Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová nevidí důvod k dalšímu, v pořadí už druhému odkladu státní maturity.
„Jsem rozhodně proti odkladu státní maturity. Koncept nové maturity je podle mého názoru smysluplný a prospěšný. Je to jedno z opatření, která přinesou zvýšení kvality vzdělávání u nás. Patříme totiž mezi několik málo zemí Evropy, které státní maturitu nemají zavedenou. Věřím, že to Poslanecká sněmovna vezme v úvahu. Na podzim nás navíc čeká celostátní maturitní generálka, která by měla ukázat, jak celý systém funguje. Je proto zbrklé uvažovat právě teď o odkladu."
Podle ministryně Kopicové jsou si i stoupenci odkladu dobře vědomi, že současný stav, kdy mají maturitní zkoušky až příliš rozrůzněnou úroveň, není udržitelný. „Věřím, že věcné argumenty nakonec zvítězí," věří ministryně. Připomněla zároveň, že vláda Jana Fischera má státní maturitu ve svém programovém prohlášení.
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová se příští pátek setká s delegací protestujících středoškolských studentů. Plánuje také setkání se zástupci studentského fóra pro podporu státní maturity.
Ministryně Kopicová: Odklad maturit je populismus
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
32 komentářů:
Paní ministryně,přijďte se k nám podívat osobně a nechte si naznačit, co se tady skutečně děje. Jsem si jista, že Vás natotata přejde odvaha bít se za něco, o čem víte opravdu málo a co Vám tak narůžovo lakuje náš pan řídicí.
Přesně tak,přijďte se podívat do škol,sestupte do reality,ať vidítě tu hrůzu.
Je zarážející jak některé problémy viz. klasifikace učitele čile debatujete. ale státní maturity se schvalují potichu v koutku "O nás a bez nás."
pro prvni dva diskutujici:
Mozna by bylo dobre se trosku informovat, kdo a co je nase momentalni sefka ministrstva ...
Jako cloveka ji sice nemusim, ale jako odbornika ji uznavam. A musim rici, ze o situaci ve skolstvi ma, na rozdil od napr. pana Bartose, prehled (cakrys - tak kratka veta a tolik carek ...).
Souhlas, o kvalitách paní Kopicové nepochybuji. Ale proč se tak vehementně zasazuje o spuštění něčeho tak nepřipraveného? Jediné, co vylučuji je její naivita.
Paní Kopicová mě velice zklamala. Čekal bych, že jako odbornice porozumí té ohromné křivdě: Jak mohou letošní třeťáci skládat novou maturitu, když na ni nebyli připravováni od prvního ročníku. Jsem v předmaturitním ročníku na gymnáziu a ucelené informace k nám začaly chodit až OD TOHOTO školního roku! Do té doby jsme se jen domnívali, jak to bude vypadat.
V tom mi tedy paní Kopicová nezklamala ty mudrlande. Když si neumíš přečíst požadavky nebo katalogy, tak běž dělat něco jinýho. Tam fakt neni nic jinýho, než co se furt učí. Žádný novinky, nic. Tak vo co ti go? Nebo ti lepí, že se ukáže, žes děcka nic porádnýho nenaučil?
Je pěkné, že jste začal(a) větu velkým písmenem, ale dál je Váš písemný projev důkazem, že jste zřejmě primitiv.(Tolik chyb by nestačilo ani k zvládnutí lehčí úrovně nové maturity)Nevím odkud berete zvrácené informace, že tam není nic nového. Nové je vše. Do teď se výuka českého jazyka na SŠ zabývala především literaturou. Nová maturita řeší gramatiku, která je obsažena v nových učebnicích až od tohoto školního roku. Pro příště se zkuste zdržet nonsensních vyjádření. A propo nejsem učitelem, ale studentem 3. ročníku gymnázia.
Naprosto souhlasím, že nejsme připraveni!!!!! Jsem zvědavá kolik studetů státní maturitu udělá... Ti, co jsou PRO státní maturitu o tom nic neví!!!
To, co paní ministryně nazývá populismem,spousta lidí nazývá zdravým rozumem. Je lež, když tvrdíte, že ředitelé škol jsou dobře informováni a mají informovat studenty. Nikdo neví pořádně nic, ani zástupci Cermatu nám dálkovým studentům nebyli schopni odpovědět na spoustu otázek, protože prostě sami neví! Populismus mi přijde, že za každou cenu chce někdo dotáhnout do konce celý ten paskvil jen proto, že to už stálo neskutečný peníze.
