Jan Wagner: Státní maturitu ano, ale jinak a až v roce 2013!

čtvrtek 18. června 2009 ·

Dosavadní historie přípravy státních maturit prokázala neudržitelnost tohoto konceptu a jediné racionální řešení je státní maturity v tomto pojetí odpískat. Vzhledem k tomu, že většina gymnázií bude vyučovat podle nových ŠVP od 1. září 2009, nemá smysl státní maturity připravované pro podmínky před přijetím ŠVP vůbec spouštět. V roce 2013 bude muset být řada věcí jinak.

Pokusím se moje argumenty shrnout do několika bodů, které, prosím, berte jen jako výzvu k další diskusi:

1. RVP a ŠVP

Pokud by se státní maturity odložily až na rok 2013, byla by tu jedinečná možnost pilotáže státních maturit na pilotních školách Projektu G a poté na školách, které učí podle ŠVP již od 1. září 2008. Tuto změnu by nejen studentská veřejnost přijala bez protestů.

Otázkou k diskusi je, zda můžeme ve škole získané komptetence hodnotit navrhovaným způsobem testování.

2. Logistika

Pokud dojde k odložení na rok 2013, bude dostatek času přejít k důslednému využití informačních a komunikačních technologií. Rozvoz balíků vytištěných testů je v tomto stoletím poněkud anachronismem. Máme již nyní například k dispozici transakční část Portálu veřejné správy a zanedlouho budou k dispozici i datové schránky.

3. Český rybníček

Státní maturita z cizích jazyků bude žákům v globální vesnici na dvě věci. V jejich zájmu je určitě získat některou mezinárodně uznávanou standardizovanou zkoušku. Někteří odborníci tvrdí, že 90 % absolventů středních škol není schopná splnit nejnižší úrovně takovýchto testů. Není snad smyslem školské reformy zvýšení kvality školství? Takto získáme jednoduchý benchmark!

4. Matematika

Přimlouvám se za povinnou maturitu z matematiky.

5. Informatika

Jako informatik považuji další odklad maturit z nepovinné informatiky za ilustraci selhání CERMAT a všech jeho dosavadních ředitelů. Takže zrušit už jen pro to.

6. Závěr

Stamiliony, které dosud příprava státní maturita spolykala, raději odepišme. Oželme i naplánované stamiliony na státní maturity z ESF. Rizika jsou příliš veliká, je třeba proto v dnešní kritické situaci začít znovu, budeme na to mít jen tři roky, ale můžeme se poučit z dosavadních chyb.

21 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
18. června 2009 v 9:14  

Ano, konečně někdo vystihl jádro problému a odhalil to, proč se studenti bouří a bouřit se budou. Mám ted na mysli bod 1. Jedině bych nesouhlasil s tou matematikou, ale jinak mě těší, že se objevil konečně někdo tak inteligentní.

Děkuji pane Wagnere.

Jindra Kořen řekl(a)...
18. června 2009 v 9:57  

Drahý autore,
inteligentní člověk zpravidla prezentuje svoje názory na téma, kterému rozumí, a o kterém má dostatek relevantních informací. S příslovečným pudem sebezáchovy se tak vyhne tomu, že bude věci znalými považován za blbce. To se v této chvíli, bohužel, stalo Vám. Jako věci znalý člověk Vám říkám, že co názor, to blbost. Ať již je to RVP/ŠVP, logistika, český rybníček alias cizí jazyky, matematika, informatika i závěr.
Věřte mi, nejdřív informace, pak názor. Zvlášť když nejde o žádné triviální téma.

