Michael Canov: Státní maturity – noční můra slabých a nepřipravených

pondělí 22. června 2009 ·

Jeden ze stěžejních argumentů odpůrců státních maturit je, že je nesrovnatelná maturita na gymnáziu a například na učňovské škole. Plně souhlasím s tím, že je to maturita nesrovnatelná. Ovšem právě to, že se jedná o závěrečnou zkoušku na různých typech škol nesrovnatelné úrovně, ale přitom je hodnocena stejným slovem MATURITA, je zásadně chybně.

Maturita se začala devalvovat někdy v době, kdy jsem sám maturoval (rok 1979) a kdy komunistický režim zavedl (ve snaze vzbudit zdání vyšší vzdělanosti) maturitu na učňovských školách. Vznikl tak paradox – absolvent „učňáku“ měl hodnotnější výstup než absolvent „gymplu“. Oba měli maturitu a učeň navíc výuční list. Doufal jsem, že se demokratický režim po roce 1989 této falešné nálepky vzdělanosti zbaví, leč doufal jsem marně. Naopak, dnes dosahuje devalvace této maturitní zkoušky zřejmě vrcholu. Navzdory Gaussově křivce ji dnes může získat téměř každý, dokonce i ten, kdo na ní lidově řečeno nemá ani náhodou a současně se mu nechce do učebního oboru. Stačí, když má dostatečně movité rodiče. Vždyť, kdo by se dnes, zvláště na některých školách, odvážil vyhodit potomka význačného sponzora školy. Proto jsem velice uvítal zavedení státních maturit, které by alespoň částečně oddělily zrno od plev. Ne, že by na nich nebylo co kritizovat, bylo…ovšem přesně z opačné strany. Naprosto nesouhlasím s tzv. nižší úrovní maturit, která se nastavuje tak, aby jí udělal opravdu každý a která má nižší úroveň než mívaly přijímací zkoušky na čtyřletá ba možná i než na osmiletá gymnázia. Myslím si, že by bylo mnohem čestnější a spravedlivější, kdyby se tzv. nižší úroveň maturity pojmenovala prostě jinak, např. závěrečná zkouška absolventa střední školy. Maturita by tak měla punc určité kvality a kdo by si na ní netroufal, konal by závěrečnou zkoušku.

Mě osobně velice zaujala na státních maturitách možnost nepovinných předmětů. Student by měl možnost (ne povinnost) vykonat maturitní zkoušku až ze tří těchto předmětů a to vesměs vyšší obtížnosti. Přitom by však případný neúspěch z nepovinného předmětu neznamenal krach u maturity, k pokusu o maturitu z tohoto předmětu by se prostě nepřihlíželo. Neobával bych se, že by si jí studenti volili na blind, bezpochyby by si takovouto zkoušku volili dle předmětů ve školní části maturity, přitom by však mohli bez jakéhokoliv stresu ukázat co umí, co znají. Já sám jsem učitelem na gymnáziu (aprobace chemie, matematika a fyzika), posledních sedm let jsem však uvolněn pro výkon funkce starosty ve městě Chrastava. Přesto si po celou tuto dobu zachovávám na gymnáziu alespoň minimální úvazek (dvě třídy chemie). A právě mých studentů - a tím pádem pochopitelně i mě - by se státní maturita z nepovinného předmětu chemie týkala. Netvrdím, že právě u mých studentů by dopadla excelentně, ale i kdyby ne, jako kantor bych byl velice rád, kdyby došlo k porovnání mých studentů se zbytkem republiky, „padni komu padni“.

Bohužel, vypadá to, že populismus zvítězí. ODS zahazuje poslední zbytky pravicovosti, když ústy svého školského lídra usiluje o odklad (čti: zrušení) státních maturit (totožný postoj ČSSD mě nepřekvapuje a nestojí za komentář). A studenti? Facebooková generace se po vzepětí, kdy v akci „vajíčko pro Paroubka“ demonstrovala své opovržení nad politikou uplácení sociálními dávkami a odpouštěním 30 korunového poplatku, se nám v akci „za zrušení státní zkoušky“ představila jako uprděná generace slabých a nesebevědomých, nevěřící ve vlastní síly. Mé čekání na to, že se objeví frajeři, kteří uprděnce pošlou tam, kam patří a budou demonstrovat své sebevědomí a odvahu mládí a budou naopak požadovat, aby oni jako první mohli ukázat to, co před nimi ještě nikdo nedokázal, tj. vykonat státní maturitu, se bohužel ukázala jako utopie. Škoda, jejich škoda.

Poznámka: článek byl napsán 17. 6. 2009, na Virtually.cz zveřejněn 18. 6. 2009 v 00.00 hod. a na Neviditelném psu 19. 6. 2009 v 00.00 hod. Přestože nereaguje na vlastní demonstraci studentů proti státní maturitě, díky laskavosti autora ho zařazujeme do naší diskuse k tomuto tématu. Autor je středoškolský pedagog a zároveň starosta.