Vazeny studente 3. rocniku gymnazia,
pokud neovaldate gramatiku sveho rodneho jazyka, pak se muzeme ve vsi slusnosti ptat, co jste se v CJ ucil na ZS.
Ciste pro Vasi informaci: To, ze na SS se klade duraz na literaturu, protoze se predpoklada, ze gramatiku vsichni znaji ze ZS, neni zadna novinka. Toto rozdeleni uciva plati jiz nejmene 40 let.
Dale dovolte, abych Vas pozadal o vysvetleni, jakou ohromnou krivdu mate na mysli. Pokud je mi znamo, o tom, ze budou statni maturity se vi jiz od doby, kdy jste jeste chodil na 1. stupen ZS. No a pokud jste doufal, ze bude zase odklad ... hmmm - myslite, ze to je chovani dospeleho cloveka (za ktereho se jiste povazujete)?
Současnou maturitu může považovat za smysluplnou a srovnatelnou jenom blázen.Zajímavé je, že se té nové nejvíc bojí hlavně někteří učitelé. Jasně, že není stoprocentně fér říci třeťákům na konci školního roku,že budou maturovat jinak, než čekali v prvním ročníku, ale nemluví se o změně už dost dlouho? Není u dobrých učitelů literatury už samozřejmostí diskutovat s žáky o přečteném namísto biflování zpaměti seznamu autor-dílo? Změna zejména v češtině je nutná a odklad nové maturity uspokojí zejména učitele, kteří na své letité praxi nechtějí nic měnit a učí češtinu hodně podobně jako za totality. Pravda, vynechali některé autory a některé nahradili jinými, ale stále se neuvěřitelně bojí samostatného, přemýšlivého a dobře argumentujícího studenta, který by zejména u ústní maturity konečně mohl mluvit o tom, co si sám vybral a co ho zajímá. Nebo je větší hrozbou to, že výsledky jejich práce budou lépe porovnatelné?
Přimlouvám se za státní maturitu, a i kdyby příští rok měla nějaké vady na kráse, bude pořád lepší než to, co se na některých školách pod slovem maturita a maturitní znalosti předvádí teď.
Vážený pane, máte pravdu, že se gramatika vyučuje na ZŠ, ale uvědomte si prosím dvě základní věci:
Maturita je závěrečnou zkouškou SŠ, nikoli ZŠ. A dále není gramatika jako gramatika. Aby jste vážnosti situace lépe porozuměl, našel jsem speciálně pro Vás dva příklady testových úloh tzv. základní úrovně:
1.Kadence ve větném celku "mohly být všechny hlásky vysloveny naprosto správně" je: A/rovná B/stoupavá C/stoupavě - klesavá. 2.Jak rozumět výroku "výslovnost je neortoepická"?
Dodávám, že to je gramatika 1.ročníku SŠ, která se nikdy na školách neučila. Důraz byl kladen na literaturu. A pro vaši informaci já osobně s češtinou problém nemám. Horší nedostatky jsou v cizích jazycích. Ale o tom se už nebudu rozepisovat, bylo by to zbytečné.
A rád bych Vás vyvedl z velkého omylu. O státní maturitě jsem možná mohl vědět na 1.stupni, ale ne o její podobě. Katalogy požadavků nebyly k dispozici ještě ve 2.ročníku. Ale jinak Vám závidím jednoduchý pohled na celou problematiku, které evidentně dost rozumíte.
Zdravím hlavně toho to pána čí paní z 13. červen 2009 19:43 který tady začína rozumivat...
Bud me lidi a přiznejme si co je anení zprávné:)... Co bylo před 89 nechme plavat a žijme v součastnosti... Jsme mymochodem taky ve 3 ročníku, a když vám řeknu ,že o Státní maturitě jsme slyšel až min rok diky lidem co maturovaly ten rok a byli happy když jim je odložily...a od té doby zdechl pes a nikdo vedení škol ani kantoří kteří by nás měly podle něčeho nového hodnotit neví co mají dělat tak to je podle mě smutne!!! takže jestly jste člověk tak uznáte i své chybi :)
pro 13. červen 2009 23:31
AU! Kolik se u vas plati za maturitu?
