Předminulý týden jsem na tyto stránky nakladl řadu nelichotivých slov o léta připravované a stále nepřipravené státní maturitě. Obhájci státní maturity to mají den ode dne těžší. A není divu.
Několik čtenářů po přečtení mého posledního článku poukázalo na jeden aspekt státní maturity, který jsem nezmínil. Ministerstvo školství se postupně zbavilo odpovědnosti za řízení škol a tuto zátěž hodilo na krk krajům a obcím. Dále se zbavilo povinnosti přemýšlet nad obsahem výuky a povinností vypracovávat „osnovy“ (tj. ŠVP) zatížilo školy. Ve vztahu ke školám se tak zbavilo prakticky všech povinností. Zůstala jen práva. Právo rozdělovat peníze a právo kontrolovat plnění svých představ o obsahu středoškolského učiva. Podivné právo kontrolovat něco, co nejenže zásluhou kontroly chtivého ministerstva není v povinnostech žádné školy, ale něco, o čem zatím ani ministerstvo samo nemá sebemenší představu.
Je zřejmé, že pokud chce ministerstvo státní maturitu, musí předtím určit školám státní obsah učiva. To ho ovšem nemělo kdysi s takovou slávou rušit. Pokud teď školy mají pravomoc obsah a cíle vzdělání určovat samy, musí mít i pravomoc samy kontrolovat, zda těchto cílů dosáhly. Takže i maturita by měla být zcela v pravomoci jednotlivých škol.
Jenže kdyby to tak bylo, pak by ministerstvo školství neřídilo školy, neurčovalo, co se má učit, ani nekontrolovalo, co vlastně žáci znají. Tak k čemu by takové ministerstvo bylo? Jaká by byla jeho pracovní náplň? Rozdělovat peníze? Vždyť to by při jasných pravidlech mohl dělat nějaký úředník ministerstva financí!
Obávám se, že právě to je jeden z hlavních důvodů, proč se MŠ zuby nehty drží nesmyslné státní maturity. Vypadá to, jakoby státní maturita byla poslední věcí, kterou lze jakž takž zdůvodnit samu existenci ministerstva. A tak na ní tvrdošíjně trvá.
Ve čtvrtek 18. 6. jsme si mohli přečíst, že podle průzkumu, kterého se zúčastnilo 315 ředitelů, přes 2000 učitelů středních škol a 11 800 studentů, je státní maturita zbytečná (myslí si to 75% respondentů). Jistě – průzkumy veřejného mínění mohou být velmi pochybné. Jejich výsledky dost záleží na tom, kdo je provádí. Tento průzkum však prováděl CERMAT (centrum pro přípravu nových maturit), tedy instituce, která novou maturitu připravuje a jejíž existence bez nové maturity, jak sám její název napovídá, nemá smysl. Je-li tedy průzkum zmanipulovaný, pak je to nejspíš ve prospěch nových maturit a skutečná čísla jsou pro ministerstvo ještě daleko černější. Je ovšem možné, že záměrem CERMATu není státní maturitu zlikvidovat, ale její zavedení záměrně protahovat. Toto „centrum“ totiž tento nesmysl „připravuje“ už dvanáct let a je docela možné, že teď dělá všechno proto, aby se na maturitách dobře živilo ještě nejméně další století.
V pátek proti státní maturitě protestovalo v Praze sedm tisíc studentů. Nechtějí být pokusnými králíky. Není divu. Jak jsem napsal před týdnem, nikomu ze zainteresovaných nejde ani o školství, ani o studenty, natož o jejich vzdělání. Za celou šaškárnou je (s)prostá rvačka o horentní sumy, které nás to všechny bude stát. První rok prý půl miliardy, každý další rok nás přijde asi na polovinu této částky. Pod palcovým titulkem „Maturity jako velký byznys“ to v sobotu konečně „odtajnila“ i MF DNES.
Státní maturita měla nahradit přijímací zkoušky na vysokou školu. Tento hlavní trumf jí ale hrubě nevyšel. Její lehčí forma testuje jen znalost učiva základní školy a pro mě osobně nebude mít ani cenu papíru, na kterém bude vytištěno příslušné vysvědčení. A kolegů, kteří můj názor sdílejí, neustále přibývá.