12 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
22. června 2009 v 10:07  

Nesouhlasím s Vámi. Uprděná a nesebevědomá generace je zbytečně vyhraněné prohlášení. Je dost možné, že uprděnost a nesebevědomost byla charakteristická zejména pro vaši maturitní generaci 1979 a ani o tom nevíte a chválíte si jak bylo vše dobré, protože už jste přestal být mladý a myslíte, že když pracujete s mládeží tak ji rozumíte. No, možná ano. Jenom už odmítáte přijmout, že Vaše hodnoty nenalézají kýžené odpovědi maturitního ročníku 1979. Nepohrdám Vámi. Jste odborník. Jste nešťastný, zatrpklý a zklamaný člověk.

Demos řekl(a)...
22. června 2009 v 13:22  

"Jste nešťastný, zatrpklý a zklamaný člověk."

A na to jste dosel jak? Z toho, ze autor se odvazil rict pravdu?
Sine pochybuji, ze byste mel tu cest ho osobne znat ...

Mimochodem: Kdyz nejsou argumenty nastupuje osobni utok. Vase argumenty jsem, nevim proc, nevidel. Leda byste povazoval za vyraz sebevedomi hazeni vajicek - s tou vyhradou, ze likvidaci skod se sebevedomne ponechava na bedrech obeti a nevinnych okolostojicich.

parabellum řekl(a)...
22. června 2009 v 13:45  

To autor:

A co takhle tu maturitu nedimenzovat na dovednosti nejvyberovejsich skol, ale tech "nejhorsich" ucebnich oboru, a do povinne casti maturity zaradit STATNI ZKOUSKU ze svarovani? Kdyz to zvladne zamecnik, tak gymnazista take ne??? Nebo si snad podcenujete gymnazisty, ze si nejsou schopni najit potrebne informace na internetu? Na tom CERMATU musite bejt banda totalnich zapsklech uchylaku, kdyz Vyse vystupy jsou ovlivneny 30 let starymi krivdami - krome toho, pochybuji, ze sam umite svarovat, tudiz od STATNICH ZKOUSEK vas meli svinskym krokem vykopat - lidi jako vy patrili k lopate, ale spise do kriminalu za defraudaci prostredku na statni maturity.
Zkuste obhajit, proc nekdo musel umet u statnich zkousek umet vytvorit svar, na kvalite ktereho zavisi zivoty lidi, a nekdo pouze neco odblabolit - Statni zkouska jako statni zkouska ne?

Anonymní řekl(a)...
22. června 2009 v 20:32  

Při vší úctě, jste asi kapku mimo. On ten svářeč se státní zkouškou má umět řešit parciální diferenciální rovnice? Asi se to od něj nečeká. To se asi čeká od někoho kdo má státní zkoušku z matematiky. Což ale neznamená, že oba nemohou obojí umět. U státnice z angliny asi taky hoblovat fošny (zkusil jsem to jednou a přenechávám to od té doby těm co to na rozdíl ode mě umí)

parabellum řekl(a)...
22. června 2009 v 23:31  

To Anonymni

Dekuji - pokud nejsou statnice jako statnice, prestoze jsou obe statni, tak asi take nemuze byt maturita jako maturita, prestoze jsou obe statni - vy jste mi to sezral nejenom s navijakem, ale take prutem, podberakem a stolickou.
A ted totez zkuste vysvetlit tomu dotcenemu autorovi clanku.
Mimochodem, jsem zadostiv jak se dobirate nejakych pouzitelnych vysledku pri reseni parcialnich diferencialnich rovnic - ja technicke aplikace, jejiz matematicke modely vedly k reseni parcialnich diferencialnich rovnic(stacionarni ulohy) chodil v posledni dobe s NASTRANem nebo COSMOSem -a statnice z matematiky nemam.

Anonymní řekl(a)...
23. června 2009 v 9:53  

To Parabellum: Váš příměr kulhá na všechny čtyři, takovou trapnou demagogii snad nemůžete myslet vážně. Na jednom typu školy musí státní zkouška mít stejné parametry, jen to lze srovnávat; poskytuje-li střední škola vzdělání ukončené maturitou, měla by maturita mít stejnou vypovídací hodnotu na všech středních školách. Státní zkoušku z angličtiny lze jistě složit na jazykové škole i filozofické fakultě, ale srovnat je může jen totální ignorant.
Chcete-li provokovat, čiňte tak způsobem hodným inteligenta, ne blba.

parabellum řekl(a)...
23. června 2009 v 14:21  

Hm, je zajimave, jak si dokazete sam nafackovat.
A vsechny stredni skoly jsou podle Vas tehoz typu, ze jo. To je potom s takovejma jako Vy dost tezky, kdyz si myslej, ze jedina stredni skola je gymnazium, a vsechno vostatni je k nicemu.