Zdravím hlavně toho, co je "mymochodem" ve 3. ročníku. Pane kolego, jak Vás tak čtu, tak pro Vás by měl být sestavem didaktický test úplně extra, jinak nemáte šanci projít. Tolik gramatických a stylistických chyb v jednom několikařádkovém odstavci jsem již dlouho neviděl. Již po první větě byste letěl. Krásně letěl, jako hořící papír. Dosud jsem byl proti zavedení státních maturit, ale po přečtění Vašeho příspěvku začínám o svém stanovisku vážně pochybovat. Skutečně jsem téměř zaplakal. :o)
Kantor, který nepozná, že si z něho student 3. ročníku dělá srandu a dělá úmyslné chyby, je zralý na důchod.
Mimochodem, podobné názory má na našem gymnáziu většina mých studentů. Tuhle státní maturitu docela prostě soudruzi z NDR trochu nedomysleli. Zejména pak přesvědčit veřejnost, a studenti středních škol jsou zcela zjevně součástí veřejnosti, o její smyslupnosti.
Synku, toho dobrého muže, co se pozastavil nad tvým "mymochodem" byl netrýznil podezřením, že nerozpozná humor inteligentního žáka. Jednak ta inteligence nebyla z obsahu tvého příspěvku zcela patrná, ale hlavně "mymochodem" napíše dnes bez uzardění nejméně 5%maturantů.
Proto tam kterýsi kantor hore v diskusi vygeneroval premisu, že maturita zkouší pouze to, co se učí na SŠ (a tam se gramatika nebere). To je, prosím o prominutí, názor tak debilní, jak je rozšířený.
Z hlediska stylistiky nemá předchozí příspěvek jedinou chybu na kráse. Jen si člověk musí vzít neplacené volno, aby se v textu vyznal a jeho obsahem prokousal.
Asi máte pravdu, pane kolego, ve svých 35 jsem již vyhořelý a jsem zralý na důchod. Věřím ale, že jste si všiml toho smajlíka na konci textu a stylu, jakým jsem to napsal. Stejně jako to nemyslel vážně on, jsem to nemyslel vážně ani já. Jestli to nepoznáte, pak viz. Vaše rada :o)
A nyní k druhé části vaší reakce. Myslíte si, že je dobré stavět pouze na názorech žáků? A mimochodem, jestli jste si všiml, jsem proti státní maturitě v podobě, v jaké by měla být nastartována, nemusíte mě o tom přesvědčovat, pláčete na špatném hrobě. Mám ale pocit, o že o některých věcech by se dalo diskutovat - na to už je ale podle mě skoro pozdě. Ministesrtvo se mělo snažit informovat minimálně již od roku, kdy prezident podepsal novelu s odkladem o další dva roky, tedy v roce 2007. Jinak bych proti tomu v zásadě nic neměl.
Nevím, zda se někdo z ministerstva nebo z cermatu zajímá o to, jakou paseku dělají na školách pokusy informovat učitele o maturitě. Uvědomte si vážení, že učitel nemá většinou tolik času na to, aby si třikrát ověřil informaci, kterou dostane tu z toho zdroje, tu z jiného. Zvláště, když se dost často ty informace významně rozcházejí v dikci i obsahu.
Nevím, co je a co není připraveno, ale jedno je jisté: na komunikaci s učiteli je vidět, že je to spíchlé hodně horkou jehlou, a že slova předbíhají činy. A že by vše bylo vpořádku a jenom nám učitelům se to neumí říct, tomu moc nevěřím.
Vážení, chcete-li diskutovat mezi sebou, bude dobře nebýt "anonymní" a před napsáním komentáře si dát "název", na který se případně dá odkázat. BINGO
Tak jsem se dočetl, že v říjnu proběhne generální zkouška z testů i písemek. Písemky se měly původně generálkovat až v lednu. Když jsem se v únoru ptal, proč to má být v lednu, bylo mi někým řečeno, že v té době musí být učitelé vyškoleni z metodiky opravování maturitních písemek a že dělat to dřív proto nemá smysl.