Týden poté, co jsem tato slova napsal, se na toto téma vyjádřil v MF i rektor naší školy. S největší pravděpodobností zcela nezávisle na mých řádcích (velmi silně pochybuji, že o mých stránkách vůbec ví):
A když si člověk přečte takový článek, nezbývá mu, než říci: „Díky, pane rektore!”
Článek převzat z blogu autora martisek.blog.denik.cz.
Dalibor Martíšek: Pokusní králíci a dobře placený škůdce
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
19 komentářů:
Drahý pane Martišku, překrásně jste se vyzpíval ze svého obdivu ke svému rektorovi. Sice jset se s to snažil zakrýt nějakou hloupou úvahou o státní maturitě, což je v současné době módní záležitost. Kdo se k tomu nevyjádřil, ten jakoby nebyl. Dokonce i pan Paroubek tak učinil, takže je to asi správně. Jenže ono to chce, abyste tomu rozuměl, což ale není váš případ. Nebo , pokud vám křivdím, a vy tomu rozumíte, pak úmyslně překrucujete skutečnost. Školy si samozřejmě mohou a musí nastavovat své paramtery toho, co a jak žáky učí a to i v rámci maturitní zkoušky. To, co napadáte, je jen státní část maturitní zkoušky. A tvrdit, že školy nemají prostor pro své pojetí zkoušky, je lež. Vaše články dlouhodobě tendenčně ohýbají skutečnost. Ale pan rektor vás snad pochválí.....
A já bych to doplnil konstruktivní kritikou - přírodní předměty a matematika jsou na pokraji zájmu přes dvacet let a je jedno z jakých důvodů. Zavést povinnou maturitu z matematiky je politicky neprůchozí. Jak se ukazuje, tak i zavést společnou část maturity jako nepodkročitelné minimum je neprůchozí. A stejně tak je neprůchozí zavést možnost zrušit školu, která "dává" maturitu skoro za nic. Takže jak z toho ven - společná část maturity se zdála být tou cestou (a část studentů i část učitelů to takto chápe dodnes), navíc podpořenou možností vybrat si úroveň - základní by představovala nepodkročitelné minimum, vyšší nároky vysokých škol. To jsou, myslím, přijatelná východiska i pro příznivce přírodních věd a matematiky.
A pár poznámek k RVP: není pravda, že si každá škola může učit, co chce. RVP, jak pro střední odborné školy, tak pro gymnázia a základní školy, velmi přesně vymezuje mantinely, takže - konec konců - se žádná výrazná změna nekoná.
Je fascinující vidět, kdo dnes může učit na VŠ. Nechci a nemohu snižovat autorovu odbornost, ale k učiteli VŠ odjakživa patřila i noblesa a všobecný přehled. Tento článek obého postrádá. Tak tedy, milý autore, přečtěte si nejprve RVP, než o nich začnete blábolit, neboť, jak správně píše Krtek, jsou v nich přesně definovány kompetence, jež je třeba budovat a rozvíjet, a také vzdělávací obsah jednotlivých předmětů s očekávanými výstupy, které jsou ZÁVAZNÉ.
Tímto článkem jste ze sebe udělal HLUPÁKA, který po mém soudu nemá na VŠ co pohledávat, protože není ochoten hledat relevantní informace. Duševní lenoch má pucovat kanály.
Ačkoliv to dělám nerad, musím s příspěvkem datovaným "23. červen 2009 10:04", souhlasit. My se ve škole klepeme strachy, abychom si obhájili provázanost ŠVP s RVP, tedy stanovené cíle, kompetence a dotaci hodin předepsanou pro příslušné oblasti, a teď se dovídám, že to ani není potřeba, bravo!
Pro CARCY:
Buďte v klidu. Ze žádného obdivu jsem se nevyzpíval. Ono je to spíš
tak, že je to po delší době zase aspoň nějaká věc, na které se s
panem rektorem shodneme.