Martin Klíma řekl(a)...
18. června 2009 v 11:17  

Aby měla maturita nějakou vypovídací schopnost a mohla zaručovat jistý stupeň kvalifikace, je opravdu nutné, aby obsah zkoušky byl určen jediným zkoušejícím - v tomto případě státem. Koncept státních maturit by však měl být co nejjednoduší, bez výjimek a jiných zásahů, protože pak by byl nový systém neefektivní a bylo by výhodnější držet se zavedeného konceptu. Nehledě na to, že jednotný obsah zkoušky rozdílnou obtížnost neřeší zcela. Je třeba rovněž zajistit jednotné hodnocení zkoušky komisí. Naprosto nesouhlasím s myšlenkou "dvojí maturity" - lehká a obtížnější varianta, a slevovat z požadavků na studenty jen pro to, aby u zkoušky uspěli i ti z méně prestižných škol, resp. učebních oborů s maturitou. Pokud totiž chce někdo dosáhnout středního vzdělání, měl by prokázat určité vědomosti a schopnosti, tedy by se měl snažit on, aby dosáhl pomyslné laťky, a ne, že mu ji stát bude záměrně snižovat. Státni maturita musí být sjednocením a ne opičí dráhou sestavenou pouze z důvodu, že má někdo pocit, že je to dlouho stejné

Anonymní řekl(a)...
18. června 2009 v 13:09  

Souhlasím s bodem 6 a částečně s body 1 a 2.
Jinak jsem pro odmítnutí státních maturit a klidně i zrušení maturit úplně.

Komentář Martina Klímy, že "státni maturita musí být sjednocením" nebo mít "nějakou vypovídací schopnost a mohla zaručovat jistý stupeň kvalifikace" mi přijde jako docela ubohé tvrzení, které vychází jen z nějakého zbožného přání, nikoli znalosti a zkušeností.

Zdraví,
Ondřej

Janek Wagner řekl(a)...
18. června 2009 v 15:40  

Jindro K., až budete mít nějaký konkrétní argument, zkuste ho napsat i s kontaktem.

Anonymní řekl(a)...
18. června 2009 v 21:26  

Nějaké konkrétní argumenty, pane šéfredaktore, ani nečekejte a osobně si myslím, že nepřijdou. Prostě, váš komentář řadě příznivců státních maturit docela jednoduše nesedne. Důvody mohou být nejen osobnní, ale i racionální. Řada lidí do projektu státních maturit vložila hodně energie a let svého života.

Zen řekl(a)...
18. června 2009 v 21:28  

ad 1. Protesty proti statni maturite budou vzdy a za vsech okolnosti. Jako proti kazde moznosti srovnani.

ad 2. Souhlas. Jen s temi datovymi schrankami bych tolik nepospichal - ten projekt se take meni jen par dni pred ostrym spustenim. Jenze informatice holt kazdy nerozumi, na rozdil od skolstvi a fotbalu ...

ad 3. Navrhujete tedy provadet mezinarodne uznavanou zkousku z jazyka jako soucast maturity? Nevim, nevim ...

ad 4. Ja taky. Ale to asi neprojde - humaniste umi lip okecavat a recitovat duvody, proc to nejde.

ad 5. "No cement!" jak rikame my anglictinari ...

Anonymní řekl(a)...
18. června 2009 v 22:56  

Protesty proti statni maturite budou vzdy a za vsech okolnosti. Jako proti kazde moznosti srovnani.

To se tedy, pane kolego, strašně mýlíte. V Holandsku, kde byla státní maturita zavedena už v roce 1968, a to byl pro studenty v západní Evropě sakra bouřlivý rok plný protestů, se zavedení společné části maturitní zkoušky obešlo bez jakýchkoli protestů. Proč?
Každý typ střední školy (naoř. gymnázia a střední odborné školy, SOŠ s maturitou, apod.) má úplně jiné testy. Nejtěžší jsou pochopitelně pro maturanty na gymnáziích. Výsledky maturitních zkoušek ze společného MZ jsou automaticky akceptovány vysokými školami a uchazeči nedělají přijímačky na vysokou. Pochopitelně jsou přijímáni ti nejlepší podle výsledky dosažených u státní maturity.
Prostě, všechno tam má svůj řád, smysl a provázanost.
Nikoli jako u nás, kde levá ruka neví co dělá pravá.

