NÚOV: Žáci učebních oborů právě začínají skládat závěrečné zkoušky.

středa 3. června 2009 ·

Polovina středních škol už je provádí podle jednotného zadání, které zajišťuje vyšší úroveň a srovnatelnost výsledků. Reforma závěrečných zkoušek, která probíhá v rámci projektu Nová závěrečná zkouška, má přispět ke zvýšení prestiže absolventů učebních oborů. Základem nového pojetí jsou jednotná zadání, která se připravují pro každý obor a na jejichž tvorbě se podílejí školy, odborníci z praxe a pracovníci Národního ústavu odborného vzdělávání (NÚOV). Při použití jednotného zadání budou závěrečné zkoušky na všech školách odpovídat současné úrovni v oboru. Výsledky zkoušek prováděných na různých školách také budou mnohem lépe srovnatelné.

Závěrečné zkoušky se i nadále skládají ze zkoušky písemné, ústní a praktické. Na rozdíl od dřívějška jsou ale zaměřeny víc na praxi v oboru. Přispívá k tomu také fakt, že se zaměstnavatelé přímo podílejí na tvorbě jednotných zadání. Nejvýznamnější roli proto hraje zkouška praktická, při níž má žák prokázat, že umí řešit reálné úkoly z praxe. Při ústní zkoušce žáci odpovídají také na otázky ze světa práce. Tím se ukáže, jestli mají představu o uplatnění v praktickém životě. Úplnou novinku představují v některých oborech samostatné odborné práce, které žáci zpracují během 2. pololetí a obhajují je při závěrečné zkoušce.

Žáky hodnotí i zaměstnavatelé

Zástupci zaměstnavatelů daného oboru se nejenom podílejí na tvorbě jednotného zadání, ale jsou také členy zkušebních komisí, které hodnotí výkony žáků u závěrečných zkoušek. Jejich zapojení do reformy těchto zkoušek je předpokladem k tomu, aby byli absolventi dostatečně připraveni na reálné podmínky v praxi a zvýšila se tím jejich šance na dobré uplatnění.

Jednotná zadání jsou pro školy přístupná v novém informačním systému na internetu. Každá škola zapojená do projektu dostává přístupové heslo k těm oborům, které vyučuje. Její povinností pak je připravit zkoušky podle požadavků jednotného zadání a zajistit utajení témat až do průběhu zkoušek.

Když zástupci školy získají jednotné zadání, mohou zjistit, že pro některou jeho část nejsou žáci připraveni a že k ní škola ani nemá dostatečné technické vybavení. Škola pak musí co nejrychleji upravit svou výuku, opatřit potřebné vybavení nebo zajistit praxi svých žáků v moderně zařízeném podniku. „Pokud to škola neudělá, hrozí jejím žákům, že u zkoušky neuspějí. Závěrečné zkoušky tak zpětně ovlivní obsah a pojetí výuky,“ říká hlavní manažerka projektu Nové závěrečné zkoušky Dana Kočková.

Nové závěrečné zkoušky lze vidět v praxi

Závěrečné zkoušky probíhají od začátku června na všech středních školách s učebními obory. Při zkouškách lze v praxi vidět, jak školy používají jednotná zadání a co pro ně reforma závěrečných zkoušek znamená.

Projekt Nová závěrečná zkouška řídí Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, jeho řešitelem je Národní ústav odborného vzdělávání, financován je z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Více informací o projektu: www.nuov.cz/nzz.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.