To, že napadám jen část maturity, to samozřejmě vím. Představte si,
že dokonce vím i to, že napadám část maturity, která prozatím
neexistuje. "Jednotnou maturitu", která má mít mít dvě úrovně. Podle
mě státní maturita horší školu určitě nezlepší a těm lepším je k
smíchu. Obávám se, že všichni to vědí. Tak k čemu to proboha je?
Pro Krtka
Ano, "přírodní předměty" a matematika jsou na pokraji zájmu přes dvacet let. Ale pokud je Vám jedno, z jakých důvodů, pak Vám bude asi fuk také okamžik, kdy se pokazí mobilní telefony, televizory, auta, letadla a počítače a nikdo je nebude umět opravit, natož znovu vyrobit. Všichni skončíme zpátky na stromech a já budu velmi zvědav, zda Váš obličej bude pak opravdu tak nelíčeně lhostejný, jako teď.
Pro RET
je poněkud zvláštní, že o noblese píše člověk, který není zřejmě schopen ničeho jiného než hrubých urážek. Jsou-li ve školství takoví lidé, jako Vy, pak by mi byl za katedrou milejší ten duševně líný čistič kanálů, o kterém píšete. Ten by tam totiž rozhodně nenadělal tolik škody, jako Vy...
Pro TOMASE
To je pro mě docela nová informace. Pokud se ve škole opravdu klepete strachy, abyste obhájili provázanost RVP a ŠVP, pak jste skutečně první taková škola, o které vím. Spíš jsem se setkal s řediteli, kteří RVP hodně dlouho hledali, když jsem si ho chtěl přečíst. A u dvou jsem byl dokonce první, který objevil prostou skutečnost - že jim v jejich výtisku chybí dvaačtřicet stránek.
>> Vidíte, jak jste všímavý. My s tím "pracujeme" už hodně dlouho a takové maličkosti jsme si vůbec nevšimli << - reagovali téměř shodně...
Pro pana profesora Martiška:
To by bylo na velmi dlouhou debatu. Samozřejmě nemohu mluvit za všechny kolegy, ale pár poctivých šílenců se u nás opravdu najde. Navíc na to máme celkem slušný software, který nám s tvorbou po formální stránce pomáhá, takže nás to upozorňuje na věci, které bychom jistě jinak přehlédli. Mimochodem, ředitel ani neví, že nějaké RVP existuje. Bohužel/bohudík, ředitel není ten, kdo tomu dává nějaký smysl. Pardon, abych mu nekřivdil, ví to, ale zajímá ho pouze to, aby měl všechna ŠVP 3.7. na stole k podpisu. Tím jsme se ale odklonili od tématu maturit. Co se týká náhledu na problematiku maturit, tak s vámi souhlasím, aby nevznikla nějaká mýlka. Pouze nesouhlasím s tím, že stát dal ruce pryč od vzdělávacích standardů, v RVP jsou rámce stanoveny jasně - i když blbě. Ale jsou.
Proč je matematika a přírodní vědy na pokraji zájmu
Dobře, chcete-li, protože není jedno, že JE na pokraji zájmu, ale je jedno PROČ.
PROČ jsou přírodní vědy nepopulární?
1) ideologicky - minulý režim tyto předměty oficiálně preferoval na rozdíl od společensko-vědních; viz projev V. Havla v americkém Kongresu na začátku 90. let
2) je populární prohlásit "nerozumím matematice, fyzice, ..."
3) je jednodušší se učit nazpaměť než rozumět souvislostem, což přírodní vědy činí obtížnějšími
Bohužel ten hlavní argument PRO státní maturity jste pominul - stanovit nepodkročitelnou mez pro všechny a umožnit vysokým školám minimální úroveň jejich předmětů.
A bohužel alternativa ke státní maturitě je jen její absence a tedy rozdávání maturity některými školami za nic.
Ani by mne před dvěma lety nenapadlo, že budu státní maturitu obhajovat, ale ze dvou zel je rozhodně toto menší. A rozhovory s mými studenty mne ujišťují, že to pro ně tak "hrozné" zdaleka není.
Mimochodem - kolika studentům umožnily školy v pátek odejít na demonstraci, aniž by studenti měli souhlas rodičů k opuštění školy. Tak zatímco za "svévolné" opuštění školy hrozí kázeňský postih, volno na demonstraci bylo poskytnuto různými způsoby.