Anonymní řekl(a)...
18. června 2009 v 23:18  

Výsledky z jednotlivých typů škol jsou v Holandsku skutečně srovnatelné, protože mají stejně vyšší a nižší úroveň obtížnosti. Mezní skóre se stanovuje až po skončení maturit a nikoli předem a tak dále a tak dále. Srovnávají se ovšem výsledky gymnazistů ze školy X s výsledky gymnázistů z ostatních gymnázií v Holandsku. A ne jako u nás, kde je srovnáván gymnazista s maturantem ve 4.letém studijním oboru knihkupec nebo kuchař-číšník. Podobné šílenosti se tam prostě nedělají.
Když už, sakra, něco kopíruju, měl bych vytvořit podkud možnost věrnou kopii originálu a ne napatlat barvy na plátno a tvrdit ostatním, jak tomu ostatní nerozumí, kolik mne to patlání stálo práce a podobné nesmysly.

Anonymní řekl(a)...
19. června 2009 v 0:29  

Podobná situace jako v Holandsku je i ve Slovinsku, kde vytvořili státní maturity podle holandského modelu. Hlavně, že hromada našich "expertů" jezdila před pár lety na výlety do Holandska a do Slovinska "vočumovat" státní maturity v čele panem ministrem Zemanem a dalšími.
Před ani v průběhu státních maturit žádné demonstrace. Prostě klídek a činorodá odborná, ale i legislativní práce.
Výsledky státních maturit jsou stejně tak i ve Slovinsku vstupenkou na vysoké školy.
To by ovšem u nás nesměl existovat vysokoškolský zákon, který vysokým školám garantuje naprostou autonomii při přijímání uchazečů o studium. Je mírně tragikomické nebo spíše schizofrenní, že vysoké školy dostávají státní peníze na činnost z rozpočtu MŠMT, ale nikdo jim jinak do jejich kompetencí nesmí kecat, přestože jsou součástí vzdělávacího systému státu. Autonomní jsou v zahraničí jen soukromé vysoké školy. To by se ovšem ty naše debilní strany "napříč politickým spektrem" musely umět domluvit, že řeknu-li si, že změním A (systém maturit), pak musím také změnit B (vysokoškolský zákon). Státní maturity bez změny vysokoškolského zákona jsou totiž naprostá kravina a buzerace nejen studentů, ale i kantorů. A to nemuvím o těch 250 milionech, co vylétly na státní maturity dodnes komínem.

Jindra Kořen řekl(a)...
19. června 2009 v 5:53  

Drahý autore, přijímám vaší výzvu:
k úvodu a bodu 1: státní maturita má zkoušet to, co se učí, ne co je v papírech, prostudujte katalogy požadavků a uveďte konkrétní důvody, proč je třeba čekat. katalogy mají vycházet každoročně v reakci na reálné změny obsahu vzdělávání, s tím se počítá. zejména jako informatik jistě tušíte, že např. obsah maturity z informatiky nelze asi petrifikovat na roky
k bodu 2: posedlost elektronickou distribucí - dobrá, zadání se pošle do datových schránek žáků nebo školy. a co se stane se zadáním potom? ale prosím žádné fantasmagorie.
k bodu 3: lámete se do otevřených dveří. maturita z cizích jazyků je projektována jako zkouška mezinárodně uznatelná. měl byste se ale informovat, že cesta od konstrukce zkoušky k její mezinárodní uznatelnosti je hodně dlouhá
k bodu 4: já se za povinnou matematiku přimlouvám také, ale museli bychom spolu změnit z hodiny na hodinu realitu ve školách. viděl jste, jak se matematice vyučuje v některých maturitních oborech?
k bodu 5: jako školský informatik jistě víte, že výuka informatiky na školách je co škola to originál. to není selhání cermatu, ale ministerstva a cermat nemůže násilně sjednocovat obsah výuky ve školách. to je mimo jeho kompetence i možnosti. duvody proč je informatika každý pes jiná ves jistě znáte. proč JŠI nenavrhne ministerstvu nebo VUP-NUOVu proveditelné řešení? když je to tak jednoduché. zkuste třeba na ministerstvu začít mluvit o závazném standardu vybavenosti školy. podstatné je to slovo "závazný". to slovo má totiž hodnotu mnoha a mnoha miliard obligatorních veřejných výdajů. než půjdete s tímhle nápadem na MŠ, stavte se u Janoty na financích nebo u jakéhokoliv hejtmana - ti vám dají doporučení, kudy na to. a já si vás pak po léčebné kůře vyzvednu v některém z našich psychiatrických ústavů. věci jsou prostě složitější, než si my oba i jiní další přejeme.