Může mi teď někdo vysvětlit, jak se tedy stihne během září proškolit ty tisíce učitelů češtiny, angličtiny a němčiny, aby mělo smysl psát v říjnu cvičné maturitní písemky. Odhaduji, že jich bude na všech školách nejmíň pět šest tisíc. Já tedy svých 8 kantorů v září na žádné školení neuvolním. To bych za chvíli mohl sám dělat i školníka.
Miro, to je jednoduchý jak facka. Pojedeš na to školení sám a pak svejm učitelum vysvětlíš, jak to maj vošvindlovat. Hlavu bych si z tohodle nedělal. Voni s tim stejne počítaj.
Generálka proběhla již v roce 1998 a i na učňáku ji zvládlo 99% žáků. Prestože generálka by měla být snad jen jedna, proběhlo ji již několik a další se chystá. Kolik asi stála a bude ještě stát celá ta maškaráda kolem maturit?
Z dnešních slov paní minístryně jasně vyplynulo,že jde zas jen a jen o peníze a ne o studenty. Tyto děti byly bité poprvé tím , že mely možnost jen jedné přihlášky na SŠ tak teď jim nasolíme státní maturitu v jakékoli úrovni připravenosti.Mimochodem si myslím , že by bylo účinnější na mnohých školách maturitu zrušit a končit jen výučnímlistem (Gaussova křivka mluví jasně)
Naprosto souhlasím s předchozím komentářem a ještě dodávám, že v současnosti se zase podává několik přihlášek. Takže jestli náhodou zavedou SM, zanedlouho ji zase zruší. Údajně by se měla státní maturita rušit na Slovensku i v Polsku.
Prosím vraťte na českou školu strukturovanou diskuzi. Takto aby se prase vyznalo, kdo na koho reaguje.
Sonda Maturant v roce 98? Byly učňovské obory, kde byla neúspěšnost okolo 80%. A nad 50% jich byla většina. Zvlášť z matiky to bylo hodně výživné. Jestli se nastaví základní maturita podobně, tak končí nástavbové studium. A to jsme na látce z devítky. Já bych tak ramentatý tedy nebyl.
Domnívám se, že samotná myšlenka státní maturity je mimo mísu. V současnosti se na středních školách začíná učit podle RVP, kde rozptyl vyučovaného může být děsivý a přesto vyhovující centrálnímu zadání. Pak by měly být ne dvě úrovně maturit, ale nejméně 5. Jsem z Litoměřic a tak úroveň maturanta z GJJ a maturanta z nástavby na některé z místních soukromých škol by vyžadovala nejméně 8-mi stupňové členění, aby oba měli státní maturitu.
Jiří Novák, Litoměřice
Koukám Jirko, že to v Litoměřicích bude asi hodně těžký živobytí. Nejdřív matura mimo mísu a pak vystřihnou dva argumenty jako řemen, proč jo. Oni budou, Novák, asi tělocvikář, co?
Pro ranní ptáče
Všichni jsme mimo mísu v otázce státních maturit.
Základním údajem je, že se stát zbavil důležitých kompetencí a předal je na kraje a obce. V případě obsahu výuky až na školy (RVP).
Jak pak chce stát (spíše jeho dobře placení úředníci) hodnotit maturanty jakousi státní maturitou ? Pak se dějí věci, které se dějí a ministerstvo, ministři bývalí i současní, televizní redaktoři a různí přizvaní diskutující v televizi blábolí a blábolí.
Další skutečností je, že krajům vládne ČSSD a praktický dopad v Ústeckém kraji roku 2009 je takovýto:
1. Snížuje se ( zatím) rozpočet kraje pro školství (UZ 33 353) asi o 337 000 tis.Kč za dvě zasedání Rady Ústeckého kraje č.13 a 18.
2. Zároveň se navyšuje (zatím) kapacita soukromých středních škol o 625 ! míst pro maturitní nástavby usneseními Rady Ústeckého kraje 36/13R/200 a 24/17R/2009. Tím se stává rada kraje (ČSSD a ODS) tichým sponzorem soukromého školství v kraji a škůdcem školství státního.
Z výše uvedeného usuzuji že pro tyto budoucí "maturanty", zároveň potenciální voliče přece nemůžou platit nějaké státní maturity. Proto rukou společnou a nerozdílnou ČSSD a ODS v tichosti statní maturity odpískají
Okomentovat