2 Krtek: Nejdulezitejsi bod jste zapomnel
4) podivejte se na platy bavicu vseho druhu a srovnejte to s platy techniku
To pan Martisek
Mobilní telefony, televizory, auta, letadla a počítače jsou vazeny pane profesore veci zbytne, kterych by se lide meli ve vlastnim zajmu vzdat uz nyni. Vse to, co jste jmenoval totiz zere energii, a te se jiz v blizke budoucnosti bude zoufale nedostavat - a ja Vas mohu ujistit, ze technologie nas z teto mizerie nedostanou, ponevadz technologie nas do teto situace dostaly - problem je ten, ze bez fosilnich paliv neni mozne dosahnout ani ctvrtiny soucasne svetove produkce potravin, ponevadz bez ropy nelze vyrobit pesticidy a obdelat pudu, a bez zemniho plynu nelze vyrobit synteticka hnojiva. Doporucuji Vam popidit se po stavu, v jakem jsou jednotliva svetova loziska ropy a plynu, a nikoli jen po konstatovanich, kolik ma ta - ktera zeme overenych zasob, nebot obzvlaste ty OPECove tvrde lzou. Jako kolegovi-technikovi jiste nemusim rikat, jak funguje logisticka krivka, a jeji prvni derivace - co to udela s dostupnosti v nasledujicich letech nerkuli dekadach se bojim pomyslet.
Pro Vasi informaci, jsem strojar, a ne pouze papirovej - od roku 2002 jsem mel na MSV vystavenej vzdy nejakej exemplar zarizeni, ktere patri mezi rizene a regulovane stroje - tedy vyrobek spadajici do hi-tech, takze mne neobvinite z "humanoidnosti" Jinak prunik anuloidu s kuzelem s pravitkem kruzitkem a tuzkou v Mongeove promitani zvladam jeste dnes :-)))))
Ad: Tomas:
>> Pouze nesouhlasím s tím, že stát dal ruce pryč od vzdělávacích standardů, v RVP jsou rámce stanoveny jasně - i když blbě.
V pořádku. Na gymnáziu sice občas taky učím, ale jen velmi příležitostně. Váš názor v této věci je tedy určitě relevantnější než ten můj. A tak nemám problém s tím, abych připustil, že standardy nějakým způsobem stanoveny jsou. Tím víc mě ovšem zaráží, proč je proboha ověřování jejich plnění připravováno už dvanáct let a stále připraveno není...
Ad Krtek:
>>> Bohužel ten hlavní argument PRO státní maturity jste pominul - stanovit nepodkročitelnou mez pro všechny a umožnit vysokým školám minimální úroveň jejich předmětů.
Myslím, že jsem nic nepominul. Myšlenka nepřekročitelné meze pro všechny je sama o sobě jistě dobrá. Tou nepřekročitelnou mezí má však být nižší úroveň maturit. Viděl jsem návrh z matematiky - testoval jen znalosti základní školy. Taková maturita je vysokým školám úplně na nic.
>> A bohužel alternativa ke státní maturitě je jen její absence a tedy rozdávání maturity některými školami za nic.
Absence státní maturity nesmí a věřím, že pro většinu (či minimálně značný počet) škol ani neznamená absenci vzdělání. Znám školy, kde levou zadní zvládnou studenti i tu vyšší úroveň (alespoň pokud mluvím za matematiku).
A pokud některé školy rozdávají maturitu za nic, pak to nevyřešíme tím, že po nich budeme chtít aspoň "téměř nic". Tady selhává školní inspekce, která takové školy měla dávno roznést na kopytech.
Ještě k té páteční demonstraci: Chápu, že demonstrovali především ti, kteří mají důvod se státní maturity spíš bát. Nicméně vím, že ani studentům z velmi dobrých škol není ze státní maturity dobře po těle, když ani pár měsíců před maturitou nevědí, jak a z čeho budou zkoušeni. Nedivím se jim - takový pocit by nepřidal nikomu.