Anonymní řekl(a)...
19. června 2009 v 7:31  

Ááááá, pan kolega řáčí být exekutivec z CERMATu. Upřímnou soustrast. Tedy, argumenty už nemají takovou razanci jako Váš úvodní výpad flerem na hrudník Herr Wagnera, ale jinak hezký. Trochu defenzivní reakce, moc se kryjete, technika arguementace svědčí o dlouhodobé soubojové únavě a frustraci ze smečky koučů "co Vám do šermování kecaj a nikdy nešermovali".
Až budete skákat z horní paluby Titanicu do móře, neskákejte na "placáka". Hezky do klubíčka a plavte dál od potápějícího se plavidla. Ve vodě si najděte, Kořen, nějakého kolegu nebo kolegyni (třeba Macha, toho budou zachraňovat prvního) a diskutujte s ním o něčem zajímavém (třeba o státních maturitách), abyste neusnul a nezmrzl v ledové vodě. A nezapomeňťe si něco vzít s sebou na památku. Po 50 letech takové artefakty budou mít na bleším trhu cenu broušeného drahokamu.

Anonymní řekl(a)...
19. června 2009 v 8:51  

Kurva Kořen kdo vám dovolil před začátkem supertajný operace dyskutovat s civilistama a menovat kdo na tom maká? A příště si Kořen vyprošuju nějaký poznámky o velení týhle Operace. Vojna neni sranda Kořen.U nás v ozbrojenejch maturitních jednotkách se kurva Kořen o rozkazech nedyskutuje. Jasný? Koukejte sebrat ten kvér ze země a zařadit se do útvaru. Po nástupu se budete hlásit u Voperačního a kartáček na zuby sebou Kořen, protože bude šúrovat chodbu v Karmelitu a večer skládat testy do vobálek. Já vám ty dyskuze Kořen vyženu z hlavy. A co to melete o náký lodi Exxon-Valdez. Co mě zajímá ňáká ekologická katastrofa u Aljašky kurva. Tady jsme ve střední Evropě a za pár měsíců deme na věc tak se kurva koukejte dát do kupy ať jim natrhneme prdel.

Anonymní řekl(a)...
19. června 2009 v 8:53  

Jasný Kořen? Pohof!

Anonymní řekl(a)...
19. června 2009 v 9:58  

A neska sede cvičně na ty mladý hypísácký demonstranti. Vy ne Kořen vy máte zaracha, protože jak vás znám tak byste se s nima spíš vobjímal a furt dyskutoval. Že jo Kořen na kecy vás užije, ale v akci je slabota. A vy vostatní koukejte si dát bacha. Žádný vylomeniny. Dyž paní Plukovníková řekla, že je přijme tak mi nikdo nemlátí veřejně do těch hajzlíků. Z toho bych moch bejt pěknej průser a já bych měl kurva po postupu. Jak se to dělá víme, ne? Až se vrátěj dom, hezky zhasnout a buchy-buch. A na ulici se neska chlapy koukejte usmívat. Nechci vidět žádnou kočku Šklíbu. Armáda neni žádná suchařina. A kdo mi kurva řekne nákýmu žurnalistovi svoje jméno nebo něco vo plánovaný voperaci ten mě kurva nasere a dvacet vojstrejch má jistejch. Rozchod a každej si vyleští helmu a to vostatní...

