přípravu a odbornost učitele. Požadavek toho nejvyššího vzdělání pro učitele formuloval i G. A. Lindner, a to už v 19. století. K naplnění myšlenek těchto našich pedagogických velikánů se naše školství dopracovávalo dlouho a těžce, ale nakonec se podařilo jejich ideálu dosáhnout, za což nám sklízíme ve světě uznání. Jistě i proto byli a snad stále ještě jsou absolventi našich škol, v konkurenci svých vrstevníků z jiných zemí, hodnoceni jako jedni z nejlepších.

Je kvalita přípravy učitele skutečně v onom vyžadovaném papíru, potvrzujícím absolvování vysokoškolského studia pedagogického směru? Vzpomínám spolužáka, který na vysoké škole po odborné stránce neměl mezi námi konkurenci. Ale brzy po nástupu do praxe se ukázalo, že se k výkonu učitelské profese vůbec nehodí. Po vystřídání několika škol musel profesi opustit a živit se jiným způsobem. Vyžadované potvrzení o pedagogické způsobilosti, které absolvování vysoké školy pedagogického směru sice vlastnil, mu k úspěchu výkonu učitelského povolání nijak nepomohlo. Naopak poznal jsem dost učitelů bez této nutné kvalifikace, pouhých absolventů středních škol, kteří si při výkonu učitelského povolání vedli velmi úspěšně a dovolím si říci, že ověření způsobilosti k pedagogické práci by pro ně bylo pouhou formalitou. Přitom osvědčili mimořádné nadšení a věrnost, protože na svoji nekvalifikaci významně dopláceli nižším finančním ohodnocením.

V popsaném sporu se přesto stavím zcela jednoznačně za podmínku plné kvalifikace učitele. Lékař také nemůže vykonávat svoji praxi bez příslušného naplnění odbornosti. A my učitelé se často a rádi s tímto povoláním srovnáváme. Takže v nárocích na jeho pracovníky nelze ustoupit. Přesto se přimlouvám za naplnění určité výjimky v případě, že nekvalifikovaný učitel vykonává svoji práci dlouhodobě a úspěšně. V takovém případě by měl mít ředitel možnost navrhnout zřizovateli jeho plnou kvalifikaci i bez požadovaného „papíru“. Domnívám se, že ředitel své učitele z hospitací a denní práce určitě nejlépe zná a nenavrhl by k takovému mimořádnému postupu někoho, kdo si ho nezaslouží. Pod kontrolou studentů, jejich rodičů a celé veřejnosti by si ani takový postup opakovaně nemohl dovolit.

Požadavek pedagogické kvalifikace, který má být na učitelích vyžadován zákonem do konce tohoto roku, potřebuje k jeho naplnění vytvořit nutné podmínky. Není jich málo. Na vysokých školách pedagogického směru by měly být předem vytvořeny možnosti, které by zájemcům z řad nedostatečně kvalifikovaných pracovníků nabídly potřebné množství oborů ale i různých forem studia. Domnívám se, že by na těchto vysokých školách měli působit pracovníci, kteří jsou sami učiteli z praxe a pedagogickou odbornost zvládají a dostatečně uznávají. V současnosti je tato příprava na vysokých školách doslova „Popelkou“ a vykonávají ji většinou učitelé, kteří na školách nikdy nepůsobili, nebo tomu bylo před mnoha lety a současný stav praktické výuky už neznají. Teprve takto zajištěná výuka bude uchazečům o doplnění studia přínosem a nepůjde jen o administrativní naplnění zákonného požadavku. Studium by mělo pro samotné uchazeče a jejich praxi, kterou na školách již řadu let provádějí, v něčem nové a přínosné. .

Jen za takových podmínek má přijaté opatření smysl a může našemu školství opravdu pomoci. Vytvořit podmínky na vysokých školách k takové přípravě nelze ale z roku na rok. Proto je správný a logický požadavek, aby naplnění zákonného opatření bylo o několik let odloženo. To by ale nezbavovalo nekvalifikované učitele povinnosti, i v tomto přechodném období se o doplnění kvalifikace studiem na příslušné škole alespoň pokusit.

4 komentářů:

parabellum řekl(a)...
5. června 2009 v 19:52  

Jinymi slovy receno, PEF je skola k nicemu, a vedecka pedagogika jako takova, je paveda.

Anonymní řekl(a)...
23. června 2009 v 0:02  

Proč nestačí k výkonu učitelského povolání být kvalifikovaný po odborné stránce a vyžaduje se ještě pedagogické vzdělání?
Pokusím se odpovědět jinou otázkou.
Proč k výkonu lékařského povolání nestačí být kvalifikovaný po odborné stránce - být dejme tomu vzdělaným odborníkem na biologii člověka ?
A to nemluvím o učících středoškolácích - pak by otázka mohla znít jinak. Proč k výkonu lékařského povolání nestačí šikovná zdravotní sestra s mnohaletou praxí ?
Školství se může začít stavět na nohy jen tehdy, když si přestaneme klást pochybné otázky tohoto druhu.

Anonymní řekl(a)...
29. června 2009 v 10:24  

K lékařským atestacím: Jak je možné, že absolvent lékařské fakultuy hned po jejím absolvování není schopen léčit ??? Tento stav signalizuje totální selhání lékařských fakult!!!! K tomu, aby mohl mladý lékař vůbec léčit,ho má pokoutně vyškolit a vyučit starší kolega z okresní nemocnice či dokonce ze soukromé ordinace????Tedy má učit svého budoucího konkurenta !!! Místo aby ho to naučili vysoce placení a "prý kvalifikovaní profesoři a docenti " na VŠ ??? Během atestačních pobytů jsou mladí adepti lékařství tvrdě a nemravně vykořisťováni staršími kolegy. Musí pracovat na odděleních zdarma,nebo s platy odpovídající žebračenkám. Je to hrůzný parazitický systém, který bohužel vychovává parazity.Absolventi mediciny se stávají během atestací otroky starších kolegů.Byly zaznamenány dokonce krádeže dotací určených na atestace mladých lékařů !!!
A toto nemravné svinstvo se má zavést pro pedagogy ??? Na tom si bude mastiti kapsy nomenklaturní gerontokracie z pedagogických fakult, o tom není sporu !!!!

Anonymní řekl(a)...
2. července 2009 v 9:11  

Skutečný případ ze Zlínska.K malému děvčátku s neprůchodnými dýchacími cestami byla zavolána lékařská pohotovost.Nakonec se dostavili 3lékaři, jeden z nich byl dokonce ředitelem nemocnice!!!! Tito "odborníci" zabránili zdravotní sestřičce zachránit děvčátko zavedením trokaru do průdušnice.Tak vypadají atestovaní "machři" z lékařských fakult, kteří zakazují léčit mladším kolegům bez atestací...
Udělejme to i v pedagogice,budeme mít zcela negramotný národ.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.