Ad: parabellum
Zastáváte-li názor, že, telefony, televizory, počítače ... jsou věci zbytné, věci, kterých by se lidé měli vzdát, domnívám se, že Vám nic nebrání v tom, abyste jim šel příkladem a vzdal jste se jich jako první. Pak bychom si asi oba dva museli zanechat naší korespondence, které by podle mě byla velká škoda.
Nechci Vám vyvracet Váš názor, že nás do nezáviděníhodné situace dostaly technologie. Nevím, kolik má která země jakých energetických zásob. Nikdy jsem o tom nepsal a ani psát nehodlám.
Jistě: vše to, co jsem jmenoval, žere energii. Jenže energii žere, jak uvádíte Vy sám, i obdělávání půdy, produkce potravin, pesticidů a syntetických hnojiv, jak uvádíte Vy. Kdybychom se tedy měli vzdát všeho, co žere energii, přestanou (s odpuštěním) žrát i lidé. A obávám se, že dříve či později by se octli zpátky na stromech, pokud by ovšem do té doby nevymřeli hlady. Ať tak či tak by pak žádnou maturitu nepotřebovali a moje články by tím byly zbytečné.
Je otázka, co je zbytné a co nezbytné. Pro psaní polemik je počítač jistě zbytný. Obávám se však, že pro produkci potravin je dnes počítač stejně nezbytný, jako fosilní paliva.
Říkáte, že se bojíte pomyslet na to, jak to dopadne v příštích letech nebo nedejbože dekádách. Vyhlídky asi růžové opravdu nejsou. Na druhé straně se podobně báli pomyslet nejrůznější sýčkové už před čtyřiceti lety.
Kvituji Vaše hi-tech výrobky a za průnik anuloidu s kuželem chválím. Kéž by takových jako Vy přibývalo... Jenže bohužel - opak je pravdou.
To pan Martisek:
Pro Vasi informaci jsem se skutecne vzdal mobilniho telefonu, televizoru, automobilu i zamestnavatele, ktery mne tahal jako kocka kotata po Evrope soukromym tryskacem - pocitac jsem si opatril kvuli zmene zamestnani asi pred ctyrmi mesici a nepredpokladam, ze bych se jej do budoucna nevzdal. Jisteze mate pravdu, ze obdelavani pudy patri mezi zrouty energie, jenomze bez fosilnich vstupu nas tahle planeta nedokaze v tomto poctu uzivit, a asi se dohodneme, ze potrava a voda patri mezi primarni, k zivotu nezbytne potreby - a pokud budou v soucasnosti zrat fosilni energii veci zbytne, tak v budoucnu nezbydou fosilni zdroje na veci primarni potreby - takova je realita.
Moje presvedceni je, ze nutne musime pristoupit na rizeny powerdown, plus downsizing populace v dobe, kdy mame jeste na vyber, ponevadz postupem casu nam bude tak jako tak pridelen jeden velmi neodbytny partner pro vyjednavani, a tim bude realita.
Samozrejme, ze ten overshoot populace je technologicky resitelny, ale asi uznate, resit to tim, ze naprojektuju sprchy a slauch az bude opravdu zle je mirne receno neakceptovatelne.
Jinak pred ctyriceti lety bylo obdobi, kdy dochazelo k nejvyssi mire objevu novych ropnych lozisek - od roku 1990 spotrebovava svet 4x vice ropy, nez se ji podari nalezt, a to vubec nepisi, ze v 80.letech vetsina zemi OPEC zdvojnasobila administrativni cestou sve overene zasoby, aniz bylo v te dobe objeveno nejake vyznamejsi lozisko z duvodu rozdeleni tezebnich kvot. Vetsina svetovych lozisek se nachazi v tercialnim stadiu tezby, a situace signalizuje, ze v nejblizsi dobe bude dovchazet k ubytkum tezby cca 2-3 procenta rocne, ale s postupujicim casem bude tento pokles akcelerovat k dvoumistnym cislum - napr. strasidelny pokles produkce druheho nejvetsiho pole sveta Cantarell je toho jasnou predzvesti.