Anonymní řekl(a)...
19. června 2009 v 10:32  

Cože? Jaký dotazy? No kurva heslo snad žádný nikdo snad nepotřebuje, ne? V tom davu mladejch vědychtivejch demonstrantů se snad kurva poznáme, ne? Každej vod nás má přece helmu. A kdo nepozná na dálku helmu, ten ať mi neleze do první řady. Tam maj rezervovaný jenom bystrozraký. A bacha! Ty v bílech helmách jsou kurva taky von nás. Kdo nepozná empíka je debil a zůstane v kasárnách. Další dotazy?
No proto. Pohof a rozchod.
Kořen vy ne. Sem řek, že vy dete za Vopečním s kartáčkem na zuby. Jasný?

Anonymní řekl(a)...
19. června 2009 v 10:37  

Cože? Jo to heslo... Já sakra nevim. No Kořen to neni špatný. Tak ještě jednou a pro všechny. Heslo dnešního dne je MAT a PAT. Kořen vy nejste tak blbej. Na vás si budu dávat majzla.

Anonymní řekl(a)...
19. června 2009 v 11:35  

Další co by stálo za úvahu, je nepovinný jazyk(vzpomeňte si na ruštinu).Pokud bude student maturitu z jazyka potřebovat, určitě si ho zvolí.Nevím proč do maturity z cizího jazyka honit všechny studenty.Je to trochu od tématu, ale snad to tolik nevadí.

Anonymní řekl(a)...
19. června 2009 v 11:46  

Jo chlapy a bacha! Dostal jsem zprávu vod Voperačního, že na Aljašce vychuchla nějaká sopka tak kdyby něco padalo z nebe tak nesbírat proboha. Může to bejt kontaminovaný. Teda Kořen vy ste měl pravdu. Kam na ty zprávy chodíte. Že vy čtete noviny? Exxon Valdez to sice neni, ale ekologická katastrofa vám teda vyšla kloubouk teda helmu dólu. No vono vám to je stejně prdlajz platný. Ta naše Supertajná operace na podzim na těch mladejch to bude jak v Zálivu si pište. Nakopem jim zadek stejně jako tomu Sadám Hus Ajnovi a žádný vyřvávání na ulicích jim neska nepomůže. Maj to spočítaný. A tak už konečně rozchod za pět minut vás chci fšechny vidět dřepět v náklaďáku.