Anonymní řekl(a)...
23. června 2009 v 14:49  

Milý diskutující z 20.32, mohl by jsi nás poučit z kterého gymplu,(většinově jsou humanitní) umí řešit absolventi parciální diferenciální rovnice (ve fyzice a chemii se nám navíc vesměs vyskytují s koeficienty - jsou tedy holonomní). Myslím, že právě kvůli gymnáziím je odstraněna povinná matematika.
Milý diskutující z 9.53, vysvětlete, proč může chtít stát na všech školách stejné zkoušky, když jim tam tentýž stát "schválně" platí velmi různý počet vyučovacích hodin. Tedy za různé peníze stejné výkony? A teprve potom urči kdo je blb, kdo inteligent a kdo ignorant.

Anonymní řekl(a)...
24. června 2009 v 8:57  

Parabellum: Vy budete zřejmě jednodušší člověk, že? Všechny střední školy, které jsou ukončeny maturitou, musejí mít srovnatelné výstupy, které chce stát novou maturitou garantovat (ze společných předmětů, jako je ČJ, CJ, nově i M, ZSV či IVT). Specifika odborných předmětů se promítají do profilové části zkoušky, které má každá škola ve své gesci. Jestliže se zkouška má na všech školách nazývat maturitní, pak logicky musí být souměřitelná, a proto je tady základní úroveň, která je zkrátka nepodkročitelná a opravdu obsahuje základy, které musí zvládnout i škola se 2 hodinami ČJ týdně.
Tímto zároveň odpovídám i anonymovi z 14:49

parabellum řekl(a)...
24. června 2009 v 12:16  

To Anonym z 8:57

No, ale pokud toto tvrdite o maturite, pak je zcela legitimni takto posuzovat i statni zkousky - to znamena, ze by mela byt profilova cast, dejme tomu z matematiky a mechaniky, a ta by mela byt spolecna pro vsechny VS, a pak profilova cast - pokud se na vsech fakultach sklada statni zkouska, tak tato by preci mela byt soumeritelna ne? Stejne tak ja mohu argumentovat, ze kazdy absolvent VS by mel zvladnout Änalytickou geometrii v rovine ci zaklady matematicke analyzy, obzvlaste, pokud toto brali na stredni skole - s tim nepodkrocitelnym minimem byste mel pravdu, pokud byste testoval to, co je pro danou skolu teziste kvalifikace -
Jinak ta posledni veta je uplne mino, ponevadz pokud musi nektere skole stacit 2 hodiny tydne, tak nechapu, proc jina ma mit vice, ledaze by mela pitomejsi studenty - pak jo.
Pravdepodobne neuznavate, ze pokud ma nektera skola nizsi dotace nektereho z predmetu, tak nutne nemuze mit tak kvalitni vystupy v tomto, jako skola, ktera se na toto soustreduje.

Anonymní řekl(a)...
9. února 2010 v 22:17  

Nesouhlasím,uvést jako příklad zaprděné,neseběvědomé mládeže akci Vejce pro Paroubka je nesmysl.Této ´akce´ jsem se osobně zúčastnil a viděl jsem na vlastní oči jak policie zatýká tři mé kamarády za hození pitomého vejce a nechat si udělat zápis do rejstříku jen kvůly Paroubkovu Meetingu to za to stojí málo komu.Média tohle neukáží to se jim nehodí do písečku.K prvním odstavcům:Určite věty k zamyšlení,ale můj názor to nezmění.Nelíbí se mi jak by nyní statní maturity vypadaly,to radši at nejsou vůbec.Kdyby si snimy někdo dal pořádnou práci a opravdu je připravil,tak proč ne jen at sou.

poste.restante řekl(a)...
10. února 2010 v 0:10  

Anonymní z 9. února 2010 22:17:
Ajajaj. Příteli, obávám se, že tu Vaši češtinu Vám ostatní diskutující nejspíš omlátí o hlavu.
S tématem debaty to vůbec nesouvisí, ale nedá mi to, abych se nezeptal. Opravdu činí většině Vašich vrstevníků takový problém vyjádřit se správně česky? Neberte to ve zlém, fakt by mě to zajímalo. A nejde mi o běžné překlepy - těch se dopustí každý.

Do debat na téma Paroubek a vejce bych také doporučoval se raději nepouštět. Navíc jde o záležitost mnohokrát přebranou a dnes již dávno vyčpělou.

Mnohem zajímavější by bylo, kdyby jste uvedl, co konkrétně a proč Vám na státních maturitách vadí.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.