Jinak ty vyrobky jsou CNC brusky EJ-10 a EJ11, ktery byly optimalizovany pro hromadnou vyrobu drobnych a velmi presnych dilcu, ktere maji rotacni charakter, a jsou upnutelne mezi hroty. Pozdeji jsem participoval i jinych, ale ty uz v Brne nebyly vystavovany.
Posledních pár poznámek
Úroveň, kterou nelze více snížit - to je přeci hranice pro studenty, ne pro vysoké školy. Ty by měla zajímat vyšší úroveň.
Selhávající školní inspekce - mediální případ z loňska, kdy inspekce navrhla zrušit soukromou střední školu (tuším, že gymnázium Pod Vyšehradem), ale ministerstvo tento návrh odmítlo.
Závěr:
Pořád mi z toho vycházejí "státní maturity" jako nejmenší zlo. Samozřejmě, že na kvalitě práce, na úrovni znalostí se tím nic nemění, přibylo více práce (ale především vedení škol, které musí vše sledovat a zadávat). Pro studenty se nic nemění - přes dva roky jsou informováni, o tom, co probíhá, takže kdo neví, jak a z čeho bude zkoušen, sám sebe usvědčuje z nezájmu.
Ad Krtek:
>> Úroveň, kterou nelze více snížit - to je přeci hranice pro studenty, ne pro vysoké školy.
Mýlíte se. Státní maturita měla původně nahradit přijímací zkoušky a měla být tedy hranicí pro VŠ. To nevyšlo až poté, co to VŠ odmítly.
>> Ty by měla zajímat vyšší úroveň.
Vyšší úroveň maturity nás zajímá. Ale ani ona přijímací zkoušky obecně nahradit nemůže. Alespoň na naší škole to vypadá, že vyšší úroveň státní maturity nahradí přijímačky za úplně stejných podmínek, jako stávající "školní" maturita. Ale přesně to píšu v článku.
>> Selhávající školní inspekce - inspekce navrhla zrušit soukromou střední školu, ale ministerstvo tento návrh odmítlo.
V tom případě se omlouvám inspekci a mělo by se zrušit ministerstvo (jak už jsem napsal i v článku). Mimochodem - nedávno rozeslalo MŠ po vysokých školách dotazníky, kde se mimo jiné pídilo pro návrzích na zlepšení současné situace. Navrhl jsem mimo jiné právě zrušení MŠ.
Státní maturita jako nejmenší zlo: máte pravdu v tom, že SŠ určitě přibude práce. Vy si myslíte, že kvůli nejmenšímu zlu, já si myslím, že kvůli úplné zbytečnosti.
>> Kdo neví, jak a z čeho bude zkoušen, sám sebe usvědčuje z nezájmu.
Tady pravdu nemáte. Ředitelku,která nevynechá jediné školení ke státní maturitě, lze podezírat z nezájmu jen velmi těžko. A přitom neví o nic víc, než studenti a už si před nimi připadá jako idiot. Přečtěte si moje Maturiti te salutant...
Pan Martíšek má pravdu v tom, že úroveň matematiky a fyziky jde rok od roku dolů. Viz. mezinárodní srovnání. Co chcete, když dotace hodin matematiky je na ZŠ 4 hodiny v 6. - 9. třídě a třeba na stavební průmyslovce 4 - 3 - 2 - 3. To pak matematiku nezvládnou ani průměrní žáci. Na gymnáziu je to samozřejmě s dotací lepší, ale kolik % navštěvuje gymnázia a kolik SOŠ ? Ještě mě vytáčí názor, že místo přírodních věd máme jen filozoficky diskutovat, protože matematika a fyzika byla za minulého režimu preferována . To jsou fakt jen bláboly. Odhaduji to tak, že by současnou státní maturitu udělalo tak 75 % studentů gymnázií a 35 % studentů SOŠ. Mám obavy, že něco je špatně. Vždyť SOŠ jsou s jistým zaměřením, proč tedy díky státním maturitám toto odbourávat. Snad někteří uvažují v intencích - odebrat deskriptivní geometrii, fyziku, hydrologii,... na úkor "všeobecnosti". Absolvent sice bude umět perfektně spisovatele a angličtinu, ale po mostě jim vytvořeném neprojede žádné auto, pač to nespočítá.
Okomentovat