Anonymní řekl(a)...
21. června 2009 v 23:13  

Státní maturita - žádná! - nemá u nás smysl, a to zaprvé proto, že se u nás ani učitelé na SŠ, ani na VŠ, ani rodiče a natož politici nedokážou shodnout na tom, co je vlastně dobré vzdělání. Až v tomhle bodě bude významná část vzdělaných lidí informovaná, a nebude uvažovat jenom způsobem "přece každý musí umět xxx...", pak je naděje, že se diskuse o státní maturitě povede rozumně, a k něčemu dojde (ať už pro, nebo spíše proti - kde je dost vzdělaných lidí v národě, i výuka začne být rozumnější, a nikdo nebude volat po biči práskajícím shora).
I když se leccos o cílích vzdělání naznačilo v RVP - nejsou cíle zejména v tom RVP pro gymnázia tak moderní, a zase i k přijetí RVP je tu celá škála bohatě zastoupených stanovisek, tedy schází tu dost velké procento lidí v konsensu. A tak není možné razit jediné pojetí, jedno pochopení cíle, obsahu ani formy zkoušky.
Jináče by to ovšem vypadalo, kdyby se třebas MŠMT bylo rozhodlo, že společná maturita bude v prvních 10 letech věcí pro žáka dobrovolnou! - Je asi jasné, že by se nejen tvůrci testů, ale i sami tvůrci pojetí jinak snažili, neboť ve svobodném výběru by asi obstálo jen něco inteligentního (hlupáci by se asi dobrovolně k maturitě navíc nehlásili...). Ale když to MSMT od počátku bere jako povinné, je docela snadné si představit, že se napíše, vytiskne a prodá tím víc testů, a potom něčí kámoši si na tom namastí kapsu a něco nám svým kamarádům asi taky přenechají... Ale možná ta povinná státní maturita nebyl ani tak mazaný a ziskuchtivý, jako spíše nedovzdělaný nápad. Pokračování tomu naznačuje: kdyby bylo šlo o peníze, snad by to byli dělali už od počátku inteligentněji...
Zadruhé, důvod, proč je státní maturita nesmysl, je dán tím, že zkoumá studenta na konci školy. To je dobré leda tak pro nějakou vysokou školu, která doposud věří na to, že zjistí něco o jeho schopnostech ke studiu jakýmsi "přeměřením znalostí". To ovšem šlo tak před sto lety naposledy. Dneska je pro vědu a vysokou vzdělanost potřebné, aby se uchazeč mohl na VŠ naučit, jak "vytvářet poznatky", a ne jak je "mít". Cennější pro národ by bylo, kdyby se zpráva o kvalitě studentova vzdělání střádala po celých pár let jeho studia. Ovšemže: kdo chce vědět, jak nadaný je uchazeč o místo nebo o přijetí na VŠ, nemůže si myslet, že ho jednou "skoukne" a hned že bude vědět, s kým má tu čest. Opravdu cenné vědění nebo cenné základy pro vědění,to je moc složitá věc, a nedá se vytestovat za 15 minut pohovoru nebo zaškrtávacím testem.
Před 8 lety jsme někteří psali na webu http://cz-21.sweb.cz/alterhtm.html
o tom, jak by mohla vypadat případná zkouška nematuritní, a taky jsme tam dali příklady, jak se maturita řeší v cizině, jak vypadají testy či otázky, a takyjsou tam rozbory chyb testů z Cermatu. Vloni jsem si pro sebe udělal rozbor loňských ukázek testů z češtiny: chyby byly v podstatě pořád tytéž, snad kromě těch nejočividnějších. Ale posunula se míra, vekteré chce stát (tedy pár lidí z Cermatu) mluvit školám a profesůrům do toho, co je to dobře vzdělávat. Pokud to páni profesoři umějí, nepotřebují od hrstky úředníků nebo zřízenců dostávat předpisy, a pokud to neumějí (což platí ve všeobecných předmětech o mnohých), potřebují se tomu naučit, potřebují, aby jim někdo pomohl, ale bičem se nikomu nepomůže.
Když se nějaké instituci za deset let provozu nedaří vytvořit cílový produkt - tedy společně přijtelnou konpcepci a provedení zkoušky dospělosti, má se instituce zrušit. Kdo v ní něco umí, nebo se to v ní naučil, ten se uplatní jinde, a nemehla mohou jít kamkoliv nebo někam jinam. Stát ušetří, když přetrhne řetězec přiživujících se šikulků.
Ondřej Hausenblas

Anonymní řekl(a)...
23. července 2009 v 13:57  

Nevím jak kdo, ale já jsem si prohlédl ty vzorové testy, které jsou na netu k dispozici i s výsledky a nic špatného jsem na nich neshledal. Docela slušně pokrývají to, co bych u maturanta čekal, že má zvládnout. Státních maturit v podobě testů se bojí ti, kdo nic neumí, kdo je dobrý, v klidu zaškrtá těch pár okének a ve zbylém čase si sní svačinku....
Zkusil jsem si pro příklad test ze zeměpisu, který jsem měl naposledy v 9. třídě ZDŠ /ano, správně, ZDŠ, jsem ročník 1961, absolvent strojní průmyslovky a strojní fakulty/ jako ukázku ze všeobecných znalostí a napsal jsem ho na 92bodů ze 100, což by na odmaturování mělo stačit bez ptřeby přemýšlet o hranici, "kdy ještě ano a kdy už ne"....

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.